wild-flower
13-12-2025 om 10:05
Stoppen met verjaardag traktaties op school. Goed idee of niet?

Om een einde te maken aan de discussie over gezonde en ongezonde traktaties én de financiële ongelijkheid, schaffen sommige basis scholen de verjaardag traktatie helemaal af en compenseren dit met bijvoorbeeld een 'vierkwartier'.
Bijkomend voordeel : kinderen hoeven niet meer te weigeren vanwege allergieën of geloofsovertuiging.
Ik vind hier wel wat voor te zeggen. Wat vinden jullie?
Goed idee of niet?
https://www.hartvannederland.nl/politiek/beleid/artikelen/groningen-basisschool-traktatie-ongelijkheid-traditie
Peiling
Stoppen met verjaardag traktaties op school. Goed idee of niet?
Evaluna
13-12-2025 om 12:05
Het lijkt me een goed idee. Gewoon een feestelijk momentje vanuit school met een passende traktatie. Kan prima geregeld worden vanuit de ouderraad.
Ik heb ik al die jaren zoveel voorbij zien komen en het is altijd wel wat.
Zakken snoep van andere culturen, gezonde dingen waar de kinderen op een gegeven moment niks aan vonden, rommel wat eventjes leuk is maar daarna door het huis heen zwerft. Er moet altijd wat glutenvrij / lactosevrij / suikervrij / halal bij zitten.
Na 10 jaar was ik er wel klaar mee.
Rekenenisleuktaalook
13-12-2025 om 12:15
Ik vind het lastig. Ik vind trakteren wel altijd een speciaal moment. Vooral dat dan iedereen even tegelijk van dat lekkers kan genieten.
Hou niet van al die overdreven dingen en zeker niet van al dat plastic troep die weer ergens op een hoop belandt. In mijn bubbel voor zover ik kan zien, geen ouders die het niet kunnen betalen.
MMcGonagall
13-12-2025 om 12:17
Ik ben helemaal voor het feestje vieren en trakteren wat het kind leuk vindt. Prima om wat grenzen te stellen aan overdadigheid, geen hele zakken snoep, maar iets kleins leuks is prima. Ik heb daarin nooit rare dingen zien gebeuren.
Rekenenisleuktaalook
13-12-2025 om 12:17
Bakblik schreef op 13-12-2025 om 11:48:
Ik heb gestemd voor anders.
Van mij (ik heb geen kinderen meer op de basisschool) mogen kinderen zelf trakteren. De financiële ongelijkheid mag wat mij betreft zichtbaar zijn in de klas. Dat Pietje voor iedereen 1 biscuitjes meebrengt en Marietje heeft voor iedereen een spiesje met fruit is niet erg.
Scholen kunnen wel een verbod instellen op over de top traktaties. In de klas van mijn dochter was een jongen die voor iedereen zakjes meebracht waar een zakje chips, een rol mentos, een candybar en een jojo in zat. Dat kan niet, daar mag school wat van vinden.
Als iedereen normaal doet, is de ongelijkheid niet zichtbaar. Gewoon voor iedereen één ding is meer dan voldoende. Cakejes of chips dan zie je als leerkracht misschien het verschil in A-merk of Aldi maar voor de kinderen is dat gelijk.
Ik houd erg van gelijk.
Poison
13-12-2025 om 12:18
maar dat moment is gewoon speciaal hoor op de basisschool hier. En nooit heb ik kinderen horen zeuren over fruit, groenten, koekjes als traktatie. Scheelt wel dat iedereen nu op school niet beter meer weet denk ik ook.
Rekenenisleuktaalook
13-12-2025 om 12:20
Poison schreef op 13-12-2025 om 12:18:
maar dat moment is gewoon speciaal hoor op de basisschool hier. En nooit heb ik kinderen horen zeuren over fruit, groenten, koekjes als traktatie. Scheelt wel dat iedereen nu op school niet beter meer weet denk ik ook.
Dit is het ook. Als je terug gaat naar normaal is dat even lastig en daarna weet geen kind meer dat het ooit anders was.
En kind terug sturen met zijn traktatie kun je niet maken vind ik, maar daardoor duurt het wel lang voordat iedereen zich heeft aangepast.
