Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Een knoop doorhakken als ouder


Ja tuurlijk moet je soms dingen overleggen, maar dat hoeft echt geen weken/maanden te duren. Een rijbewijs/studie betaal je ofwel voor alle kinderen ofwel voor alle kinderen niet ofwel voor allemaal deels/tot een bepaald bedrag. Maar daar kun je al lang van tevoren voor beginnen te sparen of besluiten dat ze dat zelf moeten betalen. Het is best gek als je daar nog over moet gaan nadenken als je kind al wil beginnen en er dan ook nog allerlei vage klusjes aan vast hangt.
Als je lang van tevoren al besluit dat je bepaalde dingen voor je kinderen wil betalen, kun je ook lang van tevoren al beginnen met sparen daarvoor.

MMcGonagall

MMcGonagall

05-12-2021 om 23:01 Topicstarter

Het ging mij niet specifiek over het betalen van een rijbewijs, al vind ik dat ook wel iets waar je je besluit al over kunt nemen als het kind bijna 16 of 17 is. Ik kon zelf niet wachten tot mijn kinderen 16,5 waren en konden beginnen met rijlessen. Die heb ik de oudste min of meer opgedrongen tegen haar wil. Dat bleek geen verstandige zet, uiteindelijk emigreerde ze voor ze überhaupt rij-examen kon doen. In de herkansing dus met kind 2
Maar ik vroeg me dus af of besluitvorming zo lang kan duren, ik ken ouders die een maand moeten denken over of hun kind mag logeren zonder ouderlijk toezicht. En dan alsnog nee zeggen. Misschien heb ik een voordeel omdat ik de enige ouder ben hier en mijn ex en ik overleggen maar weinig. We vertrouwen er beide op dat de ander de juiste beslissingen neemt, waarbij ik wel de ‘makkelijke’ ben.

MMcGonagall schreef op 05-12-2021 om 23:01:

Het ging mij niet specifiek over het betalen van een rijbewijs, al vind ik dat ook wel iets waar je je besluit al over kunt nemen als het kind bijna 16 of 17 is. Ik kon zelf niet wachten tot mijn kinderen 16,5 waren en konden beginnen met rijlessen. Die heb ik de oudste min of meer opgedrongen tegen haar wil. Dat bleek geen verstandige zet, uiteindelijk emigreerde ze voor ze überhaupt rij-examen kon doen. In de herkansing dus met kind 2
Maar ik vroeg me dus af of besluitvorming zo lang kan duren, ik ken ouders die een maand moeten denken over of hun kind mag logeren zonder ouderlijk toezicht. En dan alsnog nee zeggen. Misschien heb ik een voordeel omdat ik de enige ouder ben hier en mijn ex en ik overleggen maar weinig. We vertrouwen er beide op dat de ander de juiste beslissingen neemt, waarbij ik wel de ‘makkelijke’ ben.

Dat is extreem zeg. Dat soort dingen gaan denk ik gewoon met de ouder die het wordt gevraagd, en de ander sluit daar gewoon bij aan. Als het een groter ding is dan meestal die avond even overleg ('vind jij dat ook?' 'ja' 'oke') of als er veel haken en ogen of voorwaarden aan zitten dan waarschijnlijk in het weekeinde.

MMcGonagall schreef op 05-12-2021 om 23:01:

Het ging mij niet specifiek over het betalen van een rijbewijs, al vind ik dat ook wel iets waar je je besluit al over kunt nemen als het kind bijna 16 of 17 is. Ik kon zelf niet wachten tot mijn kinderen 16,5 waren en konden beginnen met rijlessen. Die heb ik de oudste min of meer opgedrongen tegen haar wil. Dat bleek geen verstandige zet, uiteindelijk emigreerde ze voor ze überhaupt rij-examen kon doen. In de herkansing dus met kind 2
Maar ik vroeg me dus af of besluitvorming zo lang kan duren, ik ken ouders die een maand moeten denken over of hun kind mag logeren zonder ouderlijk toezicht. En dan alsnog nee zeggen. Misschien heb ik een voordeel omdat ik de enige ouder ben hier en mijn ex en ik overleggen maar weinig. We vertrouwen er beide op dat de ander de juiste beslissingen neemt, waarbij ik wel de ‘makkelijke’ ben.

