Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon klein voor leeftijd

Onze zoon van 11 is altijd al klein greeedt voor zijn leeftijd en ook licht.
We liepen op een gegeven moment bij de kinderarts maar er was niks te vinden.
Ik ben zelf ook niet groot 1.58 en mijn man is 1.80.
Maar nu is mijn zoon dus 11 en is 1.40.
Volgend jaar gaat hij naar de middelbare school en ik ben een beetje bang dat hij geplaagd gaat worden.


Mijn oudste zit in de brugklas, is 12 en is 1.50m en is volgens hem echt lang niet de kleinste uit zijn klas.
Mijn zoon van 11 is 1.42m en ook nog eens erg dun/licht. En ook hij is niet de enige. 
Ze zijn allebei nog nooit gepest/geplaagd om hun lengte. 

De oorzaak van pesten is zelden de lengte, het gewicht of de haarkleur van het kind.
Het gaat eerder om het uitstralen van onzekerheid of bijvoorbeeld net wat anders reageren dan de ander. 
Als je je zorgen maakt is het beter om daar wat aan te doen. 

ik vind je kind niet heel klein hoor. Leer hem om zijn lengte te accepteren ipv zelf bang te zijn voor reacties. Zit de onzekerheid omtrent je kind niet in je eigen onzekerheid? 

Het valt toch wel mee. Mijn zoon zit in de 3e, hij is 1,80, hij heeft vrienden varierend tussen 30 cm kleiner en 20 cm groter dan hij. Alle maten zitten er tussen op de middelbare. 

Wel heeft zijn kleinste vriend (die niet als enige zo klein is) met zijn grootste vriend kluisjes geruild, de een had heel toevallig een kluisje helemaal bovenin gekregen en de ander onderin, dat was niet handig. Maar dat lossen ze onderling prima op, niemand wordt gepest. 

Het is zoals het is toch? In elke klas zitten kleine en grote kinderen. 
Mijn zoon is ook 11 en nog kleiner dan jouw zoon. Hij is is 1.38 en zit in de brugklas. 

Trots zijn op jouw zoon en niet jouw eigen zorgen hem laten beperken. Klein zijn is niets mee mis. Met groot zijn ook niet overigens. 

Leene

Leene

04-10-2021 om 17:18

Een kind kan wel eens geplaagd worden om zijn lengte, maar plagen is niet altijd vervelend. Tegen mij riepen ze ook wel: "he lange is het koud daarboven( vreselijk afgezaagd, maar dat deed me niets, was echt niet vervelend bedoeld) Pesten is veel erger: buitensluiten, continue iemand uitlachen, anderen mee proberen te krijgen om ook mee te gaan doen, etc. Maar ik heb nog niet zo vaak meegemaakt dat dat om alleen de lengte gaat. Vaak is het een combinatie en onzekerheid waarom een kind de dupe wordt. Ik heb een hele kleine neef ( nu volwassen is 1.70 meter), die had altijd massa's vrienden.
Als je zoon nu geen problemen heeft met vriendschappen, zal dat waarschijnlijk op het middelbaar ook niet gaan gebeuren. Geen onnodige zorgen maken.

Ik werk in het VO en jongens komen heel veel nog klein binnen. Geen ramp hoor. Pesten gaat meestal verder dan alleen maar omdat iemand klein is. Het gaat vaak ook om hele houding en reacties. 
Groeispurt bij jongens is meestal rond hun 14e. 

Ik zeg altijd maar, het is wat het is. 
Hier twee kinderen, 
Dochter van 11 en is net 1,35 lang 
Een zoon van net 8 en die is 1,45 lang. 

Het zegt op deze leeftijd nog niet zoveel. 
Dochter kan nog lang doorgroeien
Zoon kan vroeg stoppen met groeien. 

Waarom ben je bang dat je kind gepest zou worden vanwege zijn lengte? 

