Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Yvon Meijer

Yvon Meijer

23-08-2011 om 22:48

Kind fietsen op de stoep

Vandaag is mijn kind op de stoep door twee politieagenten aangesproken omdat ze op de stoep fietste; ze moest afstappen en verder lopen want fietsen op de stoep is verboden. Mijn kind is 7 jaar en fietst uiteraard op een kinderfiets. Opa en oma waren erbij en hebben er maar niks van gezegd want ze wisten niet wat ze er van moesten denken.
Ik dacht dat kinderen wel op de stoep mochten fietsen maar kan niet een éenduidig antwoord hierop vinden op internet. Wie weet hoe de regels m.b.t. fietsende kinderen op de stoep zijn?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yvon Meijer

Yvon Meijer

23-08-2011 om 22:49

Oeps..

Ik had dit berichtje in werk recht &geld willen plaatsen, omdat het over regels gaat. Kan mijn bericht verplaatst worden, moet ik dat doen of heb ik per ongeluk de goede rubriek? dank.

Vader

Vader

24-08-2011 om 07:13

Op de stoep

Volgens mij mogen kinderen totdat ze 'echt' kunnen fietsen (na groep 7?) op de stoep fietsen, op een kinderfiets. Maar of dat ook echt ergens beschreven staat? Ben benieuwd!

En volgens mij zijn al de kinderen die (met helm en mini-fietsje zich een slagin de rondte trappend) veel te vroeg mee op straat worden genomen of zelf 'mogen' fietsen veel gevaarlijker!

Bibi72

Bibi72

24-08-2011 om 07:51

Lopen op de stoep, fietsen op straat

Het trottoir is voor voetgangers en fietsers horen op straat. Als je kind nog niet veilig genoeg op straat kan fietsen, dan moet je het op een andere manier vervoeren (achterop, op een aanhangfiets, lopend of met de auto).

Het trottoir zou gewoon veilig moeten zijn voor wandelaars. Ik vind het een rare gedachtengang dat, omdat de straat te gevaarlijk is voor een jonge fietser, ze dan maar op de stoep moeten fietsen. Daarme wordt de stoep gevaarlijk voor voetgangers. En waar moeten die dan gaan lopen?

skik

Ayanna

Ayanna

24-08-2011 om 09:53

Beginnelingen?

En hoe zit het dan met kinderen die net leren fietsen? Doodeng om zo'n kind al zwabberend op het fietspad te moeten laten rijden. En als ik, of man, er naast lopen dan lopen wij dus op het fietspad mee, aan de straatkant (kind blokken tegen verkeer). Ook niet echt veilig vind ik. Wij laten ons kind dus wel nog op de stoep fietsen.

Tijgeroog

Tijgeroog

24-08-2011 om 10:32

Waar moet mijn dochtertje dan fietsen?

3,5, fietst al een tijd goed (en hard) zonder zijwieltjes op een inieminiefietsje (is ook erg klein van stuk). Die laat ik toch echt niet op de straat fietsen, ze heeft nog geen besef van verkeersregels en opletten op straat. Moet ze dan maar op een driewieler blijven fietsen?

Asa Torell

Asa Torell

24-08-2011 om 10:32

Wat ik vond

http://www.wegwijsinhetverkeer.nl/index.php?id=52, waarop staat dat het tot 9 jaar zou mogen - mits je het overige verkeer niet hindert. In de praktijk zou ik het mijn 7-jarige wel zeer afraden omdat dat niet-hinderen met zo'n grote snelle fietser (toch al wel) best moeilijk te realiseren valt. Al valt dit wel weer onder het geen-goed-voorbeeld-draadje want zelf doe ik het soms ook nog wel eens...

Asa Torell

Asa Torell

24-08-2011 om 10:36

Ik gebruik deze regel dus wel

om mijn 4-jarige dochter op de stoep te laten fietsen (op een 12 inch met zijwieltjes) op stukken met gevaarlijk verkeer (dwz. rondom school). Ze let daar goed genoeg op om gewoon stil te blijven staan als er iemand op de stoep staat te kletsen, zoals ik gister ontdekte toen ik me afvroeg waar ze bleef!

