Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Dit is toch water naar de zee dragen. Toch?


Overigens lag het specifiek in het geval van dit koor een stuk genuanceerder. https://www.1limburg.nl/bestuur-mannenkoor-stapt-op-na-vaccinatiediscussie

Poezie schreef op 20-09-2021 om 13:25:

[..]

Pfff, waar jij je al niet druk om kan maken zeg. Nu is het weer een of ander hobby clubje.

Dat is toch niet representatief voor alle gevaccineerden?

Maar wel een teken aan de wand. Het gaat nu 'slechts' om een zangkoor. Maar over verplichte vaccinatie is door het kabinet al een voorzet gegeven. Als het aan Rutte en c.s. ligt mag binnen kort iemand onslagen worden ómdat hij/zij niet gevaccineerd is.


Tot zover je grondrecht om over je eigen lichaam te beslissen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

20-09-2021 om 16:07

Bierdopjes schreef op 20-09-2021 om 12:59:

[..]

kunnen we ophouden met die waardeloze vergelijking?

Autorijden is geen grondrecht. Een rijbewijs is voor het leven geldig. Eeen rijbewijs hoef je niet iedere 6 maanden opnieuw te halen. Een rijbewijs krijg je niet met een prik maar met een test. Je rijbewijs kun je halen, maar je kunt nog steeds besluiten niet de weg op te gaan als je dat te gevaarlijk vindt. Zonder rijbewijs kan je net zo goed naar de bioscoop of kroeg.

het is ècht niet hetzelfde.

Ik wist niet dat naar de bioscoop of kroeg gaan een grondrecht was.

(En zie je zelf dat je het nota bene over een test hebt?)

Analogieën zijn per definitie niet 100% hetzelfde, dan zouden het namelijk synoniemen zijn.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

20-09-2021 om 16:08

Tona schreef op 20-09-2021 om 16:07:

[..]

Maar wel een teken aan de wand. Het gaat nu 'slechts' om een zangkoor. Maar over verplichte vaccinatie is door het kabinet al een voorzet gegeven. Als het aan Rutte en c.s. ligt mag binnen kort iemand onslagen worden ómdat hij/zij niet gevaccineerd is.


Tot zover je grondrecht om over je eigen lichaam te beslissen.

In de zorg was dat al lang vóór corona gebruik. Zonder hepatitis B vaccinatie kun je niet aan de slag. Sterker nog, mag je niet eens je opleiding afmaken.

Coreopsis schreef op 20-09-2021 om 16:08:

[..]

In de zorg was dat al lang vóór corona gebruik. Zonder hepatitis B vaccinatie kun je niet aan de slag. Sterker nog, mag je niet eens je opleiding afmaken.

Klopt. Maar dat daar zo vanzelfsprekend over gedaan wordt, dat vind ik zorgelijk. Want een vaccinaite hepatities B daar zal niemand moeilijk over doen toch? En over vaccinatie tegen corona ook niet.

Maar waar ligt de grens? Dat weten we nu niet. Maar daar over nadenken en kritische vragen over stellen is een groot goed.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

20-09-2021 om 16:18

Tona schreef op 20-09-2021 om 16:13:

[..]

Klopt. Maar dat daar zo vanzelfsprekend over gedaan wordt, dat vind ik zorgelijk. Want een vaccinaite hepatities B daar zal niemand moeilijk over doen toch? En over vaccinatie tegen corona ook niet.

Maar waar ligt de grens? Dat weten we nu niet. Maar daar over nadenken en kritische vragen over stellen is een groot goed.

En maakte je je daar voor corona dan ook al zorgen over? Ik kan me niet herinneren dat er ooit veel protest uit de zorghoek is gekomen over hep b.

Voor verre reizen zijn soms ook vaccinaties verplicht. Daar hoor ik ook nooit iemand over.

Het glijdende schaal argument dat je gebruikt is een drogreden.

Coreopsis schreef op 20-09-2021 om 16:18:

[..]

En maakte je je daar voor corona dan ook al zorgen over? Ik kan me niet herinneren dat er ooit veel protest uit de zorghoek is gekomen over hep b.

Voor verre reizen zijn soms ook vaccinaties verplicht. Daar hoor ik ook nooit iemand over.

Het glijdende schaal argument dat je gebruikt is een drogreden.

Zo ontzettend met je eens!

Coreopsis schreef op 20-09-2021 om 16:18:

[..]

En maakte je je daar voor corona dan ook al zorgen over? Ik kan me niet herinneren dat er ooit veel protest uit de zorghoek is gekomen over hep b.

Voor verre reizen zijn soms ook vaccinaties verplicht. Daar hoor ik ook nooit iemand over.

Het glijdende schaal argument dat je gebruikt is een drogreden.

Ja!

En waar gaat mijn argumentatie mank?  C.q waar ben ik niet helder?

Tona schreef op 20-09-2021 om 16:07:

[..]

Maar wel een teken aan de wand. Het gaat nu 'slechts' om een zangkoor. Maar over verplichte vaccinatie is door het kabinet al een voorzet gegeven. Als het aan Rutte en c.s. ligt mag binnen kort iemand onslagen worden ómdat hij/zij niet gevaccineerd is.


Tot zover je grondrecht om over je eigen lichaam te beslissen.

