Beauty en fashion
Ik123!
07-10-2026 om 10:25
Leren kleding nat en droog
Ik heb al langere tijd een bijzondere fascinatie voor leer. Vooral zwart, glad en glanzend leer trekt mijn aandacht. Ik vind het materiaal mooi om naar te kijken, maar ook interessant vanwege de structuur, de geur, de glans en de manier waarop het beweegt.
Mijn fascinatie gaat over allerlei verschillende dingen: leren jassen, broeken, rokken, schoenen, laarzen, tassen, stoelen, krukken en zelfs een leren fietszadel. Wat ik daarnaast bijzonder vind, is hoe het materiaal eruitziet wanneer het nat wordt. Droog leer ziet er heel anders uit dan leer dat volledig met water is bedekt.
In mijn fantasie combineer ik dat soms ook met rusten of slapen met de verschillende leren spullen. Hieronder beschrijf ik alles één voor één, vanaf het droge begin, het steeds natter worden en daarna hoe ik het voorwerp zou ervaren wanneer ik ermee zou willen liggen of slapen. Bij de natte versie blijft het water in het verhaal zitten en wordt het niet tussendoor droog gemaakt.
De leren jas
Ik begin met mijn zwarte, gladde leren jas. In het begin is de jas helemaal droog. Het leer heeft zijn normale zwarte kleur en glans.
Dan begint het water. Eerst zijn het een paar druppels. Daarna wordt een steeds groter gedeelte nat. Het leer wordt donkerder en het water loopt langs de mouwen en naden naar beneden. Uiteindelijk is vrijwel de hele jas vochtig.
In mijn fantasie zou ik de natte jas daarna aantrekken en ermee gaan zitten of liggen. Het natte leer voelt dan heel anders dan het droge leer. Het materiaal is kouder en zwaarder en de vochtige plekken zijn duidelijk merkbaar.
Om er vervolgens echt de hele nacht mee te slapen, zou ik dat in werkelijkheid niet doen. Een volledig natte leren jas kan oncomfortabel worden en het langdurige vocht is slecht voor het leer. Als ik het idee van slapen met de jas interessant vind, zou ik dat daarom met een droge jas doen, of met waterbestendig kunstleer dat voor vocht geschikt is.
De leren broek
Daarna komt de leren broek.
De broek begint droog en glad. Eerst komen er enkele druppels op. Daarna wordt steeds meer van het oppervlak nat. Het leer wordt donkerder en het water verspreidt zich over de broek.
Wanneer uiteindelijk vrijwel de hele broek nat is, ziet hij er heel anders uit dan aan het begin.
In mijn fantasie zou ik ermee op bed gaan zitten of even gaan liggen. Het verschil tussen droog en nat materiaal zou dan goed merkbaar zijn. Een natte broek voelt zwaarder en kouder aan.
Voor een volledige nacht zou ik echter geen doorweekte leren broek gebruiken. Het vocht kan lang tegen de huid blijven zitten en het leer kan beschadigd raken. Slapen met een droge leren broek is al een heel andere situatie; dan gaat het vooral om het gevoel en de manier waarop het materiaal beweegt wanneer je je omdraait.
De leren rok
De leren rok begint eveneens helemaal droog.
De eerste druppels vormen kleine donkere plekken. Daarna wordt steeds meer van het gladde oppervlak nat. Het water loopt langs de rok naar beneden en blijft bij sommige naden langer zitten.
Uiteindelijk is de hele rok nat.
In een fantasie kan ik me voorstellen dat ik ermee op bed ga zitten en later even ga liggen. Het natte materiaal voelt anders dan het droge leer en heeft een andere glans.
Maar ook hier zou ik niet met een volledig doorweekte echte leren rok de hele nacht slapen. Het vocht kan de voering en het leer aantasten. Een droge rok of waterbestendig synthetisch materiaal is daarvoor veel geschikter.
De leren laarzen
Dan komen de leren laarzen.
Eerst zijn ze droog. Daarna komen er druppels op de neuzen. Het water loopt naar de zijkanten en vervolgens worden ook de schachten nat.
Uiteindelijk zijn de laarzen volledig nat aan de buitenkant.
Bij slapen zou ik ze juist uitdoen. Zelfs wanneer ik de natte laarzen interessant vind om te bekijken, zijn schoenen en laarzen niet bedoeld om mee te slapen. Ze kunnen oncomfortabel zijn en het langdurige vocht kan het materiaal en de voering beschadigen.
Ik zou ze dus naast het bed zetten en het verschil tussen het natte en droge leer bekijken.
De leren schoenen
Bij de leren schoenen gebeurt hetzelfde.
De neuzen worden eerst nat, daarna de bovenkant en uiteindelijk de zijkanten. Het water blijft op en in het materiaal zitten.
Voor slapen zou ik de schoenen uitdoen. Het interessante aan het leer kan ik ook ervaren zonder ze aan te houden tijdens het slapen.