Henriette123

Henriette123

24-08-2011 om 10:48

Leeftijd

Er zal geen agent zijn die een 3 of 4 jarige verbiedt op de stoep te fietsen. Yvon haar dochter is 7, dat is toch wel een ander verhaal dan een 3 of 4.

Wilma

Wilma

24-08-2011 om 11:16

Vanmorgen nog op de stoep gefietst

Dochter wil op de fiets naar school en dat gaan we dus ook maar wat vaker doen. Maar hier is het echt een heel druk stukje, dus zolang zij nog zo zwabbert (ze is zeven, 't zwabberen gaat al beter), gaan wij alleen op straat als het niet druk is. En 's morgens rond schooltijd is het hártstikke druk.

Tussen de stoep en de straat zit een hele grote groenstrook, dus ik op de straat en zij op de stoep is in deze straat ook geen optie, dus ik fiets ook op de stoep.

Even een zijvraagje bij dit onderwerp, ze is echt wel toe aan een grotere fiets, zou had ik het vanmorgen met iemand erover en die zei dat dat zwabberen dan vast ook beter zou gaan, nu moeten die voeten nog zo vaak en snel in de rondte dat je vanzelf al bijna zwabbert. Iemand die dat is opgevallen of die dat weet toevallig?

amk

amk

24-08-2011 om 11:36

Klopt wilma

door grote wielen heb je een grotere stabiliteit.
Sinds mijn dochter op een 20" rijdt is ze veel rechter gaan fietsen en ze kan inmiddels ook met 1 hand los gewoon keurig fietsen. Dat hand uitsteken voor je een bocht om gaat is een kunst apart heb ik inmiddels gemerkt.
Wij fietsen 's morgens heel bewust een andere route die iets rustger en veiliger is.

Guinevere

Guinevere

24-08-2011 om 12:03

Misschien

Misschien is de dochter van Yvon groot van stuk, en dat ze daardoor door oom agent voor een ouder kind werd aangezien?
Hier heb ik onze oudste verboden nog op de stoep te fietsen, omdat hij nu 9 jaar is hoort hij m.i. op de weg thuis. Maar ik vind dat een jonger kind best op de stoep mag fietsen, als het zich tenminste aanpast aan de voetgangers en die altijd de ruimte geeft. Niet zoals mijn kleuter die van alle voorbijgangers eist dat ze voor hém opzij gaan. "Aaaaan de kant!" schreeuwt hij naar iedereen. Ik dach het effe nie.

toja

toja

24-08-2011 om 14:20

Wilma

Klopt inderdaad, tenminste als ik naar mijn dochter kijk. Zij is ook beter gaan fietsen toen de fiets een maat groter werd. Helemaal nu ze op een 24 inch fietst. Kunnen ze je ook veel beter bijhouden. Mijn dochter is overigens ook 7 jaar en fietst in principe niet meer op de stoep.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Serwe

Serwe

24-08-2011 om 14:29

Verschil

Een peuter van 3 die net leert fietsen is geen gevaar op de stoep. Immers als het goed is dan is er altijd een ouder bij die er voor zorgt dat het kind geen overlast bezorgt aan echte voetgangers. Voor een ouder kind is de stoep geen plaats om te fietsen. Gezonde jonge mensen kunnen een fietsend kind wel ontwijken maar genoeg voetgangers die niet (meer) die stabiliteit hebben. Kortom als het gevaarlijk wordt dan is het tijd om op de weg te fietsen.

Een kind dat we goed kan fietsen maar nog geen enkel begrip heeft van verkeersregels hoort sowieso niet zonder begeleiding in het verkeer thuis. Bovendien als de ouder met het kind die regels wil oefenen zet op de stoep fietsen ook weinig zoden aan dijk. Dan kan je beter op een rustig moment gewoon op de weg gaan fietsen. Dan leer je een kind de regels aan in de praktijk. Op de stoep fietsen voegt niks toe voor kinderen die de peuter leeftijd gepasseerd zijn.

