Erna74
26-10-2025 om 19:30
15-drank-roken en mogelijk adhd en ass
Hallo, onze dochter is 15 en zeer hooggevoelig en hoogsensitief. Ontzettend aan het puberen en zich aan het afEtten tegen vooral ons en verder alle hulp/begeleiding die ze vanaf haar 4e al heeft gehad. Ze is chagrijnig, mopperig, brutaal en totaal niet voor rede vatbaar. Luistert slecht en heeft overal weerwoord op en nooit ligt het aan haar. Ze is liever onder haar vrienden en ik weet
dat ze nu rookt en drinkt. Ze is overigens nog nooit echt dronken thuis gekomen maar wel
Altijd mopperig en kortaf en chagrijnig gewoonweg omdat ze niet thuis wilde komen.
Ze gaat dan ook niet slapen en dat doet ze niet omdat ze, zoals zij zegt toch niet slapen kan. Maar bovenal is ze boos omdat ze een tijd mee heeft gekregen waarvan wij al ver over ons eigen grens gaan. Het lijkt dat ze met drank op nog meer toegankelijk is. Ik heb verder geen ervaring hier nog mee en gaf de puberteit de schuld. Maar kan dit ook te maken hebben met mogelijk ass en/of adhd?
Netherfield
28-10-2025 om 13:51
Ik las laatst dat hooggevoelig en hoogsensitief (is dat niet hetzelfde?), eigenlijk nooit op zichzelf staan, maar altijd voorkomen als onderdeel van ADHD, ASS of hoogbegaafdheid. Is ze hier al eens op getest?
IMI-x2
28-10-2025 om 14:47
Netherfield schreef op 28-10-2025 om 13:51:
Ik las laatst dat hooggevoelig en hoogsensitief (is dat niet hetzelfde?), eigenlijk nooit op zichzelf staan, maar altijd voorkomen als onderdeel van ADHD, ASS of hoogbegaafdheid. Is ze hier al eens op getest?
Het is andersom: alle mensen met ASS zijn hoogsensitief, maar niet alle hoogsensitieve mensen hebben ASS.
AnnaPollewop
28-10-2025 om 19:29
Een kind met ASS ontwikkelt zich meestal emotioneel wat trager, kan soms wel 2 jaar schelen.
Nadeel kan dan zijn dat ze zich (soms) als 13-jarige gedragen maar met de mogelijkheden (fysiek en sociaal) van een 15- of 16-jarige. Dat zo zien maakt het misschien wat makkelijker om om te gaan met de buien. Die zijn wellicht wel passend, maar niet helemaal wat je zou verwachten voor haar huidige leeftijd.
troelahoep
28-10-2025 om 23:37
Netherfield schreef op 28-10-2025 om 13:51:
Er zijn wel stromingen binnen de psychologie die vinden dat HSP en ASS hetzelfde zijn.
Thy
29-10-2025 om 15:30
troelahoep schreef op 28-10-2025 om 23:37:
[..]
Er zijn wel stromingen binnen de psychologie die vinden dat HSP en ASS hetzelfde zijn.
Ik heb wel eens gelezen dat hoogsensitiviteit een persoonlijkheidskenmerk is, en dat ongeveer 20% van de bevolking hoogsensitief is.
Dat zou dan toch betekenen dat ook 20% autististisch is? Dat lijkt me veel.
IMI-x2
29-10-2025 om 15:48
troelahoep schreef op 28-10-2025 om 23:37:
[..]
Ik vrees dat die mensen de klok hebben horen luiden, maar niet precies weten waar de klepel hangt. Het zijn twee deels overlappende vormen van neurodivergentie, maar niet hetzelfde.
AnnaPollewop
30-10-2025 om 22:05
IMI-x2 schreef op 29-10-2025 om 15:48:
[..]
Ik vrees dat die mensen de klok hebben horen luiden, maar niet precies weten waar de klepel hangt. Het zijn twee deels overlappende vormen van neurodivergentie, maar niet hetzelfde.
Ja, dat is maar net hoe men die dingen definieert natuurlijk. ASS is op zichzelf al een spectrum, en wie vroeger de diagnose Asperger had vindt zichzelf tegenwoordig ineens terug in de diagnose ASS zonder dat die persoon zelf maar een spat veranderd is. Wie weet vallen ASS en HSP over tien jaar in de zoveelste DSM versie wel onder dezelfde noemer of zijn ze helemaal verdwenen. Hetzelfde geldt voor ADD dat nu weer hetzelfde als ADHD is (geen idee waar PDD-NOS is gebleven trouwens, bestaat dat nog of is dat nu ook ASS geworden?).
Vroeger viel alles dan weer onder MBD (Minimal brain damage) of WPS (wrong planet syndrome). De wetenschap vordert en soms loop je achter en soms wat op de troepen vooruit, denk ik dan maar.
Evengoed denk ik dat de meeste HSPers wel baat kunnen hebben bij maatregelen die ASSers en ADHDers ook helpen (duidelijkheid, prikkelarm, voldoende rust).
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.