Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

---

---

05-10-2021 om 16:00

coronapas reden?

Ik zat in de bus en twee reizigers hadden het over de coronapas en de tweedeling in de maatschappij. Ik had niks te doen en het was een interessante discussie. Klopt het of klopt het niet? 

De ene zei dat het kabinet voor deze manier van opengooien (coronapas in horeca, niet elders etc) is gegaan omdat we de groep die zich niet wil laten vaccineren dus moeten laten ziek worden. Maar niet allemaal tegelijk ivm de zorg. Dus dat is de reden waarom mensen die gevaccineerd zijn niet hoeven te testen vooraf en dus eventueel het virus bij zich dragen zonder het te weten en dan dus een kleine hoeveelheid niet gevaccineerden aansteken. Ongevaccineerden lopen een grotere kans dat ze het virus bij zich dragen (zonder symptomen) en zijn dan ook besmettelijker dus je wil niet dat die een grote groep gaan besmetten. 

Snijdt dit hout of niet? En zoja waarom gaan de ongevaccineerden zo te keer? Waarom zijn er artiesten die niet willen optreden? Dit is dan toch juist beter en een snellere stap naar resultaat ZONDER de ongevaccineerden te verplichten zich te vaccineren? Willen de ongevaccineerden liever dat de horeca nog maar op halve bezetting open gaat, dat je nog steeds niet naar de bioscoop kan als je niet minimaal 2 m afstand kan houden etc? Dan kom je toch nooit over deze periode heen? 

Ze hebben de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt. Volgens mij zit het ongeveer zo in elkaar: 

De QR-code is wél bedoeld om besmettingen, maar vooral ernstig ziek worden, onder ongevaccineerden geleidelijk te laten verlopen. Maar dat 'moet' alleen omdat er nog ongevaccineerden zíjn! Die hoeven van de overheid helemaal niet ziek te worden. Liever niet zelfs. Maar dat gaat nou eenmaal een keer gebeuren omdat ze nog niet beschermd zijn en omdat er geen groepsimmuniteit is bereikt. (Dat gaat in ieder geval voorlopig ook niet gebeuren door mutaties die ook gevaccineerden besmetten)

Dat gevaccineerden zich niet hoeven te testen heeft inderdaad te maken met de kleinere kansen die ze hebben om besmet te worden, besmettelijk te zijn. Dit gaat dus allemaal (nog steeds) niet om 100% voorkomen van Corona maar om het verminderen van ernstige ziekte: gevaccineerden komen immers niet of nauwelijks in ziekenhuizen terecht. 

Ik denk dat de mensen die zo heftig tegen het checken van de QR-code zijn inderdaad niet terug willen naar horeca op halve kracht en al die andere maatregelen. Ze vinden het gewoon allemaal flauwekul. Gewoon open en hutjemutje bij mekaar. Corona is een griepje en waar doet iedereen nou nog steeds zo moeilijk over? Dat dit te volle IC's en overlijdens zou opleveren, geloven ze waarschijnlijk niet of misschien interesseert het ze niet?  Alleen dan kunnen ze én tegen de Corona-check én tegen de maatregelen zijn. 

Mija schreef op 05-10-2021 om 16:34:



Ik denk dat de mensen die zo heftig tegen het checken van de QR-code zijn inderdaad niet terug willen naar horeca op halve kracht en al die andere maatregelen. Ze vinden het gewoon allemaal flauwekul. Gewoon open en hutjemutje bij mekaar. Corona is een griepje en waar doet iedereen nou nog steeds zo moeilijk over? Dat dit te volle IC's en overlijdens zou opleveren, geloven ze waarschijnlijk niet of misschien interesseert het ze niet? Alleen dan kunnen ze én tegen de Corona-check én tegen de maatregelen zijn.

Denk dat je met vetgedrukte de spijker op z'n kop slaat met als aanvulling dat ‘het hen niet zal overkomen’, pure naïviteit en egoïsme ook.

Zijn er nou nog steeds niet genoeg topics om niet gevaccineerde mensen af te zeiken?

Granny71 schreef op 05-10-2021 om 18:49:

Zijn er nou nog steeds niet genoeg topics om niet gevaccineerde mensen af te zeiken?

daar gaat het hier toch niet om?! 

Justagirly schreef op 05-10-2021 om 19:14:

[..]

daar gaat het hier toch niet om?!

Daar gaat het in andere topics ook niet om maar het draait er toch steeds weer op uit.

