Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het traditionele gezin


BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

02-10-2021 om 13:02

Volledig off topic,  maar wat gooien jullie in de fijne was. Ik gebruik dat programma zeer zelden (vitrage, in between gordijnen)

Mallebeppie schreef op 02-10-2021 om 13:02:

Volledig off topic, maar wat gooien jullie in de fijne was. Ik gebruik dat programma zeer zelden (vitrage, in between gordijnen)

Alle kleding.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

02-10-2021 om 13:10

_melon schreef op 02-10-2021 om 13:08:

[..]

Alle kleding.

Oh echt? Dat gaat bij mij of op de "snel + mix" of "katoen " programma (afhankelijk van wat ik ga wassen)

Het belangrijkste onderscheid bij het selecteren van de was, is hier wit/zwart/rood. Zwart en rood draaien we op lage temperatuur. We hebben zelden een fijne- of wolwas. 

Maar hé, het is weekend. Nu ff geen was hoor   

Mallebeppie schreef op 02-10-2021 om 13:10:

[..]

Oh echt? Dat gaat bij mij of op de "snel + mix" of "katoen " programma (afhankelijk van wat ik ga wassen)

Ja ik denk dat kleding langer mooi blijft daardoor. Zeker jurkjes, rokken, blouses enzo. En fijngebreide truitjes. Lingerie doe ik er bij in en spullen die alleen op handwas mogen.

Geen wol, daarvoor is speciaal programma.

Ik doe alleen beddengoed, werkkleding en handdoeken op het katoenprogramma.

Heb nooit vervaagde of verwassen kleding dus ben wel tevreden zo haha.

Duiveninhetnieuws schreef op 02-10-2021 om 12:28:

[..]

Ik draai elke dág minstens drie wassen. Of mijn man, of de gastouder. Als we dat allemaal zouden laten liggen voor de dag dat we geen betaald werk verrichten zouden we verzuipen in het wasgoed denk ik.

Hoeveel kinderen heb je dan? Wij doen gemiddeld 6 wassen per week (gezin met 2 kinderen) 

Hoe is het mogelijk dat mensen zo weinig was hebben? Misschien doen we toch iets fout. Ik heb drie kinderen en woon in het bos. Het schoolplein bestaat grotendeels uit zand en modder. Ze hebben zwemles en sport. Het zijn knoeiers met eten. Al hun spullen (behalve jas) moeten elke dag in de was. Als ze thuiskomen springen ze in m’n armen waardoor mijn kleren ook vies worden. Soms plast er een in bed. Mijn eigen spullen moeten bijna allemaal in de wol- of fijnwas. Veel zijde en kasjmier, dat verpest je echt als je het op het gewone programma wast.

Duiveninhetnieuws schreef op 02-10-2021 om 13:43:

Hoe is het mogelijk dat mensen zo weinig was hebben? Misschien doen we toch iets fout. Ik heb drie kinderen en woon in het bos. Het schoolplein bestaat grotendeels uit zand en modder. Ze hebben zwemles en sport. Het zijn knoeiers met eten. Al hun spullen (behalve jas) moeten elke dag in de was. Als ze thuiskomen springen ze in m’n armen waardoor mijn kleren ook vies worden. Soms plast er een in bed. Mijn eigen spullen moeten bijna allemaal in de wol- of fijnwas. Veel zijde en kasjmier, dat verpest je echt als je het op het gewone programma wast.

Mijn kinderen zijn ook elke dag modderig en vies en hun kleren worden elke keer gewassen, maar alsnog ben je dan met 2-3 wassen in de week wel klaar toch? Of heb je een heel kleine wasmachine? 

Julali schreef op 02-10-2021 om 13:47:

[..]

Mijn kinderen zijn ook elke dag modderig en vies en hun kleren worden elke keer gewassen, maar alsnog ben je dan met 2-3 wassen in de week wel klaar toch? Of heb je een heel kleine wasmachine?

Nee hoor, er kan 10 kg in geloof ik. En ik vind het ook gewoon vies, zo’n baal was die dagen ligt te wachten (lekker met zure melk, of dat ranzige zweet), én ik heb een hekel aan vouwen en opruimen en dat ervaar ik als minder erg als het niet teveel ineens is. Maar dan nog zit die machine zeker met bont echt wel vol. 

