Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

2 Corona vragen


Rondstruiner schreef op 18-04-2022 om 10:23:

[..]

Dit vind ik dan weer best apart. Ik heb mijn leven bijna helemaal weer opgepakt (niets met fomo te maken overigens, dat vind ik nogal kinderlijk).

Maar als ik een positief geteste huisgenoot had, zou ik me niet bij een evenement met bejaarden laten zien, ook niet met een negatieve zelftest. Je ziet en hoort toch continu dat die zelftesten niet al te betrouwbaar zijn, dat zou ik nou weer niet op mijn geweten willen hebben.

Zo zie je maar dat de vraag wat fatsoenlijk en sociaal gedrag is als het om dit soort dingen gaat, door iedereen anders beantwoord wordt.

Dochter is zelf al door de quarantaineperiode heen. Ze zou zelfs weer naar college mogen maar door de nasleep van benauwd  en vermoeid zijn en verstoord evenwicht heeft ze geen idee hoe ze er moet komen. 

Ik test uit voorzorg, omdat ik niet weet of ik het virus van haar heb opgepikt en er misschien symptoomloos doorheen aan het gaan ben. Kleine moeite en wel zo veilig, zeker gezien de doelgroep. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

18-04-2022 om 10:36

Rondstruiner schreef op 18-04-2022 om 10:23:

[..]

Dit vind ik dan weer best apart. Ik heb mijn leven bijna helemaal weer opgepakt (niets met fomo te maken overigens, dat vind ik nogal kinderlijk).

Maar als ik een positief geteste huisgenoot had, zou ik me niet bij een evenement met bejaarden laten zien, ook niet met een negatieve zelftest. Je ziet en hoort toch continu dat die zelftesten niet al te betrouwbaar zijn, dat zou ik nou weer niet op mijn geweten willen hebben.

Zo zie je maar dat de vraag wat fatsoenlijk en sociaal gedrag is als het om dit soort dingen gaat, door iedereen anders beantwoord wordt.

Je bent me voor. Dat zou ik dus ook niet doen. Op zijn minst een pcr test eerst in geval van besmette huisgenoot. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

18-04-2022 om 10:39

Bakblik schreef op 18-04-2022 om 10:13:

[..]

Nou moet je niet de boel gaan omdraaien. Ik ben niet boos op degene die mijn dochter besmet heeft, ik sloeg aan over de houding van sommigen hier die zeggen dat het niet meer uitmaakt, omdat je links of rechtsom toch wel besmet wordt. Mensen die willens en wetens met corona onder de leden toch willen gaan doen wat ze van plan waren. Mensen die met ziekteverschijnselen toch naar een evenement komen hoewel ze gevraagd is niet te komen, omdat vanwege de aard en opzet van het evenement het risico om anderen te besmetten groot is.

Komende week ben ik voor het eerst in 2 jaar weer gastvrouw op een evenement voor bejaarden, de jongste deelnemer was in 2019 al 75. Het staat niet in het draaiboek maar ik doe een test vooraf en alleen als die negatief is ga ik op pad, omdat ik een besmet kind in huis heb en het niet verder wil verspreiden. Ik weet namelijk niet hoe een ander erop reageert.

Gewoon gaan past niet helemaal in mijn manier van leven. Ik haal zelf ook vreugde uit het evenement en wil er graag bij zijn maar mijn verstand wint het toch wel van mijn fomo.

Dat schreef je wel. Omdat iemand zo asociaal was om met klachten of zonder test naar dat evenement te gaan is je dochter besmet geraakt. Dat schreef je. En daar reageerde ik op met: dat is niet te voorkomen. Zinloos ook om dat koste wat kost te willen voorkomen als je 20 bent. Want je zal het nog heel vaak gaan krijgen. 

Bakblik schreef op 18-04-2022 om 10:35:

[..]

Dochter is zelf al door de quarantaineperiode heen. Ze zou zelfs weer naar college mogen maar door de nasleep van benauwd en vermoeid zijn en verstoord evenwicht heeft ze geen idee hoe ze er moet komen.

Ik test uit voorzorg, omdat ik niet weet of ik het virus van haar heb opgepikt en er misschien symptoomloos doorheen aan het gaan ben. Kleine moeite en wel zo veilig, zeker gezien de doelgroep.

Ah oke. Ik ging af op jouw zin: "omdat ik een besmet kind in huis heb". 

Ik zou met bejaarden nooit enig risico nemen, tenzij ze zelf zeggen dat het in orde is. Zo'n evenement zou ik in jouw situatie misschien alleen doen na een test bij de GGD. Zelftest vind ik te onbetrouwbaar.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

18-04-2022 om 10:42

Bakblik schreef op 18-04-2022 om 10:35:

[..]

Dochter is zelf al door de quarantaineperiode heen. Ze zou zelfs weer naar college mogen maar door de nasleep van benauwd en vermoeid zijn en verstoord evenwicht heeft ze geen idee hoe ze er moet komen.

Ik test uit voorzorg, omdat ik niet weet of ik het virus van haar heb opgepikt en er misschien symptoomloos doorheen aan het gaan ben. Kleine moeite en wel zo veilig, zeker gezien de doelgroep.

