Annelous10
16-12-2025 om 09:15
Iemand tips? 15 jarige in 4 havo loopt vast met schoolwerk
Goedemorgen, ik was even benieuwd of er iemand is met ervaring met het volgende; de titel zegt het al, onze 15 jarige dochter loopt een beetje vast met schoolwerk. Ik moet er als kanttekening bij zetten dat ze op de wachtlijst staat voor een add test op advies van de huisarts. Verder loopt alles wel lekker, ze heeft leuke vriendinnen, ze sport, ze heeft een bijbaantje (dat ze leuk vindt en geen stress veroorzaakt) alleen als het op school aan komt gaat het niet lekker. Ze gaat er niet met tegenzin heen (hetzelfde als de meesten van haar leeftijd gok ik) maar het is het huiswerk maken/leren/plannen. Dit is al zo sinds de 1e. Ze zit nu in 4 havo maar is begonnen op gymnasium. Het is niet zo dat wij haar pushen dat ze perse een vwo of dus gym diploma moet hebben maar het is wel duidelijk dat ze de havo prima aan zou moeten kunnen. Ik denk persoonlijk dat havo ook beter bij haar past en een leuke hbo opleiding straks. Het is geen vwo kind wat graag onderzoekt enz. Dus qua niveau zit ze volgens mij prima en dat vindt ze zelf ook en dat is het belangrijkste. In de afgelopen jaren hebben we van alles geprobeerd, bijles privé, bijles in een groepje, een cursus leren leren en plannen. Het is vooral het zichzelf er toe zetten om te beginnen. En ik wil haar natuurlijk helpen daar ligt het niet aan maar helpen een planning maken, de boel te overzien veel meer kan ik toch niet? Of zie ik het verkeerd? Ik weet het zo langzamerhand ook niet meer (en als ik zeg ik bedoel ik wij, mijn man en ik) School is op zich wel begripvol. Zeker nu blijkt dat er misschien toch iets van add aan de hand is zijn ze wel soepel. Alleen meer dan dat komt er ook niet vanuit school. Alleen zo van “tja ze is een pientere tante dus dit kan ze makkelijk”. Ik weet ook niet wat ik meer van school zou mogen verwachten hoor maar ja.. hier hebben we weinig aan. Af en toe blijft ze een dagje thuis als het even ‘te veel’ is. Het is qua persoontje wel een meisje wat gevoelig is maar niet gevoelig voor druk of wat er van haar verwacht wordt. Kleine dingen zijn haar al snel te veel. Als ze uit school komt en ik haar iets vraag nou dan kan ze me toch chagrijnig zijn. Maar dat zal ook wel bij het puberen horen. Dus nee, ik zit er niet de hele dag boven op. Ze mag lekker haar ding doen in het weekend s’avonds uit chillen met vrienden/vriendinnen) ze is best verstandig dus dat is wel minder moeilijk voor ons als ouders). Maar ik werk bijvoorbeeld wel sinds een tijdje de middagen thuis zodat ik er ben om te begeleiden met huiswerk/plannen. Maar het lukt gewoon niet. Niets helpt, afspraken maken, steng zijn, het juist los laten, geloof me, alles geprobeerd. Dus ja, ik ben heel benieuwd of er iemand is die de gouden tip heeft? Pfff lang verhaal, sorry hoor maar het schetst een duidelijk beeld zo.
Annelous10
16-12-2025 om 10:28
Due-scimmie schreef op 16-12-2025 om 10:03:
Ik heb begrepen dat spiegelen goed kan werken bij adhd. In de zin van samen aan de keukentafel en beide voor jezelf aan het werk zijn. En dus juist niet alleen op je kamer huiswerk maken. (Zo werkt voor mij thuiswerken ook niet maar ben ik productiever op kantoor)
(Mijn kinderen hebben nog geen huiswerk, maar het is wel onze intentie om dit straks zo te doen. Het vermoeden is wel dat ze beiden mijn adhd genen hebben geërfd.