Ik vind het van kinderen nog niet zo heel erg maar volwassenen die op de stoep vinden vind ik echt mega irritant. Vooral als ze dan ook nog gaan bellen en net doen alsof de stoep hun persoonlijk territorium is zodat ik moeite moet doen om opzij te gaan terwijl zij daar helemaal niet mogen fietsen. Logisch dat kinderen het ook doen als zoveel ouders een slecht voorbeeld geven.

Merel

Merel

24-08-2011 om 16:10

Officieel

Ik weet de officiele regel ook niet, mijn kinderen mochten vroeger wel op de stoep fietsen, toen ze het nog niet zo goed konden. Maar wel met de regel dat ze wisten dat de stoep voor de voetgangers is dus dat ze die altijd de ruimte moeten geven (mijn kinderen waren namelijk ook van het type 'aan de kaaaaant' roepend Dat mag dus niet.

Vanaf 9 jaar?

goh. Ik vind het allemaal onzinnig. Laat kinderen lekker spelen op de stoep zeg. Steek liever de energie in objecten die op de stoep staan en voetgangers, rolstoelers en kinderwagens de weg blokkeren.

hier gelukkig een heel brede stoep waar veel op gespeeld wordt, als het erg warm is liggen de buurkinderen hier handdoek aan handdoek in hun zwemkleding, veel fietsjes, veel springtouwen. De mensen in de straat hier vinden dat enig, ik ook. Andere straten zijn een stuk smaller en dan staan de auto's half op de stoep zodat er niet gefietst en gespeeld kan worden.

Sja

voor bejaarden met rollators zijn spelende kindertjes met fietsjes soms zeer onberekenbare objecten die voor hen een val-risico betekenen. Sommige kinderen kunnen echt nietsontziend racen op de stoep.

Tja

Onze dochter is nu 7,5. Maar fietst pas sinds 2 maanden los. En ja, die fietst dus nog op de stoep. En nee, ze is niet klein. Maar zo lang ze niet rechtuit kan fietsen zonder overal tegenop te vliegen (moet dus nog leren sturen), blijft ze maar even op de stoep.

Tirza G.

Tirza G.

24-08-2011 om 22:38

Dus

Omdat jullie kinderen niet kunnen fietsen/sturen, maar jullie er niet bij zijn om te begeleiden, mag mijn schoonmoeder van 91 van achter haar rollator worden gereden?

Tirza

Yvon Meijer

Yvon Meijer

24-08-2011 om 22:44

Hoi

Hee, leuk al die reacties. Voor de goede orde: mijn kind raced niet op de stoep en weet dat zij rekening moet houden met voetgangers en voetgangers niet (of minder) met haar en dat ze niemand in gevaar moet brengen. Ze is een vreselijk braaf (op het ergelijke af) en bescheiden kind. Ze fietste op de stoep 'spelend' stapvoets met opa en oma mee, en dus niet om verkeersregels of zo te leren; leren fietsen op de grote weg doe ik samen met haar. Ze is wel groot, maar 9 zou ik haar niet geven, iemand die geen kinderen gewend is misschien wel. We wonen aan een enorm drukke straat, onze straat is het verlengde van de snelweg en veel auto's rijden daar veel te hard, vaak 70 km per uur. (waar ook wel eens wat aan gedaan mag worden, maar goed)en geen apart fietspad, zelfs geen lijn op de straat geverfd voor het fietsdeel. Bij ons op de straat is fietsen voor haar is nog heeel ver weg. Om technisch goed en stabiel te leren fietsen vind ik het wel fijn dat ze fietsuren op de stoep kan maken: ik kan niet altijd met haar op de weg fietsen. In onze straat zijn ook veel winkels, inderdaad soms met enorme reclameborden dwars op de stoep, planten en ander verkoopwaar waar je omheen moet lopen. Geen goede plek voor kinderen om te fietsen. De politie controleert en beboet nu fietsers op de stoep; daar ben ik helemaal voor want ik heb er een vreselijke hekel aan- hoe vaak mijn peuter wel niet bijna van de sokken gereden is.. Fietsen op de stoep door volwassenen hè, daar heb ik dus erg hekel aan en ik doe het dus zelf ook niet. ik ben ook best braaf.. Ik denk dat het aanspreken van mijn dochter een soort doorgeslagen overijverigheid van die politieagenten was. Maar ik word er meteen wel vreselijk recalcitrant van. Mijn kind denkt nu dat het voor haar verboden is om op de stoep te fietsen, en dat vind ik niet leuk nee. Op het stuk waar ons huis is zijn geen winkels en is het niet zo druk met voetgangers; ik vind dat ze daar gewoon een klein stukje op de stoep naar onze deur moet kunnen fietsen. Dus daarom wou ik weten hoe de regels daaromtrent zijn. Verder ben ik het dus met degenen hier eens dat het moet kunnen als je er anderen niet mee lastig valt, tot negen jaar oud. eigenlijk tot ze groot genoeg zijn om zelfstandig op straat te fietsen, maar ik ben bang dat dat voor onze straat dus nog heel lang kan duren.

