Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Moederschap versus werk


Ik heb vorige week 55 uur gewerkt en vandaag bleek er geen brood en kaas meer in huis te zijn en het deksel van de wasmand ging niet meer dicht. Normaal als ik 40 uur werk, loopt dat als een zonnetje, dus ‘gewoon fulltime werken’ is prima te combineren met een gezin.
Scheelt wel dat mijn kinderen ruimschoots uit de luier zijn en zelf hun eten in elkaar kunnen zetten als ik moet overwerken In de ideale situatie hadden ze ook nog even die boodschappen en was gedaan, maar ze hebben zelf ook school en een bijbaan.

watertoren schreef op 11-04-2022 om 15:17:

[..]

Mijn man is 6 jaar geleden overleden daarom schreef ik ook ik was financieel afhankelijk. Hij heeft mij goed achter gelaten. Ik kan in onze koopwoning blijven wonen en ik hoef niet te werken. Over geld hoef ik me gelukkig geen zorgen te maken.

Nou, dat is natuurlijk heel fijn voor jou, maar je begrijpt vast dat dergelijke financiële afdichtingen helemaal niet altijd mogelijk zijn. Dus ook dergelijke berichten voegen niet zoveel toe....

MMcGonagall schreef op 11-04-2022 om 15:23:

Ik heb vorige week 55 uur gewerkt en vandaag bleek er geen brood en kaas meer in huis te zijn en het deksel van de wasmand ging niet meer dicht. Normaal als ik 40 uur werk, loopt dat als een zonnetje, dus ‘gewoon fulltime werken’ is prima te combineren met een gezin.
Scheelt wel dat mijn kinderen ruimschoots uit de luier zijn en zelf hun eten in elkaar kunnen zetten als ik moet overwerken In de ideale situatie hadden ze ook nog even die boodschappen en was gedaan, maar ze hebben zelf ook school en een bijbaan.

En, je boodschap is...?

bieb1963 schreef op 11-04-2022 om 16:24:

[..]

En, je boodschap is...?

Stop met het gemuts en ga lekker aan het werk. Dat doen die mannen ook.

bieb1963 schreef op 11-04-2022 om 16:24:

[..]

En, je boodschap is...?

Bieb, 

Het valt mij op dat jij in dergelijke vrouw-man discussies alles bij de vrouw in kwestie neerlegt door te zeggen dat emancipatie klaar is en iedereen toch altijd zelf mag kiezen. Dus nee, er is geen glazen plafond en vrouwen kiezen zelf voor minder uren werken. En dat is prima omdat het altijd in overleg gaat toch. 

Terwijl er natuurlijk maatschappelijke problemen zijn en de gelijkwaardigheid in de praktijk nog lang niet bereikt is. Juist door hardnekkige mededelingen als dat iedereen toch vrije keus heeft. 

En dan komen er in dit draadje drie persoonlijke situatieschetsen en dan is het geen interessante boodschap? 

MMcGonagall schreef op 11-04-2022 om 15:23 Normaal als ik 40 uur werk, loopt dat als een zonnetje, dus ‘gewoon fulltime werken’ is prima te combineren met een gezin.

Watertoren schreef haar persoonlijke verhaal op om 11-04-2022 om 15:17 en daaruit kun je halen dat haar echtgenoot haar financieel goed verzorgd heeft achtergelaten en daarom kan zij blijven leven zoals ze leefde. 

Fruitijsje schreef op 11-04-2022 om 14:11: De reden waarom ik mijn persoonlijke verhaal aanhaal is dat ik weet dat het allemaal heel mooi kan klinken, maar in de praktijk toch heel anders kan uitpakken

Drie totaal verschillende verhalen en jij doet ze allemaal al met 'ja en'. 

Wat is jouw boodschap, anders dan dat er volgens jou geen belemmeringen zijn zoals vroeger? En dat het toch wel normaal is dat vrouwen minder werken dan mannen want ja dat gebeurt dus is het goed?

gr Angela

PriceyRook54

PriceyRook54

11-04-2022 om 16:36

MMcGonagall schreef op 11-04-2022 om 16:34:

[..]

Stop met het gemuts en ga lekker aan het werk. Dat doen die mannen ook.

Ja maar je mist zooooveel van de kinderen als je fulltime werkt 

Ainne schreef op 11-04-2022 om 16:36:

[..]

Ja maar je mist zooooveel van de kinderen als je fulltime werkt

Dat is natuurlijk niet het enige. Bout gezegd: als je allebei fulltime werkt, komen de (huishoudelijke) taken die vroeger door de thuisblijvende partner werden verricht gedurende de dag, er gewoon nog eens bovenop. Het is niet zo dat huishouden, mantelzorg, het regelen van administratieve privézaken, enz. ophouden te bestaan als je fulltime gaat werken.

