Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

1980 t/m 2000 of 2001 t/m 2022?

Peiling

Is het ouderschap moeilijker dan in de jaren 1980 t/m 2000 nu vaker beide ouders werken? Wat is jouw gevoel?
77 stemmen
43%
14%
43%

Max88 schreef op 31-12-2022 om 22:06:

[..]

Er kan in een paar jaar veel veranderen, maar ook het feit dat "het er is en dus moet zijn want iedereen die ik ken heeft het" gaat natuurlijk niet overal op. Gelukkig hebben we de foto's nog.

Nou een wasbord was in de jaren 70 echt niet gangbaar hoor.

Een vriend van mij daar werkte de moeder ook van, wel in deeltijd. Zij had met een paar vriendinnen een opvangsysteem opgezet waarbij alle moeders allemaal één of twee dagen op alle kinderen van de ouders uit hun groepje pasten. Zo kon iedereen werken en had niemand professionele opvang nodig en omdat je het voor elkaar deed en je vrienden was, kostte het ook niks. Mooi systeem wel (tot er ruzie komt in de groep).

Overblijven op school was mogelijk. Voor die tijd was er een systeem waarbij kinderen uit boerengezinnen uit het buitengebied die niet op en neer konden fietsen bij een klasgenootje gingen eten. Elke dag hetzelfde klasgenootje, die waren daar gewoon kind aan huis.

Mijn zus en ik zijn van de jaren 80 en wij hadden nog katoenen luiers (voor overdag, in de nacht wel pampers).

Een wasmachine en droger hadden wij ook. Ik heb zelf nooit een droger gehad en ik mis hem ook niet. Ik heb ook geen vriezer, alleen een vriesvakje in mijn koelkast.
Mijn zus heeft ook al eens gevraagd of ik ook wel eens met de hand was. Blijkbaar zag ze me daar wel voor aan.

Mijn opa en oma hebben hun hele leven nooit centrale verwarming gehad, die hadden een gaskachel in de woonkamer, verder geen verwarming. Dat was eind vorige eeuw.
Veruit de meeste mensen hadden dat wel hoor. 

Doemijdieglazenbol schreef op 31-12-2022 om 11:36:

arbeidsparticipatie van vrouwen is prima op te zoeken:
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83752NED/table?dl=17E05

VrouwenVrouwen 25-45
197035%37%
198038%50%
199045%61%
200056%75%
201061%80%
201762%

79%


typefouten voorbehouden, dit is mobielgepiel. Volgens mij zag ik in een andere tabel dat ze vanaf 2017 de meetmethode iets aangepast hebben. Maar in het kort kun je wel zien dat de participatie vliegensvlug is gestegen de afgelopen decennia. Nu is het nog interessanter om dit te verrijken met aantal gewerkte uren, met kinderopvang mogelijkheden etc. die rapporten zijn er ook (begin eens bij de emancipatiemonitor van het SCP).

Wat werken er dan nu maar weinig vrouwen. Ik heb het idee dat bijna elke vrouw werkt. Ik ken er maar een paar die niet werken, het gros werkt. 

Vrijevlinder schreef op 01-01-2023 om 10:23:

[..]

Wat werken er dan nu maar weinig vrouwen. Ik heb het idee dat bijna elke vrouw werkt. Ik ken er maar een paar die niet werken, het gros werkt.

Dat is in de leeftijdsklasse 15-75. Dus een hoop schoolgaanden/studerenden en pensionado’s. 

Vrijevlinder schreef op 01-01-2023 om 10:23:

[..]

Wat werken er dan nu maar weinig vrouwen. Ik heb het idee dat bijna elke vrouw werkt. Ik ken er maar een paar die niet werken, het gros werkt.

Totaal mensen is 67%, valt relatief gezien wel mee dus. Check anders de link voor het hele overzicht en ook de percentages voor mannen. 

Vrijevlinder schreef op 01-01-2023 om 10:23:

[..]

Wat werken er dan nu maar weinig vrouwen. Ik heb het idee dat bijna elke vrouw werkt. Ik ken er maar een paar die niet werken, het gros werkt.

Bij ons in de omgeving werken nagenoeg alle vrouwen tot een jaar of 55, onder de oudere vrouwen, vrouwen van allochtone afkomst en ondernemersvrouwen zie je dat er veel minder gewerkt wordt. Echtgenoten van ondernemers hebben vaak officieel geen baan maar doen vaak wel werk voor de onderneming van hun partner.

Max88 schreef op 31-12-2022 om 17:22:

[..]

Hoezo onzin? Mijn moeder kookte luiers uit op het fornuis, wij hadden nog een opslag voor kolen op het balkon, wij gingen voor de haard in een grote badteil in bad, er was nog een wasbord. Allemaal begin jaren 70.

Denk je echt dat mensen dat verzinnen en omdat jij het niet kent, dat het dan onzin is? Aardig weer.

