Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Kindvrij en kindblij


MamaE schreef op 23-09-2021 om 13:23:

[..]

 Het is ook niet zo dat wanneer je vaak of meestal een stukje worst of kaas krijgt in de winkel dat dat dan opeens een recht wordt en dat je dat dan elke keer moet krijgen en kunt eisen. Het is en blijft een gunst, een extraatje.

Klopt, maar "kinderen die vragen worden overgeslagen" is nog steeds een waardeloze les. Prima als ze ergens om vragen. Accepteren als het antwoord nee is. Ze leren dan vanzelf dat in bepaalde context iets eigenlijk nooit mag, en in een bepaalde context alleen af en toe.

Ik had het ook niet over extra uitleg per se (hoewel er genoeg kinderen zijn die zelfs daar niet om durven vragen). Maar bijvoorbeeld of ze misschien even buiten de klas een kwartiertje mogen lezen om bij te komen (vaak wel ruimte voor). Of een rondje om het schoolplein rennen om wakker te worden (dat kan ook soms). Of inderdaad of ze alvast wat mogen eten omdat ze honger hebben (eigenlijk mag dat niet, maar het hangt van de tijd van de dag en van het kind af). Of ze nog een druiven-rups mogen van het kind dat trakteert (bijna nooit, maar soms heb je een goede reden). Ze zullen regelmatig nee horen, maar ook ontdekken dat veel best wel eens kan, en om hun gedachten en redenen onder woorden te brengen.  

Julali

Julali

23-09-2021 om 14:14 Topicstarter

Ai, dat klinkt zo vermoeiend  Ik kan me voorstellen dat de ochtendshift dan niet prettig is. Ik word al moe als ik het allemaal lees. Vooral de stress die uit het bericht spat. 

Natuurlijk gaat er hier ook wel eens iets minder soepel, maar aangezien mijn kinderen om half 7 al op zijn, is daar genoeg ruimte voor. Ze hoeven pas 2 uur later op school te zijn en de school is hier om de hoek. 

Julali schreef op 23-09-2021 om 14:14:

Ai, dat klinkt zo vermoeiend Ik kan me voorstellen dat de ochtendshift dan niet prettig is. Ik word al moe als ik het allemaal lees. Vooral de stress die uit het bericht spat.

Natuurlijk gaat er hier ook wel eens iets minder soepel, maar aangezien mijn kinderen om half 7 al op zijn, is daar genoeg ruimte voor. Ze hoeven pas 2 uur later op school te zijn en de school is hier om de hoek.

Ik neem aan dat je op mij of 3xscheepsrecht reageert?

Er spat geen stress uit mijn bericht, dat is gewoon de realiteit met kleine kinderen. Met 2 iets minder dan met 3 maar dat soort dingen gebeuren gewoon en als het een beetje tegen zit begin je met die sok, gaat er daarna melk over tafel en kleuter en daarna leegt de peuter zijn maag in jou nek en druipt het braaksel over je rug naar beneden.

Als je dan de kleuter op tijd af moet leveren op school moet je doorgaan. De peuter moet thuisblijven, want ziek.

Maar ook op ochtenden dat alles wel ongeveer gaat zoals je het als moeder graag ziet valt het soms tegen om met 2 kinderen (1 in de wandelwagen, 1 ernaast) eerst 800 meter oostwaarts te lopen om de peuter af te leveren, dan de kleuter in de wandelwagen laten plaatsnemen en op een drafje 1200 meter westwaarts te gaan om de kleuter op tijd af te leveren. Bij de peuter was de inloop vanaf 8.00 tot 8.30 en bij de kleuter pas vanaf 8.15 tot 8.30. Vandaar de keuze voor die volgorde. De kleuter wilde dan wel 200 meter voor school weer uit die wagen, want als je naar de kleuters gaat zit je niet meer in de wandelwagen. Als extra "handicap" had ik ook nog eens 2 kinderen die gezegend waren met een goed slaapritme en, hoe vroeg ik ze ook in bed legde, nooit voor 6.45 vanzelf uit hun bed kwamen. Die moest ik echt wakker schudden, licht aan, dekens terugslaan en vertellen dat ze zo naar school moesten. Als ik ze dan om 7.10 aangekleed aan de ontbijttafel had zitten keken ze nog zeer wazig uit hun ogen. Meestal werd dat ontbijten wat later.

Maar goed we proberen je hier al bijna 775 posts te laten inzien dat jouw situatie niet de maat der dingen is. Neem dat nou eens van mij (en alle andere schrijvers hier) aan. Niet ieders kinderen staan om 6.30 fluitend naast hun bed, de meeste kinderen wonen niet binnen 5 minuten afstand van school, als dat wel zo was zou dat betekenen dat er iedere 2 straten een school stond en dat is gewoon niet zo.

Julali schreef op 23-09-2021 om 14:14:

Ai, dat klinkt zo vermoeiend Ik kan me voorstellen dat de ochtendshift dan niet prettig is. Ik word al moe als ik het allemaal lees. Vooral de stress die uit het bericht spat.

Natuurlijk gaat er hier ook wel eens iets minder soepel, maar aangezien mijn kinderen om half 7 al op zijn, is daar genoeg ruimte voor. Ze hoeven pas 2 uur later op school te zijn en de school is hier om de hoek.

Wat doet dat trompet icoontje achter je naam?

OrganicDeer76

OrganicDeer76

23-09-2021 om 15:16

Vialiva schreef op 23-09-2021 om 15:15:

[..]