Pejeka1 schreef op 11-04-2022 om 17:40:

[..]

Dat is natuurlijk niet het enige. Bout gezegd: als je allebei fulltime werkt, komen de (huishoudelijke) taken die vroeger door de thuisblijvende partner werden verricht gedurende de dag, er gewoon nog eens bovenop. Het is niet zo dat huishouden, mantelzorg, het regelen van administratieve privézaken, enz. ophouden te bestaan als je fulltime gaat werken.

Als je beide fulltime werkt, of zoals in mijn geval als alleenstaande ouder, heb je veel taken ook gewoon niet. Mantelzorg houd ik beperkt tot administratieve zaken. Als het er niet is, kom je erachter dat je ook via de instanties die ervoor zijn, prima van alles te regelen is (thuiszorg, huishoudelijke hulp). Het huishouden is geen dagtaak, ook dat valt er best bij te doen.

Ik vind niet dat ik veel van de kinderen heb gemist, eerste woordjes, eerste stapjes, allemaal gezien. Ik ben er zelfs bij geweest bij alle tanden die ze gewisseld hebben, alle doktersbezoeken, de helft van de zwemlessen (andere helft was vader erbij).

Je moet alleen niet alles perfect willen doen, al heb ik niet de illusie dat een tbm een betere moeder is, of dat ik als tbm een perfecte huisvrouw was geweest.

MMcGonagall schreef op 11-04-2022 om 17:48:

[..]

Als je beide fulltime werkt, of zoals in mijn geval als alleenstaande ouder, heb je veel taken ook gewoon niet. Mantelzorg houd ik beperkt tot administratieve zaken. Als het er niet is, kom je erachter dat je ook via de instanties die ervoor zijn, prima van alles te regelen is (thuiszorg, huishoudelijke hulp). Het huishouden is geen dagtaak, ook dat valt er best bij te doen.

Ik vind niet dat ik veel van de kinderen heb gemist, eerste woordjes, eerste stapjes, allemaal gezien. Ik ben er zelfs bij geweest bij alle tanden die ze gewisseld hebben, alle doktersbezoeken, de helft van de zwemlessen (andere helft was vader erbij).

Je moet alleen niet alles perfect willen doen, al heb ik niet de illusie dat een tbm een betere moeder is, of dat ik als tbm een perfecte huisvrouw was geweest.

Dat kan. Maar thuiszorg krijg je alleen maar als er een indicatie is. Mantelzorg kan ook zijn elke week even overdag bij je (schoon)moeder binnenlopen, puur om te kijken hoe het gaat, een praatje te maken, een kopje koffie te drinken. Of een keer wat boodschappen meenemen voor een bejaarde buurvrouw, of haar voortuin wieden omdat ze het zelf niet meer kan.

Het huishouden is dan wellicht geen dagtaak, maar de bedden moeten toch elke week verschoond, de gordijnen een keer gewassen, de slaapkamers grondig gestofzuigd (ook onder de bedden, waar de grootste stofnesten liggen), de badkamer zal elke week een keer een goede beurt moeten hebben (en tussendoor wellicht nog een lapje), het toilet moet 2-3 keer per week even schoongemaakt, de keuken zal toch ook regelmatig even onderhanden moeten worden genomen, je huiskamer toch ook 1-2 keer per week, de hal, overlopen en trappen idem dito regelmatig een stofzuiger en een lap nodig, enz. Tuurlijk kan je ervoor kiezen dat "erbij" te doen naast een fulltime baan, maar het moet wel gebeuren en dat wordt dan werken in de avonduren of in het weekend.

Pejeka1 schreef op 11-04-2022 om 17:56:

[..]

Dat kan. Maar thuiszorg krijg je alleen maar als er een indicatie is. Mantelzorg kan ook zijn elke week even overdag bij je (schoon)moeder binnenlopen, puur om te kijken hoe het gaat, een praatje te maken, een kopje koffie te drinken. Of een keer wat boodschappen meenemen voor een bejaarde buurvrouw, of haar voortuin wieden omdat ze het zelf niet meer kan.

Het huishouden is dan wellicht geen dagtaak, maar de bedden moeten toch elke week verschoond, de gordijnen een keer gewassen, de slaapkamers grondig gestofzuigd (ook onder de bedden, waar de grootste stofnesten liggen), de badkamer zal elke week een keer een goede beurt moeten hebben (en tussendoor wellicht nog een lapje), het toilet moet 2-3 keer per week even schoongemaakt, de keuken zal toch ook regelmatig even onderhanden moeten worden genomen, je huiskamer toch ook 1-2 keer per week, de hal, overlopen en trappen idem dito regelmatig een stofzuiger en een lap nodig, enz. Tuurlijk kan je ervoor kiezen dat "erbij" te doen naast een fulltime baan, maar het moet wel gebeuren en dat wordt dan werken in de avonduren of in het weekend.