En toch zou ik dan een zelftest niet voldoende vinden. Het kan zomaar zijn dat je dochter langer besmettelijk is dan gemiddeld of dat jij negatief test terwijl je het wel hebt. Geen probleem als je tussen de studenten gaat zitten, maar je gaat dan toch niet tussen en grote groep meest kwetsbaren zitten?

Drietje schreef op 18-04-2022 om 10:36:

[..]

Je bent me voor. Dat zou ik dus ook niet doen. Op zijn minst een pcr test eerst in geval van besmette huisgenoot.

Heel vreemd dat je op dat punt dan weer betoogt strenger te zijn dan de maatregelen die nu gelden.  Dochter is al door de quarantaineperiode heen, zou zelfs ( indien daartoe in staat) zelf mee mogen om samen gastvrouw te zijn op dat evenement, ik hoef volgens de maatregelen helemaal niet te testen  en dan vind jij (die vindt dat risico's op besmetting niet te vermijden zijn) dat ik een pcr-test moet doen?  Ik snap het/je niet meer geloof ik. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

18-04-2022 om 11:07

Bakblik schreef op 18-04-2022 om 10:49:

[..]

Heel vreemd dat je op dat punt dan weer betoogt strenger te zijn dan de maatregelen die nu gelden. Dochter is al door de quarantaineperiode heen, zou zelfs ( indien daartoe in staat) zelf mee mogen om samen gastvrouw te zijn op dat evenement, ik hoef volgens de maatregelen helemaal niet te testen en dan vind jij (die vindt dat risico's op besmetting niet te vermijden zijn) dat ik een pcr-test moet doen? Ik snap het/je niet meer geloof ik.

Ik kijk gewoon naar de risico's. Voor jongere mensen zijn die nihil, maar voor de oudsten nog steeds een stuk groter. Dus potentieel besmet op Paaspop vind ik geen probleem,  maar op de bingo in het verpleeghuis wel. 

Ik vraag mij af of we nog steeds naar de teststraat mogen gaan?
Enkel bepaalde groepen mensen mogen daar nog maar naar toe?
Ik merk dat mij dat specifieke punt niet duidelijk is.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

18-04-2022 om 11:24

Giggly schreef op 18-04-2022 om 11:23:

Ik vraag mij af of we nog steeds naar de teststraat mogen gaan?
Enkel bepaalde groepen mensen mogen daar nog maar naar toe?
Ik merk dat mij dat specifieke punt niet duidelijk is.

Ja dat mag wel. Maar het is geen advies meer. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

18-04-2022 om 11:56

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/testen/afspraak-maken

Ik begrijp hieruit dat je alleen nog mag testen bij de GGD als je de doelgroep bent. 

Er zijn toch gewoon nog heel veel adviezen voor mensen die (misschien) besmet zijn? Best dwingend ook: Ga in isolatie."U mag niet naar buiten". "Heb je klachten doe een test." Als je je aan al die richtlijnen houdt doe je nog heel wat aanpassingen. Het is echt niet zo dat gezegd wordt laat maar rond gaan die Omicron.

Peen schreef op 18-04-2022 om 11:56:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/testen/afspraak-maken

Ik begrijp hieruit dat je alleen nog mag testen bij de GGD als je de doelgroep bent.

Dat ben ik niet tijdens mijn gastvrouwschap op het evenement dus ik kan niet eens een pcr laten doen. 

Elaine68 schreef op 18-04-2022 om 12:10:

Er zijn toch gewoon nog heel veel adviezen voor mensen die (misschien) besmet zijn? Best dwingend ook: Ga in isolatie."U mag niet naar buiten". "Heb je klachten doe een test." Als je je aan al die richtlijnen houdt doe je nog heel wat aanpassingen. Het is echt niet zo dat gezegd wordt laat maar rond gaan die Omicron.

Je hebt gelijk maar dat is helaas niet wat ik in de praktijk zie gebeuren. Mensen die bewezen positief gewoon boodschappen gaan doen,  mensen die bewust met klachten naar een evenement komen ook al is er gevraagd om met klachten, van welke aard dan ook,  sowieso niet te komen. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

18-04-2022 om 12:22

Bakblik schreef op 18-04-2022 om 12:15:

[..]

Dat ben ik niet tijdens mijn gastvrouwschap op het evenement dus ik kan niet eens een pcr laten doen.

Raar eigenlijk. Twee jaar lang willen we kwetsbare mensen beschermen en nu kan dat niet eens meer. Ik vind die zelftesten niet erg betrouwbaar, te vaak gehoord dat die negatief zijn en de pcr test vervolgens wel positief. 

Bakblik schreef op 18-04-2022 om 12:19:

[..]

Je hebt gelijk maar dat is helaas niet wat ik in de praktijk zie gebeuren. Mensen die bewezen positief gewoon boodschappen gaan doen, mensen die bewust met klachten naar een evenement komen ook al is er gevraagd om met klachten, van welke aard dan ook, sowieso niet te komen.

Ja precies, ik vind dat asociaal. En dan ook nog gaan staan blaten over een verkoudheidje. Ga naar huis gewoon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.