Op de stoep tot het echt veilig is.

Mijn kinderen MOESTEN van mij grote stukken op de stoep naar school fietsen tot ze echt overzicht hebben (heeft de jongste nog steeds niet echt) op sommige stukken van de schoolroute (en nee, alternatief is er niet) druk stuk smalle weg, vrachtverkeer en brede stoep. Natuurlijk moeten ze kinderwagens en rollators ontwijken.

Ik heb geen idee wat de regels in Nederland zijn, ben wel benieuwd wat de wet er van zegt. Volgens mij is het in andere landen, bijvoorbeeld Duitsland wel zo dat je onder de 9 jaar niet eens zonder volwassene op de weg mag. Daar is tot 9 jaar de stoep verplicht. En een helm trouwens ook.

Hier negatieve ervaring met kinderen op stoep

Op donderdagmiddag wandel ik met een groep ouderen van ons verzorgingshuis. Wij wandelen met een tig aantal vrijwilligers en bewoners en gaan een rondje vanuit huis naar uitgang....stoep,stoep rechtsaf en komen zo buitenaf waar weilanden en weinig verkeer is.
Wij vetrekken rond 15.15. En tja dan gaan de scholen ook uit hé? Maar dit is voor ons gewoon de geschikste tijd....tot 15.00 uur slapen ouderen, rond 17.00 uur willen ze terug zijn want tijd voor medicatie en eten, in de ochtend krijgen we niet genoeg vrijwilligers.......
Maar de keren dat wij zowat van de sokken worden gereden door kinderen die zonder of met begeleiding op de stoep fietsen zijn écht talloos. Sommigen komen eraan en roepen: " Aan de kant! Aan de kant!" Net of wij met die rolstoelen even de straat op kunnen boemsen (stoep en straat is nogal lastig hoogte verschil voor rolstoelen), er zijn er ook die met een gigantische vaart langs ons heen fietsen, er zijn zelfs ouders die het 'geen stijl'vinden dat wij dáár lopen terwijl we weten dat de school uitgaat! Er zijn ouders die met hun kind meefietsen op de stoep en diepbeledigd doen dat wij niet even aan de kant springen........we zién toch dat zij eraan komen????? Er zijn ook ouders die vanaf straat meefietsen, ook erg fijn dan zoefen er aan 2 kanten fietsen rakelings langs je heen......
Moet je je eens voorstellen hoe dat voelt....zit je daar in een rolstoel of loop je daar compleet afhankelijk van een rollator en je nek is al zo stijf dat je amper nog je hoofd kan omdraaien en ergens uit het niets komt daar dan zo'n fietser langs.....en dat nog wel op enkele centimeters afstand hé? En dan tel je daar het snelheisverschil nog even bij op.....Wij op minimaal slenterniveau i.v.m. de rollatorlopende mensen en zij op de fiets.
Ik moet al 1 vrijwilliger zonder oudere inzetten (die had normaal dus met iemand kunnen wandelen) om de stoep achter ons in de gaten te houden op aanstormende kinderen, ook zó zonde....weer 1 oudere minder die naar buiten kan.....
