Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

15 jaar e-bike of niet


MamaE schreef op 09-05-2022 om 14:00:

[..]

Eens. Natuurlijk heb ik niet te bepalen wat een ander met zijn geld wel en niet mag kopen, maar nadenken over of je iets echt nodig hebt en over de impact op het milieu en mensenrechten is wel aan te raden.

Ik moet een smartphone van mijn werk. Maar die mag ik ook privé gebruiken dus ik heb er verder geen. Scheelt weer grondstoffen. Laptop idem dito. Ik heb nooit een droger gehad, alles hangt op zolder te drogen. Ik heb ook geen vriezer. Klein vriesvakje in de koelkast, werkt prima. En eerlijk; ik mis het niet.

Boodschappen kunnen we niet in het dorp doen. Er is hier geen supermarkt, alleen een bakker. Maar we doen vaak boodschappen tijdens/na de zwemles en de turntraining van dochter. We rijden er dus niet extra voor. Boodschappen doen is verre van mijn hobby, maar ik vind wel dat ik het prima zelf kan doen.

Ik denk dat TS het prima heeft opgelost door zoon een budget te geven voor een nieuwe fiets en dat hij dan zelf kan bepalen wat voor fiets hij wil en hoeveel eigen geld hij er bij wil leggen.

Maar zoals het leven mij geleerd heeft ben ik niet 'de maat der dingen'. Ik ben vrijwel nooit de eerste met nieuwe trends en zie vaak ook niet het nut van verandering als het allemaal nog goed werkte zoals het was. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat een beetje conservatisme mij niet vreemd is.

Als iedereen zijn boodschappen laat bezorgen en deze komen rechtreeks van de groothandel,  hoeft er geen winkel verwarmd te worden, hoeven er geen lichten aan, en geen 100 auto's per dag te rijden daar.  Dus Bull shit dat zelf halen beter is.

Om maar te zwijgen over plastic. En bv Pieter pot komt met post nl die toch al moet rijden.

Miepjecody schreef op 09-05-2022 om 17:50:

[..]

Als iedereen zijn boodschappen laat bezorgen en deze komen rechtreeks van de groothandel, hoeft er geen winkel verwarmd te worden, hoeven er geen lichten aan, en geen 100 auto's per dag te rijden daar. Dus Bull shit dat zelf halen beter is.

Om maar te zwijgen over plastic. En bv Pieter pot komt met post nl die toch al moet rijden.

Zeg ik dat dan? Ik zeg alleen dat wij geen extra kilometers maken voor de boodschappen omdat we het integreren in ritten die we toch al maken. 

Qua routes kan die bezorging best nog efficiënter. Dan zie je op maandag een bezorger van supermarkt A bij adres X en op dinsdag van supermarkt B bij adres Y en die van supermarkt A weer bij adres Z in dezelfde buurt. 

Daarbij bezorgen aldi en lidl niet en wij doen daar zo ongeveer alle boodschappen.

MamaE schreef op 09-05-2022 om 17:57:

[..]

Zeg ik dat dan? Ik zeg alleen dat wij geen extra kilometers maken voor de boodschappen omdat we het integreren in ritten die we toch al maken.

Qua routes kan die bezorging best nog efficiënter. Dan zie je op maandag een bezorger van supermarkt A bij adres X en op dinsdag van supermarkt B bij adres Y en die van supermarkt A weer bij adres Z in dezelfde buurt.

Daarbij bezorgen aldi en lidl niet en wij doen daar zo ongeveer alle boodschappen.

Jij niet, Leene wel

Leene

Leene

09-05-2022 om 18:20

Miepjecody schreef op 09-05-2022 om 17:58:

[..]

Jij niet, Leene wel

. Ik reageerde alleen op de opmerking dat er vroeger toch ook een SRV wagen kwam en dat dit natuurlijk niet hetzelfde is als dat iedereen op een andere dag zijn boodschappen laat bezorgen. 

Maar als jij daar een oplossing voor weet prima. Boodschappen doe ik op de fiets maar maak je geen zorgen ik ga echt niemand verplichten om ook op de fiets te gaan. Pol Pot is prima,plastic is ook een probleem.

Als jij denkt dat het milieu vriendelijker is als iedereen zijn boodschappen laat bezorgen... Toon maar aan.

Ik ga nu definitief stoppen met deze discussie...gegroet. en wat TO betreft; verstandige keuze


Leene schreef op 09-05-2022 om 18:20:

[..]

. Ik reageerde alleen op de opmerking dat er vroeger toch ook een SRV wagen kwam en dat dit natuurlijk niet hetzelfde is als dat iedereen op een andere dag zijn boodschappen laat bezorgen.

Maar als jij daar een oplossing voor weet prima. Boodschappen doe ik op de fiets maar maak je geen zorgen ik ga echt niemand verplichten om ook op de fiets te gaan. Pol Pot is prima,plastic is ook een probleem.

