Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Voorleesboekjes voor enig kind

Hallo allemaal,
Mijn man en ik willen maar één kindje. Ik vroeg mij af of er boekjes bestaan over geen broertje of zusje krijgen waardoor dit verstaanbaarder en mooi geïllustreerd is voor het enig kind?

Heb al wat opzoekwerk gedaan, maar er lijkt niets te vinden.


PinkFlower schreef op 28-10-2022 om 18:25:

[..]

Uitleg geven is heel wat anders dan verantwoorden. Je legt ook uit als er nog een kind bij komt. Je legt regelmatig ook andere dingen uit. Kinderen hebben daar behoefte aan. Het is voor kinderen ook een vorm van de wereld ontdekken en dingen snappen.

Maar dat is meer een uitleg over de veranderingen van een baby erbij. Je gaat toch niet uitleggen waarom je 2, 3 of meer kinderen hebt gekregen?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

28-10-2022 om 19:36

MiniJCW schreef op 28-10-2022 om 19:27:

[..]

Maar dat is meer een uitleg over de veranderingen van een baby erbij. Je gaat toch niet uitleggen waarom je 2, 3 of meer kinderen hebt gekregen?

Dat vroeg ik me dus ook af of ouders ook uitleggen waarom zij een kind erbij willen of dat dat beperkt blijft tot papa en mama wilden heel graag een kindje. 

MiniJCW schreef op 28-10-2022 om 19:27:

[..]

Maar dat is meer een uitleg over de veranderingen van een baby erbij. Je gaat toch niet uitleggen waarom je 2, 3 of meer kinderen hebt gekregen?

Ligt eraan wat je kind wil weten en snapt. Mijn kind dat altijd alles wil weten, weet ook al jarenlang waarom we 2 kinderen hebben. Dat heb ik niet uitgelegd met boekjes, maar gewoon door erover te praten. Zoals ik alles aan hem uitleg.

Battle-Royale schreef op 28-10-2022 om 19:36:

[..]

Dat vroeg ik me dus ook af of ouders ook uitleggen waarom zij een kind erbij willen of dat dat beperkt blijft tot papa en mama wilden heel graag een kindje.

O, jazeker, als de kinderen daar vragen over hebben dan leg je dat ook uit en doe je het ook niet af met enkel " omdat wij dat wilden punt", dan leg je ook het "waarom" uit. Niet omdat de kinderen er een stem in hebben, het is en blijft een beslissing van de ouders. Wel afhankelijk van de leeftijd wat je precies verteld en hoe.

 Toen kind 2 kwam hebben we weinig uitgelegd want kind 1 was pas 3 jaar dus dan ben je meer bezig met uitleggen wat er gebeurd. 

Tussen kind 1&2 en 3&4 zit veel meer leeftijdsverschil dus we hebben wel uitgelegd aan kind 1&2 waarom we voor een 3e gingen, vooral omdat zij er zelf naar vroegen, bij nummer 4 hetzelfde. De oudsten waren er superblij mee met als enige kritische noot: wij gaan niet oppassen. Die verwachting hadden we ook niet. En nu...de oudsten 2 zijn het huis uit en de jongste 2 zitten op de basisschool en wat zeggen de oudsten...zeg zouden jullie niet eens een weekendje weg gaan, kunnen wij lekker oppassen

Ik zeg altijd dat we zielsveel van ons kind houden en ons niet kunnen voorstellen dat een tweede kind ons datzelfde geluk kan geven. 

Decembermamma schreef op 28-10-2022 om 22:10:

Ik zeg altijd dat we zielsveel van ons kind houden en ons niet kunnen voorstellen dat een tweede kind ons datzelfde geluk kan geven.

Dat gevoel kennen vast veel ouders, Ik herinner me dat van de stap vcan 1 naar 2, 'ik kan van die nieuweling op komst nooit zoveel houden als van degene die er is. Er is geen sprake van 'datzelfde geluk', ontdekte ik. Het is weer heel anders. En zo zal het altijd zijn,  denk ik.

... en kinderen geven niet alleen geluk, trouwens. Wat is nou precies geluk... 

Wilgenkatje- schreef op 29-10-2022 om 14:11:

[..]