Eerst heb ik natuurlijk de gulden weg bewandeld. Ouders die commentaar hadden erop gewezen dat de stoep tenslotte voor óns bedoeld was en dat wij dus niet (NIET) van plan waren aan de kant te gaan.....En toen dat niet hielp de directeur van school gebeld en de situatie uitgelegd, die zou er in de klassen aandacht aanbesteden en nog later heeft hij (na nogmaals bellen) er in de nieuwsbrief aandacht aan besteed (in de geest van of ouders en kinderen a.u.b. rekening konden houden met eventuele ouderen op de stoep).
En toen dit alles niet hielp heb ik nog niet zo lang geleden de politie erover opgebeld. En die hebben op een donderdagmiddag erbij gestaan en ouders 'gewaarschuwd'.
Dit alles heeft geen fluit geholpen. En de politie had al aangekondigd dat als het niet veranderde ze zouden gaan bekeuren. Nog niet eens de kinderen (waarvan dat weet ik zéker een heleboel boven de 9 zijn en sommigen ook zeer zeker geen 'kinderfietsjes' meer hebben), maar de ouders die op de stoep zo nodig moeten meefietsen.
Ik snap ook wel waarom....de school is aan 'onze' kant, fietsen ze op de weg dan moeten ze 2 keer oversteken als ze dezelfde kant als wij op willen (eerst bij school, dan bij de kruising). En ik geef toe, het is een drukke weg, zeker als de scholen uitgaan. Maar dan nog, als je er als ouder bij bent, dan kan je toch oversteken met je kind??? Dat léért daar toch alleen maar van? Wij met die groep ouderen oversteken is geen optie, die rolstoelen zijn gevuld, dus erg zwaar....Ik kan het niet maken die vrijwilligers die zware rolstoelen 2 keer de stoep op te laten tillen alleen voor die kinderen en ouders die zo nodig de stoep moeten bezetten. Praat ik nog niet over de lopende mensen die allemaal met 2 man de stoep op geholpen moeten worden omdat de hoogte niet te doen is voor ouderen en de tijd die het kost om een groep van zo'n 10 ouderen+ begeleiding van straat op stoep te krijgen. We zouden het verkeer moeten stoppen (ja, 2 klaarovers erbij, beëdigd en al) en het zou zeker 5 minuten duren. Dat heb ik nog voorgesteld aan de politie maar die werd er niet blij van als wij het verkeer zó lang zouden ophouden onnodig, dus vandaar dat ze meewerken aan het waarschuwen en evt. bekeuren van ouders.
Waar ik me het meeste over verbaas is de negatieve reacties van een aantal ouders bij dit soort voorvallen. Die praten in de trant van "MIJN kind" en " het MOET van mij" enzo......tjeeminee.....Alsof ik hun kind wil opéten! Hallo,hallo wij willen alleen maar veilig daar lópen op de stoep........
Ook leuk voorbeeld voor die kinderen, voor later....nou zeg, die zullen rekening gaan houden met ouderen zeg! Ik houd mijn hart vast hoe dat in hemelsnaam moet als die groot zijn......
groeten albana

Albana

Mijn moeder bleek dat in haar laatste fietsjaren (80 +) ook te doen, op de terugweg kon ze zo ook 2 x oversteken omzeilen. Het verkeer werd haar te druk en ze zag niet zo goed meer en ze werd wiebelig op de fiets. Toen ik haar erop wees dat dat wel gevaarlijk was voor de mede-stoepgebruikers zei ze "ze zien me toch toch wel" en " ik fiets toch langzaam" :o). Later ging ze gelukkig toch dat stuk lopend op de stoep met de fiets aan de hand doen.

