Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Aanpassen vaccin op Omikron

Ik heb inmiddels meerdere berichten gelezen dat Pfizer en Moderna binnen 6 weken hun vaccin kunnen aanpassen op Omikron, maar ik lees nergens dat de boosters die hier gezet worden dan ook gelijk met het nieuwe vaccin zullen zijn. Snap dat de boosters die de komende maand gezet worden nog de oude variant zullen zijn, maar vanaf wanneer kunnen we de geüpdate versie verwachten? 


Ik ga er vanuit dat dat nog wel even duurt. Ik las vandaag juist een bericht dat het wel 2 jaar kan duren voor het aangepast is (wat me dan wel weer sterk lijkt, omdat vorig jaar de 1e vaccins er ook binnen een jaar waren)

Na die zes weken moeten ze gaan produceren, daar hebben ze  minimaal 2 maanden voor nodig. Vervolgens rolt de hele westerse wereld rollebollend over de gang wie de eerste doses af mag nemen. En dan vergeten we weer Afrika.

redbulletje

redbulletje

30-11-2021 om 16:21 Topicstarter

OmaVan2 schreef op 30-11-2021 om 16:05:

Na die zes weken moeten ze gaan produceren, daar hebben ze minimaal 2 maanden voor nodig. Vervolgens rolt de hele westerse wereld rollebollend over de gang wie de eerste doses af mag nemen. En dan vergeten we weer Afrika.

We kunnen 't beter geven aan degene die zelf willen en 't in ons land verplichten, ook onder de biblebelt en niet Westerse immigranten. Als die 't al niet willen, hoe staat 't dan met de vaccinatiebereidheid in niet Westerse landen? Zou de controles, quarantaineverplichting opvoeren en sowieso geen ongevaccineerden meer toelaten op vluchten of ander intercontinentaal vervoer. 

Als er een nieuw vaccin ontwikkeld is moet het ook weer goedgekeurd worden. Dat gaat wel versneld maar duurt toch nog een maand of drie.

Ik lees  :
Pfizer zegt dat het het huidige vaccin binnen zes weken kan aanpassen en het binnen 100 dagen kan beginnen te leveren. Bij Moderna kunnen ze een update voorzien binnen twee maanden en kunnen er binnen ongeveer drie maanden al resultaten zijn van de klinische studies.

https://www.hln.be/wetenschap/pfizer-en-moderna-kunnen-vaccins-in-enkele-maanden-aanpassen-aan-omikronvariant~afe3a339/

redbulletje

redbulletje

30-11-2021 om 16:48 Topicstarter

wild-flower schreef op 30-11-2021 om 16:46:

Ik lees :
Pfizer zegt dat het het huidige vaccin binnen zes weken kan aanpassen en het binnen 100 dagen kan beginnen te leveren. Bij Moderna kunnen ze een update voorzien binnen twee maanden en kunnen er binnen ongeveer drie maanden al resultaten zijn van de klinische studies.

https://www.hln.be/wetenschap/pfizer-en-moderna-kunnen-vaccins-in-enkele-maanden-aanpassen-aan-omikronvariant~afe3a339/

Dat is mooi, hopelijk gaan we in NL gelijk met de update boosteren zodra die geleverd kan worden ipv nog een half jaar de oude variant eerst op te maken. 

redbulletje schreef op 30-11-2021 om 16:48:

[..]

Dat is mooi, hopelijk gaan we in NL gelijk met de update boosteren zodra die geleverd kan worden ipv nog een half jaar de oude variant eerst op te maken.

het is helemaal niet gezegd dat er per se een nieuw vaccin nodig is omdat het huidige niet genoeg werkt!

we hebben nu een accuut probleem dat met huidige boosters prima deels opgelost kan worden. 

Mijn idee is dat juist dat hele gehop naar telkens nieuwe dingen - en het stoppen van wat je nu doet - onverstandig is. Het is niet raar om met huidige vaccins te boosteren want al helpt het minder tegen ziekenhuisopnames dan gedacht, het is altijd beter dan niets. De situatie in ziekenhuizen is zodanig slecht dat elke vermindering urgent is.

Het is niet logisch om nu al telkens vooruit te denken en te denken dat iets de heilige graal is. Integendeel, alle verbeteringen zullen altijd welkom zijn omdat er niets is wat 'alle oplost'.

gr Angela

redbulletje

redbulletje

30-11-2021 om 17:08 Topicstarter

Ik las dat juist mensen die al corona hebben gehad makkelijker besmet kunnen raken met de omikron variant dus lijkt me juist logisch zo snel als mogelijk is met een vaccin dat tegen die omikron werkt te gaan spuiten. Zolang die nog niet op de markt is is de oude variant natuurlijk te verkiezen boven niet boosteren uiteraard. 

Omikron.

Gewoon doorgaan met de huidige boosters van Pfizer/Moderna zoals gepland. Wie weet wat voor gemuteerde variant er over 4 maanden weer is.

Angela1967 schreef op 30-11-2021 om 17:05:

[..]

Het is niet logisch om nu al telkens vooruit te denken en te denken dat iets de heilige graal is. Integendeel, alle verbeteringen zullen altijd welkom zijn omdat er niets is wat 'alle oplost'.

gr Angela

Ik ben het met je eens dat we niet moeten stoppen met wat we nu doen, maar vooruit denken lijkt me juist cruciaal. De varianten worden steeds besmettelijker en daardoor wordt de tijdsdruk ook groter. Maar ja, je vraagt je wel af hoe we hier ooit weer vanaf komen. Hopelijk worden ze steeds besmettelijker maar wel minder bedreigend voor de gezondheid, zodat het straks echt vergelijkbaar is met een normale griep.

redbulletje

redbulletje

30-11-2021 om 17:26 Topicstarter

willem1959 schreef op 30-11-2021 om 17:15:

Omikron.

Oja, m'n autocorrect blijft er omni van maken omdat ik 't de eerste keer blijkbaar al verkeerd schreef 

Omikron is een afstammeling van de beta variant. Beta was mogelijk minder besmettelijk dan Delta, dus is het de vraag of Omikron echt veel besmettelijker is. Dat moet nog blijken. We moeten nodig wat doen aan de vaccin ongelijkheid. Dus zonodig Pfizer en Moderna helpen en/of verplichten nieuwe fabrieken te bouwen of het productieproces uit te besteden aan anderen. HIV-medicatie moet voor iedereen toegankelijk zijn. Men denkt dat Omikron ontstaan is bij HIV patiënten. 
Ik denk dat we het voorlopig met onze oude boosters moeten doen, tenzij ze helemaal niet meer werken. Als Omikron dominant wordt, krijgen we dan hopelijk in de herfst een Omikron booster.

OmaVan2 schreef op 30-11-2021 om 17:27:

Omikron is een afstammeling van de beta variant. Beta was mogelijk minder besmettelijk dan Delta, dus is het de vraag of Omikron echt veel besmettelijker is. Dat moet nog blijken.

Precies, het is helemaal nog niet bewezen dat Omikron zovele malen besmettelijker is. 

OmaVan2 schreef op 30-11-2021 om 17:27:

Omikron is een afstammeling van de beta variant. Beta was mogelijk minder besmettelijk dan Delta, dus is het de vraag of Omikron echt veel besmettelijker is. D

Oh echt ?  Waar lees je dat ?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.