Dat gevoel kennen vast veel ouders, Ik herinner me dat van de stap vcan 1 naar 2, 'ik kan van die nieuweling op komst nooit zoveel houden als van degene die er is. Er is geen sprake van 'datzelfde geluk', ontdekte ik. Het is weer heel anders. En zo zal het altijd zijn, denk ik.

... en kinderen geven niet alleen geluk, trouwens. Wat is nou precies geluk...

Wat mooi dat jij dat hebt! Maar om mij heen zie ik veel ouders worstelen zodra ze hun tweede kind hebben!

Decembermamma schreef op 28-10-2022 om 22:10:

Ik zeg altijd dat we zielsveel van ons kind houden en ons niet kunnen voorstellen dat een tweede kind ons datzelfde geluk kan geven.

Dat moet je dus niet tegen je kind zeggen. Wat als diens partner er wel twee wil? Ik vind het ook raar om dat te zeggen. Als het echt zo zou zijn zouden nog maar weinig mensen aan een tweede beginnen. Waar wórstelen die mensen dan mee om jou heen?

Kerstin75 schreef op 29-10-2022 om 23:45:

[..]

Dat moet je dus niet tegen je kind zeggen. Wat als diens partner er wel twee wil? Ik vind het ook raar om dat te zeggen. Als het echt zo zou zijn zouden nog maar weinig mensen aan een tweede beginnen. Waar wórstelen die mensen dan mee om jou heen?

1 gezin worstelt met de veiligheid van het tweede kind het eerste kind is daar nogal agressief naartoe.

1gezin worstelt met de veiligheid van het eerste kind het tweede kind is daar nogal agressief naartoe.

Meerdere gezinnen hebben een of beide ouders die overspannen omdat ze het toch wel zwaar vinden om 2 kinderen te hebben en de onderlinge ruzies contant op te lossen 

Meerdere gezinnen waarbij de ouders duidelijk waren dat hun eerste kind hun weinig zorgen gaf maar met de komst van het tweede kind die qua karakter totaal anders is en een dusdanige invloed heeft op het gezin dat ze er moeite mee hebben om mee om te gaan. 

Ik ben zelf.opgegroeid met een zus waar ik nauwelijks een band mee heb, dat werd overigens door moeder gestimuleerd door ons qua opvoeding totaal anders te behandelen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

30-10-2022 om 07:58

Decembermamma schreef op 30-10-2022 om 07:22:

[..]

1 gezin worstelt met de veiligheid van het tweede kind het eerste kind is daar nogal agressief naartoe.

1gezin worstelt met de veiligheid van het eerste kind het tweede kind is daar nogal agressief naartoe.

Meerdere gezinnen hebben een of beide ouders die overspannen omdat ze het toch wel zwaar vinden om 2 kinderen te hebben en de onderlinge ruzies contant op te lossen

Meerdere gezinnen waarbij de ouders duidelijk waren dat hun eerste kind hun weinig zorgen gaf maar met de komst van het tweede kind die qua karakter totaal anders is en een dusdanige invloed heeft op het gezin dat ze er moeite mee hebben om mee om te gaan.

Ik ben zelf.opgegroeid met een zus waar ik nauwelijks een band mee heb, dat werd overigens door moeder gestimuleerd door ons qua opvoeding totaal anders te behandelen.

Buiten dat  zie ik ook vaak dat er in meer kinderen gezinnen overal op beknibbeld moet worden en de ouders altijd moe zijn en geleefd worden door die kinderen. In mijn dorp zie je heel vaak gezinnen waar ze in 4-5 jaar drie kinderen hebben gekregen, dat lijkt me dus echt drama.

Battle-Royale schreef op 30-10-2022 om 07:58:

[..]

Buiten dat zie ik ook vaak dat er in meer kinderen gezinnen overal op beknibbeld moet worden en de ouders altijd moe zijn en geleefd worden door die kinderen. In mijn dorp zie je heel vaak gezinnen waar ze in 4-5 jaar drie kinderen hebben gekregen, dat lijkt me dus echt drama.

