Caroline80
13-04-2026 om 15:22
Wanneer verjaardag vieren als je jarig bent tijdens zomervakantie
Mijn zoon wordt 16 in de zomervakantie. Rond zijn verjaardag is het grootste deel van de familie op vakantie. Eigenlijk alleen de opa's en oma's zijn er. En we zijn zelf als gezin niet op vakantie. Wanneer zouden jullie dan de verjaardag vieren? Gewoon op de dag zelf, of 1,5 maand naderhand (als familie en we zelf weer terug zijn van vakantie). Vooraf zou ook 1,5 maand van te voren zijn (i.v.m. andere verjaardagen/feestjes). Zoon maakt het zelf niet uit wanneer het gevierd wordt.
FruitMoeder
13-04-2026 om 16:20
Valeria schreef op 13-04-2026 om 16:14:
[..]
Geen idee of de kinderen nog wikken en wegen. Ze krijgen de vraag 'wil je vieren'?' en soms denken ze, soms vergeten ze het weer.
Dat ''willen vieren'' komt naar mijn mening meer vanuit de ouders. Zij nodigen dan allemaal familieleden uit omdat het zo heurt en omdat ze bang zijn dat oudtante Mies zich anders diep beledigd voelt terwijl puber haar nog geen eens kent.
MMcGonagall
13-04-2026 om 16:20
De verjaardag van de kinderen vieren we nog wel in familieverband zolang ze thuis wonen en het willen. De volwassenen vieren het niet altijd meer, maar meestal gaan we wel een keer uit eten om dan alle verjaardagen in één keer te vieren. Zonder cadeautjes, alleen eten 
Marty1984
13-04-2026 om 17:06
Gingergirl schreef op 13-04-2026 om 15:49:
[..]
Echt een oprechte vraag; waarom vier je dat dan niet meer met je familie? Ik heb het weleens vaker gelezen maar ik snap het oprecht niet. Vindt een kind dat ineens de familie niet meer leuk ofzo? Hier altijd met familie verjaardagen gevierd. En de kinderen die nu het huis uit zijn nodigen nog steeds familie uit. En met vrienden spreken ze vaak apart af.
Hier stoppen familie-feestjes standaard rond 12 jaar. Dan is het toch écht wel klaar.
En sowieso is vanaf een jaar of 7 à 8 meer omdat de ouders persé een feestje willen organiseren dan dat kind het wil. Dat kind krijg ik standaard nog nauwelijks te zien, behalve als er cadeaus te rapen vallen. De rest van de tijd is het met neefjes en nichtjes aan het spelen en is "saai aan tafel zitten bij de volwassenen" toch echt niet meer zijn ding.
(Standaard kan ik wat kind betreft dus wel opkrassen binnen de 5 minuten. Cadeau afgeven, cadeau opentrekken en weg ...)
Ik zou voor een 16-jarige dus ook geen feestje organiseren. Of het aan kind laten wanneer hij het wil organiseren.
Als tante ga ik overigens standaard voor de vorm naar zo'n feestje. Niet omdat ik het wil, wel omdat ik anders onterfd wordt door mijn moeder.
Een eerste verjaardag is nog wel leuk, een 2de eventueel ook en daarna is het toch echt gewoon een verplicht moetje. Ik ben toch echt blij als het laatste neefje over 5 jaar 12 is
.
Caroline80
13-04-2026 om 17:28
Marty1984 schreef op 13-04-2026 om 17:06:
[..]
Hier stoppen familie-feestjes standaard rond 12 jaar. Dan is het toch écht wel klaar.
En sowieso is vanaf een jaar of 7 à 8 meer omdat de ouders persé een feestje willen organiseren dan dat kind het wil. Dat kind krijg ik standaard nog nauwelijks te zien, behalve als er cadeaus te rapen vallen. De rest van de tijd is het met neefjes en nichtjes aan het spelen en is "saai aan tafel zitten bij de volwassenen" toch echt niet meer zijn ding.
(Standaard kan ik wat kind betreft dus wel opkrassen binnen de 5 minuten. Cadeau afgeven, cadeau opentrekken en weg ...)
