Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic

Yumi schreef op 10-03-2026 om 18:04:

[..]

Ik hoop dat we de gevolgen hiervan richting eind van het jaar niet merken, en er weer meer mensen in het ziekenhuis belanden. Het vaccin zorgt er immers voor dat de ziekteverschijnselen minder ernstig zijn. Voor mij voelt het als een bezuiniging....

Ik denk dat ze dit voor acute covid wel goed hebben uitgezocht. Maar ik denk zelf dat het vaccin de kans op longcovid ook kleiner maakt. Dus ik had de doelgroep liever uitgebreid in plaats van ingeperkt. 

Daglichtlamp schreef op 10-03-2026 om 18:15:

[..]

Ik denk dat ze dit voor acute covid wel goed hebben uitgezocht. Maar ik denk zelf dat het vaccin de kans op longcovid ook kleiner maakt. Dus ik had de doelgroep liever uitgebreid in plaats van ingeperkt.

Dat klopt, volgens het RIVM is er nu minder kans op longcovid, dan tijdens de pandemie. Het virus is veranderd en mensen hebben meer weerstand door besmetting en vaccinatie. 

RIVM ziet sterke daling van risico op long covid | Trouw

Dan hoop ik dat de baas de covid-spuit ook gaat aanbieden en anders betaal ik hem maar. 

Man en ik zijn deze winter zelfs amper verkouden geweest. Griep- + covidspuit genomen.

Yumi schreef op 10-03-2026 om 18:26:

[..]

Dat klopt, volgens het RIVM is er nu minder kans op longcovid, dan tijdens de pandemie. Het virus is veranderd en mensen hebben meer weerstand door besmetting en vaccinatie.

RIVM ziet sterke daling van risico op long covid | Trouw

Daarom is het ook zo raar om deze vaccinatie niet veel breder aan te bieden toch? Afgelopen keer kun je trouwens ook zonder dat je bij de doelgroep hoorde wel gewoon een afspraak maken, ik hoop dat dat wel zo blijft. Als we nu eindelijk de griep- en covidprikken tegelijk gaan zetten, kan het volgens mij ook tegen relatief lagere kosten. Dan kun je wellicht ook de groepen aan wie je deze prikken aanbiedt verbreden. 

Daglichtlamp schreef op 10-03-2026 om 18:15:

[..]

Het verbaasd mij niks. Er wordt enkel naar de korte termijn gekeken, Anders hadden ze al lang beter hun best gedaan op het gebied van preventie en het helpen van de mensen die LC hebben. Maar in plaats daarvan Draaien ze vooral heel veel besluiten terug

Daglichtlamp schreef op 11-03-2026 om 09:07:

[..]

Daarom is het ook zo raar om deze vaccinatie niet veel breder aan te bieden toch? Afgelopen keer kun je trouwens ook zonder dat je bij de doelgroep hoorde wel gewoon een afspraak maken, ik hoop dat dat wel zo blijft. Als we nu eindelijk de griep- en covidprikken tegelijk gaan zetten, kan het volgens mij ook tegen relatief lagere kosten. Dan kun je wellicht ook de groepen aan wie je deze prikken aanbiedt verbreden.

Nee dat vind ik niet om reden die ik al eerder noemde, de vaccinatie zorgt voor een milder verloop van covid waardoor er wellicht weer meer mensen het ziekenhuis in moeten.

Ik heb vorig jaar de griep en covid vaccinatie al tegelijk gehad. Was goed georganiseerd door de GGD, stond binnen no time weer buiten. 

ik heb hier gemixte gevoelens over. 
De Gezondheidsraad heeft overigens het advies wel onderbouwd, ze zien dat de ziektelast de afgelopen jaren is afgenomen, zelfs met een daling van de vaccinatiegraad. 

Omdat er eigenlijk (bijna) geen ziekenhuisopnames zijn voor gezonde mensen onder de 70 (de risico groepen wordt nog steeds geadviseerd hem te halen), (en een vaccinatie niet gratis is), is het het efficients om de grens te verhogen. 

Overigens geven ze ook aan dat de drempel om de vaccinatie te gaan halen zo laag mogelijk moet zijn zodat de vaccinatiegraad wel omhoog gaat in de 70+ groep. Hopelijk doet VWS, die de logistiek regelt, er iets mee. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.