Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Moederschap versus werk


Drietje schreef op 12-04-2022 om 07:37:

[..]

Ik denk dat hier een groot deel van het probleem zit. Want wij werkten al 20 jaar geleden 4 om 4, maar we zijn nog steeds de uitzondering in deze omgeving. In onze vriendenkring, familie en buurt is er geen stel te vinden die dat ook doet. Vaak haalt de man 1 keer per week de kinderen van school (heeft dan de halve middag vrij) en werkt de vrouw drie dagen of 3,5. Die halve middag vrij van de mannen, die is winst, want 20 jaar geleden stond mijn man als enige man bij school en dat zijn er nu veel meer. Maar de norm is nog steeds dat de man veel meer werkt dan de vrouw. En ik zie dat terug bij de jonge hoogopgeleide collega's op het werk. Die doen niet meer de traditionele 3-5 verdeling, maar bijvoorbeeld 3,5-4,5. Waarbij de vrouw het minst werkt.

Waar het door komt, nature, nurture of een combi ervan, weet ik niet, maar ik krijg toch de indruk dat vrouwen in het algemeen ook wel graag zelf wat meer voor hun kinderen willen zorgen. Ik vind ook dat dat moet kunnen, maar er zit wel een flink risico aan vast: als het huwelijk misloopt ben je enorm de sjaak. Qua inkomen, maar ook qua huisvesting.

Wat is er nu weer mis met 3,5-4,5. Wat heb je er als man aan om thuis te zitten als je kinderen op school zitten? Zie alles als een stap. Waren die mannen niet 1 hele dag thuis toen de kinderen nog niet op school zaten? 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

12-04-2022 om 10:25

Aiden schreef op 12-04-2022 om 10:05:

[..]

Wat is er nu weer mis met 3,5-4,5. Wat heb je er als man aan om thuis te zitten als je kinderen op school zitten? Zie alles als een stap. Waren die mannen niet 1 hele dag thuis toen de kinderen nog niet op school zaten?

Nee, toen de kinderen nog niet op school zaten waren meestal opa en oma de oppas. Papa gaat meestal een paar uur minder werken (of savonds compenseren) als de kinderen naar school gaan. Hier in de buurt vinden mensen veel bso na school niet zo'n goed plan. Meestal is het ophalen van school zo verdeeld: 2 dagen mama (wanneer de kinderen de middag vrij hebben), 1 dag papa en 1 dag opa en oma en 1 dag bso.

Huishouden is vrijwel helemaal in handen van de vrouw. Tuin, auto,  voetbal, klussen van de man. Daar gaat ook veel tijd in zitten, want ook grote klussen doen ze zelf. 

Ik vind het allemaal prima hoor, moet iedereen lekker zelf weten. 

Onze kinderen zijn dertigers. Als we fulltime rekenen als 40 uur, is er bij de eigen kinderen & partners maar ééntje die dat doet. De rest (m/v) werkt minder. Ze hechten allemaal aan wat meer 'tijd voor zichzelf'. Het scheelt vast ook in hoeverre je jezelf kwijt kunt in je werk, of je er veel voldoening in vindt,  en hoeveel (teveel?) inspanning het je kost, inclusief reistijd/file/volle treinen. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

12-04-2022 om 10:44

Aiden schreef op 12-04-2022 om 10:05:

[..]

Wat is er nu weer mis met 3,5-4,5. Wat heb je er als man aan om thuis te zitten als je kinderen op school zitten? Zie alles als een stap. Waren die mannen niet 1 hele dag thuis toen de kinderen nog niet op school zaten?

Eh mannen vinden tijd voor zichzelf ook fijn.

Ik zie het inderdaad ook bij de vriendengroep van mijn zoon van 29. Bij die jonge vrouwen werkt er bijna niemand fulltime, ook als er nog geen kinderen zijn en sommige van hen willen ook geen kinderen. 

watertoren schreef op 12-04-2022 om 10:44:

Ik zie het inderdaad ook bij de vriendengroep van mijn zoon van 29. Bij die jonge vrouwen werkt er bijna niemand fulltime, ook als er nog geen kinderen zijn en sommige van hen willen ook geen kinderen.

Maar moeten ze dat dan? En waarom moeten die mannen dan ft werken? Waarom gaat niet iedereen wat minder werken ten bate van algeheel welzijn? Waarom gaat iedereen mee in veel luxe moeten hebben en daar veel voor moeten werken en minder tijd voor kinderen hebben en bijvoorbeeld mantelzorg of vrijwilligerswerk?

Ik weet dat veel mensen gaan zeggen "ja maar het is niet voor luxe, het is pure noodzaak". Maar ik vraag me dat toch af.  meer tijd met je kinderen doorbrengen is de grootste rijkdom die er is.  

Ooit werd er 40 uur gewerkt per gezin. De andere partner deed kind- en huishoudtaken alsmede mantelzorg etc. Hoe heeft het zover kunnen komen dat 'we' vinden dat er 80 uur per gezin gewerkt moet worden? En wat betekent dat voor de kinderen?


Lexus schreef op 12-04-2022 om 10:58:

[..]

Maar moeten ze dat dan? En waarom moeten die mannen dan ft werken? Waarom gaat niet iedereen wat minder werken ten bate van algeheel welzijn? Waarom gaat iedereen mee in veel luxe moeten hebben en daar veel voor moeten werken en minder tijd voor kinderen hebben en bijvoorbeeld mantelzorg of vrijwilligerswerk?

Ik weet dat veel mensen gaan zeggen "ja maar het is niet voor luxe, het is pure noodzaak". Maar ik vraag me dat toch af. meer tijd met je kinderen doorbrengen is de grootste rijkdom die er is.