Als jij denkt dat het milieu vriendelijker is als iedereen zijn boodschappen laat bezorgen... Toon maar aan.

Ik ga nu definitief stoppen met deze discussie...gegroet. en wat TO betreft; verstandige keuze


Ik vond de opmerking over SRV-wagen ook onzin want in die tijd maakten menig moeder gebruik van die service daar er in die tijd geen crèches bestonden en de winkels om 18:00 sloten. Mijn moeder was ook blij dat ze mij in de wieg kon laten slapen. Het was in die tijd toch al een strijd met de tijd want mijn moeder kon ook lopend met kinderwagen de oudere brusjes tijdens de middagpauze van school ophalen. SRV was geen luxe maar pure noodoplossing; geen vergelijk met huidige thuisbezorgservice.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

09-05-2022 om 22:24

Flanagan schreef op 09-05-2022 om 22:10:

[..]

Ik vond de opmerking over SRV-wagen ook onzin want in die tijd maakten menig moeder gebruik van die service daar er in die tijd geen crèches bestonden en de winkels om 18:00 sloten. Mijn moeder was ook blij dat ze mij in de wieg kon laten slapen. Het was in die tijd toch al een strijd met de tijd want mijn moeder kon ook lopend met kinderwagen de oudere brusjes tijdens de middagpauze van school ophalen. SRV was geen luxe maar pure noodoplossing; geen vergelijk met huidige thuisbezorgservice.

En voor werkende ouders is de tijd geen strijd? 


Flanagan: "Ik vond de opmerking over SRV-wagen ook onzin want in die tijd maakten menig moeder gebruik van die service daar er in die tijd geen crèches bestonden en de winkels om 18:00 sloten. Mijn moeder was ook blij dat ze mij in de wieg kon laten slapen. Het was in die tijd toch al een strijd met de tijd want mijn moeder kon ook lopend met kinderwagen de oudere brusjes tijdens de middagpauze van school ophalen. SRV was geen luxe maar pure noodoplossing; geen vergelijk met huidige thuisbezorgservice."

Ik weet niet uit welk bouwjaar jij komt ( ik uit 1966), maar mijn moeder bracht ons lopend naar school, 8 ritjes per dag, en ik mijn kinderen ook 8 ritjes per dag . De SRVwagen kwam helemaal niet in onze buurt en had ie dat wel gedaan dan was het vast te prijzig geweest. Dus geen noodzaak maar toch gewoon luxe, jouw moeder kon de baby laten slapen en dat is luxe, mijn moeder moest het uitzoeken. 

Max88 schreef op 09-05-2022 om 22:29:

Ik weet niet uit welk bouwjaar jij komt ( ik uit 1966), maar mijn moeder bracht ons lopend naar school, 8 ritjes per dag, en ik mijn kinderen ook 8 ritjes per dag . De SRVwagen kwam helemaal niet in onze buurt en had ie dat wel gedaan dan was het vast te prijzig geweest. Dus geen noodzaak maar toch gewoon luxe, jouw moeder kon de baby laten slapen en dat is luxe, mijn moeder moest het uitzoeken.

Ik heb helemaal niet gezegd dat mijn moeder daarheen ging hoor.


Miepjecody schreef op 09-05-2022 om 22:31:

[..]

Ik heb helemaal niet gezegd dat mijn moeder daarheen ging hoor.

Ik vergat de quote,  sorry, heb m'n bericht aangepast, ik reageerde niet op jou.

Tickel schreef op 09-05-2022 om 22:24:

[..]

En voor werkende ouders is de tijd geen strijd?

Tegenwoordig zijn de supermarkten van 7:30 tot 22:00 geopend. Meer speling in tijd, lijkt mij.

Max88 schreef op 09-05-2022 om 22:29:


Flanagan: "Ik vond de opmerking over SRV-wagen ook onzin want in die tijd maakten menig moeder gebruik van die service daar er in die tijd geen crèches bestonden en de winkels om 18:00 sloten. Mijn moeder was ook blij dat ze mij in de wieg kon laten slapen. Het was in die tijd toch al een strijd met de tijd want mijn moeder kon ook lopend met kinderwagen de oudere brusjes tijdens de middagpauze van school ophalen. SRV was geen luxe maar pure noodoplossing; geen vergelijk met huidige thuisbezorgservice."

Ik weet niet uit welk bouwjaar jij komt ( ik uit 1966), maar mijn moeder bracht ons lopend naar school, 8 ritjes per dag, en ik mijn kinderen ook 8 ritjes per dag . De SRVwagen kwam helemaal niet in onze buurt en had ie dat wel gedaan dan was het vast te prijzig geweest. Dus geen noodzaak maar toch gewoon luxe, jouw moeder kon de baby laten slapen en dat is luxe, mijn moeder moest het uitzoeken.