Aan dat grondrecht wordt niet getornd, er is geen vaccinatie verplichting. Alleen is er wel een consequentie als je niet vaccineert. Eentje die iets meer moeite kost dan prikken (maar geen geld), maar je vrijheid niet beknot. Je mag net zoveel als een gevaccineerd persoon, maar je moet even iemand een staafje door de neus laten halen. That’s it. Ik word zo moe van het gezeur van niet gevaccineerde die vinden dat hun vrijheid wordt beknot. Het gaat ook om solidariteit en niet alleen over de keuze van vaccineren of niet. Kijk naar Denemarken, daar hebben ze al veel eerder een Corona pas gehad (zonder gezeik) en nu is daar de maatschappij helemaal open. Dat willen we toch allemaal? Dat we weer niet al die maatregelen nodig hebben? Dat kinderen weer normaal onderwijs hebben? De mentale schade is heel groot, de achterstand in de zorg is heel groot en dan nog heb je van die types die alleen maar praten over hun rechten, maar vergeten dat er tegenover die rechten ook plichten horen in een maatschappij. 

Nogmaals je vrijheid mag in een rechtsstaat worden beknot als blijkt dat je daarmee schade berokkent aan anderen. Dus ja, je mag best alcohol drinken, maar dan niet rijden. En ja je mag autorijden op je privé terrein maar niet op de weg zonder rijbewijs. En voor je rijbewijs moet je soms ook medische verklaring hebben. Daar doet nooit iemand moeilijk over, maar bij vaccinaties komen er opeens allerlei vreemde emoties los, waar ik echt geen bal begrijp.

Coreopsis schreef op 20-09-2021 om 16:18:

[..]

En maakte je je daar voor corona dan ook al zorgen over? Ik kan me niet herinneren dat er ooit veel protest uit de zorghoek is gekomen over hep b.

Voor verre reizen zijn soms ook vaccinaties verplicht aangeraden. Daar hoor ik ook nooit iemand over.

Het glijdende schaal argument dat je gebruikt is een drogreden.

De meesten vaccinaties worden aangeraden. Voor een aantal landen geldt dat bijvoorbeeld de Gele Koorts-vaccinatie verplicht is als je uit een land komt waar dit heerst. Voor maar een klein deel is het verplicht voor alle inreizenden.

(https://www.thuisvaccinatie.nl/ziektes/gele-koorts/landen)

Dus bijvoorbeeld Argentinië is een land waar Gele koort voorkomt, dus doorreizen naar een ander land waar de verplichting geldt als je uit een gebied met gele koorts komt, kan een ding zijn. Maar ik denk dat naar Argentinië en weer terug naar Nederland het niet verplicht is.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

20-09-2021 om 16:31

Je suggereert dat dit nog maar het begin is: "waar ligt de grens".
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hellend_vlak_(retoriek)

Zusterclivia schreef op 20-09-2021 om 16:30:

[..]


(https://www.thuisvaccinatie.nl/ziektes/gele-koorts/landen)

Dus bijvoorbeeld Argentinië is een land waar Gele koort voorkomt, dus doorreizen naar een ander land waar de verplichting geldt als je uit een gebied met gele koorts komt, kan een ding zijn. Maar ik denk dat naar Argentinië en weer terug naar Nederland het niet verplicht is.

En dan pas je daar dus gewoon je reisschema op aan, keuzes keuzes keuzes.

Uhh, ik heb alleen maar aangegeven dat nadenken over je grondrecht een groot goed is.
Dat we allemaal willen dat de maatschappij weer opengaat ben ik met je eens.

Coreopsis schreef op 20-09-2021 om 16:07:

[..]

Ik wist niet dat naar de bioscoop of kroeg gaan een grondrecht was.

(En zie je zelf dat je het nota bene over een test hebt?)

Analogieën zijn per definitie niet 100% hetzelfde, dan zouden het namelijk synoniemen zijn.

Nee, maar daar heb ik het ook niet over. Wat iemand in zijn of haar lichaam wil laten inspuiten is dat (op papier in ieder geval) wèl.

Tuurlijk zijn analogieen niet hetzelfde, ik maakte initieel de vergelijking ook niet. ik haal alleen maar argumenten aan waarom die vergelijking niet hetzelfde en mank gaat.

Zoals ik al een paar keer gemeld heb ben ik geen tegenstander van vaccineren. ik denk dat het in heel veel scenario's zelfs absoluut verstandig is, en als ik geloof ook helemaal niet dat het kwaad kan (again in nagenoeg alle situaties).

Waar ik fel tegen ageer is het feit dat ik een willekeurige snotneus of kroegbaas moet bewijzen dat ik braaf naar de overheidspijpen heb gedanst. het boeit niemand of ik ik écht gezond ben, of ik een risico vorm voor anderen. Ik hoef het niet bij de action of appie te laten zien en niemand boeit het of ik niet net een uur als een blikje sardientjes in de trein heb gezeten om die kroeg in te komen.

Er klopt echt geen hol van het beleid en derhalve vertrouw ik echt totaal niet dat dit niet wordt uitgebreid naar andere vaccinaties of prikken, of nog erger aankoopgedrag, verzekeringen of online activiteit. De eu stelt zelfs voor je facebook en google login eraan te koppelen zogenaamd om jezelf te beschermen. Call me crazy maar dat klinkt verdacht veel op een chinees systeem en ik wil de gevolgen daarvan absoluut niet ervaren.

EU plans digital ID wallet for bloc's post-pandemic life (apnews.com)

Coreopsis schreef op 20-09-2021 om 16:31:

Je suggereert dat dit nog maar het begin is: "waar ligt de grens".
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hellend_vlak_(retoriek)

Dank! Weer wat geleerd. Ja, in mijn zwartste dagen denk ik dat dit nog maar het begin is. Of dat nu met corona is of weer op een ander thema, ik maak mij soms zorgen over het democratische gehalte van onze maatschappij. Maar goed, dat is wellicht een thema wat iets te ver buiten deze pijler rijkt.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.