Hahaha, fietsen

Nou die bewoners die wij meenemen wandelen hebben al in zoveel jaar niet meer gefietst dat ik niet denk dat ze het zich kunnen herinneren hoe hun laatste fietservaringen waren......En nee ik ben het ook nog niet tegengekomen.
Zou ik het wel tegenkomen zou ik er net zo goed wat van zeggen.
Die oplossing van afstappen en fiets aan de hand heb ik al meerdere ouders meegegeven, of in ieder geval als ze ons passeren! (want dat is het engste)
Er zijn er ook een paar die dat al (uitzichzelf) doen en ook wat die het eerst niet deden en nu wel (ofwel op mijn verzoek of gezien van die andere ouders...).
Maar er blijven er dus een aantal die het niet doen. Het is een grote school, dus best veel kinderen die tegelijk uit moeten.
Valt me ook altijd op, die -asocialen (zo noem ik ze maar, want zo gedragen ze zich ook) die komen als eerste. Dan komen de ouders die zich 'aanpassen' (afstappen als er tegenliggers zijn of wijen dan pas de ouders die of op de straat meefietsen (overzijde) of samen met hun kind op straat fietsen.......En die dus moeten wachten bij de kruising(tot de horde ouders met auto voorbij is).
Laatst merkte een vrijwilliger op dat die 'schoolbussen' die ze in Amerika hebben, zo gék nog niet zijn.
groeten albana

Merel

Merel

25-08-2011 om 13:54

Breeduit lopen

Goh Albana, in jouw geval zou ik bijna expres heel breeduit gaan lopen, dat het gewoon niet mogelijk is om met een fiets jullie te passeren op de stoep. Dan moeten ze wel afstappen en dan pas laat je ze erdoor, hopelijk valt het kwartje dan of weten ze het voor de volgende keer, als ze jullie in de verte zien lopen, dat het toch geen zin heeft om keihard te blijven doorfietsen omdat ze moeten afstappen om er langs te kunnen.

Wilma

Wilma

25-08-2011 om 18:10

Albana

Zoals jij het beschrijft, lijkt het me ook ergerniswekkend.

Hier zijn ook wel veel oudjes in de buurt (ook een verzorgingstehuis), maar de enkele rollator die we passeren, stopt meestal en kijkt vertederd naar mijn kind op fiets. Echt nog nooit een boos oudje gezien.

Ik fiets niet vaak met m'n dochter en wil dus wel komend schooljaar meer met de fiets naar school gaan met d'r. Dat ze het verkeer beter leert, maar toch wel nog eerst even een flink stel keer op de stoep. Op de minste drukke route, dat wel. En één straat is echt heel erg rustig, daar mag ze nu al op straat met mij.

Fijn, die reacties over beter fietsen op een grotere fiets. Ik ga binnenkort eens kijken voor d'r !

cqcq

cqcq

25-08-2011 om 18:26

Hoezo veiliger op de stoep?

Een kind dat nog niet goed genoeg kon fietsen fietste direct naast mij, zodat ik zondig kind in het nekvel kon grijpen. In snap niet hoe fietsen op de stoep veiliger kan zijn (ja als je oneindig lange en brede stoepen had wellicht).

Juist bij fietsen op de stoep, kom je er opeens langsschieten voor auto's die uit een zijstraat of een oprit komen (en die wel rekening houden met voetgangers maar niet met fietsers op de stoep). De volwassene die op de weg rijdt is dan te ver weg om in te grijpen. Verder zijn er op de stoep een stuk meer obstakels dan op de weg. (en opnieuw: ziet het kind een obstakel, of nog erger een levend wezen over het hoofd... dan is de volwassene te ver weg om direct in te grijpen).

Volgens mij is de veiligste plaats voor het kind naast de ouder, dus juist niet op de stoep.

(en als een kind daar nog niet aan toe is, zijn er talloze andere opties: lopen op de stoep, eventueel met de fiets aan de hand, gebruik van een aanhangfiets, gebruik van een kinderzitje of fietskar).

