Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Activiteiten tussen avondeten en bedtijd [baby-peuter-kleuter]

Weet even niet in welke pijler ik dit moet plaatsen, want we hebben een baby, een peuter en een kleuter  Maar ik ben heel benieuwd wat jullie doen tussen het avondeten en bedtijd. Wij zijn meestal om 17.30 klaar met eten, de kinderen gaan om 19.00 naar bed. 

Ben heel benieuwd wat jullie doen in de tussentijd (dus tussen het avondeten en bedtijd). Hoe maken jullie het gezellig? Iedereen is meestal moe (inclusief wij ) maar TV kijken vinden we niet zo gezellig (en dat doen ze meestal al het [half]uur voor we gaan eten). Samen spelen is vaak lastig omdat de peuter en kleuter moe zijn, dus dan krijgen ze vaak ruzie. Boekjes lezen doen we al als ze naar bed gaan.

Ben heel benieuwd wat jullie doen.


Later eten sowieso .
Met de duplo spelen
Dansen op muziek (van de TV)
Toch gewoon lekker bankhangen en TV kijken.

In de zomer lekker buiten spelen. In de winter spelen in bad, dansjes doen of knutselen.

samen kleuren, spelletje spelen (haba heeft leuke spelletjes voor peuters en kleuters)

Later eten. Samen een spelletje spelen. In bad of onder de douche. Daarna een boekje lezen.

Wij eten ook later. Rond 17:30/17:45u en dan een half uur voor bedtijd gaan we al naar boven. Rustig aan alles klaarmaken voor bed. Dus dan zit er vaak nog maar 15 min tussen het eten en bedtijd. Zoontje speelt dan vaak zelf nog terwijl ik opruim. We dansen ook regelmatig.

Als er meer tijd tussen zit zou ik misschien een spelletje doen met de kleuter, uitgebreid voorlezen aan de peuter, knuffelen met baby.

In bad! de peuter en de kleuter samen en de baby kun je er eventueel ook nog even bij'hangen' (dat deden wij vaak zo, wel pas als de periode van het regelmatig in bad poepen van de baby zo'n beetje voorbij was...)

Hier een peuter en kleuter en we hebben ook vaak een uur tussen eten en bedtijd. In de zomer is het altijd buiten spelen, in de winter soms nog een rondje buiten (lampjes kijken) en anders vaak dansen voor de tv. Ze krijgen een discobal voor Sinterklaas om dit dansen nog wat leuker te maken. Een spelletje spelen doen we ook regelmatig, vinden ze beide leuk. En wat eerder naar boven en lang in bad als ze beneden echt vervelend worden.

hier eten we rond 1730 en zijn rond 18 klaar (incl opruimen)
Tot half.7 gewoon spelen, kleuren of puzzelen dan mag Sesamstraat nog even aan en dan rond 1850 dreumes naar boven en rond 19.10 peuter.

In de lente/zomer gaan we meestal nog even naar buiten, of in de tuin of naar de speeltuin om de hoek of een korte wandeling maken. 

Nu het al vroeg donker is gaan ze meestal na het eten nog even spelen terwijl wij opruimen, dan in bad, en dan boekjes voorlezen en soms nog wat spelen. We doen het relaxed aan.  We eten overigens een stuk later dus er is ook minder tijd tussen eten/slapen. 

Ik adviseer je om even naar buiten te gaan. Heerlijke gewoonte. 
Wij gingen altijd naar buiten na het eten. Stukje lopen, ook als het vroor of regende, even naar de speeltuin en dan weer terug.
Wij aten ook altijd vroeg, maar wij hadden de luxe dat er vier avonden voor ons werd gekookt en opgeruimd en de vijfde doordeweekse avond aten we iets dat onze hulp al had klaargemaakt. Soep ofzo. Wij hebben nooit een hulp in de huishouding gehad die schoonmaakte, maar iemand die 's middags kwam en voor ons kookte, natuurlijk mee-at en daarna de keuken verder opruimde en weer wegging. Nou hebben wij zes kinderen kort op elkaar gekregen, toen de oudsten twee waren, werden nr 5 en 6 geboren. Een mogelijke tijd qua organisatie, dus toen deze vrouw zich aandiende waren eigenlijk onze zorgen voorbij. 
Het grappige is dat onze jongste iedere avond na het eten een rondje loopt of fietst. Net zoals anderen na het eten koffie of een sigaret willen, is voor hem de maaltijd niet compleet zonder ommetje. 

Hier ook buiten spelen in de zomer, dansen en zingen voor de tv als het slecht weer is. Op youtube staan hele leuke (en leerzame, if you like) kinderliedjes. Ze mogen van ons omstebeurt een liedje kiezen. Hue lampjes aan een feesten maar (op sommige avonden kiezen we overigens bewust voor rustige liedjes) Het is inmiddels al bijna een traditie
Nu het sinterklaasjournaal weer begint kijken we dat eerst met z'n allen. Ook de jongste, ookal snapt ze er nog geen fluit van. Dachten we overigens eerder van de middelste ook maar die bleek zelfs een jaar later sommige pieten nog te herkennen, heeft ie er blijkbaar toch wat van opgestoken  

we eten om 17.00. dan lopen we een blokje om. Kleuter van op de step. Daarvoor op de loopfiets. Dreumes in de wagen.

Daarna douchen en naar bed. Beide liggen er tussen 18.30 en 19.00 in

Wij eten wat later en daarna mag peuter nog even zelf spelen (meestal met pop of keuken, maar soms ook even kleuren, fietsen of met de bal), papa ruimt meestal even de tafel af in die tijd. Als ik de kans krijg lees ik haar graag even een boekje voor, maar het liefst scharrelt ze vaak zelf een beetje rond. Ook dansen enzo doen we overigens wel zoals hier veel genoemd wordt. Is er een reden dat je iets speciaals moet doen voor het slapen? Juist rustig rondscharrelen en niets meer moeten werkt goed om mijn kind tot rust te brengen. 

Ietsje later eten en daarna meteen naar boven. Wassen/badderen/douchen, pyjama aan, tandenpoetsen en kleren voor de volgende dag klaarleggen. Daarna weer naar beneden, nog even tv kijken/ipadden/boekje lezen of rustig spelen.

De een deed dan de boodschappen met baby en de ander deed peuter in bad. Sowieso later gaan eten enze om vier uur iets gezonds te eten geven als overbrugging.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.