Ooit werd er 40 uur gewerkt per gezin. De andere partner deed kind- en huishoudtaken alsmede mantelzorg etc. Hoe heeft het zover kunnen komen dat 'we' vinden dat er 80 uur per gezin gewerkt moet worden? En wat betekent dat voor de kinderen?


Ik vind helemaal niet dat er 80 uur gewerkt moet worden per gezin. Ben zelf gestopt met werken toen onze zoon geboren werd 29 jaar geleden. Dat ging toen voor ons nog makkelijk met 1 salaris. Als wij nu hadden moeten beginnen dan zou ik niet thuis kunnen blijven met de huizenprijzen van tegenwoordig voor zowel huur als koop. 

Lexus schreef op 12-04-2022 om 10:58:

[..]

Maar moeten ze dat dan? En waarom moeten die mannen dan ft werken? Waarom gaat niet iedereen wat minder werken ten bate van algeheel welzijn? Waarom gaat iedereen mee in veel luxe moeten hebben en daar veel voor moeten werken en minder tijd voor kinderen hebben en bijvoorbeeld mantelzorg of vrijwilligerswerk?

Als je tegenwoordig ooit nog een huis wil kopen, moet je wel fulltime werken.
Ik geef echt weinig om luxe, maar voor een hypotheek was het wel nodig en dan heb ik in de crisis gekocht en had ik behoorlijk gespaard.

Ik vind ook niet dat er 80 uur gewerkt moet worden per gezin of dat iedereen fulltime zou moeten werken. Wel ben ik voor een meer gelijke verdeling. Want heel veel vrouwen zijn financieel afhankelijk van hun man. Dat is niet per se erg, maar je moet je er wel bewust van zijn dat het een risico is. Niet alleen nu, ook als je met pensioen gaat. 

MamaE schreef op 12-04-2022 om 11:28:

Want heel veel vrouwen zijn financieel afhankelijk van hun man. Dat is niet per se erg, maar je moet je er wel bewust van zijn dat het een risico is. 

Volgende stap is dan om ook te accepteren dat er vrouwen zijn die dat risico accepteren. Het is oké als iemand bewust besluit om niet financieel onafhankelijk te zijn, dat is ieders keuze.

Drietje schreef op 12-04-2022 om 07:37:

[..]


Waar het door komt, nature, nurture of een combi ervan, weet ik niet, maar ik krijg toch de indruk dat vrouwen in het algemeen ook wel graag zelf wat meer voor hun kinderen willen zorgen. Ik vind ook dat dat moet kunnen, maar er zit wel een flink risico aan vast: als het huwelijk misloopt ben je enorm de sjaak. Qua inkomen, maar ook qua huisvesting.

Nou, dat is precies wat ik bedoel dus.

MamaE schreef op 12-04-2022 om 10:02:


Er zijn tegenwoordig nog steeds veel jonge vrouwen die niet fulltime willen werken, ook al ver voordat ze kinderen hebben. Waar dat precies aan ligt, ik weet het niet. Ik denk dat het een combinatie van factoren is en ook niet voor iedereen hetzelfde.
Wel moet je je realiseren dat wanneer je een opleiding volgt, de hele samenleving daaraan meebetaalt en het de bedoeling is dat je daardoor een hoger inkomen hebt waardoor je via belastingen dat min of meer terugbetaald.

En dat is dus eigenlijk heel apart..... Een soort omgekeerde emancipatie? Vanaf de jaren 70,80 was het doodnormaal dat je als jonge vrouw, meisje, na school gewoon ft ging werken. Iig tot je kinderen kreeg. Dus tja, vrouwen maken toch echt hun eigen keuzes en blijkbaar, volgens bovenstaande, is dat zelfs al minder werken als je nog géén kinderen hebt. Bijzonder.

MamaE schreef op 12-04-2022 om 11:28:

Ik vind ook niet dat er 80 uur gewerkt moet worden per gezin of dat iedereen fulltime zou moeten werken. Wel ben ik voor een meer gelijke verdeling. Want heel veel vrouwen zijn financieel afhankelijk van hun man. Dat is niet per se erg, maar je moet je er wel bewust van zijn dat het een risico is. Niet alleen nu, ook als je met pensioen gaat.

Maar kijk ook naar de ontwikkeling van de afgelopen 50 jaar, we hebben hele grote stappen gemaakt. Van nul uur gemiddeld voor de vrouw als er kinderen waren tot gemiddeld 3 dagen. En inderdaad men mag ook gewoon een andere keuze maken. 

bieb1963 schreef op 12-04-2022 om 11:59:

[..]

En dat is dus eigenlijk heel apart..... Een soort omgekeerde emancipatie? Vanaf de jaren 70,80 was het doodnormaal dat je als jonge vrouw, meisje, na school gewoon ft ging werken. Iig tot je kinderen kreeg. Dus tja, vrouwen maken toch echt hun eigen keuzes en blijkbaar, volgens bovenstaande, is dat zelfs al minder werken als je nog géén kinderen hebt. Bijzonder.

Maar voor corona was er werkloosheid. Toen waren we blij dat niet iedereen fulltime werkte en ach wat nu fulltime is was vroeger parttime (alleen op zondag werkte je niet). Drie dagen vakantie per jaar etc. 

Kijk naar de ontwikkeling in plaats van het nu. Kijk naar de lijn in plaats van het punt. 

bieb1963 schreef op 12-04-2022 om 11:59:

[..]

Dus tja, vrouwen maken toch echt hun eigen keuzes en blijkbaar, volgens bovenstaande, is dat zelfs al minder werken als je nog géén kinderen hebt. Bijzonder.

Maken alleen vrouwen die keuze, of mannen ook?

Groot gelijk hebben ze trouwens. Waarom zou je fulltime gaan werken als je het parttime goed kan rooien?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.