Tja ze heeft het hier ook niet van een vreemde denk ik
Ben nooit getest want dat was vroeger gewoon niet zo gebruikelijk denk ik en daar hadden mijn ouders denk ik ook geen tijd/zin in. Dus ik heb mezelf echt structuur aan moeten leren. Altijd een opgeruimd huis etc. In mijn hoofd raast het ook altijd door maar ik kan daar inmiddels goed mee werken en leven. Het is zelfs mijn werk om te plannen en organiseren, wie had dat ooit gedacht. Dus ik denk ook wel dat ik haar kan helpen maar ik weet gewoon even niet hoe omdat ik zelf in mijn schooltijd ook niet al te lekker te werk ging..
Annelous10
16-12-2025 om 10:42
Roos57 schreef op 16-12-2025 om 10:22:
[..]
Wat voor klachten heeft ze dan . Behalve licht slapen en niet kunnen plannen.
Zoals ze zelf aangeeft ‘altijd het gevoel te hebben dat alles te veel is’ Ze doet de dingen die ze moet maar ze zegt dat ze vaak in de klas zit en volledig uitcheckt en geen idee heeft waar het bijvoorbeeld momenteel bij economie of geschiedenis over gaat. Ze heeft ook ‘last’ van mensen in de klas die luidruchtig zijn (ze bedoeld schrreeuwerig en aandacht trekkerig begrijp ik uit haar uitleg) ook is ze niet graag alleen op school altijd met vriendinnen. Onzekerheid? Soort plein vrees denk ik wel eens? Ze kan zich slecht concentreren als ze moet leren voor een toets. Maar speelt wel binnen een uur een liedje op de piano na wat ze ergens hoort. Dus ze kan haar focus niet op de juiste dingen zetten ofzo ik weet ‘t niet, maar het resulteert wel in steeds vaker een dagje thuis blijven van school.’ Te moe’ dat is waarmee we bij de huisarts kwamen en die adviseerde testen op add. Ik ben er niet zo in thuis om te bedenken of dat zinvol is maar niets doen is geen optie want het wordt wel steeds ‘groter’. We willen jaarverslag nu helpen zodat ze niet verder verzandt in dit gevoel
Annelous10
16-12-2025 om 10:47
Maar goed, add of niet. Het feit is dat ze mij vraagt haar te helpen om het schoolwerk ‘op de rit’ te krijgen en ik weet niet goed hoe. Dat er misschien add bij komt kijken was meer om een beeld te schetsen en om aan te geven dat de ‘standaard’ methode bij haar niet werkt met evt add als reden daarvoor. Mijn concrete vraag is eigenlijk dus; helpen jullie je tieners structuur aan te brengen in school/leven en hoe doen jullie dat? Zijn er voorbeelden of tips te vinden? (Uiteraard heb ik Google en YouTube ook geraadpleegd) maar een Tip van iemand van “ja hier hebben wij echt iets aan” die is zeer welkom
Netherfield
16-12-2025 om 10:56
Ik heb er ook zo eentje die gewoon niet de motivatie heeft om aan schoolwerk te beginnen. Ze is 17 en zit in Havo-5, doet gespreid examen, vorig jaar de helft van de vakken en dit jaar de andere helft. We weten nu sinds een maand of twee dat ze hoogbegaafd is. Ze is afgestroom van atheneum naar havo, o.a. vanwege wiskunde. Ze gaat op school nog ondersteuning krijgen om te leren leren. Ze heeft het heel lang op haar sloffen gered maar dat lukt nu niet meer.
Wat ik doe om haar te activeren is naast haar zitten en en haar te bewegen om te beginnen. En dat gaat letterlijk tot aan het aangeven van het juiste boek toe. Helpen met flitskaartjes maken. Begrippen voorlezen en de definitie en dat zij die op het flitskaartje schrijft. Doodvermoeiend dus ik hoop dat ze wat aan die ondersteuning gaat hebben.
