Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Examens 2023

Doet je kind examen dit jaar of ben je op een andere manier betrokken. Klets mee! 


Onze zoon (mavo-examen) heeft inmiddels ook geschiedenis en wiskunde achter de rug. Wiskunde is zeker niet z’n sterkste vak, maar hij was op tijd klaar en vond ‘t makkelijker dan de toetsen van mevrouw *naam docent*  . Geschiedenis is z’n lievelingsvak en vond ‘ie goed te doen. 

Al met al heb ik de indruk dat hij ontspanner is dan de rest van het gezin Nog drie examens te gaan! 

Mijn zoon van 16 doet examens maar we wonen in Engeland dus het gaat hier heel anders (GCSEs). Hij heeft 27 verschillende examens van 11 vakken over een periode van ruim een maand. Deze week 4 examens en hij zegt niet veel maar het gaat geloof ik wel. Ik heb zelf HAVO gedaan dus ik snap helemaal niets van dit systeem. 

Zoon vindt het niet nodig om z'n antwoorden op te schrijven, dus ik heb geen idee, behalve zijn "het ging heel goed", "ik denk dat ik wel een voldoende heb" en "eitje"....

Hier weigert zoon ik om de antwoorden te bekijken want" of ik denk dat ik het verpest heb en dan zit ik een maand in de stress, of ik reken dingen goed die ze toch niet goed rekenen en dan valt het uiteindelijk tegen"

Vandaag Nederlands, daar kan je niet zoveel voor leren dus hij heeft dan nu tijd om zich te richten op de examens van volgende week. 

dochter heeft vandaag Nederlands,  ze maakt zich niet zo heel druk (minder dan ik iig) en heeft er wel vertrouwen in.
Ze is niet meer zo gemotiveerd om te leren en heeft ontzettend veel zin in haar vervolgopleiding. Ik blijf er op hameren dat ze toch echt een 5,5 moet halen voor alle examens. Geen idee of dat wel duidelijk is. 
Volgende week nog Engels en wiskunde en dan is ze klaar.
We duimen dus nog even en het kaarsje brandt weer

Gemiddeld een 5,5 voor alle eindexamens,je mag best een lager cijfer hebben als er maar iets tegenover staat.

Ik moest dochter gister ook nog even alle regels uitleggen. Ze heeft inmiddels 2 zevens gehaald op haar CE, dus ze rekende zich al rijk v.w.b. de 5,5 regel. Echter gemiddeld met het SE cijfer worden deze zevens als eindcijfer een 6. 
Dus de 5 die ze misschien als eindcijfer heeft voor Gs, moet nog wel even gecompenseerd worden. (gelukkig heeft ze voorlopig al een 7 als combinatiecijfer, maar uitkijken dat er geen 5 bij komt dus).

Een 5 mag, toch? Als ze verder maar minimaal zessen heeft als eindcijfer.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/eindexamens/vwo/eindexameneisen-vwo

https://wetten.overheid.nl/BWBR0045787/2023-03-29

(Artikel 3.34 van het uitvoeringsbesluit WVO.)

ja, maar als je twee vijven hebt moet je wel weer 2 compensaties hebben. 
1 vijf is idd geen probleem

Geschiedenis Havo al 19000 klachten bij het Laks... Zou dat idd helpen voor N-term?
Ze heeft berekend dat cijfer bij heel streng rekenen een 5,1 is, en bij gewoon rekenen een 6,1 is... Ze moet een 5,4 halen voor gemiddeld 5,5.  Dus ik duim...

Maar hoe zit dat met de afronding? Wordt een 5.5 gezien als een 6 bij het berekenen van het gemiddelde examencijfer? En telt het SE cijfer voor het vak dat geen examen kent ook mee bij het gemiddelde cijfer van de examens? En als een van de twee onvoldoendes die je op de eindlijst mag hebben?

Pief schreef op 17-05-2023 om 13:41:

Maar hoe zit dat met de afronding? Wordt een 5.5 gezien als een 6 bij het berekenen van het gemiddelde examencijfer? En telt het SE cijfer voor het vak dat geen examen kent ook mee bij het gemiddelde cijfer van de examens? En als een van de twee onvoldoendes die je op de eindlijst mag hebben?

die 5,5 regel voor het CE is op basis van onafgeronde cijfers.

De eindcijfers zijn het gemiddelde van de onafgeronde cijfers van CE en SE, en het eindcijfer wordt vervolgens wel afgerond naar een heel getal. 

het combinatiecijfer, waar geen CE voor is, telt ook mee als eindcijfer (dus ook als tekort of compensatie).

Hemf schreef op 17-05-2023 om 13:48:

[..]

die 5,5 regel voor het CE is op basis van onafgeronde cijfers.

De eindcijfers zijn het gemiddelde van de onafgeronde cijfers van CE en SE, en het eindcijfer wordt vervolgens wel afgerond naar een heel getal.

het combinatiecijfer, waar geen CE voor is, telt ook mee als eindcijfer (dus ook als tekort of compensatie).

Dus het SE eindcijfer voor informatica telt onafgeronf mee voor de 5,5 regel? En geldt het combinatiecijfer dan ook mee bij de 5,5 regel van het CE?

Pief schreef op 17-05-2023 om 14:12:

[..]

Dus het SE eindcijfer voor informatica telt onafgeronf mee voor de 5,5 regel? En geldt het combinatiecijfer dan ook mee bij de 5,5 regel van het CE?

nee de vakken waar geen CE voor is, tellen niet mee voor de 5,5 regel van het CE.

Ze tellen alleen wel mee op de uiteindelijke Eindcijferlijst (het eindcijfer is dus het gemiddelde cijfer van SE en CE voor dat vak). Want naast de 5,5 regel van het CE, moet ook de eindcijferlijst aan regels voldoen (bijv twee vijven compenseren door twee zevens). Dus als je een 7 voor je combinatiecijfer hebt, dan kun je daar alvast een vijf op de eindcijferlijst mee compenseren.  

Voor het vak informatica weet ik het niet zeker, dat staat volgens mij bij de regels van de school zelf? (heeft dochter niet, dus niet in verdiept)

dubbel perongeluk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.