Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Giga ommekeer

Ik lees: een scheiding, aan beide zijde nieuwe partners met kinderen, een kind van moeder met nieuwe partner + verhuizing (verder weg?) van moeder met haar nieuwe gezin. Op school waar haar moeder + nieuwe partner werken, dus ook daar geen privacy. En dan is het kind pas 14, middenin een blijkbaar heftige puberteit. Ik heb vooral intens veel medelijden met haar. Ook met de andere kinderen trouwens, maar dit is blijkbaar een heel gevoelig meisje dat op een onhandige manier haar emoties uit. 

En dan trekt de een na de ander zijn handen van haar af. Zelfs bij haar eigen moeder en opa en oma is ze niet meer welkom. Gossie. Ik zou bijna zeggen, laat haar maar bij mij logeren in de vakantie. Maar ze wil geen aandacht van mij, ze wil onvoorwaardelijke (!!!) liefde van haar familie. Maar die krijgt ze niet. Ze wordt bestempeld als lastig. Een probleemkind. Newsflash: die problemen heeft ze zelf niet veroorzaakt, dat hebben de volwassenen in haar leven gedaan. En zij heeft er maar mee te dealen. Alleen lukt haar dat niet (meer).

Ik zie geen (makkelijke) oplossing in dit geval. En die vakantie is dan nog het minste probleem vind ik. Ik zou toch op zoek gaan naar hulp. Als ze 14 is kun je zonder haar bij de huisarts aankloppen. Ik zou aansturen op begeleiding, de huisarts weet wel wat er in de omgeving beschikbaar is. In de praktijk waar ik werk hebben we bijvoorbeeld een praktijkondersteuner GGZ-jeugd. Een hele leuke vrij jonge meid waar veel van dit soort kinderen in dit soort situaties komen. 

Ik wens haar oprecht veel sterkte. En liefdevolle en begripvolle mensen om haar heen. Die haar gedrag zien voor wat het is: een schreeuw om rust en liefde.

Ik vind het schokkend om te zien hoe veel prive informatie TO op het internet zet over een meisje van 14 die niet eens haar eigen dochter is. Elke reactie komt er weer meer prive info bij. Er worden daardoor ook nog meningen en eigen invullingen over dit meisje gedaan zonder dat zij hier van af weet. Houd niemand dan rekening met haar privacy?

Het enige wat TO als vriendin van.. kan doen is haar zorgen delen met de vader van dit meisje en dan is het verder aan de vader en de moeder om zaken op te pakken of niet.  

TO en vriend moeten samen op dezelfde lijn zien te komen want al deze prive info over dit meisje hoort niet op het internet.

Jonagold schreef op 31-03-2026 om 19:59:

Ik lees: een scheiding, aan beide zijde nieuwe partners met kinderen, een kind van moeder met nieuwe partner + verhuizing (verder weg?) van moeder met haar nieuwe gezin. Op school waar haar moeder + nieuwe partner werken, dus ook daar geen privacy. En dan is het kind pas 14, middenin een blijkbaar heftige puberteit. Ik heb vooral intens veel medelijden met haar. Ook met de andere kinderen trouwens, maar dit is blijkbaar een heel gevoelig meisje dat op een onhandige manier haar emoties uit.

En dan trekt de een na de ander zijn handen van haar af. Zelfs bij haar eigen moeder en opa en oma is ze niet meer welkom. Gossie. Ik zou bijna zeggen, laat haar maar bij mij logeren in de vakantie. Maar ze wil geen aandacht van mij, ze wil onvoorwaardelijke (!!!) liefde van haar familie. Maar die krijgt ze niet. Ze wordt bestempeld als lastig. Een probleemkind. Newsflash: die problemen heeft ze zelf niet veroorzaakt, dat hebben de volwassenen in haar leven gedaan. En zij heeft er maar mee te dealen. Alleen lukt haar dat niet (meer).

Ik zie geen (makkelijke) oplossing in dit geval. En die vakantie is dan nog het minste probleem vind ik. Ik zou toch op zoek gaan naar hulp. Als ze 14 is kun je zonder haar bij de huisarts aankloppen. Ik zou aansturen op begeleiding, de huisarts weet wel wat er in de omgeving beschikbaar is. In de praktijk waar ik werk hebben we bijvoorbeeld een praktijkondersteuner GGZ-jeugd. Een hele leuke vrij jonge meid waar veel van dit soort kinderen in dit soort situaties komen.

Ik wens haar oprecht veel sterkte. En liefdevolle en begripvolle mensen om haar heen. Die haar gedrag zien voor wat het is: een schreeuw om rust en liefde.

Wij weten niet of het zo in elkaar zit. Of ze inderdaad rust en liefde wil. De kans is groot dat ze dat helemaal niet kan toelaten. Hoe verdrietig dat ook is. Een puber die hevig worstelt met de eigen identiteit en met autonoom willen zijn verbreekt makkelijk de verbinding (‘ze begrijpen me toch niet’) en heeft geen oog meer voor de signalen en belangen van de omgeving, die haar immers ernstig miskent en in de steek laat. Vanuit mijn eigen ervaring wil ik meegeven dat ook een kind waar je medelijden mee hebt en hulp voor zoekt enorm veel druk op de omgeving kan leggen. Met boosheid en frustratie en drama. Op ouders en brusjes en andere familieleden. Het is dan heel belangrijk om je eigen grenzen eerlijk te voelen en er ook naar te leren handelen want als dat niet kan, eindig je zelf ook als een mentaal wrak. 

De vraag of er hulp is, of het meisje hulp accepteert, vind ik wel een belangrijke. Als dat er nog niet is, is het aan de ouders om zich serieus af te vragen of ze dat moeten doen. Voor de (stief-)ouders is misschien ook Verbindend Gezag een methodiek om zich eens in te verdiepen. 

Het gaat hier wel om een meisje dat niet haar dochter is dus TO kan niets met haar problemen en vanuit haar gezien moet zij denk ik haar eigen gezin voor laten gaan. Haar kinderen er zo weinig mogelijk onder laten lijden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.