Granny71 schreef op 05-10-2021 om 18:49:

Zijn er nou nog steeds niet genoeg topics om niet gevaccineerde mensen af te zeiken?

Misschien heb ik het iets te scherp geformuleerd? Ik probeerde wel echt te verduidelijken wat bedoeld zou kunnen zijn namelijk. 

Je bent vrij om je niet te laten vaccineren! Echt! Én dat heeft consequenties en het heeft gevolgen voor de mensen om je heen en de samenleving als geheel. Hoe zie jij zelf dan zo'n beslissing in het grote plaatje? Zijn we het dan eens over bepaalde feiten? Of helemaal niet? Zoals bijvoorbeeld:

Corona is een besmettelijke ziekte. Vaccinatie geeft het virus een heel veel kleinere kans om zich te verspreiden. Hoe meer mensen gevaccineerd zijn, hoe minder kans het coronavirus krijgt om zich te verspreiden. Wetenschappers hebben inmiddels vrij goede modellen ontwikkeld over de verspreiding ervan, over de percentages ernstig zieken en mensen die eraan overlijden. Ze zeggen dat op dit moment nog niet genoeg mensen gevaccineerd zijn om te voorkomen dat de ziekenhuizen weer vol komen te liggen, er weer teveel mensen op de IC's komen te liggen en dat er mensen zullen gaan overlijden als je alle andere maatregelen opheft. Omdat iedereen de kans heeft gekregen zich te vaccineren en omdat de samenleving de maatregelen niet meer kan opvangen en verdragen, is besloten om de maatregelen op te heffen. Maar: om ervoor te zorgen dat de mensen die (nog) niet gevaccineerd zijn niet allemaal tegelijk (ernstig) ziek zullen worden, waardoor de zorg weer zal vastlopen, is gekozen voor een Coronacheck. Als je op bepaalde plekken naar binnen wil, waar veel mensen zijn en geen afstand kan worden gehouden, moet je een QR-code laten zien. Die QR-code krijg je als je bent gevaccineerd óf als je je recent hebt laten testen. Eenieder kiest zelf of men zich laat vaccineren of testen. Er is bij deze gelegenheden geen enkel verschil tussen gevaccineerden en getesten: beiden kunnen naar binnen en beiden nemen hun verantwoordelijkheid door maatregelen te treffen om de gezondheid van de mensen die ze tegenkomen te beschermen.

Ik heb geen bezwaar tegen niet-vaccineren. Ik heb wel bezwaar tegen niet-vaccineren én geen QR-code willen laten zien. Waarom? Omdat wetenschappers zeggen dat we zonder QR-check andere maatregelen nodig hebben om de druk op de zorg laag genoeg te houden. En dan? Welke maatregelen kun je nog handhaven? Als we niet willen dat hele sectoren (evenementen, horeca, cultuur) failliet gaan, kunnen we die niet langer (half) dicht houden. Opnieuw scholen dicht is voor mij persoonlijk bijvoorbeeld een no go: erg veel 'pijn' van gehad hier thuis! Opnieuw een avondklok? Kansloos. Eindeloos blijven thuiswerken. Gaat 'm niet worden. En dus moest de 1,5 meter eraf. Daarmee werd het noodzakelijk om op een andere manier te gaan 'remmen': dat is dus de QR-code geworden. Ik zie eerlijk gezegd niet zo gauw een andere mogelijkheid. Weet jij nog een alternatieve strategie? 

De opmerkingen over dat 'ze' niet geloven dat er te volle IC's zouden komen en dat er mensen gaan overlijden of het dat het ze misschien niet interesseert (oké, dat is wat cru geformuleerd), gaat niet over mensen die zich (alleen maar) niet laten vaccineren. Dit gaat over mensen die naast niet-gevaccineerd te zijn ook geen QR-code willen laten zien. Ik kan dat namelijk niet op een andere manier verklaren dan: als je de prognoses van wetenschappers serieus neemt, begrijp je waarom het nodig is QR-codes te checken bij bepaalde gelegenheden. Het kan ook zijn dat men van mening is: dit raakt mij niet, ik ben jong en sterk. Als je wél ziek wordt of sterft, ben je oud en/of zwak en tja, dan hoort doodgaan er een beetje bij hè. Dat laatste vind ik belachelijk maar hé, we leven in een democratie dus dat mag je vinden. Maar er is ook democratisch besloten dat we dat met z'n allen níet accepteren en dat we daar wat voor over hebben. Persoonlijk vind ik de opoffering van vaccineren of af en toe testen in het niet vallen bij wat ons het afgelopen jaar allemaal gevraagd is! Maar wat je als opoffering ervaart, is natuurlijk niet voor iedereen hetzelfde. Hoe dan ook: de maatregelen, ook deze laatste, is democratisch tot stand gekomen. Er is ook steeds aanzienlijk draagvlak onder de bevolking geweest voor de maatregelen. En je kan niet wachten tot iedereen volmondig 'ja' zegt: op een gegeven moment moet er een keuze worden gemaakt voor een aanpak. 

