Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

12 jarige dochter weigert ergens anders te slapen

Rosehip schreef op 09-06-2026 om 18:02:

[..]

Maar uit eten gaan is toch geen probleem? Ik lees alleen dat dochter niet ergens anders wil slapen.

Ze reageert op iemand anders

Duckie73 schreef op 09-06-2026 om 16:29:

Dan geen kamp. Het is geen eerste levensbehoefte. 12 is nog echt jong, het is geen 16. Daarnaast waar moet je als ouder heen dan? Als je uiteten gaat ben je toch voor 21:00 terug.

Sorry maar dat is gelukkig echt niet op iedereen van toepassing.  Genoeg mensen die wel een leven met volwassen activiteiten hebben. En dus echt niet om 21.00 terug zijn! Denk aan een verjaardag in de familie. Die begint vaak pas om 20.30. Of een bruiloft, feestje of jubileum etc. En dan heb ik het niet over een keer een nachtje weg met je eigen partner. En als ik uit eten ga wil ik niet op de klok kijken omdat een kind van 12 mij thuis wil houden. Je bent ook gewoon nog partners he. Niet alleen ouders. En hebt (bij de meeste mensen) ook gewoon een sociaal leven. Juist als je geen baby's meer zijn komt daar weer ruimte voor. 

mana_sutiyuq schreef op 09-06-2026 om 16:58:

[..]

geen idee hoe laat jij dan gaat eten, maar wij zijn na een diner extern toch meestal niet voor half 11 thuis. Je zit zo al tot half 10, 10 uur aan tafel. 7 uur aan tafel, en dan moet je ook nog vroeg uit je werk, je moet nog naar het restaurant, half uurtje in de auto + parkeren, dan is het nog dichtbij, eten: voorgerecht, hoofdgerecht, toetje, beetje kletsen, genieten van je glaasje drinken. afrekenen, weer naar huis rijden.

Bij ons zijn restaurants echt geen half uur rijden. En ik woon  niet in de ( rand)stad

Rosehip schreef op 09-06-2026 om 18:02:

[..]

Maar uit eten gaan is toch geen probleem? Ik lees alleen dat dochter niet ergens anders wil slapen.

Zoals ik het begrijp moet er altijd een ouder bij zijn. Zelfs grootouders lukt niet. Anders zet je toch een oppas of oma bij je thuis neer of de babyfoon? Dan kan kind gewoon in eigen huis slapen. Hier passen buurmeisjes vanaf 13 trouwens in de buurt op. 

Er zijn mensen, ook volwassenen, die slapen gewoon het liefst in eigen bed. Ik heb ook zo'n zoon, nooit een probleem in gezien

Izza schreef op 09-06-2026 om 18:08:

[..]

Sorry maar dat is gelukkig echt niet op iedereen van toepassing. Genoeg mensen die wel een leven met volwassen activiteiten hebben. En dus echt niet om 21.00 terug zijn! Denk aan een verjaardag in de familie. Die begint vaak pas om 20.30. Of een bruiloft, feestje of jubileum etc. En dan heb ik het niet over een keer een nachtje weg met je eigen partner. En als ik uit eten ga wil ik niet op de klok kijken omdat een kind van 12 mij thuis wil houden. Je bent ook gewoon nog partners he. Niet alleen ouders. En hebt (bij de meeste mensen) ook gewoon een sociaal leven. Juist als je geen baby's meer zijn komt daar weer ruimte voor.

Dan neem je haar toch mee. Een 12 jarige hoort toch ook op zo'n feestje. Vind het wel een beetje zielig dat zo'n 12 jarig meisje aan haar lot wordt overgelaten omdat haar ouders zo sociaal moeten doen. Als ze 16 was kan je dat doen, maar met 12 zit ze nog op de basisschool. 

Ik ben vroeger wel op schoolreisje geweest op de boerderij, en daar moest iedereen zijn eigen bed maken van stro. En twee keer op de middelbare. Maar ik heb daar heel vage herinneringen aan. Ik had ook niet veel keus. Het kwam niet in je op om als enige dat te gaan weigeren. 