Ik moest van mijn ouders ook verplicht rijles. Niet meteen met 18 gestart, na mijn eindexamen. Was niet mijn grootste talent en zag dat ook wel al aankomen.
Maar goed, wij wonen op het platteland in een klein dorp waar een keer per uur een bus rijdt dus je hebt hier wel echt een auto/rijbewijs nodig. Uiteindelijk ben ik wel blij dat ik mijn rijbewijs gehaald heb. 

Maar serieus, een maand nadenken over logeren? Als er hier logeerpartijtjes gepland worden vinden die altijd al binnen de maand plaats. Wij hebben alleen als voorwaarde, voor zowel dochter als andere kinderen dat ze ook in de nacht zindelijk zijn of dat ze zichzelf kunnen verschonen. Zonder ouderlijk toezicht is hier nog niet aan de orde, dochter is zes. Maar veel pubers plannen dat soort dingen toch niet maanden van tevoren?

Ik heb zelf echt het geduld niet om een maand over een besluit te doen, pfff 😅

Dagelijkse zaken beslis ik direct, en ook niet met vage voorwaarden. Dingen waar over moet worden overlegd overleg ik nog diezelfde dag met partner. Als een beslissing langer duurt is daar een goede reden voor en die reden krijgt het kind dan ook te horen. Over grote zaken, zoals rijbewijzen, vakanties, alcoholgebruik, welke kosten wij betalen bij de studie etc. hoeven we niet ad hoc te beslissen, dat is allang overlegd. Het rijbewijs hoort hier ook bij de opvoeding en daar is geld voor opzij gezet. Moet je maar net kunnen natuurlijk, ik vind het ook niet raar als mensen dit niet kunnen of willen betalen. 

Deed ik ook wel hoor. Maar zei ik het:'Ik wil het daar eerst met papa over hebben en er nog even over nadenken en als jij je kamer opgeruimd hebt, praten we er verder over'.  Maar goed, dan deed ik dat ook.
En nee, kamer opruimen had er geen bal mee te maken maar kwam soms goed uit om dat maar weer even te hebben gehad.

Ik denk dat er niet maanden over wordt nagedacht, maar dat het een gevalletje is van "er moet overlegd worden en er wordt vergeten dat feitelijk te doen waardoor er geen besslissing wordt genomen". 

Soms moet ik echt zelf even nadenken, maar dat is meestal snel gepiept. Maar soms vind ik iets goed maar heb ik reden om aan te nemen dat mijn partner bezwaren opwerpt. Dus dan zeg ik wel eens dat er eerst overlegd moet worden (en soms zeg ik ook "ik vind het best maar vraag maar aan je vader"). 

Groeten, 

Temet

MMcGonagall schreef op 05-12-2021 om 23:01:

Het ging mij niet specifiek over het betalen van een rijbewijs, al vind ik dat ook wel iets waar je je besluit al over kunt nemen als het kind bijna 16 of 17 is. 

Maar wat maakt nu dat je dit wel als voorbeeld gebruikt? Theorie voor je praktijk gaat doen is toch prima? Ik begrijp echt niet wat dat te maken heeft met langzame besluiten. 

MMcGonagall

MMcGonagall

06-12-2021 om 17:05 Topicstarter

Kerstin75 schreef op 06-12-2021 om 13:24:

[..]

Maar wat maakt nu dat je dit wel als voorbeeld gebruikt? Theorie voor je praktijk gaat doen is toch prima? Ik begrijp echt niet wat dat te maken heeft met langzame besluiten.