Ik vind de gedachtegang van TO eigenlijk ook nog wel heel erg out of the box interessant! 3xpuntje vraagt: Waarom gaan die ongevaccineerden eigenlijk zo tekeer? Dit gaat toch precies opleveren wat ze willen? Afijn, het zijn dus strikt genomen ongevaccineerde QR-weigeraars, maar hij/zij heeft wel een punt! Als niet-gevaccineerde moet je het uiteindelijk hebben van natuurlijk verworven afweer. Die krijg je door Covid door te maken. En dat krijg je vroeg of laat. Niet omdat dat 'moet' van iemand maar omdat je er in de gegeven omstandigheden nou eenmaal een keer 'tegenaan loopt'. De overheid zorgt er nu voor dat die onvermijdelijke natuurlijke opbouw van afweer bij de ongevaccineerde populatie op een gecontroleerde manier verloopt. Zodat de mensen die daar (ernstig) ziek van worden de medische zorg kunnen krijgen die ze nodig hebben. En de andere zorg kan blijven doorgaan én de maatschappij weer normaal op gang kan komen. Wat is hier nou eigenlijk niet goed aan? Het behartigt namelijk overduidelijk ook de belangen van degenen die liever Covid doormaken dan gevaccineerd te worden! 

Je moet de feiten echt heel anders beoordelen om redelijk bezwaar te kunnen maken tegen deze strategie. Ik zie in ieder geval echt niet hoe het zonder QR-code zou moeten op dit moment. Ik ben echt benieuwd of iemand haalbare, op feiten gebaseerde alternatieven ziet. 

Mija schreef op 05-10-2021 om 21:27

Als niet-gevaccineerde moet je het uiteindelijk hebben van natuurlijk verworven afweer. Die krijg je door Covid door te maken. En dat krijg je vroeg of laat. Niet omdat dat 'moet' van iemand maar omdat je er in de gegeven omstandigheden nou eenmaal een keer 'tegenaan loopt'. De overheid zorgt er nu voor dat die onvermijdelijke natuurlijke opbouw van afweer bij de ongevaccineerde populatie op een gecontroleerde manier verloopt. Zodat de mensen die daar (ernstig) ziek van worden de medische zorg kunnen krijgen die ze nodig hebben. En de andere zorg kan blijven doorgaan én de maatschappij weer normaal op gang kan komen. Wat is hier nou eigenlijk niet goed aan? Het behartigt namelijk overduidelijk ook de belangen van degenen die liever Covid doormaken dan gevaccineerd te worden!

Je moet de feiten echt heel anders beoordelen om redelijk bezwaar te kunnen maken tegen deze strategie. Ik zie in ieder geval echt niet hoe het zonder QR-code zou moeten op dit moment. Ik ben echt benieuwd of iemand haalbare, op feiten gebaseerde alternatieven ziet.

Goed verwoord !

Ik begrijp niet hoe iemand daar zo lang bezig mee kan zijn. In het begin ja, toen Corona een mysterieuze ziekte was zat ik met rode oortjes elk mogelijk bericht door te lezen, toen er een vaccin ontwikkeld was heb ik nog gejuichd, maar op een gegeven moment was het wel weer genoeg en al snel daarna had ik er stráálgenoeg van!

Iedereen doet maar waar hij blij van wordt.

Je moet zo goed mogelijk zorgen dat je niet in het ziekenhuis terecht komt. Ik denk dat niemand daar voor zijn plezier gaat liggen, maar de ene doet het door vaccinaties, de ander door thuis te blijven, of door afstand te houden, en weer een ander zorgt dat hij zo gezond mogelijk blijft door matig eten, lichaamsbeweging e.d.

Maar als iemand dat niet doet dan kan ik daar vrij weinig aan doen, en ik zou me daar niet boos over blijven maken. Daar word je volgens mij ook ongezond van.

---

---

08-10-2021 om 00:27 Topicstarter

Mooie tekst Mija. Fijn dat jij er wel logica in ziet. Ik ook. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.