Ik zou voor een 16-jarige dus ook geen feestje organiseren. Of het aan kind laten wanneer hij het wil organiseren.
Als tante ga ik overigens standaard voor de vorm naar zo'n feestje. Niet omdat ik het wil, wel omdat ik anders onterfd wordt door mijn moeder.
Een eerste verjaardag is nog wel leuk, een 2de eventueel ook en daarna is het toch echt gewoon een verplicht moetje. Ik ben toch echt blij als het laatste neefje over 5 jaar 12 is
.
Grotendeels mee eens. Behalve dat ik niet een feestje organiseer omdat ik het leuk vindt, maar omdat opa’s en oma’s het verwachten. Ik denk dat ik dit jaar maar geen initiatief neem tot een feestje, maar afwacht tot kind er zelf over begint. En zelf dan ook met een voorstel voor een datum mag komen. Wat mij betreft nodigt hij zijn vrienden uit op de dag zelf en komen opa en oma maar een keer op een ander moment langs als ze perse langs willen komen.
Marty1984
13-04-2026 om 17:35
Caroline80 schreef op 13-04-2026 om 17:28:
[..]
Grotendeels mee eens. Behalve dat ik niet een feestje organiseer omdat ik het leuk vindt, maar omdat opa’s en oma’s het verwachten. Ik denk dat ik dit jaar maar geen initiatief neem tot een feestje, maar afwacht tot kind er zelf over begint. En zelf dan ook met een voorstel voor een datum mag komen.
Als oma en opa het overigens oh zo belangrijk vinden zouden ze zichzelf overigens altijd mogen uitnodigen voor een kop koffie. Of ze zouden kind - nu hij verdorie al 16 wordt - altijd mogen voorstellen dat hij langkomt om zijn cadeau te komen halen en een stuk taart samen eten. Zonder dat daar massa's toeters en bellen en een hele familie aan vast hangt.
Over 2 jaar is ie volwassen en zit ie misschien op kamers
. Tijd dus voor oma en opa om te wennen aan het feit dat ie bijna volwassen is en feestjes er misschien anders kunnen gaan uit zien.
Caroline80
13-04-2026 om 17:37
Marty1984 schreef op 13-04-2026 om 17:35:
[..]
Als oma en opa het overigens oh zo belangrijk vinden zouden ze zichzelf overigens altijd mogen uitnodigen voor een kop koffie. Of ze zouden kind - nu hij verdorie al 16 wordt - altijd mogen voorstellen dat hij langkomt om zijn cadeau te komen halen en een stuk taart samen eten. Zonder dat daar massa's toeters en bellen en een hele familie aan vast hangt.
Over 2 jaar is ie volwassen en zit ie misschien op kamers
. Tijd dus voor oma en opa om te wennen aan het feit dat ie bijna volwassen is en feestjes er misschien anders kunnen gaan uit zien.
Ook hier sluit ik me weer helemaal bij aan.
MamaE
13-04-2026 om 18:21
Ik vind het niet gek om een verjaardag voor familie te houden boven de 16, maar ook niet gek om dat niet meer te doen. Als je het alleen doet omdat opa en oma het verwachten, zou ik het laten. Of ja, bij de puber zelf laten.
Maar ja, ik heb ooit mijn verjaardag overgeslagen omdat ik er echt geen zin in had en toen heb ik iets van vier keer apart mensen over de vloer gehad omdat ze toch wilden komen, waarvan ook een tante op de dag zelf zonder aankondiging. Dat vond ik achteraf meer werk en gedoe dan gewoon één middag verjaardag vieren.
Mijn nichtje is begin augustus jarig, meestal vieren ze het eind van de zomervakantie want haar broertje is eind juni al jarig.
Zeespiegel
13-04-2026 om 18:47
met onze kleuter doen we het kinderfeestje voor de vakantie, en het familie feest erna.
Een 16 jarige kan echt al heel goed begrijpen dat iedereen rond die tijd op vakantie gaat. Dus kies vooral iets dat praktisch is, zou ik zeggen.