Breeduit en reacties

Wij wandelen natuurlijk niet voor niks met vrijwilligers met deze ouderen. Dit zijn ouderen die zelf niet meer naar buiten durven of kunnen. Vaak zijn ze gevallen b.v. in het verleden of ze zijn rolstoelafhankelijk of ze hebben een ongelukje meegemaakt etc.etc.
Enkelen 'durven' nog de oprit af en terug, anderen komen niet verder dan de stoelen bij de voordeur en sommigen gaan nooit alleen naar buiten.
En boos, nee dat zijn ze niet, wel geschrokken van zo'n snelle fiets vlaklangs.
Eerst was ik vooral verbaasd...dát doé je toch niet langs zo'n grote groep fietsen zó vlak erlangs mét rolstoelen??? Maar dat zal wel bedrijfsblindheid zijn w.s. Ik erger me vooral omdat de ruimte vaak minimaal is en mijn conclusie is dan ook dat áls die kinderen die smalle ruimte zonder problemen kunnen doorfietsen toch best wel een groot stuk (10 pers.+begeleiding+alle loophulpstukken en rolstoelen), dan kunnen ze toch best wel erg goed en precies recht fietsen, niet dan? Dus waarom moeten ze dan nog op de stoep? Maar blijkbaar 'zien' die ouders dat anders.......(of ook bedrijfsblind?)
Breeduit lopen durf ik écht niet. Ik ben veel te bang dat er 1 van mijn ouderen overhoop gereden word.
Wat betreft cqcq zegt.........In ons geval snap ik die ouders ook niet. Het zou voor die kinderen+ouders op dát moment écht veiliger zijn op straat. Er hoeft maar 1 oudere te wiebelen (en dat gebeurd met regelmaat) of zich van schrik raar om te draaien (mét rollator in de hand, stel je dat voor) en het bewuste kind ligt met fiets en al......Pootje (nou ja fietswiel) gehaakt door een rollator....
groeten albana

Serwe

Serwe

26-08-2011 om 14:40

Stoep is voor voetgangers

De stoep is geen plaats voor mensen die zich vlug bewegen. Het is geen plaats om hard te fietsen of te steppen. Spelen op de stoep is prima. Immers voor een voetganger is een spelend kind makkelijk te ontwijken. Je kan het kind ook even vragen aan de kant te gaan. Snel voortbewegende kinderen (en volwassenen) zijn een gevaar op de stoep, zeker voor mensen die sowieso nogal wankel zijn.

Fietsen op de stoep hoort dus niet behalve als klein peutertje dat naast mama meefietst.

Oudere kinderen horen op de weg te fietsen. Kunnen ze nog niet goed genoeg fietsen om op de weg te fietsen naast vader of moeder dan kunnen ze beter nog even oefenen met fietsen op een pleintje of iets dergelijks.

Ik zie inderdaad ook niet in wat het voordeel is van een onstabiel kind op de stoep laten fietsen. Op de stoep heb je veel eerder kans op losse tegels, obstakels (vuilnisbakken, rollators, kinderspeelgoed) en bovendien is vader/moeder dan niet in de buurt. Het kind vlak naast je laten fietsen op de weg is veel veiliger. Je kan kind dan gewoon beetpakken als het te veel slingert.

Ik vind het dus heel terecht dat de politie agenten er wat van gezegd hebben.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

26-08-2011 om 15:17

Serwe

Heb je mijn vorige berichtje wel gelezen? Lees die anders nog even. Mijn kind fietste rustig stapvoets naast opa en oma, die ook al over 75 zijn, en dus zeker niet snel en onstabiel. Ze fietste er niet als vervoer maar als spel,op een kinderfiets, dus zeker niet zoals die kinderen (en ouders!) waar Albana mee te maken heeft: dat is naar mijn idee een groep die en masse asociaal aan het doen is.(vreselijk)
Ik vind de discussie heel goed en leerzaam. Maar ik vraag me nog steeds af of er een keiharde regel voor is die de politie hanteert: ik denk zoals hier gevonden en gemeld is tot 9 jaar mits rustig en geen andere stoepgebruikers hinderen. Als dat de regel is had de politie mijn kind een compliment moeten geven omdat ze het precies deed zoals het hoorde.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.