Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Koken (van woede)

Peiling

Wie kookt?
79 stemmen
44%
46%
10%

Anne1234! schreef op 08-11-2023 om 20:29:

[..]

Ik vind het ook raar hoor, als een kind van 8 geen groente kan snijden. Wat mij betreft is het vrij normaal om een kind vanaf een jaar of 3 al wel een broodje of een stukje fruit te laten snijden en te laten helpen met koken, bijvoorbeeld met het snijden van groente.

Bij mijn kinderen op het kinderdagverblijf leren kinderen vanaf een jaar of 2 al om zelf fruit te snijden, drinken in te schenken, brood te smeren etc. En dat kunnen ze vanaf die leeftijd ook echt al wel leren.

Kan een kind van 8 niet zelf een appel snijden of een stukje komkommer dan verbaasd mij dat wel.

Nou, dan zul je nog regelmatig verbaasd worden. Mensen zijn nu eenmaal niet allemaal hetzelfde.

Mijn kinderen konden dat snijden niet op die leeftijd, maar kenden wel minstens 20 soorten groente en fruit. Dat kenden andere kinderen dan weer niet (er kwamen hier wel vaker kinderen langs die vooral frikandel en patat aten) en zo is iedereen anders.

Dat het vooral mannen zijn die niet kunnen koken lijkt me sterk, en je zou dan net zo goed kunnen roepen dat het vooral vrouwen zijn die niet kunnen klussen, bandenplakken, de financiën regelen of de auto naar de garage brengen. En ook dat zal vast weersproken worden. Aan algemeenheden heb je sowieso vrij weinig, de man van TO gaat zich daar vast niet aan aanpassen.

Anne1234! schreef op 08-11-2023 om 20:29:

[..]

Ik vind het ook raar hoor, als een kind van 8 geen groente kan snijden. Wat mij betreft is het vrij normaal om een kind vanaf een jaar of 3 al wel een broodje of een stukje fruit te laten snijden en te laten helpen met koken, bijvoorbeeld met het snijden van groente.

Bij mijn kinderen op het kinderdagverblijf leren kinderen vanaf een jaar of 2 al om zelf fruit te snijden, drinken in te schenken, brood te smeren etc. En dat kunnen ze vanaf die leeftijd ook echt al wel leren.

Kan een kind van 8 niet zelf een appel snijden of een stukje komkommer dan verbaasd mij dat wel.

Nou, dan zul je nog regelmatig verbaasd worden. Mensen zijn nu eenmaal niet allemaal hetzelfde.

Mijn kinderen konden dat snijden niet op die leeftijd, maar kenden wel minstens 20 soorten groente en fruit. Dat kenden andere kinderen dan weer niet (er kwamen hier wel vaker kinderen langs die vooral frikandel en patat aten) en zo is iedereen anders.

Dat het vooral mannen zijn die niet kunnen koken lijkt me sterk, en je zou dan net zo goed kunnen roepen dat het vooral vrouwen zijn die niet kunnen klussen, bandenplakken, de financiën regelen of de auto naar de garage brengen. En ook dat zal vast weersproken worden. Aan algemeenheden heb je sowieso vrij weinig, de man van TO gaat zich daar vast niet aan aanpassen.

Als ik kijk naar eerdere topics van TO hebben ze wel vaker wat issues met afstemming. Ja, dat heb je overal wel eens (oeps, nou generaliseer ik ook…).

ik kook zelden tot nooit .mijn man kookt en bakt.ik kan wel koken maar niet echt geweldig .ik kan wel hele lekkere salades maken .

MRI

MRI

08-11-2023 om 21:31

AnnaPollewop schreef op 08-11-2023 om 21:02:

[..]

Nou, dan zul je nog regelmatig verbaasd worden. Mensen zijn nu eenmaal niet allemaal hetzelfde.

Mijn kinderen konden dat snijden niet op die leeftijd, maar kenden wel minstens 20 soorten groente en fruit. Dat kenden andere kinderen dan weer niet (er kwamen hier wel vaker kinderen langs die vooral frikandel en patat aten) en zo is iedereen anders.

