Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubers halen en brengen

Rekenenisleuktaalook schreef op 03-12-2025 om 20:20:

[..]

Nee hoor, alleen een dom verzoek. Mijn oudste ging altijd alleen. Zelfs als wij moesten rijden voor een uitwedstrijd ging hij meestal op de fiets. Dan kon hij bij thuiskomst nog lekker blijven hangen op de club.

Ook belangrijk! Zonder ouders live contact met vrienden, naast alle schermuren.

Rekenenisleuktaalook schreef op 03-12-2025 om 20:20:

[..]

Nee hoor, alleen een dom verzoek. Mijn oudste ging altijd alleen. Zelfs als wij moesten rijden voor een uitwedstrijd ging hij meestal op de fiets. Dan kon hij bij thuiskomst nog lekker blijven hangen op de club.

Maar dat weet dat teamgenootje dan toch ook dat ZoonRekenenisleuktaalook altijd zelfstandig naar de sport gaat.

Frisdrank1972 schreef op 04-12-2025 om 07:15:

[..]

Maar dat weet dat teamgenootje dan toch ook dat ZoonRekenenisleuktaalook altijd zelfstandig naar de sport gaat.

Nou denk jij heel erg als volwassene.

Dat teamgenootje dat nog altijd gebracht en gehaald wordt heeft nog nooit meegefietst als alle teamgenoten elkaar thuis gingen brengen. Hij werd gehaald en weet niet wie er op de fiets is en wie niet. In zijn ogen is gebracht en gehaald worden heel normaal. Hij heeft geen idee en zijn moeder ook niet dat ziet ze nooit. 

Bakblik schreef op 04-12-2025 om 07:33:

[..]

Nou denk jij heel erg als volwassene.

Dat teamgenootje dat nog altijd gebracht en gehaald wordt heeft nog nooit meegefietst als alle teamgenoten elkaar thuis gingen brengen. Hij werd gehaald en weet niet wie er op de fiets is en wie niet. In zijn ogen is gebracht en gehaald worden heel normaal. Hij heeft geen idee en zijn moeder ook niet dat ziet ze nooit.

Dan onderschat je kinderen. De meeste kinderen weten in detail wie er gehaald wordt en door wie. Mijn dochter wist toen ze 10 was. Van het hele team wist ze welk teamgenootje waar woonde, door wie die gebracht werden enz. Ze wist zelfs van kinderen die gescheiden ouders hadden welke dag ze bij hun vader of moeder waren. Dus naar mijn mening had dit teamgenootje het makkelijk kunnen weten. 

Frisdrank1972 schreef op 04-12-2025 om 07:42:

[..]

Dan onderschat je kinderen. De meeste kinderen weten in detail wie er gehaald wordt en door wie. Mijn dochter wist toen ze 10 was. Van het hele team wist ze welk teamgenootje waar woonde, door wie die gebracht werden enz. Ze wist zelfs van kinderen die gescheiden ouders hadden welke dag ze bij hun vader of moeder waren. Dus naar mijn mening had dit teamgenootje het makkelijk kunnen weten.

Mijn kinderen zouden dit echt niet geweten hebben.   Ligt dus echt aan het kind.  

[..]

Nou mijn tien jarige had geen idee.  Kees kwam op de fiets want de ene week haalde ik ze op de fiets op en de andere week deed de moeder van Kees dat. Tot ongeveer zijn 14e had mijn kind geen idee wie waar woonde,  het waren zijn teamgenoten en niet (allemaal) zijn vrienden. Nu hij bij de volwassenen speelt en het team al 6 jaar hetzelfde is weet hij iets meer van zijn teamgenoten. 

[..]

Mijn zoon wist op zijn 3e gelijk te zien wanneer er iets veranderde in het huis van zijn oma, al stond een kaarsje 2 cm opzij en hij zag het. Nu kunnen zijn gymschoenen een hele week midden in de woonkamer liggen, zo in de weg dat je er overheen moet stappen en op de ochtend van de gym vraagt hij nadat hij eroverheen gestapt is waar zijn gymschoenen zijn.

