Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Roken in bijzijn van kinderen


bieb1963 schreef op 31-05-2023 om 16:18:

[..]

Met de auto.kom je.wel van a naar b, maar.niemand.die jou vraagt of je niet beter met.fiets of ov kon komen, want.die uitlaatgassen die je zonder blikken of blozen uitblaast, daat.word jij niet over aangesproken. Toch?

Ja hoor, autogebruik terugdringen is een speerpunt van veel steden, Amsterdam, Utrecht. Het parkeren duurder maken, zie Scheveningen. Het is wachten op kilometerheffing. 

De Parkeermeneer: 'Kom uit de comfortzone, mijn liefste' | Mobiliteitsplatform

 Maar goed al die vragen over ons autogebruik zijn natuurlijk alleen maar een rookgordijn om het maar niet te hebben over het roken.

Auwereel schreef op 31-05-2023 om 17:39:

[..]

Ja hoor, autogebruik terugdringen is een speerpunt van veel steden, Amsterdam, Utrecht. Het parkeren duurder maken, zie Scheveningen. Het is wachten op kilometerheffing.

De Parkeermeneer: 'Kom uit de comfortzone, mijn liefste' | Mobiliteitsplatform

Er worst van alles gedaan om het autogebruik te ontmoedigen. Net zo.goed als om het roken te ontmoedigen..... Maar dat is niet de kwestie waar ok op in ging. De kwestie was dat een roker rekening moet houden met.een ander en dat het nuet hoeft. Dat klopt. Maatr dat iemand, en jij, net.zo makkelijk in de auto stapt als dat zo uitkomt, maar niet perse hoeft. En dat je daar andereh wel.degelijk mee benadeelt 

 

grutjes bieb, jij hebt wel heel veel behoefte om je punt(en) te maken.

bieb1963 schreef op 31-05-2023 om 18:12:

[..]

Er worst van alles gedaan om het autogebruik te ontmoedigen. Net zo.goed als om het roken te ontmoedigen..... Maar dat is niet de kwestie waar ok op in ging. De kwestie was dat een roker rekening moet houden met.een ander en dat het nuet hoeft. Dat klopt. Maatr dat iemand, en jij, net.zo makkelijk in de auto stapt als dat zo uitkomt, maar niet perse hoeft. En dat je daar andereh wel.degelijk mee benadeelt

Ik stap zelden of nooit in een auto, ik denk behoorlijk goed na of/wanneer ik dat doe. Net als een roker goed moet opletten of-ie geen overlast veroorzaakt.

Sandravaa schreef op 31-05-2023 om 17:23:

Bedankt voor alle reacties. Het is een beetje te veel om op iedereen te reageren.

Ik heb zelf geen last van mensen die roken. Als ik op terras met vriendinnen zit en die roken en rook komt in mijn gezicht dan maakt het me allemaal niks uit. Het probleem wat ik heb is dat mijn dochter van 3 maanden de rook binnen krijgt.
Als ik op een terras zit (heb dat nog niet gedaan met mijn dochter) en iemand rookt dat komt in mijn richting dan zou ik wel weg gaan ja. Ik zou die situaties met mijn dochter wel proberen te vermijden tot ze in ieder geval wat ouder is.

Toen ik nog wel rookte, rookte ik nooit in bijzijn van kinderen. Als ik bijvoorbeeld op de bus aan het wachten was dan rookte ik altijd maar als er dan kinderen stonden dan rookte ik gewoon niet. Ook als iemand aangaf last te hebben dan drukte ik de sigaret uit.

Ik zou het heel erg jammer vinden als ik door deze situatie de gezellige bijeenkomsten van mijn familie moet missen. Bij mijn schoonfamilie wordt nooit gerookt in bijzijn van kinderen, dus misschien ben ik daar een beetje ´verwend´. Ik verwacht ook niet dat mijn broer helemaal stopt maar ik zal vragen of hij iets verder kan staan.

Iemand zei om eerst het positieve te benoemen en denk dat dat ook goed is.

Ik deel je mening wat betreft roken in het bijzijn van kinderen volkomen. Heb zelf nooit gerookt en vind het echt smerig. Ik zou me wel afvragen of dit een eventuele ruzie of gedoe waard is. 

Het is al zovaak aangetoond dat bijvoorbeeld uitlaatgassen net zo slecht zijn om in te ademen als rook, dus tenzij je van plan bent de eerste jaren binnen door te brengen met je kindje, ontkom je er helaas niet aan. Ik snap dat je meer controle hebt over de situatie met je broer, maar feitelijk behaal je er uiteindelijk weinig winst mee dus vrees ik.

Daglichtlamp schreef op 31-05-2023 om 17:42:

Maar goed al die vragen over ons autogebruik zijn natuurlijk alleen maar een rookgordijn om het maar niet te hebben over het roken.

Dat is vaak zo; gaat het over roken dan moet autogebruik erbij gehaald worden ( ik rij overigens niet) of alcoholgebruik " want dat is ook slecht". Of " je wandelt toch ook ondanks alle uitlaadgassen". Sommige dingen kun je niet voorkomen en sommige dingen wel.