Is ze misschien hoogbegaafd? Weet ze hoe ze moet leren? Of ziet ze alleen maar een grote berg werk en heeft ze geen idee waar ze moet beginnen?
Mugs
16-12-2025 om 11:00
Mijn dochter (17) heeft ADHD en die kan ook erg slecht tegen 'drukte in de klas'. Ze heeft weinig tot niets aan lessen op school, omdat er veel te veel afleiding is.
Zij doet dan ook vrijwel alles met zelfstudie. De meeste scholen hebben voor elk vak een planner met wat wanneer behandeld wordt/af moet/welke toetsen en opdrachten er zijn etc. Aan de hand daarvan kun je prima zelf een programma/planning maken.
Bij toetsen ging mijn dochter altijd helemaal voor in het lokaal zitten en de eindexamens heeft ze in een aparte ruimte gemaakt (niet in zo'n overvolle gymzaal). Met een verklaring van een arts kun je daar toestemming voor vragen.
Omdat ze veel last had van de drukte op school, hebben we haar heel vaak ziek gemeld. Of verzonnen we bezoeken aan ortho, fysio enz. School werkte niet heel erg mee, dus dan moet je wat. Ze zit nu op het HBO en daar zijn de meeste lessen niet verplicht, dus nu kan ze dat prima zelf regelen.
Overigens heeft ook zij moeite met in slaap vallen. Ze heeft daar een tijd melatonine voor gebruikt (in veel hogere dosering dan op op de verpakking wordt aanbevolen, dit was op advies van de kinderarts). Verder heeft ze een heel vast ritme: dus op alle dagen (ook in het weekend) ongeveer op dezelfde tijd naar bed en opstaan. Niet altijd makkelijk voor een puber, maar het helpt wel....
Annelous10
16-12-2025 om 11:07
Netherfield schreef op 16-12-2025 om 10:56:
Ik heb er ook zo eentje die gewoon niet de motivatie heeft om aan schoolwerk te beginnen. Ze is 17 en zit in Havo-5, doet gespreid examen, vorig jaar de helft van de vakken en dit jaar de andere helft. We weten nu sinds een maand of twee dat ze hoogbegaafd is. Ze is afgestroom van atheneum naar havo, o.a. vanwege wiskunde. Ze gaat op school nog ondersteuning krijgen om te leren leren. Ze heeft het heel lang op haar sloffen gered maar dat lukt nu niet meer.
Wat ik doe om haar te activeren is naast haar zitten en en haar te bewegen om te beginnen. En dat gaat letterlijk tot aan het aangeven van het juiste boek toe. Helpen met flitskaartjes maken. Begrippen voorlezen en de definitie en dat zij die op het flitskaartje schrijft. Doodvermoeiend dus ik hoop dat ze wat aan die ondersteuning gaat hebben.
Is ze misschien hoogbegaafd? Weet ze hoe ze moet leren? Of ziet ze alleen maar een grote berg werk en heeft ze geen idee waar ze moet beginnen?
Poeh zo herkenbaar dat ik er even een traantje van weg moet slikken. Hoogbegaafd denk ik niet hier, volgens mij is dat erfelijk toch? En wij ouders zijn niet dom maar ook niet hoogbegaafd. Wel heeft zij op de basisschool in allerlei extra groepjes gezeten voor kinderen die ‘wat meer willen/kunnen’ omdat ze het idee hadden dat ze zich anders zou vervelen. Dus ik denk dat ze idd nooit heeft geleerd of gevoeld hoe het is om daadwerkelijk aan de bak te moeten. Mag ik ook even zeggen dat ik het echt wel zo knap vind wat jij doet. Wat een geduld en wat een doorzettingsvermogen van jou.
Annelous10
16-12-2025 om 11:11
Mugs schreef op 16-12-2025 om 11:00:
Mijn dochter (17) heeft ADHD en die kan ook erg slecht tegen 'drukte in de klas'. Ze heeft weinig tot niets aan lessen op school, omdat er veel te veel afleiding is.
