Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

de naam van je kleinkind


Herfstappeltaart schreef op 25-07-2023 om 16:43:

[..]

Maar dit spreekt toch allemaal vanzelf? Ik begrijp de bedoeling van het topic gewoon niet goed.

Ik vermoed: gezelligheid, met elkaar verhalen uitwisselen voor gezellige herkenning.

 Jammer genoeg kan namen noemen niet/nauwelijks vanwege privacy (je zegt hier niet hoe je kleinkind heet).

Valeria schreef op 25-07-2023 om 11:54:

[..]

Ik kan de openingspost al niet volgen...

Zozo, superveel likes voor een onaardige opmerking. Dat doet het altijd weer goed... 

Egel. schreef op 25-07-2023 om 17:59:

[..]

Zozo, superveel likes voor een onaardige opmerking. Dat doet het altijd weer goed...

Ik zag het punt/doel/boodschap van de openingspost niet. Nog steeds niet echt hoor (en jij vermoed ook alleen maar ). Hij leest heel onaf.

Egel. schreef op 25-07-2023 om 16:22:

[..]

nou... geen gedachtes zou ik denk ik wat saai vinden. Weinig oordeel is wel mooi. Zelf ben ik vaak vertraagd accepterend. Ik heb soms net even te snel mijn oordeel geveld (meestal slechts in gedachten gelukkig), maar ik kan er later wel veel genuanceerder over gaan denken of zelfs mijn mening helemaal bijstellen. En/of de situatie accepteren.

Ik zou denk ik ook prima kunnen leven met een naam van een kleinkind dat mij in eerste instantie (stiekem) zou tegenstaan. Je went er inderdaad wel aan en gaat het als het goed is ook associëren met je (vast lieve/leuke) kleinkind.

Ja zo zie ik het ook. Gedachten hebben en oordelen die zich aan je opdringen, is iets anders dan alles wat in je opkomt ventileren. Ik kraam er ook niet alles uit wat ik denk en vind want ik ga er niet vanuit dat mensen altijd op mijn mening zitten te wachten. Maar voorkomen dat ik er iets van vind omdat het niet aan mij is om er iets van te vinden, dat lukt lang niet altijd. Het voor me houden is dan het hoogst haalbare en de nuance komt in de meeste gevallen inderdaad ook wel weer. 

En inderdaad, sommige dingen raken me ook niet voldoende om er iets van te vinden. Maar een naam valt daar vermoedelijk niet onder. Daar denk je al gauw iets bij. Al is het maar ‘leuk’ ‘huh?’ of ‘mwah’.

Hier waren mijn moeder en schoonmoeder helemaal door het dolle heen. Wij hadden gewoon een  meisjesnaam gekozen die we mooi vonden. Schoonmoeder helemaal blij want leek heel erg op haar naam. Mijn moeder blij want dit was de moderne variant van haar  2e naam. Zij was vernoemd naar haar oma. 
Dit realiseerde we ons pas, toen zij dus zo jubbelden. We hebben ze maar in de waan gelaten dat dit ook zo allemaal bedoeld was. 🤣

EmmaT schreef op 25-07-2023 om 11:48:

Waarom zou je in de familieapp een namenpoll starten? Wie bedenkt zoiets? En dan verwachten dat iedereen blij is met de naam die je uiteindelijk toch zelf kiest? Of begrijp ik dit hele topic niet?

Collega's doen dit tegenwoordig ook, polletjes uitzetten waarin je geslacht en naam van het aanstaande wereldwonder mag raden.

Wat het nut ervan is? 

Geen idee, ik vul maar braaf wat in...

Zoon kreeg mijn geslachtsnaam. 

Dat merkten we direct bij mijn schoonouders, voor de andere kleinkinderen was er een spaarboekje, voor onze zoon de hartelijke felicitaties.

Prima, want ik wil nog steeds niets van mijn schoonmoeder hebben.

Poezenmeisje schreef op 25-07-2023 om 19:38:

[..]

Collega's doen dit tegenwoordig ook, polletjes uitzetten waarin je geslacht en naam van het aanstaande wereldwonder mag raden.

Wat het nut ervan is?

Geen idee, ik vul maar braaf wat in...

Gelukkig heb ik zulke collega's niet. Maar ik begrijp dit topic nog steeds niet goed geloof ik dus ik zal me afzijdig houden. 

dan

dan

25-07-2023 om 19:42

Lotte78 schreef op 25-07-2023 om 18:39:

Hier waren mijn moeder en schoonmoeder helemaal door het dolle heen. Wij hadden gewoon een meisjesnaam gekozen die we mooi vonden. Schoonmoeder helemaal blij want leek heel erg op haar naam. Mijn moeder blij want dit was de moderne variant van haar 2e naam. Zij was vernoemd naar haar oma.
Dit realiseerde we ons pas, toen zij dus zo jubbelden. We hebben ze maar in de waan gelaten dat dit ook zo allemaal bedoeld was. 🤣

Zoiets speelde jaren geleden toen mijn overgrootmoeder de 3e naam van mijn zus hoorde. Ze dacht dat zij vernoemd was maar het was toevallig ook de eerste naam van mijn moeder (roepnaam was anders). Bij mijn geboorte hebben ze mij als 3e naam de naam van mijn andere overgrootmoeder gegeven ipv ook de naam van mijn moeder, wat oorspronkelijk wel de bedoeling was geweest. 

AppleTree schreef op 25-07-2023 om 11:01:

Ik mis wat opties in de poll eerlijk gezegd, 

Ik zie geen poll?

Poezenmeisje schreef op 25-07-2023 om 19:43:

[..]

Ik zie geen poll?

Er stond eerder een poll bij met 2 mogelijke antwoorden; 1 de grootouders zeggen eerlijk dat ze moeten wennen aan de naam en 2 de grootouders doen gelijk enthousiast over de naam. Ongeveer dan want ik weet niet meer wat de bewoordingen was.

Ik denk dat dat de eerste reacties ook wel gekleurd heeft.

Poezenmeisje schreef op 25-07-2023 om 19:43:

[..]

Ik zie geen poll?

die is bij nader inzien weggehaald. 

Poezenmeisje schreef op 25-07-2023 om 19:38:

[..]

Collega's doen dit tegenwoordig ook, polletjes uitzetten waarin je geslacht en naam van het aanstaande wereldwonder mag raden.

Wat het nut ervan is?

Geen idee, ik vul maar braaf wat in...

Wij doen het ook op het werk. En bij babyshowers met vriendinnen/fam zie ik het ook regelmatig voorbij komen. 

Niet alles hoeft nut te hebben toch. Iedereen die het leuk vindt, vult het in en dat is altijd een groot aantal.

CharlieB schreef op 25-07-2023 om 22:00:

[..]

Wij doen het ook op het werk. En bij babyshowers met vriendinnen/fam zie ik het ook regelmatig voorbij komen.

Niet alles hoeft nut te hebben toch. Iedereen die het leuk vindt, vult het in en dat is altijd een groot aantal.

Bij ons op het werk en bij babyshowers doen we dat ook. Altijd wel leuk om te speculeren.

Ik weet dat mijn schoonouders de naam van nichtje leuker vonden als het afgekort was en noemden haar ook afgekort (dus bv Tasha ipv Natasha). Daar heeft mijn schoonzus wel wat van gezegd ('ze heet Natasha, geen Tasha'), daarna heeft ze het geaccepteerd en niet meer afgekort.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.