Dat het vooral mannen zijn die niet kunnen koken lijkt me sterk, en je zou dan net zo goed kunnen roepen dat het vooral vrouwen zijn die niet kunnen klussen, bandenplakken, de financiën regelen of de auto naar de garage brengen. En ook dat zal vast weersproken worden. Aan algemeenheden heb je sowieso vrij weinig, de man van TO gaat zich daar vast niet aan aanpassen.

Als ik kijk naar eerdere topics van TO hebben ze wel vaker wat issues met afstemming. Ja, dat heb je overal wel eens (oeps, nou generaliseer ik ook…).

Lijkt mij ook hoor. Kunnen ze best.  

AnnaPollewop schreef op 08-11-2023 om 21:02:

[..]

Nou, dan zul je nog regelmatig verbaasd worden. Mensen zijn nu eenmaal niet allemaal hetzelfde.

Mijn kinderen konden dat snijden niet op die leeftijd, maar kenden wel minstens 20 soorten groente en fruit. Dat kenden andere kinderen dan weer niet (er kwamen hier wel vaker kinderen langs die vooral frikandel en patat aten) en zo is iedereen anders.

Dat het vooral mannen zijn die niet kunnen koken lijkt me sterk, en je zou dan net zo goed kunnen roepen dat het vooral vrouwen zijn die niet kunnen klussen, bandenplakken, de financiën regelen of de auto naar de garage brengen. En ook dat zal vast weersproken worden. Aan algemeenheden heb je sowieso vrij weinig, de man van TO gaat zich daar vast niet aan aanpassen.

Als ik kijk naar eerdere topics van TO hebben ze wel vaker wat issues met afstemming. Ja, dat heb je overal wel eens (oeps, nou generaliseer ik ook…).

Natuurlijk is iedereen anders maar snijden is geen talent of iets iets bijzonders om te kunnen, het is gewoon een vaardigheid die je moet aanleren, net zoals knippen, iets inschenken, handen wassen, een rits open en dicht doen, met een vork eten etc.  Niks bijzonders aan en iedere kleuter kan het leren, ik snap niet waarom je je kind dat dan niet zou aanleren, tenzij een kind natuurlijk echt een motorische achterstand heeft ofzo.

Ik mocht vroeger echt absoluut niet aan messen komen thuis. Ik was nogal onhandig en dan deden mijn ouders het maar gewoon voor mij. Eerste keer met een mes (op school, ik was tien) eindigde in het ziekenhuis met hechtingen. "Zie je wel dat onze angst terecht was". Lucifers idem dito. Toen ik 14 was moest ik bij een branderpracticum van natuurkunde de brander aansteken met een lucifer. Vond ik eng, nooit gedaan. Leraar lachte me uit, ik beledigd, moeder trots op haar opvoeding.

Wel is het zo dat iedereen met een normale motorische ontwikkeling dat soort dingen kan leren. Maar ik zou een kookfeestje met zes kleuters waarvan er nog minstens vier moeten leren snijden niet zo snel doen. Ik ga ook niet zwemmen met zes kleuters waarvan er vier geen zwemdiploma hebben. Tuurlijk kun je ze dingen leren, maar niet als ze allemaal één op één begeleiding nodig hebben en je ook nog overzicht moet houden en alles moet coördineren. 

We zijn geen van allen de maat der dingen. Daarom leer je ook van contact met andere kinderen.

Anna76 schreef op 08-11-2023 om 11:55:

Ik vind dat een hoop mensen hier koken onderschatten. Ik kan zelf prima koken hoor, m'n man ook.
Maar er komt ook een hoop feeling bij kijken, ook al volg je een recept, de ene keer pakt het net iets anders uit dan de andere keer, zijn de aardappels iets eerder of later klaar, ik noem maar wat. En dan ook nog de timing, alles op hetzelfde moment klaar hebben. Ik snap best dat niet iedereen dat onder de knie heeft.

Ik zou zelf liever een keer extra koken, of voor 2 dagen, dan dat ik een matige maaltijd moet eten die misschien eetbaar is maar ook niet meer dan dat.