Zij doet dan ook vrijwel alles met zelfstudie. De meeste scholen hebben voor elk vak een planner met wat wanneer behandeld wordt/af moet/welke toetsen en opdrachten er zijn etc. Aan de hand daarvan kun je prima zelf een programma/planning maken.
Bij toetsen ging mijn dochter altijd helemaal voor in het lokaal zitten en de eindexamens heeft ze in een aparte ruimte gemaakt (niet in zo'n overvolle gymzaal). Met een verklaring van een arts kun je daar toestemming voor vragen.
Omdat ze veel last had van de drukte op school, hebben we haar heel vaak ziek gemeld. Of verzonnen we bezoeken aan ortho, fysio enz. School werkte niet heel erg mee, dus dan moet je wat. Ze zit nu op het HBO en daar zijn de meeste lessen niet verplicht, dus nu kan ze dat prima zelf regelen.
Overigens heeft ook zij moeite met in slaap vallen. Ze heeft daar een tijd melatonine voor gebruikt (in veel hogere dosering dan op op de verpakking wordt aanbevolen, dit was op advies van de kinderarts). Verder heeft ze een heel vast ritme: dus op alle dagen (ook in het weekend) ongeveer op dezelfde tijd naar bed en opstaan. Niet altijd makkelijk voor een puber, maar het helpt wel....
Dankjewel voor je berichtje. Ook deze erg herkenbaar. Hadden jullie het idee dat toen ze de melatonine ging gebruiken dat het slapen en vooral uitgerust zijn beter ging? En was dat er dan ook verschil te merken in hoe ze de dingen bijv op school kon verdragen? Ik denk nl dat het gebrek aan goede slaap hier echt een oorzaak is. Al ga ik het add onderzoek wel aan al is het maar om dat uit te sluiten. Maar mijn gevoel zegt het slapen
Mugs
16-12-2025 om 11:21
Ja de melatonine hielp wel. Dochter sport verder heel veel en op hoog niveau, waardoor het voor haar 'makkelijker' is om heel gedisciplineerd om te gaan met slaap/rust/voeding etc. Daar zit denk ik voor haar de grootste winst.
Huiswerk doet ze trouwens altijd beneden in de woonkamer, want op haar kamer is teveel afleiding. Tegelijk verwacht ze dan wel dat de rest van het gezin op kousenvoeten om haar heen leeft, dus dat is wel eens ingewikkeld, haha!
Annelous10
16-12-2025 om 11:42
Mugs schreef op 16-12-2025 om 11:21:
Ja de melatonine hielp wel. Dochter sport verder heel veel en op hoog niveau, waardoor het voor haar 'makkelijker' is om heel gedisciplineerd om te gaan met slaap/rust/voeding etc. Daar zit denk ik voor haar de grootste winst.
Huiswerk doet ze trouwens altijd beneden in de woonkamer, want op haar kamer is teveel afleiding. Tegelijk verwacht ze dan wel dat de rest van het gezin op kousenvoeten om haar heen leeft, dus dat is wel eens ingewikkeld, haha!
Bedankt ik ga de huisarts er ook eens naar vragen!
Ginevra
16-12-2025 om 17:12
Annelous10 schreef op 16-12-2025 om 10:42:
Ze doet de dingen die ze moet maar ze zegt dat ze vaak in de klas zit en volledig uitcheckt en geen idee heeft waar het bijvoorbeeld momenteel bij economie of geschiedenis over gaat.
Het vergt een behoorlijke mentale discipline om je aandacht te focussen, zeker op dingen die je niet intrinsiek interessant vindt. Er zijn aanwijzingen dat smartphonegebruik (ook nadat je het ding in de kast hebt gelegd) daar slecht voor is. We worden slechter in focussen; we willen als het ware steeds doorswipen naar iets anders.
https://www.uu.nl/en/research/attentionlab/publications
Er zijn zelfs wetenschappers die vinden dat jongeren überhaupt geen smartphone zouden moeten hebben, om die reden. Omdat het effect ook nog (uren, dagen, weken) na-ijlt als de smartphone weggelegd is.