Wat doet dat trompet icoontje achter je naam?

Topicstarter 

Vialiva schreef op 23-09-2021 om 15:15:

[..]

Wat doet dat trompet icoontje achter je naam?

Icoontje voor topic starter.

Aha thanx!

Maar toch, zou het niet zo kunnen zijn dat het bij sommige mensen soepeler loopt dan bij anderen? Wat jullie beschrijven is een schrikbeeld voor me, en lijkt me oprecht heel stressvol. 
Het kan toch zo zijn dat er gezinnen zijn met makkelijke en redelijk luisterende kinderen die op tijd van bed komen? En doen wat ze moeten doen, zonder al te veel drama's te maken en zonder wekelijks glazen melk om te gooien en overgeven op je kleren?

Ja die zijn er, natuurlijk. Maar dan zijn er wel weer andere lastige momenten. Die springen 's morgens vrolijk uit bed maar zijn 's avonds weer lastig. Moet je de rubberen hamer er bij pakken om ze in slaap te krijgen of komen er 10x uit. Er is bij iedereen wel wat.

Vrijevlinder schreef op 23-09-2021 om 16:07:

Maar toch, zou het niet zo kunnen zijn dat het bij sommige mensen soepeler loopt dan bij anderen? Wat jullie beschrijven is een schrikbeeld voor me, en lijkt me oprecht heel stressvol.
Het kan toch zo zijn dat er gezinnen zijn met makkelijke en redelijk luisterende kinderen die op tijd van bed komen? En doen wat ze moeten doen, zonder al te veel drama's te maken en zonder wekelijks glazen melk om te gooien en overgeven op je kleren?

Natuurlijk, maar er zitten bijzonder weinig gezinnen tussen 7 en 8 in de ochtend een spelletje te spelen met z'n allen. 

wil40 schreef op 23-09-2021 om 16:21:

Ja die zijn er, natuurlijk. Maar dan zijn er wel weer andere lastige momenten. Die springen 's morgens vrolijk uit bed maar zijn 's avonds weer lastig. Moet je de rubberen hamer er bij pakken om ze in slaap te krijgen of komen er 10x uit. Er is bij iedereen wel wat.

Ja! 
Ik heb een voorbeeldig kind in de ochtend, hoewel dat als plakker-aan-moeder niet altijd zo was (Ik heb om kwart voor 7 weleens een huilende 2-jarige, door de poort heen duwend, in de tuin achtergelaten, omdat ik anders de trein zou missen). In de avond is inderdaad zo ongeveer elke dag een uitdaging. 

Vrijevlinder schreef op 23-09-2021 om 16:07:

Maar toch, zou het niet zo kunnen zijn dat het bij sommige mensen soepeler loopt dan bij anderen? Wat jullie beschrijven is een schrikbeeld voor me, en lijkt me oprecht heel stressvol.
Het kan toch zo zijn dat er gezinnen zijn met makkelijke en redelijk luisterende kinderen die op tijd van bed komen? En doen wat ze moeten doen, zonder al te veel drama's te maken en zonder wekelijks glazen melk om te gooien en overgeven op je kleren?

Dat zou kunnen dat sommige mensen makelijkere kinderen hebben maar ieder kind gooit weleens zijn drinken over tafel.  (Wat zeg ik, zaterdag deed ik het zelf nog)

Toen we nog volop in de kleine kinderen zaten was ik "jaloers" op mijn zus, haar kinders aten tenminste vlot hun bord leeg. Omgekeerd was zij "jaloers" op mij. Mijn kinders gingen naar bed en sliepen gewoon de hele nacht door en stonden niet om 6.00 naast mijn bed te springen of we al gingen eten.

Daarbij zijn kinderen die met andere kinderen in contact komen gewoon regelmatig ziek.  Dat hoort bij groot worden en ziek worden plan je niet vantevoren dat gebeurt gewoon. 

Ik denk dat er zeker makkelijkere kinderen zijn dan die van ons bijvoorbeeld. Er zijn vast peuters voor wie geen professionele opvoedondersteuning nodig is (terwijl de oudsten wel gelukt zijn, dus het ligt niet aan ons  )

Julali

Julali

23-09-2021 om 16:38 Topicstarter

wil40 schreef op 23-09-2021 om 16:21:

Ja die zijn er, natuurlijk. Maar dan zijn er wel weer andere lastige momenten. Die springen 's morgens vrolijk uit bed maar zijn 's avonds weer lastig. Moet je de rubberen hamer er bij pakken om ze in slaap te krijgen of komen er 10x uit. Er is bij iedereen wel wat.

Denk je echt dat alle kinderen zo vaak lastig zijn? Ik ervaar dat zelf oprecht niet zo. Natuurlijk is er wel eens iets, maar dat heeft dan een duidelijke reden en dan luister ik naar ze en lossen we het samen op. 

Julali schreef op 23-09-2021 om 16:38:

[..]

Denk je echt dat alle kinderen zo vaak lastig zijn? Ik ervaar dat zelf oprecht niet zo. Natuurlijk is er wel eens iets, maar dat heeft dan een duidelijke reden en dan luister ik naar ze en lossen we het samen op.

Ja, dat doe ik ook, maar mijn kind heeft de neiging ingewikkeld te doen als het mij net niet echt uitkomt. In de ideale wereld verloopt het bij ons ook op rolletjes, ik ben een ster in opvoeden en kinderen en tieners begrijpen en daar tijd voor maken. Ik ben er zelfs zo goed in dat ik er mijn beroep van heb gemaakt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.