Altijd moe, daar ben je niet altijd bij natuurlijk. Toen wij meer kinderen kregen werd dat ook weleens gezegd; zeker heel vermoeiend he....wij hadden nergens last van. En waar moet dan op beknibbeld worden? Het leven draait toch niet om materialisme. Dat is natuurlijk ook hoe het altijd gaat; kies je bewust voor 1 kind, zie je enkel de nadelen van meer kinderen. En andersom precies zo.

Gingergirl schreef op 30-10-2022 om 08:52:

[..]

Altijd moe, daar ben je niet altijd bij natuurlijk. Toen wij meer kinderen kregen werd dat oom weleens gezegd; zeker heel vermoeiend he....wij hadden nergens last van. En waar moet dan op beknibbeld worden? Het leven draait toch niet om materialisme. Dat is natuurlijk ook hoe het altijd gaat; kies je bewust voor 1 kind, zie je enkel de nadelen van meer kinderen. En andersom precies zo.

Klopt ben je niet altijd bij, maar als je elke keer als je het betreffende gezin tegenkomt de ouders doodmoe ziet zijn dan kun je die conclusie wel stellen toch?

En nee het leven draait niet om materialisme maar er zijn veel ouders van meer kinderen die geen eigenlijk geen geld hebben voor een tweede of derde kind. Zoals alleen zwemdiploma A. 

Decembermamma schreef op 30-10-2022 om 08:57:

[..]

Klopt ben je niet altijd bij, maar als je elke keer als je het betreffende gezin tegenkomt de ouders doodmoe ziet zijn dan kun je die conclusie wel stellen toch?

En nee het leven draait niet om materialisme maar er zijn veel ouders van meer kinderen die geen eigenlijk geen geld hebben voor een tweede of derde kind. Zoals alleen zwemdiploma A.

Nee dat vind ik niet, als iemand altijd moe is, kan dat zoveel oorzaken hebben. Ken ook genoeg mensen die geen kinderen hebben en vaak moe zijn. 

Ik zou zelf niet aan meer kinderen begonnen zijn als we geen cent te makken zouden hebben. Bepaalde basiszaken zijn zeker belangrijk. Maar wat ik de laatste jaren vaak hoor ; we kiezen voor 1 kind want anders kunnen we niet meer op vliegvakantie, vaak naar pretparken en merkkleding kopen etc. dat vind ik persoonlijk raar.

Gingergirl schreef op 30-10-2022 om 09:07:

[..]

Nee dat vind ik niet, als iemand altijd moe is, kan dat zoveel oorzaken hebben. Ken ook genoeg mensen die geen kinderen hebben en vaak moe zijn.

Ik zou zelf niet aan meer kinderen begonnen zijn als we geen cent te makken zouden hebben. Bepaalde basiszaken zijn zeker belangrijk. Maar wat ik de laatste jaren vaak hoor ; we kiezen voor 1 kind want anders kunnen we niet meer op vliegvakantie, vaak naar pretparken en merkkleding kopen etc. dat vind ik persoonlijk raar.

Tja dat is raar maar een keuze. Wij wonen klein maar erg fijn en in ons huis is het met meer dan 3 gewoon te krap. Daarnaast zijn we zelf in een gezin met 2 kinderen opgegroeid en waren we niet blij met die situatie en we waren al wat ouder toen onze zoon kwam. Na zijn geboorte konden we ons ook niet voorstellen dat een tweede kind ons gelukkiger zou kunnen maken.


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

30-10-2022 om 09:20

Gingergirl schreef op 30-10-2022 om 09:07:

[..]

Nee dat vind ik niet, als iemand altijd moe is, kan dat zoveel oorzaken hebben. Ken ook genoeg mensen die geen kinderen hebben en vaak moe zijn.

Ik zou zelf niet aan meer kinderen begonnen zijn als we geen cent te makken zouden hebben. Bepaalde basiszaken zijn zeker belangrijk. Maar wat ik de laatste jaren vaak hoor ; we kiezen voor 1 kind want anders kunnen we niet meer op vliegvakantie, vaak naar pretparken en merkkleding kopen etc. dat vind ik persoonlijk raar.

Ik denk dat teveel kleine kinderen vaker de oorzaak is van altijd moe zijn dan wat anders. En waarom moeten mensen die bewust voor 1 kind kiezen zich verantwoorden over het waarom? Ik lees mensen die meer kinderen willen hun keuze ook niet verantwoorden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.