Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Is dit kindermishandeling?

Ik realiseer me plotseling iets over mijn eigen leven! Een samenhang die ik nooit eerder heb gezien maar nu door dit draadje wel. 
Ik kom uit een jaren zestig gezin waar mijn vader heel veel rookte, de rook in de huiskamer kon je snijden.
Ik was regelmatig ziek, met name bronchitis. Dat kwam volgens de huisarts omdat ik te dik was. Als ik minder zou eten zou ik niet meer zo vaak ziek zijn.  Maar diëten hielp nauwelijks. Nadat mijn vader was gestopt met roken omdat hij de rookwaar te duur vond, verdween mijn bronchitis. Met een nieuwe diëtiste die ervoor zorgde dat ik goed te eten kreeg, èn omdat ik niet meer achter adem was, kreeg ik weer lol in bewegen en begon ik af te vallen. Ik ben 20 kg afgevallen toen en ik ben nooit meer (ook niet hoogzwanger) zo zwaar geweest. De sleutel was dus niet enkel die diëtiste, maar ook het feit dat ik weer kon bewegen omdat ik niet langer achter adem was. 

Mijn ouders (en ik) zouden ermee gebaat zijn geweest als de huisarts hen op het ongezonde van roken. Maar ja, misschien rookte hij zelf ook, andere tijden...

Je kunt altijd melden. Dat mag iedereen namelijk doen en ook anoniem. Natuurlijk ga je niet in gesprek als jouw veiligheid of die van jouw kind in gevaar kan komen. Daarnaast kan jouw kind gewoon bij jou thuis blijven spelen. 

Melden niet omdat het tegenwoordig niet meer kan. Maar je hebt signalen van verwaarlozing. Het meisje is onverzorgd en stinkt. Ze woont in een vies huis en heeft gezondheidsklachten waar ouders niets mee doen. Wellicht zijn er nog meer zaken die jij niet kunt zien. Maar waar instanties over in gesprek kunnen gaan. Dat laat je verder aan hun. Jij hebt je plicht gedaan. Misschien ook goed om eens bij andere ouders te informeren. Is hun ook zaken opgevallen? En hoe zijn bijvoorbeeld de schoolresultaten van dit meisje. Wellicht is ze vaak ziek en loopt ze achter door haar slechte gezondheid. 

Zeker melding maken bij veilig thuis! Ik weet nog hoe ik als kind zwaar in een astma-aanval zat en dat de dokter woest was op mijn moeder dat ze nog steeds rookte in huis. 

Dit was een jaar of 35-40 geleden. Op mijn twaalfde heb ik mijn moeder gedwongen te stoppen met roken door haar niet naar de rookkamer in het ziekenhuis te brengen. Mijn asthma was direct daarna nagenoeg verdwenen alleen nog last van benauwdheid als ik flink verkouden ben dat trekken mijn longen niet. 

Roken met een kind in huis is kindermishandeling. 

Temet schreef op 29-06-2026 om 17:16:

Ik was aan een reactie begonnen maar kon die niet afmaken en inmiddels is het mosterd na de maaltijd en is wat ik wilde zeggen al door anderen gezegd.

Blijft er alleen nog een taaldingetje over
" Ik dacht altijd dat mishandeling onder het begrip misbruik valt"

Ik vermoed dat je in de war bent door het Engels. In het Engels heet kindermishandeling 'child abuse' en is -misbruik 'child sexual abuse' .

Het (algemene) Engelse woord abuse wordt gewoonlijk vertaald met 'misbruik', maar child abuse is dus iets anders dan wat wij kindermisbruik noemen.

Terug naar het echte onderwerp: als je aan deze ouders laat weten dat je niet wilt dat je kind daar speelt vanwege de rook, dan is dat misschien iets dat ze een zetje in de juiste richting kan geven, maar ik zou er geen geld op inzetten.

Niet helemaal ter zake:
Ik dacht dat sexueel misbruik in de VS vaak als "child molest" wordt aangeduid...

Maar bij "misbruik" denk ik aan sexueel misbruik.

gebruik bij anderen niet het woord "mishandeling" of "misbruik", anders heb je kans dat bij die ouders de ruiten worden ingegooid.
Vertel gewoon wat je ziet: roken, hoesten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.