Jannie2005
02-09-2026 om 22:36
Dochter 14 jaar is 24/7 misselijk en vaak hoofdpijn
Goedenavond mede ouders
Dochter van 14 jaar is sinds enkele maanden erg misselijk 3 a 4 keer in de week overgeven voornamelijk in de avonden.ook erge hoofdpijn klachten.Ze heeft een normaal eet en drink patroon is ook niet met het gewicht bezig. Met de klachten eerst na de huisarts geweest die kon niks vinden heeft wel domperidon voor geschreven voor de erge misselijkheid . Ook is ze door de huisarts door gestuurd naar de kinderarts omdat de huisarts het verder ook niet weet. (Huisarts denkt wel altijd goed mee en probeert na aanleiding van de klachten wel tot een diagnose te komen) .
Bij de kinderarts de klachten voor gelegd ook heeft dochter haar ontlasting moeten opvangen om te kijken of er een bacterie in haar darmen zat en of een ontsteking in de darmwand (wachten nog op de uitslag daarvan) ook is dochter na de fysio gestuurd omdat misselijkheid en hoofdpijn klachten konden komen door verkeerd adem te halen.
Als er niks uit de darm test komt wil de kinderarts andere dingen gaan uitsluiten.
Waarom ik dit schrijf misschien hebben jullie ook zo iets mee gemaakt met jullie kinderen en hebben jullie misschien nog tips voor mijn dochter waardoor ze misschien iets minder misselijk word
Of hebben jullie nog ideeën die ik kan voor leggen aan de kinderarts qa onderzoeken?
In iedergeval alvast bedankt voor het lezen en of reacties
Gr
Soccer-Mom
04-09-2026 om 21:25
Waarom doet de huisarts zo moeilijk. Het is maar een simpele bloedtest. Als het negatief is, kan je daadwerkelijk Coeliakie afstrepen. Mijn jongste had ook regelmatig hoofdpijn. Ook hij is medisch binnenstebuiten gekeerd, kwam niets uit. Toen we uiteindelijk richting het psychische traject gingen, verdwenen de klachten. Na de zomervakantie bleven de klachten weg. Waarschijnlijk was het toch stress.
Schemerlampje
04-09-2026 om 22:26
Soccer-Mom schreef op 04-09-2026 om 21:25:
Waarom doet de huisarts zo moeilijk. Het is maar een simpele bloedtest. Als het negatief is, kan je daadwerkelijk Coeliakie afstrepen. Mijn jongste had ook regelmatig hoofdpijn. Ook hij is medisch binnenstebuiten gekeerd, kwam niets uit. Toen we uiteindelijk richting het psychische traject gingen, verdwenen de klachten. Na de zomervakantie bleven de klachten weg. Waarschijnlijk was het toch stress.
Dat is niet waar, voor een zekere diagnose is een darmbiopt nodig. Je kunt coeliakie hebben en een negatieve antistoffen test.
Kampeerder
05-09-2026 om 07:03
Lizzyliz schreef op 04-09-2026 om 14:28:
Het klinkt toch het meest als stress. Bij veel stress moest onze dochter overgeven en had ze erg last van misselijkheid. De eerste twee jaar van de middelbare schooltijd heeft dit zowat iedere dag gespeeld.
U bent dokter?
Er worden nogal wat diagnoses gemist door direct aan stress te denken. Beter worden eerst alle lichamelijke zaken uitgesloten.
Loezzie
05-09-2026 om 08:45
je kan een second opinion vragen bij een andere kinderarts of misschien contact opnemen met coeliakie poli en het daar voorleggen.
Heel bijzonder dat de kinderarts het niet wil onderzoeken. Bloedonderzoek is zo gedaan. Afhankelijk van de uitkomst kan er onderzoek gedaan worden.
Jonagold
05-09-2026 om 10:21
Ik vind het niet vreemd dat de kinderarts niet allerlei onderzoeken tegelijk doet. Eerst de meest voor de hand liggende oorzaken uitsluiten, daarna pas eventueel verder zoeken. Anders wordt de zorg echt helemaal onbetaalbaar. Meest voor de hand liggend is toch een maagdarminfectie, het ontlastingonderzoek loopt nog, dus dat eerst afwachten lijkt mij heel normaal.
Ik zou toch ook willen uitsluiten dat het om spanning gaat. Is er niet toch sprake van (seksueel) misbruik? Wordt ze gepest? Heeft ze iets naars zien gebeuren? gaat het goed op school, zit ze niet op een te hoog of te laag niveau? Op je tenen moeten lopen of je te pletter vervelen kan ook zorgen voor lichamelijke klachten…
krulliebollie
05-09-2026 om 14:39
Schemerlampje schreef op 04-09-2026 om 22:26:
[..]