Mijn ouders hadden het ook niet breed; elke dubbeltje werd omgekeerd. Geen idee of de SRV prijzig was, ze kocht alleen het broodnodige  zoals melk en brood. In weekend ging ze met de fiets voor de rest.

Maar ik ben benieuwd of je moeder de SRV ongedaan voorbij had laten gaan als hij voor haar deur stopte en zij een fles melk, een pakje boter of iets anders belangrijks nodig had.

Flanagan schreef op 09-05-2022 om 23:00:

[..]

Tegenwoordig zijn de supermarkten van 7:30 tot 22:00 geopend. Meer speling in tijd, lijkt mij.

Niet overal hoor. Hier zijn de supermarkten om 20 uur dicht. In de stad om 21 uur. Maar stad is 15 km. Op zondag sluiten ze al om 17 uur.

Maar je kunt altijd wel ergens een moment vinden om boodschappen te doen. En je hoeft ook niet dagelijks te gaan.

Flanagan schreef op 09-05-2022 om 23:13:

[..]

Mijn ouders hadden het ook niet breed; elke dubbeltje werd omgekeerd. Geen idee of de SRV prijzig was, ze kocht alleen het broodnodige zoals melk en brood. In weekend ging ze met de fiets voor de rest.

Maar ik ben benieuwd of je moeder de SRV ongedaan voorbij had laten gaan als hij voor haar deur stopte en zij een fles melk, een pakje boter of iets anders belangrijks nodig had.

Als hij voor de deur had gestopt dan is dat toch een luxe aanbod? 

Ik ben door heel het topic heen pro-E-bike, ik ben voor boodschappen bezorgen als dat gewenst of nodig is. Ik wil alleen niet dat een ander mij gaat vertellen wat hij of zij vindt dat mag, wat een legale reden is, wat onzin is; dat is onmogelijk en ook wat hypocriet. Dat is vooral persoonlijk. 

Ik brei er een eind aan👍

Max88 schreef op 09-05-2022 om 23:25:

[..]

Als hij voor de deur had gestopt dan is dat toch een luxe aanbod?

Ik ben door heel het topic heen pro-E-bike, ik ben voor boodschappen bezorgen als dat gewenst of nodig is. Ik wil alleen niet dat een ander mij gaat vertellen wat hij of zij vindt dat mag, wat een legale reden is, wat onzin is; dat is onmogelijk en ook wat hypocriet. Dat is vooral persoonlijk.

Ik brei er een eind aan👍

Ik ben ook niet anti e-bike; geen grens aan leeftijd van de bestuurder, als diegene maar met de voet bij de grond kan. Zolang diegene maar verantwoord kan rijden. Ik vind het alleen vreemd als iemand meent dat bezorgen milieuvriendelijker is en dan de SRV wagen erbij haalt. SRV was geen vervanging van de supermarkt, maar een aanvulling.

Als milieu de grens is voor gebruik van e-bike door een 15-jarige, mogen  andere mensen ook wel wat vaker stilstaan bij hun voetstappen; minder snel iets nieuws kopen terwijl het oude ook gerepareerd kan worden of geen tv op slaapkamers van ouders en kinderen. etc.

Maar zo dwalen we idd verder weg van de openingstopic.

Max88 schreef op 09-05-2022 om 23:25:

[..]

Als hij voor de deur had gestopt dan is dat toch een luxe aanbod?

Ik ben door heel het topic heen pro-E-bike, ik ben voor boodschappen bezorgen als dat gewenst of nodig is. Ik wil alleen niet dat een ander mij gaat vertellen wat hij of zij vindt dat mag, wat een legale reden is, wat onzin is; dat is onmogelijk en ook wat hypocriet. Dat is vooral persoonlijk.

Ik brei er een eind aan👍

Jij bent pro-E-bike, een aantal mensen waaronder ik anti-E-bike. TS vraagt om een mening/advies. Die krijgt hij/zij. Dat is niet zozeer bepalen wat de ander wel of niet mag, want iedereen bepaalt uiteindelijk natuurlijk zelf. 

Het maffe vind ik, of laat ik zeggen het verbaast mij, dat de e-bikelobby hier op het forum nogal over de argumenten om geen e-bike te kopen heenvalt. 

Maar goed, ik probeer dan ook een beetje duurzaam te leven, d.w.z. geen vlieg- en skivakanties, we doen veel op de fiets, kopen relatief weinig spullen, zuinig met water en energie, we kopen bij voorkeur niet online en ik laat geen eten bezorgen. Ik ben heus niet roomser dan de paus (we zijn geen vegetariër, kopen wel af en toe wat nieuws, hebben wel een auto), maar als iemand om een advies vraagt, zal ik altijd een duurzame keus aanraden. Dat je je dan aangevallen voelt, zegt denk ik iets over jezelf. Maar ik hoor het graag als iemand dat anders ziet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.