O maar dat zal wel hoor, nu nog steeds zie je op funda woningen zonder cv langskomen, zie je woningen waarbij er geen badkamer is maar alleen een douche. Mijn zus kocht eind jaren 90 een appartement met een keuken uit de jaren 40 met gordijnen enzo. Ja er zijn altijd mensen die achter blijven qua vooruitgang.

Mijn oma heeft nooit een wasmachine gehad. Ze is altijd met de hand blijven wassen want ze vertrouwde die machines niet om het goed schoon te krijgen. Maar dat was inderdaad een uitzondering, ze had ook prima een wasmachine kunnen hebben als ze dat had gewild. Ze is in 2003 overleden dus het was duidelijk dat dit gewoon haar keuze was. 

Toen ik jong was hadden we inderdaad geen cv maar kachels, in ene huis een gaskachel en houtbrander en in een ander huis een kolenkachel (wat nog flink mis is gegaan want daardoor is het huis afgebrand.) Daarna hadden we wat elektrische en gas kacheltjes omdat we verschillende tijdelijke huizen hadden. Pas daarna kregen we cv.  Maar wederom het bestond natuurlijk allang. Daar waren mijn ouders dan weer laat mee. Dus dat soort afwijkende situaties heb je altijd natuurlijk. In de jaren 80 bestonden wasmachines/cv/pamper/kinderoppas ook gewoon. Alleen niet iedereen kon of wilde er gebruik van maken. Dat is nu ook nog wel zo. Je hebt altijd mensen die bijvoorbeeld kiezen voor een bepaalde levensstijl. 

Kolenkachels zorgen natuurlijk wel voor veel extra werk omdat je kolen moet halen en die zorgen ook voor meer stof en dergelijke in huis. Gaskachels zijn veel minder een probleem maar als je een losse gaskachel hebt dan moet je van die flessen halen, dat kost ook tijd. Verder zorgt een gaskachel niet voor veel meer huishoudelijke werk.

Vrijevlinder schreef op 01-01-2023 om 10:23:

[..]

Wat werken er dan nu maar weinig vrouwen. Ik heb het idee dat bijna elke vrouw werkt. Ik ken er maar een paar die niet werken, het gros werkt.

Er is natuurlijk zelfs nu nog een hele lichting vrouwen die nog in de werkzame leeftijd zijn, maar nooit hebben gewerkt.

Mevrouw75 schreef op 01-01-2023 om 10:44:

[..]

Dat is in de leeftijdsklasse 15-75. Dus een hoop schoolgaanden/studerenden en pensionado’s.

Wie werkt er op haar 70e nog? Raar onderzoek als ze tot 75 jaar rekenen. 

Vrijevlinder schreef op 01-01-2023 om 13:28:

[..]

Wie werkt er op haar 70e nog? Raar onderzoek als ze tot 75 jaar rekenen.

Ze zijn er wel (oa ik heb een paar 70+ collega’s), daarom. En het wordt gewoon uitgesplitst, maar in de post werd alleen de algemene grabbelbak geplakt en daar ging iemand mee aan de haal en lijkt alles anders dan dat het in werkelijkheid is. Gewoon op de link klikken en je ziet wat er staat. 

Oh, ik zie nu dat jij ermee aan de haal ging

Mevrouw75 schreef op 01-01-2023 om 13:35:

[..]

Ze zijn er wel (oa ik heb een paar 70+ collega’s), daarom. En het wordt gewoon uitgesplitst, maar in de post werd alleen de algemene grabbelbak geplakt en daar ging iemand mee aan de haal en lijkt alles anders dan dat het in werkelijkheid is. Gewoon op de link klikken en je ziet wat er staat.

Oh, ik zie nu dat jij ermee aan de haal ging.

, had even geen zin om te klikken. 

Als ik puur van mezelf uit ga dan vond ik het vroeger makkelijker. Mijn zoon is van 1993 en ik ben toen gestopt met werken en ook nooit meer aan de bak gegaan. Natuurlijk was ik financieel afhankelijk van mijn man maar daar heb ik nooit problemen mee gehad en mijn man ook niet. Moet er wel bij zeggen dat mijn man goed verdiende zodat met 1 loon rond komen geen probleem was en we daardoor niet zuinig hoefden te leven en het scheelt natuurlijk dat we maar 1 kind hadden. 
Ik heb het altijd heerlijk gevonden om niet te hoeven werken. Als wij in deze tijd opnieuw hadden moeten beginnen dan zouden we van 1 loon niet rond kunnen komen en zou ik wel moeten werken dus ja voor mij was het vroeger veel beter.

Vrijevlinder schreef op 01-01-2023 om 13:28:

[..]

Wie werkt er op haar 70e nog? Raar onderzoek als ze tot 75 jaar rekenen.

Ik heb een collega van 75 en een aantal die ook overtuigd zijn na het bereiken van hun pensioenleeftijd nog te blijven werken. Ikzelf zal wel stoppen op mijn 68e ook omdat mijn man en ik 9 jaar verschillen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.