Duiveninhetnieuws schreef op 02-10-2021 om 13:49:

[..]

Nee hoor, er kan 10 kg in geloof ik. En ik vind het ook gewoon vies, zo’n baal was die dagen ligt te wachten (lekker met zure melk, of dat ranzige zweet), én ik heb een hekel aan vouwen en opruimen en dat ervaar ik als minder erg als het niet teveel ineens is. Maar dan nog zit die machine zeker met bont echt wel vol.

Daar kan ik echt niet mee zitten. Wij hebben een apart washok met een deur die dicht kan en daar staan een aantal grote wasmanden. Ik vind het echt prima als het zich een paar dagen opstapelt. Dat is zelfs handiger, omdat je dan de was kunt sorteren in plaats van dat je steeds kleine wasjes moet draaien (denk ook aan het milieu). 

Ik moet er niet aan denken dat je elke dag bezig moet met de was. 1x per week is voor mij genoeg. Het is niet mijn hobby 

Ik moet gelukkig niks, ik doe het graag zo.

Wassen is nu typisch zo'n klus die prima op een thuiswerkdag kan. Ik denk dat wij - met zijn 2'en - op 5 of 6 keer wassen per week komen. Sowieso 1x beddengoed en 2x handdoeken. Toen we tijdens de lockdowns veel minder sportten, merkte ik wel heel duidelijk verschil in hoeveelheid was 

Duiveninhetnieuws schreef op 02-10-2021 om 13:43:

Hoe is het mogelijk dat mensen zo weinig was hebben? Misschien doen we toch iets fout. Ik heb drie kinderen en woon in het bos. Het schoolplein bestaat grotendeels uit zand en modder. Ze hebben zwemles en sport. Het zijn knoeiers met eten. Al hun spullen (behalve jas) moeten elke dag in de was. Als ze thuiskomen springen ze in m’n armen waardoor mijn kleren ook vies worden. Soms plast er een in bed. Mijn eigen spullen moeten bijna allemaal in de wol- of fijnwas. Veel zijde en kasjmier, dat verpest je echt als je het op het gewone programma wast.

Hier spelen ze inmiddels niet meer buiten en eten lukt ook zonder geklieder, maar ook toen ze dat wel nog deden, hoefden hun kleren echt niet elke dag allemaal in de was. Maar misschien ben ik daar makkelijker in? Een zandbakbroek klopte ik uit en als er een vlekje bij het ontbijt ontstond, ging dat vlekje fijn mee naar school (behalve natuurlijk als het echt erg of nat was). Gymspul deden we op basisschoolleeftijd ook niet elke keer omdat het maar een uurtje gedragen wordt. Dat vouwde ik dan wel bij thuiskomst meteen op en dan weer in de tas. Sinds ze zweten gaat het natuurlijk wel meteen in de wasmand. Zwemspul draaien we uiteraard meteen, dat gaat stinken. Maar handdoeken die we thuis gebruiken, hangen we te drogen. Daar doen we een paar keer mee. Enige dingen die nu (met pubers) sowieso na één dag de wasmand in gaan, zijn onderbroeken, sokken, shirts van de heren en vaatdoekjes. 

Doornroosje75 schreef op 02-10-2021 om 14:09:

Wassen is nu typisch zo'n klus die prima op een thuiswerkdag kan. Ik denk dat wij - met zijn 2'en - op 5 of 6 keer wassen per week komen. Sowieso 1x beddengoed en 2x handdoeken. Toen we tijdens de lockdowns veel minder sportten, merkte ik wel heel duidelijk verschil in hoeveelheid was

Thuiswerkdagen zijn daar inderdaad ook heel geschikt voor. En als je met een kleintje thuis bent, dan is de was ook een klein klusje tussendoor, dat gemakkelijk gaat. 

Ik blijf het een bijzonder idee vinden dat mensen voor dat soort kleine klusjes echt hun werk opzeggen. Als je met een paar kinderen van onder de 4 thuiszit, dan snap ik het nog wel, maar daarna? 

Het is nou niet alsof het zoveel werk is tegenwoordig. Mijn oma zat nog met negen kinderen bij een wastobbe, daar is ons huishouden een lachertje bij. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.