Hier ben ik het wel mee eens, maar het is ook mijn ervaring dat veel mensen maar matig kunnen koken. Iemand schreef hier dat een pasta die twee minuten te lang heeft gekookt nog perfect eetbaar is, tja eetbaar wel, maar daarmee is wel alles gezegd. 

Denk wel dat de verwachtingen deels gekoppeld zijn aan wat je als kind gewoon bent en mijn lat ligt redelijk hoog omdat koken een hobby was voor mijn vader en hij gewoon heel goed kookt. Iemand anders schreef hier dat ze geen peper of zout in huis had, voor mij is dat werkelijk onbegrijpelijk.  

Er kwam hier wel een goede tip voorbij om te werken met een weekmenu en je boodschappen hierop te baseren. Sommige mensen trekken hun koelkast open en zien direct een gerecht, waar anderen een hoop chaos zien en niet weten waar te beginnen. 

Moirmel schreef op 08-11-2023 om 22:14:

[..]

Hier ben ik het wel mee eens, maar het is ook mijn ervaring dat veel mensen maar matig kunnen koken. Iemand schreef hier dat een pasta die twee minuten te lang heeft gekookt nog perfect eetbaar is, tja eetbaar wel, maar daarmee is wel alles gezegd.

Denk wel dat de verwachtingen deels gekoppeld zijn aan wat je als kind gewoon bent en mijn lat ligt redelijk hoog omdat koken een hobby was voor mijn vader en hij gewoon heel goed kookt. Iemand anders schreef hier dat ze geen peper of zout in huis had, voor mij is dat werkelijk onbegrijpelijk.

Er kwam hier wel een goede tip voorbij om te werken met een weekmenu en je boodschappen hierop te baseren. Sommige mensen trekken hun koelkast open en zien direct een gerecht, waar anderen een hoop chaos zien en niet weten waar te beginnen.

Dat was ik. Zout is helemaal niet nodig. Zonder het toe te voegen aan dingen krijg je al genoeg en vaak zelfs te veel binnen. In mijn familie komt hoge bloeddruk veel voor en mijn bloeddruk is gezond, maar zeker niet te laag. Ik vind het vaak ook niet lekker als ergens te veel zout in zit, heel overheersend. 

Wel eens over dat je opvoeding best wel bepalend is voor waar je lat ligt.
Die van mij ligt niet bijzonder hoog, dat weet ik best. Maar wel gezond. We eten heel veel groenten en heel weinig fastfood. 

MamaE schreef op 08-11-2023 om 22:29:

[..]

Dat was ik. Zout is helemaal niet nodig. Zonder het toe te voegen aan dingen krijg je al genoeg en vaak zelfs te veel binnen. In mijn familie komt hoge bloeddruk veel voor en mijn bloeddruk is gezond, maar zeker niet te laag. Ik vind het vaak ook niet lekker als ergens te veel zout in zit, heel overheersend.

Wel eens over dat je opvoeding best wel bepalend is voor waar je lat ligt.
Die van mij ligt niet bijzonder hoog, dat weet ik best. Maar wel gezond. We eten heel veel groenten en heel weinig fastfood.

Ligt dat ook niet aan de manier waarop je kookt? Zelf gebruik ik bijna alleen basisproducten, dus tenzij ik zout toevoeg zit er ook geen zout in het eten.

Dat gezonde is voor mij ook heel belangrijk, zeker omdat mijn partner een GBP heeft ondergaan en dus bepaalde vitaminen en mineralen minder goed opneemt. Als ik een recept volg dan voeg ik er quasi altijd extra groenten aan toe.

Anne1234! schreef op 08-11-2023 om 20:29:

[..]

Ik vind het ook raar hoor, als een kind van 8 geen groente kan snijden. Wat mij betreft is het vrij normaal om een kind vanaf een jaar of 3 al wel een broodje of een stukje fruit te laten snijden en te laten helpen met koken, bijvoorbeeld met het snijden van groente.

Bij mijn kinderen op het kinderdagverblijf leren kinderen vanaf een jaar of 2 al om zelf fruit te snijden, drinken in te schenken, brood te smeren etc. En dat kunnen ze vanaf die leeftijd ook echt al wel leren.