Als de schoenen echt volledig nat zijn, zou ik ze bovendien niet langdurig laten liggen op een manier waarbij het vocht opgesloten blijft. In werkelijkheid moeten ze daarna rustig kunnen drogen.
De leren tas
De leren tas wordt eerst aan de buitenkant nat. Het water verspreidt zich over het leer en komt bij de naden en rits terecht. Uiteindelijk kan er ook vocht aan de binnenkant komen.
Bij slapen zou ik de tas gewoon naast het bed leggen. Ik zou er niet op gaan liggen, omdat de tas daardoor zijn vorm kan verliezen.
In mijn fantasie kan de volledig natte tas naast me liggen terwijl ik het verschil tussen het natte en droge leer bekijk. Maar ook hier geldt dat een echte leren tas niet langdurig nat moet blijven.
De leren stoel
De leren stoel is anders.
Eerst is de stoel helemaal droog. Daarna komt er water op de zitting. Het natte gedeelte wordt donkerder. Vervolgens worden steeds grotere delen van de zitting nat, daarna de rugleuning en uiteindelijk ook de armleuningen.
Het water blijft zitten. Daardoor kan het via de naden naar de vulling trekken.
In een droge leren stoel kan ik me voorstellen dat ik er rustig in zit, achteroverleun of er even in rust. Als de stoel daarvoor geschikt is, kan ik er zelfs een dutje in doen.
Maar een volledig natte leren stoel zou ik niet gebruiken om in te slapen. Het vocht kan in de vulling zitten zonder dat je het aan de buitenkant volledig ziet. Dat kan leiden tot geur, schimmel en beschadiging.
Als ik het idee van een natte stoel interessant vind, zou ik daarvoor een waterbestendige synthetische stoel gebruiken die daadwerkelijk tegen veel water kan. Dan kan de stoel nat zijn zonder dat ik een mooie leren stoel beschadig.
De leren kruk of zadelkruk
De kruk begint droog. Daarna wordt de zitting steeds natter totdat het hele oppervlak vochtig is.
Ik kan me voorstellen dat ik er eerst op zit en het materiaal ervaar. Maar een kruk is geen goede plek om de hele nacht op te slapen. De vorm is daarvoor niet gemaakt en kan oncomfortabel zijn.
Een natte kruk zou ik bovendien niet gebruiken om langdurig op te zitten. Het vocht kan in de bekleding en vulling trekken.
Het leren fietszadel
Het fietszadel wordt eerst een beetje nat en daarna steeds natter, totdat het hele oppervlak vochtig is.
Daarna zou ik het zadel niet meenemen naar bed. Het is een gebruiksvoorwerp voor een fiets en geen materiaal om op te slapen.
Wat ik er interessant aan vind, is vooral het verschil tussen het droge leer en het leer dat door regen volledig donker en vochtig is geworden.
Slapen met de leren spullen bij elkaar
Als ik alles bij elkaar denk, ontstaat er een hele verzameling leer: de jas, broek, rok, schoenen, laarzen, tas, stoel, kruk en het fietszadel.
In mijn fantasie zou ik de kledingstukken één voor één bekijken en ervaren. De droge stukken voelen anders dan de natte stukken. Het natte leer is donkerder, zwaarder en heeft een andere uitstraling.
Voor slapen zou ik uiteindelijk vooral kiezen voor de droge, comfortabele leren kleding en eventueel een geschikte leren stoel om even in te ontspannen. De laarzen, schoenen, tas, kruk en het fietszadel blijven gewoon in de kamer.
Het idee van alles volledig nat maken blijft vooral een fantasie over het uiterlijk en gevoel van nat materiaal. Met echt leer zou ik het niet langdurig nat laten liggen en er zeker niet mee gaan slapen wanneer het volledig doorweekt is.
Yumi
07-10-2026 om 10:36
Tijgeroog schreef op 07-10-2026 om 10:32:
en nu?
Die slaapt bij gebrek aan fantasie
letterkoekje
07-10-2026 om 19:33
Ik heb uit de OP vooral geLEERd (
) dat sommige mensen uitgebreid hun relaas kunnen doen.
Yumi
07-10-2026 om 19:45
letterkoekje schreef op 07-10-2026 om 19:33:
Ik heb uit de OP vooral geLEERd (
![]()
) dat sommige mensen uitgebreid hun relaas kunnen doen.
Zeg dat wel, heb het einde niet meegekregen was inmiddels afgedwaald
Wel super spannend allemaal, Ik123! gaat ons straks antwoord geven zittende op de natte lederen kruk, wat een aparte belevenis zal dat zijn 😂
Meesje
07-10-2026 om 20:08
Ik vind de laatste zin wel een geruststelling. In het echt stapt ie niet met natte leren spullen in bed. Gelukkig.
Die uitleg iedere keer: een natte broek is niet fijn op de huid en laarzen zijn niet om mee te slapen. Oh dank je. Een beetje fantasie is leuk, maar laten we wel serieus en verstandig blijven.