Gingergirl schreef op 31-05-2023 om 19:23:

[..]

Dat is vaak zo; gaat het over roken dan moet autogebruik erbij gehaald worden ( ik rij overigens niet) of alcoholgebruik " want dat is ook slecht". Of " je wandelt toch ook ondanks alle uitlaadgassen". Sommige dingen kun je niet voorkomen en sommige dingen wel.

Ik rijd wel (benzine) auto, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om op een terras een paar uur te gaan gassen met die auto.

Gingergirl schreef op 31-05-2023 om 19:23:

[..]

Dat is vaak zo; gaat het over roken dan moet autogebruik erbij gehaald worden ( ik rij overigens niet) of alcoholgebruik " want dat is ook slecht". Of " je wandelt toch ook ondanks alle uitlaadgassen". Sommige dingen kun je niet voorkomen en sommige dingen wel.

Ja als roker zelf heb je daar invloed op. Maar je kunt niet als niet roker voorkomen dat een ander in jouw buurt rookt. Net als dat ik zelf kan besluiten voortaan naar mijn werk te fietsen, maar dat ik dat mijn buurman niet kan verplichten ook niet als ik vervolgens daardoor zijn uitlaatgassen in adem.

Gingergirl schreef op 31-05-2023 om 19:23:

[..]

Dat is vaak zo; gaat het over roken dan moet autogebruik erbij gehaald worden ( ik rij overigens niet) of alcoholgebruik " want dat is ook slecht". Of " je wandelt toch ook ondanks alle uitlaadgassen". Sommige dingen kun je niet voorkomen en sommige dingen wel.

Nee, dat gaat niet over een zgn rookgordijn. Het ging erover dat roken niet nodig was dus reken ing houden met een ander. Terecht overigens. Maar dat dat niet genoeg was: een ander mag het niet eens ruiken.... Kijk en dan vraag ik me dus af hoe diegenen denken die, al is het maar af en toe, een niet noodzakelijk.autoritje maken. M.a.w. met roken wordt het op deze manier ovetrokken, dat is mijn punt.

Het gaat niet alleen om de rook, het gaat er om dat je roken normaliseert en het goede voorbeeld geeft. 
Dus niet roken in het zicht van kinderen. 

April2021 schreef op 31-05-2023 om 20:23:

Het gaat niet alleen om de rook, het gaat er om dat je roken normaliseert en het goede voorbeeld geeft.
Dus niet roken in het zicht van kinderen.

Net zoals je je kind bij voorkeur ook niet in de auto naar school brengt. Daar zijn ook campagnes voor.

Tja, anno 2023 wordt je als een paria gezien als je rookt (ik ben een niet-roker by the way). Zullen we het dan ook meteen over de CO2 uitstoot of je voetprint hebben als men besluit een kind op de wereld te zetten? Oh nee, daar mag je het dan natuurlijk niet over hebben, is heeeeel wat anders. Zie alleen al de reacties in dit topic, zo (on)verdraagzaam, egoïstisch en selectief is de wereld inmiddels al geworden, heel verdrietig is eigenlijk hetgeen ik hierover kan zeggen. 😝

Daglichtlamp schreef op 31-05-2023 om 20:24:

[..]

Net zoals je je kind bij voorkeur ook niet in de auto naar school brengt. Daar zijn ook campagnes voor.

En nog talloze andere zaken

Jillz schreef op 31-05-2023 om 19:57:

[..]

Ja als roker zelf heb je daar invloed op. Maar je kunt niet als niet roker voorkomen dat een ander in jouw buurt rookt. Net als dat ik zelf kan besluiten voortaan naar mijn werk te fietsen, maar dat ik dat mijn buurman niet kan verplichten ook niet als ik vervolgens daardoor zijn uitlaatgassen in adem.

Ik reageerde op een forummer die de uitspraak deed: "bepaal zelf wel of ik achter in de tuin bij wie dan ook een sigaretje wil roken. Niemand anders."

Daar ben ik het niet mee eens; ik vind het vreemd dat je (als je rookt) er maar van uit gaat dat het overal mag en dat iedereen dat maar goed moet vinden.  Dat bepalen mensen van wie die tuin is toch echt zelf lijkt mij. En als iemand niet wil dat er gerookt wordt dan is het je eigen keuze (als roker) of je er wel of niet heen gaat. Als je een paar uur zonder nicotine niet vol kan houden is dat iets waar je zelf een oplossing voor kunt bedenken. Niet gaan afdwingen dat je alsnog mag roken omdat je dat zelf wil bepalen. Andersom doe ik hetzelfde; als mensen perse willen roken moeten ze dat vooral doen, zeker in hun eigen huis of tuin. Dan maak ik de keus er niet heen te gaan omdat ik niet in die stank wil zitten. Maar goed, komt weinig voor omdat er niet veel mensen meer roken hier.

Je hebt natuurlijk niet overal invloed op dat klopt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.