Kan een kind van 8 niet zelf een appel snijden of een stukje komkommer dan verbaasd mij dat wel.

Ik ga zeer regelmatig met pubers op kamp en die kunnen nog geen tomaat snijden, laat staan een paprika of ui. Dus beetje overdreven allemaal, dat kinderen met 2 een appel leren snijden. Dat is zeker niet de standaard. 

Mijn 9 jarige vindt messen doodeng. 

Moirmel schreef op 08-11-2023 om 22:39:

[..]

Ligt dat ook niet aan de manier waarop je kookt? Zelf gebruik ik bijna alleen basisproducten, dus tenzij ik zout toevoeg zit er ook geen zout in het eten.

Dat gezonde is voor mij ook heel belangrijk, zeker omdat mijn partner een GBP heeft ondergaan en dus bepaalde vitaminen en mineralen minder goed opneemt. Als ik een recept volg dan voeg ik er quasi altijd extra groenten aan toe.

Ik ook hoor. Maar bij groenten hoeft echt geen zout toegevoegd te worden. Vleesvervangers bevatten vaak al best veel zout. Bewerkt vlees ook. Nu eten wij thuis geen vlees, wel af en toe een vleesvervanger. Maar ook kaas bijvoorbeeld bevat zout. 

Voor jonge kinderen is zout heel slecht, onder de vier kunnen ze dat nog niet goed afbreken. In Nederland eet 80% van de mensen te veel zout. En dat is ook grotendeels door gewenning vanuit opvoeding. Groenten zijn ook prima te eten zonder zout. Aardappels en pasta en rijst kun je prima koken in water zonder zout. Is ook prima te eten.
Ik eet liever zonder zout dan dat ik op mijn vijftigste al dagelijks pillen tegen de hoge bloeddruk moet gaan slikken.

@MamaE:

Misschien is het dan wel nuttig om regelmatig je bloed eens te laten controleren. Mijn grootvader is effectief een broer verloren omdat deze te weinig zout at, was ook de eerste keer dat ik daarvan hoorde.

Moirmel schreef op 08-11-2023 om 22:48:

@MamaE:

Misschien is het dan wel nuttig om regelmatig je bloed eens te laten controleren. Mijn grootvader is effectief een broer verloren omdat deze te weinig zout at, was ook de eerste keer dat ik daarvan hoorde.

In heel veel voedingsmiddelen zit al zout. Ik eet niet bewust geen zout, maar ik voeg het nergens aan toe. Dat hoeft ook niet. 

Natriumtekort komt bijna nooit door te weinig zout binnenkrijgen via voedsel. Zojuist even opgezocht. 

En er gaan veel meer mensen dood door de gevolgen van te veel zout binnenkrijgen.

De supermarkt hier biedt op de groeteafdeling een grote variatie aan maaltijdpakketten. Zo praktisch en handig en gemakkelijk in een kartonnen doos. Steeds vaker neem ik een pakket mee.

Nouja, in elk geval wat het snijden van wat dan ook betreft: er zijn best veel kinderen die nog niet met messen mogen omgaan van hun ouders, gesteld dat je groente niet snijdt met een bestekmes maar met een scherper gerei zoals een schilmesje. Je kan je zelfs afvragen of je andermans jonge kinderen die je niet zo goed kent in een opgewonden setting wat een kinderfeestje doorgaans is, met een mes laat werken. Bij scouting, toch een niet al te schone en voorzichtige omgeving, mogen de kinderen pas een zakmes meebrengen vanaf 11 jaar. 

Op school mag het zeker niet in de onderbouw, sterker nog: in het vo wordt er in sommige brugklassen nog niet met afbreekmesjes gewerkt bij beeldende vorming. En qua motoriek zul je versteld staan wat kinderen tegenwoordig allemaal nog niet kunnen. In elke klas zitten er wel kinderen die in groep 5 of 6 eigenlijk nog niet kunnen knippen of zelfs prikken met een prikpen, laat staan snijden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.