Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Werken met hout

Mocht je dierenvrienden en ruimte hebben dan lijkt een egelhuisje me ook leuk om te maken. Online zijn wel bouwtekeningen te vinden.

Je kan ook de schermtijd juist combineren met bewegen, voor de momenten dat je alles aangeboden hebt maar niks aan slaat: een (evt 2e-hands) Wii kopen

Heb je misschien iets als 'De Jonge Onderzoekers' in de buurt? 

Ik verwachtte dat zoon naar metaal of elektronica zou gaan, maar hij besloot te gaan pottenbakken en werd compleet zen achter de draaischijf.

40 jaar geleden leerde ik daar foto's ontwikkelen en afdrukken. 

https://www.djog.nl/activiteiten/

Ik zou klein beginnen met bijv insectenhotels maken. vaak heb je er niet veel voor nodig. En dat is ook prima op bijv een tuintafel te doen. 

Knus

Knus

01-07-2026 om 05:56 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 30-06-2026 om 22:59:

Mocht je dierenvrienden en ruimte hebben dan lijkt een egelhuisje me ook leuk om te maken. Online zijn wel bouwtekeningen te vinden.

Leuk idee!

Knus

Knus

01-07-2026 om 05:57 Topicstarter

Stresskipje schreef op 30-06-2026 om 20:57:

Naast de tips om thuis te knutselen kun je kijken of er in jullie omgeving huttenbouwweken georganiseerd worden. Hier in de buurt is dat echt een ding. Een paar dorpen verderop is het op een ander moment dan bij ons,en een dorp de andere kant op is een andere regio,dus ook weer op een ander moment. Mijn zoon was ook gek op bouwen (bij opa), en ging zo vroeger 2/3 keer in de zomervakantie naar huttenbouw. 5 dagen in groepjes hutten bouwen van pallets, en op de laatste dag prijsuitreiking en friet eten. Heel vroeger gingen de pallets daarna savonds op een kampvuur, maar dat mocht op een gegeven moment niet meer. Mooie herinneringen aan.

Dat is er wel, maar dat zijn ze wel ontgroeid. 

Oproepje doen in het plaatselijke krantje, of er niet een senior is die in de buurt woont met een klus hok. Vaak vinden de oudere mannetjes het hartstikke leuk om de jeugd wat vaardigheid en handwerk bij te brengen voor een middagje in de week. En dan hoef je zelf ook niet allemaal spullen aan te schaffen. 

Heb je je al bedacht dat het bezig zijn met hout voor je kinderen een herinnering/bezigheid/beleving was met papa? Dat het een combinatie werkplaats/ruimte/hout/ papa kan zijn voor hun? En dat jij dat nooit kan evenaren en dit plan van jou zonder overleg met hen misschien niet gaat werken.

Ze zijn inmiddels ouder dus ik zou echt eerst eens vragen aan hen of zij dit in deze setting van jou ( dus geen werkplaats/niet al het hout om hen heen en geen papa) nog wel willen doen samen met jou.

Het klinkt zo: "we gaan even alles kopen om creatief te zijn" maar dat heeft iets onechts.

Creatief word je vanzelf door een aantrekkelijk stuk hout te vinden, hetzij in de natuur, hetzij op straat tussen het grootvuil, waarvan je denkt: "goh, dat lijkt net een olifant, of een gezicht, of mijn tante Miep onder de douche". Dat ga je dan bijwerken, stukjes eraf halen tot het steeds meer op je olifant, op een gezicht of op tante Miep gaat lijken. 

Het vereist een fantasievolle blik (dezelfde soort blik die allerlei figuren in wolken of op behang kan ontdekken) plus een lichtelijk vooruitziende blik die je vertelt wat je moet verwijderen om dichter bij je doel te komen. Dat moet je allebei hebben.

Of het tenslotte tot kunst gaat behoren blijkt vanzelf wel.

Houden ze van het wat grotere werk of liever het gepriegel? 

Hier zou de aanpak denk ik zijn: heb je zin om iets te maken deze zomer? Het mag alles zijn. En dan wel een aantal voorstellen achter de hand hebben, dus egelhuis, of juist iets miniatuur, of een beeldje, of iets anders. Als je kinderen van het idee 'maken' al aan gaan, komen ze misschien zelf op leuke ideeën. Hier helpt daarnaast het (overzichtelijk) aanbieden van materiaal. Meestal niet als opstarter, maar als ze eenmaal in de creatie zitten.

Wat hier ook goed werkt is een nuttig project voorstellen. Dus: zullen we zelf een tafeltje maken voor de spelcomputer/naast de tuinstoel buiten voor je drinken, etc.

Poezenmeisje schreef op 30-06-2026 om 23:17:

Heb je misschien iets als 'De Jonge Onderzoekers' in de buurt?

Ik verwachtte dat zoon naar metaal of elektronica zou gaan, maar hij besloot te gaan pottenbakken en werd compleet zen achter de draaischijf.

40 jaar geleden leerde ik daar foto's ontwikkelen en afdrukken.

https://www.djog.nl/activiteiten/

Groningen is voor ons eind van de wereld rechts én mijn kinderen zijn inmiddels 25 en 22, maar dit zouden ze vroeger echt superleuk gevonden hebben! En ik wil ook wel leren pottenbakken 😃. Sorry, geen tips to, dus totaal ot, maar ik werd even enthousiast 😉

Misschien ben ik een beetje raar. Ik zou eerst bij de kinderen vragen wat ze willen. En dan ook het hout-knutselen op gooien. Dan weet je zeker dat het leuk wordt. Dan kun je ook nog met ze naar het bos en takken verzamelen, om te knutselen.

Op Pinterest kom je ook heel veel leuke doe het zelf ideeën tegen. Ik zou de kinderen daar ook eens laten zoeken. Misschien wil de ene timmeren en de andere een schilderij maken met gips en lappen. (toevallig zelf opgeslagen maar nog niet gemaakt) Of misschien met een naaimachine (als je die hebt) een leuke tas maken. In ieder geval werkt het hier het beste als er al wel een plan is. 

Stap over je eigen schaduw heen en...Vraag eens advies aan je ex. Of vraag hem ze een beetje op gang te helpen om wat te gaan knutselen. Waarschijnlijk kan hij dat beter dan jij.

Pas dan kun je gaan zorgen voor een leuk knutselpakketje of minimale benodigdheden. Dat zal je ex misschien ook adviseren.

En mocht het echt onoverkomelijk zijn om je ex te benaderen: Koop eens een leuk mozaiekpakketje. Dat is behoorlijk leuk; je kunt er van alles van maken en in zo'n pakketje zit alles wat je nodig hebt. (houten ding -voorwerp, schaal, decoratief beestje of vogelhuisje- steentjes, lijm, voegsel)

Mozaieken is allesbehalve kinderachtig, is ook vaak met hout en kun je naarmate je vordert steeds creatiever in gaan vullen. Het is nauwelijks moeilijk te noemen en vreselijk leuk om te doen...(vind ik zelf)

Zou het bouwen van een ouderwetse plee voor in de tuin niet iets voor ze zijn? Zie voor uitvoerige instructies:

https://youtu.be/5Q1YH0rwBlI

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.