Tuurlijk, je badkamer móet elke week een grote beurt en je wc drie keer per week schoongemaakt  Ik weet uit ervaring dat er niets schokkends gebeurt als je dat allemaal wat oprekt. De badkamer gaat hier op zicht en voor de wc vind ik een keer per week genoeg. Geen mannen hier in huis dus die blijft prima netjes.

De keuken doe je toch gewoon iedere dag? Je staat er toch.

PriceyRook54

PriceyRook54

11-04-2022 om 18:15

Wat ben je toch een lekkere ouwe zemelaar Pejeka 
Al die taken (behalve mantelzorg en gordijnen wassen) doen wij gewoon hoor, samen. Naast onze fulltime banen, twee (inmiddels) tieners, sporten en sociaal leven. Oh en er blijft nog Netflixtijd over ook.
Zoveel werk is dat huishouden toch niet? Ik was mijn beddengoed niet met de hand of zo. 

Misschien is het anders dat ik niet in NL woon? De meeste mensen werken hier gewoon fulltime. En de kinderen groeien niet voor galg en rad op en de huizen storten ook niet in. Ok, toegegeven, de huizen hebben niet twee identieke plantjes in de vensterbank staan.

Ainne schreef op 11-04-2022 om 18:15:

Wat ben je toch een lekkere ouwe zemelaar Pejeka
Al die taken (behalve mantelzorg en gordijnen wassen) doen wij gewoon hoor, samen. Naast onze fulltime banen, twee (inmiddels) tieners, sporten en sociaal leven. Oh en er blijft nog Netflixtijd over ook.
Zoveel werk is dat huishouden toch niet? Ik was mijn beddengoed niet met de hand of zo.

Misschien is het anders dat ik niet in NL woon? De meeste mensen werken hier gewoon fulltime. En de kinderen groeien niet voor galg en rad op en de huizen storten ook niet in. Ok, toegegeven, de huizen hebben niet twee identieke plantjes in de vensterbank staan.

Ik geef ruiterlijk toe dat ik 2x fulltime niet red. En wij hebben ook niet 2 identieke plantjes in de vensterbank staan. 

Wellicht scheelt het dat je in het buitenland woont, dat weet ik niet. Ik weet wel dat een fulltime aanstelling in mijn vakgebied er heel anders uitziet in behoorlijk wat buitenlanden. 

PriceyRook54

PriceyRook54

11-04-2022 om 18:29

Mevrouw75 schreef op 11-04-2022 om 18:21:

[..]

Ik geef ruiterlijk toe dat ik 2x fulltime niet red. En wij hebben ook niet 2 identieke plantjes in de vensterbank staan.

Wellicht scheelt het dat je in het buitenland woont, dat weet ik niet. Ik weet wel dat een fulltime aanstelling in mijn vakgebied er heel anders uitziet in behoorlijk wat buitenlanden.

Oke voor de duidelijkheid, mijn fulltime is maandag-vrijdag 09.00-17.30. Half uur reistijd enkele reis.

En wat ik aan het begin van het topic al schreef, toen de kinderen nog piep waren (er zit ook maar 13 maanden leeftijdsverschil tussen) was het gekkenhuis bij ons thuis. Maar voor mij was het vooral een stukje acceptatie; oke het is gekkenhuis, maar dit is maar tijdelijk. De tropenjaren. En dat was ook zo. Iedereen moet doen wat bij hun situatie past, maar doe niet alsof fulltime onmogelijk is omdat je dan je bedden niet wekelijks kunt verschonen. Dat is gewoon pertinente onzin.

En nu ga ik naar huis want het is 17.30! Jaja, forummen op het werk...

Mijn fulltime was de eerste jaren 08.30 tot 17.00 uur. Het eerste jaar 07.45 tot 17.30, maar dat was lastig combineren met een baby (en ook niet leuk). Sinds 2004 kan ik min of meer tijd- en plaatsonafhankelijk werken, dus ik had vaak twee lange dagen en drie wat kortere, of werkte een middag in het weekend.

bieb1963 schreef op 11-04-2022 om 16:23:

[..]

Nou, dat is natuurlijk heel fijn voor jou, maar je begrijpt vast dat dergelijke financiële afdichtingen helemaal niet altijd mogelijk zijn. Dus ook dergelijke berichten voegen niet zoveel toe....

bieb1963 schreef op 11-04-2022 om 16:24:

[..]

En, je boodschap is...?

Wie ben jij eigenlijk om hier te bepalen of en welke bijdrage wel/niet nuttig is? Vreselijk irritant dat betweterige toontje in andermans topic nota bene 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.