Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

1980 t/m 2000 of 2001 t/m 2022?

Peiling

Is het ouderschap moeilijker dan in de jaren 1980 t/m 2000 nu vaker beide ouders werken? Wat is jouw gevoel?
77 stemmen
43%
14%
43%

Ik ben er vanaf dat ik zwanger was, totdat de jongste 4 was uit het arbeidsproces geweest. Het vloog me in die tijd wel san, heb ik mijn opleiding voor niets gedaan? Maar ik ben, toen ik weer in het arbeidsproces terugkwam, precies op de plek terechtgekomen die ik wilde, in deeltijd. Eerst 24 uur, daarna 32 uur (maar er zijn weken dat het effectief 40 is).
Ik zou het mijn kinderen niet aanraden, thuisblijfouder zijn, want ik vermoed dat ik wat meer ontspannen zou zijn geweest als ik had gewerkt. Full-time, nee, dat niet. Zoon zou dat slecht hebben getrokken als hij naar de opvang had gemoeten. Ik had maar een erg klein netwerk toen.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

29-12-2022 om 17:04

Mijn mening: makkelijker, met al die part-time mogelijkheden en het remote werken. Dat de supermarkt langer open is, maakt het huishouden in het algemeen makkelijker, dus ook het ouderschap. Ook scholen in continue-rooster is makkelijker (vind ik dan). 

Of het echt makkelijker is, kan ik natuurlijk niet beoordelen (met meer gaming, minder actief zijn, moeilijker om gezond te eten, minder spelen op straat, enz.)

Ely

Ely

29-12-2022 om 17:07

hmmm ik denk dat het veel uitmaakt wat belangrijk voor je is. Als je zelf al intens gelukkig wordt van de rol als thuisblijfmoeder dan waren de jaren <2000 makkelijker voor je dan wanneer je behoefte breder is dan dat. Zeker als je ook nooit in de penarie bent gekomen omdat je financieel afhankelijk was. Ik gedij meer bij autonomie en keuzemogelijkheden hebben dus in dat opzicht hou ik van deze tijd
Qua de invloed van het internet en social media weet ik niet of ik het allemaal zo positief vind. Das een ander aspect 
Leestip trouwens als je dit boeiend onderwerp vindt : De Omwenteling van Suzanna Jansen

Los van de discussies rond het werken in en/of buitenshuis: ik heb de indruk dat nu van ouders veel meer aandacht wordt verwacht voor de ontwikkeling en het karakter van het individuele kind. Ouders zitten er veel meer bovenop, heb ik het idee. Ik ben zelf opgegroeid in de jaren 70 en 80, maar tussen die tijd en 80-90 zat denk ik niet onwijs veel verschil. Hoewel het toen veel gebruikelijker was dat er een ouder (moeder) de hele dag thuis was, heb ik het idee dat er toen van die ouder minder individuele aandacht werd verwacht dan nu van de ouders. 
In die tijd waren kinderen ook veel meer buiten het zicht van hun ouders, want ze waren meer buiten (geholpen door het karige tv-aanbod en gebrek aan overig entertainment) en eenmaal buiten de eigen woning, waren ze ook niet bereikbaar, want geen mobieltjes. 

Ik heb dus het idee dat de lat qua aandacht voor en zicht op het kind (letterlijk en figuurlijk) nu veel hoger ligt dan toen. Als een kind destijds het redelijk deed op school, geen rottigheid uithaalde, niet stonk en goed doorvoed was, dan had je het als ouder goed gedaan, en ik heb het idee dat er nu meer wordt verwacht. 

Max88 schreef op 29-12-2022 om 14:57:

[..]

Ik zeg niet dat het overal zo is, noch dat het liefdeloos of zonder inzet is. Wel dat het veel is en moeite kost om al die ballen hoog te houden en verwachtingen hoog gespannen zijn. Dat de ene dat makkelijker doet dan de ander, misschien minder andere lasten heeft, een makkelijker kind of karakter heeft, al later moeder is geworden maakt het nog niet liefdeloos en zonder inzet is he.

Dat alle ballen hoog houden een opgave is ben ik met je eens, maar de enorme behoefte aan me-time niet. Dat zie ik niet terug. De me-time van de jonge gezinnen in mijn  omgeving is ver te zoeken.

Het is werken, kinderen en huisdieren, en weinig tijd voor vrije besteding.

Ik ben in de jaren dat de kinderen klein waren pas weer gaan werken toen de jongste 4 was. Parttime werken werd in mijn baan niet geaccepteerd (kantoor, gemeente) en oppas was ook ingewikkeld. Mijn moeder wilde niet structureel en opvang zoals nu was er niet (althans niet dat mij bekend is). Ik ben binnen schooltijden in de thuiszorg gaan werken.