Het kind is nog steeds in het ongewisse of de ouders de rijlessen gaan betalen. Persoonlijk vind ik eerst theorie en dan pas praktijk helemaal niet handig. De stof beklijft beter als je het ook in het echt meemaakt, en dat theoriebewijs is tegenwoordig ook maar beperkt geldig.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

06-12-2021 om 17:13

MMcGonagall schreef op 06-12-2021 om 17:05:

[..]

Het kind is nog steeds in het ongewisse of de ouders de rijlessen gaan betalen. Persoonlijk vind ik eerst theorie en dan pas praktijk helemaal niet handig. De stof beklijft beter als je het ook in het echt meemaakt, en dat theoriebewijs is tegenwoordig ook maar beperkt geldig.

Ja maar zonder theorie ook geen praktijkexamen, dus stel je gaat eerst lessen en gaat pas voor theorie als je op mag moet je wel zorgen dat je in een keer slaagt anders wordt het wel erg duur allemaal.

dan

dan

06-12-2021 om 17:19

Wij beslissen doorgaans snel over veel zaken en betalen ook best veel voor onze zoon omdat het kan. Over logeerpartijen hier of elders hoefden we ook niet lang te beslissen, was vaak maar hooguit een week van tevoren. Gelukkig zitten we daarin meestal wel op 1 lijn. 

MMcGonagall schreef op 06-12-2021 om 17:05:

[..]

Het kind is nog steeds in het ongewisse of de ouders de rijlessen gaan betalen. Persoonlijk vind ik eerst theorie en dan pas praktijk helemaal niet handig. De stof beklijft beter als je het ook in het echt meemaakt, en dat theoriebewijs is tegenwoordig ook maar beperkt geldig.

Als het dan toch zo dringend en belangrijk is voor kind kan hij het ook zelf betalen en kunnen de ouders de boel nog altijd terugbetalen.

Bij sommige kinderen schat je ook gewoon in dat het lang gaat duren en is "doe eerst maar eens moeite om te bewijzen dat je je theorie haalt" (en er ook maar enige kans is op mogelijk een rijbewijs) niet zo gek.

En dan vind ik het niet gek dat ze vaag blijven en niet vlakaf in pubers' gezicht zeggen "we geloven er totaal niet in dat je het ooit haalt". Je wil hem niet totaal ontmoedigen.

Hier in België moet je trouwens eerst je theorie hebben voor je je eerste praktijk-les krijgt  . Ik ken mensen die rustig 7 pogingen nodig hebben om hun theorie te halen. Of die het na 10 pogingen opgeven.

BlueFawn schreef op 06-12-2021 om 17:13:

[..]

Ja maar zonder theorie ook geen praktijkexamen, dus stel je gaat eerst lessen en gaat pas voor theorie als je op mag moet je wel zorgen dat je in een keer slaagt anders wordt het wel erg duur allemaal.

Precies dat hadden we allemaal al gezegd hierboven maar is blijkbaar totaal ondergeschikt. 

Ik vind eerst theorie gewoon een slecht voorbeeld hier, hoezo in het ongewisse? Dan vraagt kind toch hoe ze dat bedoelen? Moet ik eerst theorie halen en dan pas gaan jullie nadenken over praktijk? Snappen jullie dat theorie maar 1,5 jaar houdbaar is? Zo dus. Maar misschien heeft ts dat niet begrepen. 

MMcGonagall

MMcGonagall

06-12-2021 om 18:50 Topicstarter

BlueFawn schreef op 06-12-2021 om 17:13:

[..]

Ja maar zonder theorie ook geen praktijkexamen, dus stel je gaat eerst lessen en gaat pas voor theorie als je op mag moet je wel zorgen dat je in een keer slaagt anders wordt het wel erg duur allemaal.

Ja, je moet dus ook niet wachten tot het eind van het praktijktraject. Sowieso moet je tussendoor nog een medische verklaring inleveren. Op de beoordeling daarvan wachten we nu al twee maanden (en allemaal ‘nee’ ingevuld).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.