Dus de eerste keer dat ik serieus wegging, was toen ik met mijn vriend samen ging wonen. Ik wist dat het voorgoed was ja, dus ik had het wel te kwaad. Maar was ook moe. Ik heb het overleefd. 

mana_sutiyuq schreef op 09-06-2026 om 16:58:

[..]

geen idee hoe laat jij dan gaat eten, maar wij zijn na een diner extern toch meestal niet voor half 11 thuis. Je zit zo al tot half 10, 10 uur aan tafel. 7 uur aan tafel, en dan moet je ook nog vroeg uit je werk, je moet nog naar het restaurant, half uurtje in de auto + parkeren, dan is het nog dichtbij, eten: voorgerecht, hoofdgerecht, toetje, beetje kletsen, genieten van je glaasje drinken. afrekenen, weer naar huis rijden.

Zo gaat echt niet iedereen uit eten hoor. Hier zitten restaurants bv dichtbij. Als het een half uur rijden is woon je wel heel afgelegen. En gaan wij gaan echt niet pas om 19 uur eten. 

Bizar dat het topic gaat over dat dochter niet elders wil/kan slapen, en dat de discussie nu zover is dat de ouders niet uit eten kunnen. Dat staat toch helemaal niet in de OP?

Courage schreef op 09-06-2026 om 19:54:

Bizar dat het topic gaat over dat dochter niet elders wil/kan slapen, en dat de discussie nu zover is dat de ouders niet uit eten kunnen. Dat staat toch helemaal niet in de OP?

Op haar 12 zou ik kind overigens niet in haar ééntje zielig thuis laten verrekken van de honger. Maar kind gewoon meenemen.

Alleen thuisblijven en pizza bestellen kan ze nog genoeg op haar 15 à 16.

Duckie73 schreef op 09-06-2026 om 18:45:

[..]

Dan neem je haar toch mee. Een 12 jarige hoort toch ook op zo'n feestje. Vind het wel een beetje zielig dat zo'n 12 jarig meisje aan haar lot wordt overgelaten omdat haar ouders zo sociaal moeten doen. Als ze 16 was kan je dat doen, maar met 12 zit ze nog op de basisschool.

Nee, niet overal worden 12 jarigen uitgenodigd. Bij een volwassen verjaardag 's avonds bij ons niet eigen kinderen nog net maar met 12 wil de rest meestal al graag alleen thuisblijven.

Izza schreef op 09-06-2026 om 18:13:

[..]

Zoals ik het begrijp moet er altijd een ouder bij zijn. Zelfs grootouders lukt niet. Anders zet je toch een oppas of oma bij je thuis neer of de babyfoon? Dan kan kind gewoon in eigen huis slapen. Hier passen buurmeisjes vanaf 13 trouwens in de buurt op.

´s Nachts. Als ze gaan uit eten zijn ze ´s nachts thuis.

Dus inderdaad, iemand laten oppassen tot de ouders thuis zijn.

Ik zou het loslaten. Of het komt, of het komt niet. Kijken of je oppas kunt regelen voor de avonden tot ze alleen wil blijven. Helpt het als er iemand anders bij jullie thuis slaapt die ze goed kent? Dus opa en oma die bij jullie logeren als jullie zelf weg zijn? Gaat dat wel goed?

Kan je wel weg als er iemand anders bij haar thuis is s'avonds of s'nachts? Dan lijkt het niet willen logeren me geen probleem. Als je echt helemaal niet weg kan omdat zij altijd wil dat er een ouder bij haar is vanaf het moment dat het donker wordt dan lijkt me dat wel heel erg vervelend. Dat beperkt je echt wel in wat je samen met je partner kan doen.

Courage schreef op 09-06-2026 om 19:54:

Inderdaad. Of slaap kind ook niet thuis als ouders niet thuis zijn?  Als wij in de avo d iets hebben was er vroeger oppas (buurmeisje). Nu is dochter dan bijv bij buren waar ze ook mee kan eten (buurkind van een jaar jonger). Ze gaat dan thuis slapen als we laat thuis zijn. Als uitzondering mag ze dan telefoon op haar kamer en kan ze buren bellen in geval van nood. Ons kind heeft geen issues met elders slapen, dus gaat in dit soort gevallen ook gerust logeren.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.