Ik weet niet hoe het met haar smartphonegebruik is, ik geef het maar ter overweging.
Soccer-Mom
16-12-2025 om 17:29
Als het echt niet lukt met HAVO, kan ze ook doorstromen naar het MBO. Via een MBO-4 opleiding kan ze weer doorstromen naar het HBO, indien gewenst. Misschien iets om over na te denken. De open dagen komen er aan.
Netherfield
16-12-2025 om 18:47
Annelous10 schreef op 16-12-2025 om 11:07:
[..]
Poeh zo herkenbaar dat ik er even een traantje van weg moet slikken. Hoogbegaafd denk ik niet hier, volgens mij is dat erfelijk toch? En wij ouders zijn niet dom maar ook niet hoogbegaafd. Wel heeft zij op de basisschool in allerlei extra groepjes gezeten voor kinderen die ‘wat meer willen/kunnen’ omdat ze het idee hadden dat ze zich anders zou vervelen. Dus ik denk dat ze idd nooit heeft geleerd of gevoeld hoe het is om daadwerkelijk aan de bak te moeten. Mag ik ook even zeggen dat ik het echt wel zo knap vind wat jij doet. Wat een geduld en wat een doorzettingsvermogen van jou.
Wij dachten ook niet aan hoogbegaafd. Man heeft Mavo en Mts gedaan, ik Vwo en Engels gestudeerd. Maar die studie heb ik voornamelijk gehaald doordat ik goed kan onthouden. We weten dus niet helemaal waar het vandaan komt. Wel kan stress bij de geboorte hoogbegaafdheid veroorzaken. Tijdens het laatste stadium van mijn dochters bevalling was haar hartslag na een wee een paar keer helemaal weg en dan begon het weer. Ze is geboren met de vacuümpomp daardoor. Dus dat zou het ook kunnen zijn.
De meeste hoogbegaafden hebben er nog iets bij als autisme of ADHD. Onze dochter is ook hoogsensitief en ze kan niet goed tegen de donkere dagen van dit jaargetijde, dan wordt ze somber tegen het depressieve aan. Daarvoor heeft ze laatst een week lang zo’n daglichtbril opgehad ‘s ochtends vroeg, dat heeft vrij goed gewerkt.
Het ei van Columbus om haar te activeren voor schoolwerk hebben we nog niet gevonden. En ik heb veel geduld inderdaad, ook geen idee waar ik dat vandaan geërfd heb. Niet van mijn ouders in ieder geval.
BritgetJones007
16-12-2025 om 20:00
maar als add speelt, dan kan medicatie een wereld van verschil zijn voor haar in positieve zin. Eerst medicatie
Due-scimmie
16-12-2025 om 20:02
BritgetJones007 schreef op 16-12-2025 om 20:00:
maar als add speelt, dan kan medicatie een wereld van verschil zijn voor haar in positieve zin. Eerst medicatie
Medicatie is niet het enige wat kan helpen. Juist leefstijladviezen zijn ook belangrijk
Ysenda
16-12-2025 om 20:15
BritgetJones007 schreef op 16-12-2025 om 20:00:
Er is nog geen diagnose, daarom is medicatie op dit moment nog niet aan de orde. Voor coaching hoef je niet op een diagnose te wachten.
Medicatie en coaching kunnen heel goed naast elkaar bestaan en elkaar ondersteunen.
Afhankelijk hoe goed het gaat met coaching zal medicatie meestal pas later toegepast worden. De bijwerkingen kunnen heel vervelend zijn en dat wil je liever voorkomen. En soms is het kiezen tussen twee kwaden en soms heb je nergens last van maar dat weet je niet van te voren.

.