Decembermamma schreef op 04-12-2025 om 08:30:

[..]

Mijn zoon wist op zijn 3e gelijk te zien wanneer er iets veranderde in het huis van zijn oma, al stond een kaarsje 2 cm opzij en hij zag het. Nu kunnen zijn gymschoenen een hele week midden in de woonkamer liggen, zo in de weg dat je er overheen moet stappen en op de ochtend van de gym vraagt hij nadat hij eroverheen gestapt is waar zijn gymschoenen zijn.

Dit! Woord voor woord. Nu de puberteit echt voorbij is wordt het iets beter maar je dopper voor de afwas inleveren zonder dop en dan aan mij vragen waar de dop is komt nog steeds voor. 

[..]

Ik denk dat kinderen die zelf komen prima doorhebben wie er nog gehaald en gebracht wordt. Voor het kind dat nog gebracht en gehaald wordt is dat de norm. Die heeft misschien juist wat minder of voor de wereld om hem heen. 

Soms wordt zo'n kind gebracht omdat de ouder zeer beschermend is. Soms wordt dat kind gebracht omdat kind het nog niet zelf kan. Kind nog weinig oog heeft voor het verkeer (de wereld) om hem heen. Precies dat kind heeft dus niet door dat het bij anderen anders gaat. 

[..]

Dat kan ik wel bevestigen inderdaad. Er zijn ook best wat kinderen die heel weinig registreren wat er in een groep gebeurt op sociaal vlak, maar er zijn ook best 5-6 jarigen die je al als vraagbaak kunt raadplegen op dit gebied . Vooral meisjes van een jaar of 8 zijn hier echt heel goed in. Ik onthou dat soort dingen ook allemaal heel makkelijk zonder moeite te doen of dat ik het heel graag allemaal wil weten. Wist toen mijn kinderen in de basisschoolleeftijd waren - dat je ze nog overal naartoe brengt zeg maar - van alle kinderen in de klas en op clubjes, de namen, bijbehorende broertjes/zusjes de namen, de bijbehorende ouders en eventuele opa's en oma's, zelfs de verjaardagen van klasgenootjes van mijn kinderen kon ik onthouden. Mijn oudste is inmiddels 20 en daarvan beginnen me wat namen van vroegere klasgenootjes te ontglippen. 

Totaal offtopic dit trouwens 

wel een mooi voorbeeld over halen en brengen.  Mijn 19 jarige zoon woont al bijna 2 jaar op kamers in Nijmegen. In het weekend ( thuis) gaat hij haast nooit op stap maar doordeweeks in Nijmegen wel.   Gisteren belde hij me dat hij naar huis kwam omdat een vriend van de middelbare school hem had gevraagd om mee te gaan stappen met zijn nieuwe studiegenoten ( in dus de stad dichtbij ons huis). Om 1.30 werd mijn man wakker gebeld door mijn zoon dat zijn vriend zo dronken was dat hij zich zorgen maakte of ze wel veilig thuis konden komen en of mijn man ze op wilde halen.  Mijn man is dus midden in de nacht naar de stad gereden om een brakende 20 jarige ( die niet eens van ons is) op te halen en thuis te brengen.  Ik ben alleen maar heel blij dat de kinderen ons nog steeds bellen als er zo iets is.  Natuurlijk is het wel rot als de wekker om 6.30 gaat . Mijn zoon zei nog ( lichtelijk aangeschoten:"ik merkte dat fietsen niet meer ging,  en toen dacht ik dan lopen we wel naar huis ( is dik 2 uur lopen) , maar toen ik merkte dat dat niet meer lukte dacht ik gelukkig heb ik ouders die ik altijd kan bellen als ik het niet meer weet" hahaha.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.