Je kunt er niks aan veranderen. Mensen zijn er in alle soorten en maten. En op een gegeven moment komen ze ook in de groeispurt, de een vroeg, de ander laat. Het komt zoals het komt. En zoals mijn dochter tegen haar neefje en nichtje zei toen die vroegen hoe het kon dat ze 'zo klein' is (het valt best mee, ze loopt ongeveer een jaar achter op de gemiddelde lengte); wat wil je dat ik er aan doe? Tja, daar hadden ze geen antwoord op. Nooit meer wat over gehoord.

Mijn zoon is 12 en nog geen 1.40. Hij begint nu wel eindelijk wat te groeien. Behalve dat hij klein is moet hij ook nog 11 melktanden/kiezen wisselen. Hij wordt niet gepest. Hij is sowieso nog nooit gepest. Fietsenmaker heeft geholpen een passende 28 inch fiets voor hem te vinden. Hij heeft ook geen last van zijn lengte. Het enige vervelende voor hem was dat hij niet in de 1 kwam bij voetbal omdat ze hem te klein vonden voor dat team. Hij zit nu wel in de 2 (ook selectie) en is nu dan wel de beste speler van zijn team. Tegenstanders doen soms wel wat lacherig als ze mijn zoon zien maar dat is altijd maar even want hij is even snel zo niet sneller dan de langste kinderen en heel fel en technisch erg sterk. 

Plantenbak schreef op 04-10-2021 om 18:52:

. Fietsenmaker heeft geholpen een passende 28 inch fiets voor hem te vinden. 


Waarom?

Mijn zoon van 154 rijdt gewoon op een 26 inch naar de middelbare school. Kan hij nét bij de grond. Waarom dan als je nog veel kleiner bent op een nog veel grotere fiets?

Valeria schreef op 05-10-2021 om 07:18:

[..]


Waarom?

Mijn zoon van 154 rijdt gewoon op een 26 inch naar de middelbare school. Kan hij nét bij de grond. Waarom dan als je nog veel kleiner bent op een nog veel grotere fiets?

Hij had geen 26 inch fiets maar een 24 iinch fiets. Die werd te klein. Waarom zouden wij dan  nog een tussenmaat fiets kopen? Met deze fiets kan hij jaren vooruit. En natuurlijk past hij op deze fiets. Hij kan met zijn voeten op de 28 inch fiets op de grond komen. 

Valeria schreef op 05-10-2021 om 07:18:

[..]


Waarom?

Mijn zoon van 154 rijdt gewoon op een 26 inch naar de middelbare school. Kan hij nét bij de grond. Waarom dan als je nog veel kleiner bent op een nog veel grotere fiets?

Nou.... je hebt gewoon fietsen van 28 inch met een kleiner frame hoor (kan het zadel een stuk lager). Speciaal voor volwassenen die klein van stuk zijn denk ik dan maar (ik ben er zelf zo een . Je kan voor je kleine tiener ook zo'n fiets kopen. 

Weet niet of je fietsenmaker daar heel erg naar moet zoeken overigens, want ons spruitje van destijds ca. 1.40 lang en bijna 12 jaar paste ook al op een herenmodel fiets met laag frame. Nu is hetzelfde kind bijna 16 (>1.70 en nog niet uitgegroeid) en uit die fiets gegroeid (zadel kon niet hoger). Dus kan best goed komen met de lengte van de kleine jongens!

Plantenbak schreef op 05-10-2021 om 18:43:

[..]

Hij had geen 26 inch fiets maar een 24 iinch fiets. Die werd te klein. Waarom zouden wij dan nog een tussenmaat fiets kopen? 

Omdat je zegt dat hij pas 1.39 of kleiner is. Dan kun je volgens mij nog wel een jaar of 2 op die tussenmaat. Voor 2 weken zou ik het ook niet doen. (De oudste heeft van eind groep 7 tot eind brugklas op de 26 gereden.)
Maar heb je dan een uitschuiffiets of zo? Ik kan me niks voorstellen bij met 1.39 en zeg maar 1.80 nog steeds op dezelfde fiets. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.