Index224 schreef op 29-12-2022 om 11:48:

[..]

Maar die worsteling is er toch net zo goed voor de vader? Een goede vader zijn, werknemer en partner. Merk dat, ondanks de emancipatie, vooral oudere vrouwen toch vinden dat de zorg en het huishouden nog altijd bij de vrouw hoort. Dan wordt er juist alleen maar extra druk op de vrouw gelegd.

Oudere vrouwen? Ik ben bang dat de heren in kwestie dat zelf gewoon vinden.

Herfstappeltaart schreef op 29-12-2022 om 18:39:

Ik ben in de jaren dat de kinderen klein waren pas weer gaan werken toen de jongste 4 was. Parttime werken werd in mijn baan niet geaccepteerd (kantoor, gemeente) en oppas was ook ingewikkeld. Mijn moeder wilde niet structureel en opvang zoals nu was er niet (althans niet dat mij bekend is). Ik ben binnen schooltijden in de thuiszorg gaan werken.

Ik weet niet hoe oud je kinderen nu zijn, maar hier zie je ook weer dat de vrouw de verantwoordelijkheid neemt voor de kinderen. Want als jij niet parttime kan werken, moet je maar helemaal stoppen ipv dat de man parttime gaat werken. 

Herfstappeltaart schreef op 29-12-2022 om 18:43:

[..]

Oudere vrouwen? Ik ben bang dat de heren in kwestie dat zelf gewoon vinden.

Klopt. Mannen zeggen meestal dat ze niet minder 'kunnen' werken, maar meestal is dat gewoon bullshit. Dat zeggen ze al voor ze het hebben aangevraagd op het werk. Sterker nog, een werkgever kan dat niet zomaar weigeren. De werkgever moet dan een heel grondige reden hebben waarom minder werken niet zou kunnen. 

Index224 schreef op 29-12-2022 om 18:46:

[..]

Ik weet niet hoe oud je kinderen nu zijn, maar hier zie je ook weer dat de vrouw de verantwoordelijkheid neemt voor de kinderen. Want als jij niet parttime kan werken, moet je maar helemaal stoppen ipv dat de man parttime gaat werken.

Mijn kinderen zijn eind dertig en begin veertig. De oudste heeft geen kinderen de jongste regelt het met man en ons. Geen opvang verder, alleen peutergroep 2 ochtenden in de week. Verder twee "mama-dagen"/twee dagen bij ons/ 1 papa-dag. Dochter werkt inderdaad parttime buiten de deur maar nog heel veel thuis. Haar man's werkgever stelt parttime werken niet op prijs. Ook daar kan nog iets verbeteren denk ik zo.

Ik ben een "sleutelkind" uit de jaren '70. Toen ik tien was, paste ik op mijn broertje van vijf en zorgde ik dat er patat kwam van de patatboer. Het geld lag dan klaar.

Herfstappeltaart schreef op 29-12-2022 om 18:51:

[..]

Mijn kinderen zijn eind dertig en begin veertig. De oudste heeft geen kinderen de jongste regelt het met man en ons. Geen opvang verder, alleen peutergroep 2 ochtenden in de week. Verder twee "mama-dagen"/twee dagen bij ons/ 1 papa-dag. Dochter werkt inderdaad parttime buiten de deur maar nog heel veel thuis. Haar man's werkgever stelt parttime werken niet op prijs. Ook daar kan nog iets verbeteren denk ik zo.

Dat is dan heel erg jammer voor die werkgever. In Nederland hebben we het recht op parttime werken vastgelegd in wetten. Die gelden voor alle werkgevers. Je schoonzoon zou wat meer op zijn strepen kunnen gaan staan of een andere baan zoeken. Er is geen sector waar géén personeelsgebrek is…

ik heb wel het idee dat het vroeger makkelijker was qua rolverdeling. Vrouw thuis man werken heeft ook voordelen. Ik herken het alle ballen in de lucht moeten houden heel erg en heb het er ook erg zwaar mee. Weet niet of op het opweegt tegen financiele onafhankelijkheid. Maar rondkomen op 1 inkomen is ook heel lastig

Ik kom uit jaren 90 maar mijn ouders werkten gewoon allebei. Dus in dat opzicht is het gelijk. 

Eeh…qua werken lijkt er me niet zo veel verschil  in te zitten als ze toen ook allebei werkten.
Wel denk ik dat er nu meer moeders werken ivm de kosten. Het is ook meer geaccepteerd.
De opvoeding nu is met alle schermen en sociale media denk ik wel lastiger.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.