Yumi
13-04-2026 om 19:47
Waren de familieleden de afgelopen 15 jaar niet allemaal op vakantie tijdens die verjaardag? Niet vervelend bedoeld hoor, ik vraag me dat af omdat ik me kan voorstellen dat dit vaker is voorgekomen? Het lijk mij bij een jonger kind lastiger uit te leggen waarom de familie niet compleet is, maar met 16 jaar zou ik hem iets met zijn vrienden laten doen.
DeOnbekende
13-04-2026 om 20:37
Ik zou het daarna doen, want ik vier (uit bijgeloof) geen verjaardag voordat diegene daadwerkelijk jarig is geweest.
Gingergirl
13-04-2026 om 20:43
Caroline80 schreef op 13-04-2026 om 16:05:
[..]
Omdat we in verschillende vakantieregios's wonen is dat geen optie. En daarnaast zijn er meerdere jarigen binnen de familie in juli/augustus.
Daarom vieren wij het dus in het laatste weekend van de laatste vakantie week van de laatste regio want dan heeft de familie uit andere regio's toch geen vakantie meer. Als er bij jullie meerdere jarig zijn, is eventueel een optie om het eerder te vieren, voirdat voor iedereen de vakantie begint?
Valeria
13-04-2026 om 20:44
Marty1984 schreef op 13-04-2026 om 17:35:
[..]
Als oma en opa het overigens oh zo belangrijk vinden zouden ze zichzelf overigens altijd mogen uitnodigen voor een kop koffie. Of ze zouden kind - nu hij verdorie al 16 wordt - altijd mogen voorstellen dat hij langkomt om zijn cadeau te komen halen en een stuk taart samen eten.
Wonen in jouw omgeving dan al die 16-jarigen bij hun opa's en oma's in de buurt?
Hier zouden dat enkele reis OV-trips van 2 en 3,5 uur geweest zijn.
Gingergirl
13-04-2026 om 20:55
Marty1984 schreef op 13-04-2026 om 17:06:
[..]
.
Hier gelukkig geen moetje en van ons als ouders moet niks, dat mogen de jarigen zelf kiezen wie ze uitnodigen of niet en als ze geen feestje willen is het ook prima. Met de meeste familieleden hebben ze een goede band en vinden ze het leuk om die te vragen, zelf gaan ze ook graag naar feestjes in de familie en zien ze ook tussendoor. Het ligt er denk ik ook aan hoe hecht je band is, met de een heb je meer dan met een ander. Verder geen kringetje- tafelzit verjaardag hier.
Stresskipje
13-04-2026 om 21:00
op die leeftijd laat ik het bij kind zelf. De oudste wilde het met zn vriendengroep buiten de deur vieren, maar wilde thuis wel taart met ons eten. Opa en oma kwamen op eigen initiatief.
De 2e wilde wel graag familie op bezoek. Bij ons kon toevallig iedereen wel (ook middenin de vakantie), maar als jou familie er niet is zou ik het eerder of later doen. Als dat is wat kind wil tenminste. Het vieren uit verplichting heb ik jaren geleden al losgelaten. Idem met kerst. We doen waar we zin in hebben, en wat gezellig is. Geen verplichtingen en gestress.
Marty1984
13-04-2026 om 21:34
Valeria schreef op 13-04-2026 om 20:44:
[..]
Wonen in jouw omgeving dan al die 16-jarigen bij hun opa's en oma's in de buurt?
Hier zouden dat enkele reis OV-trips van 2 en 3,5 uur geweest zijn.
Alleen al daarom zou ik dus de helft van de feestjes skippen vanaf 12 jaar
.
En als kind op zijn 16de het écht wil is het een leuk uitje tijdens de vakantie om in zijn ééntje de trein te nemen naar oma en opa. En eventueel een nacht te blijven slapen als hij dat wil. Voordeel van zo'n "vakantie-verjaardag" want op 23 februari doe je dat ook weer niet te snel.
Hier ben ik de enige die altijd een uur de auto in mag - of 2 uur met OV, maar dat poog ik te mijden. De rest woont bij elkaar in de buurt, op maximaal 30 minuten. Enig voordeel is dat ik na het feestje een uur heb om weer te ontstressen en kalmeren
. (Zet 20 mensen waarvan een hoop kinderen in 1 ruimte en ik kom sowieso totaal doorgedraaid van het kabaal buiten.)