Dat is niet waar, voor een zekere diagnose is een darmbiopt nodig. Je kunt coeliakie hebben en een negatieve antistoffen test.
Doen ze meestal niet bij kinderen. Bloedonderzoek naar het gen en antistoffen is meest gangbaar.
Lizzyliz
05-09-2026 om 16:41
Kampeerder schreef op 05-09-2026 om 07:03:
[..]
U bent dokter?
Er worden nogal wat diagnoses gemist door direct aan stress te denken. Beter worden eerst alle lichamelijke zaken uitgesloten.
TO vraagt naar ervaringen van andere pubers. Ook vraagt ze naar ideeën om voor te leggen aan de kinderarts. Er worden op dit moment al allerlei lichamelijke onderzoeken gedaan bij haar dochter. Mijn advies is om ook te denken aan stress, omdat dat veelvuldig voorkomt bij de overstap naar het VO en dat daarom zeker ook mee te nemen, naast alle lichamelijke onderzoeken die al lopen.
Kampeerder
05-09-2026 om 16:49
Lizzyliz schreef op 05-09-2026 om 16:41:
[..]
TO vraagt naar ervaringen van andere pubers. Ook vraagt ze naar ideeën om voor te leggen aan de kinderarts. Er worden op dit moment al allerlei lichamelijke onderzoeken gedaan bij haar dochter. Mijn advies is om ook te denken aan stress, omdat dat veelvuldig voorkomt bij de overstap naar het VO en dat daarom zeker ook mee te nemen, naast alle lichamelijke onderzoeken die al lopen.
Mijn idee was ook denken aan stress hoor. Ik zou alleen niet durven beweren dat dat de meest voor de hand liggende mogelijkheid is.
Stimpie
05-09-2026 om 19:28
Is ze toevallig bekend met ASS?
Dan kan spanning voor een 'vol hoofd' zorgen waardoor ze hoofdpijn krijgt (vooral vaak aan het einde van de dag, maar als ze slecht slaapt ook al aan de start). Maar ook kan dit zorgen voor een 'vol' gevoel in de rest van het lichaam met misselijkheid en zelfs overgeven tot gevolg.
Hoeft niet eens spanning om iets vervelends te zijn, kunnen ook leuke maar bijv nieuwe dingen zijn.
Jannie2005
05-09-2026 om 22:32
dochter ervaart geen stress van school ze doet mavo zit in de 2de jaar vind het erg leuk op school gaat er met plezier heen leuke klas leuke vrienden groep niet veel huiswerk en huiswerk is volgens haar ook niet moeilijk en ingewikkeld. Ze ervaart de leerstof niet als moeilijk. Ze heeft redelijk normale lestijden. Ze slaapt 9 a 10 uur per nacht. Het overgeven is nu wel elke dag en dan met name na het avondeten. En nee ze wekt het niet zelf op doordat ze zich dik voelt. Want ze is blij met haar gewicht. Dus ik weet wel zeker dat het geen eet stoornis is. Bij de oudste is er door middel van een darmbiopt op coeliakie getest. Dinsdag heb ik in iedergeval een telefonisch consult weer met de kinderarts hopelijk krijg ik dan de uitslag van het ontlastingonderzoek. Ik ga sowieso wel aangeven dat er geen vooruitgang in zit qa minder hoofdpijn en misselijkheid en het overgeven
SixSix
06-09-2026 om 10:50
Niet alles gelezen, maar mijn zoon heeft ADHD en wordt letterlijk ziek van de overprikkeling; misselijkheid en heel erg vermoeid. Soms leidt dit tot ook overgeven. Naarmate de week vordert worden de klachten altijd erger. wellicht iets om te onderzoeken! Sterkte met de zoektocht
ToetieToover
06-09-2026 om 11:12
Misschien doen jullie het al, maar het lijkt mij een goed idee om een dagboekje bij te houden met activiteiten, tijden en klachten.
Jannie2005
07-09-2026 om 16:16
update vanochtend telefonisch contact gehad met de kinderarts ontlasting onderzoek was niks in te vinden. Wel hebben ze een spoed echo van de maag aangevraagd. Dus die afspraak staat voor aankomende woensdag vast. Ook een afspraak gemaakt voor bloedprikken voor weer een uitgebreide bloedonderzoek maar nu wel met het stukje dat ze ook op coeliaki gaan prikken en dan volgende week vrijdag weer een telefonisch consult met de kinderarts
Jonagold
07-09-2026 om 18:36
Fijn, de arts pakt dus wel door nu er uit het faecesonderzoek niets komt. Dochter en jullie als ouders worden wel serieus genomen.