Amboise
13-12-2025 om 12:20
Goed plan. Je kunt een verjaardag ook vieren in de klas op andere manieren.
Wat betreft het weigeren van over de top traktaties: in theorie doet de school van mijn kinderen dat ook, het traktatiebeleid is dat de traktatie klein moet zijn. Maar in de praktijk ga je een jarig kind niet naar huis terug sturen met zijn traktatie, dus hoe moet je dit als juf of meester echt toepassen? Het blijft dan toch bij een 'ouders, let hier alsjeblieft op' en maar hopen dat ze er dan naar handelen. Er zijn dus nog geregeld traktaties van bijv een plastic zakje met daarin een zakje chips, een lolly, een pakje drinken, een koekje, een zakje gummibeertjes en een speeltje. Ik vind dat 6 traktaties in 1 maar sommige ouders denken daar blijkbaar anders over en vinden op 1 van die 6 dingen trakteren te karig.
Herfstappeltaart
13-12-2025 om 12:22
Amboise schreef op 13-12-2025 om 12:20:
Goed plan. Je kunt een verjaardag ook vieren in de klas op andere manieren.
Wat betreft het weigeren van over de top traktaties: in theorie doet de school van mijn kinderen dat ook, het traktatiebeleid is dat de traktatie klein moet zijn. Maar in de praktijk ga je een jarig kind niet naar huis terug sturen met zijn traktatie, dus hoe moet je dit als juf of meester echt toepassen? Het blijft dan toch bij een 'ouders, let hier alsjeblieft op' en maar hopen dat ze er dan naar handelen. Er zijn dus nog geregeld traktaties van bijv een plastic zakje met daarin een zakje chips, een lolly, een pakje drinken, een koekje, een zakje gummibeertjes en een speeltje. Ik vind dat 6 traktaties in één maar sommige ouders denken daar blijkbaar anders over en vinden op één can die 6 dingen trakteren te karig.
Ik vind dat niet normaal meer hoor. Vroeger was dat een zakje wat je de kinderen meegaf na afloop van een kinderfeestje ofzo.
Bakblik
13-12-2025 om 12:27
Herfstappeltaart schreef op 13-12-2025 om 11:52:
[..]
Kun je dat toelichten, van die financiële ongelijkheid?
Dat de traktatie van het ene kind iets groter of luxer is dat maakt niet uit. Kinderen leren daarvan. Mijn kinderen hebben op DE multiculturele basisschool van het dorp gezeten en het was nooit een probleem dat er verschil was in traktaties. Op die ene uitzondering na dan. Kind mocht "gewoon" uitdelen en ouders zijn aangesproken dat het volgend jaar een normale traktatie moest zijn. Dat is toen gelukt.
MamaE
13-12-2025 om 12:29
Zakjes met zes dingen, kom op zeg. Voor jouw kind is het één keer per jaar, maar andere kinderen zijn ook een keer jarig en je hoeft echt niet 25 keer per jaar zo'n enorme traktatie krijgen.
Hier op de sportclub hebben kinderen als ze willen trakteren vaak een zak met van die mini-marsjes/snickertjes etc. of zo'n uitdeelpot met snoep en dan mag iedereen er één of soms twee pakken. En als je het niet lust of mag hebben, dan is dat jammer.
Herfstappeltaart
13-12-2025 om 12:30
Bakblik schreef op 13-12-2025 om 12:27:
[..]
Dat de traktatie van het ene kind iets groter of luxer is dat maakt niet uit. Kinderen leren daarvan. Mijn kinderen hebben op DE multiculturele basisschool van het dorp gezeten en het was nooit een probleem dat er verschil was in traktaties. Op die ene uitzondering na dan. Kind mocht "gewoon" uitdelen en ouders zijn aangesproken dat het volgens jaar een normale traktatie moest zijn.
Hmmm. Als de verschillen klein zijn is het niet erg in mijn optiek, maar echt grote verschillen vind ik niet wenselijk. Wat leren ze daarvan? Moet je iets leren van traktaties?
Een kind wil niet het gevoel krijgen dat hij/zij altijd de mindere is.
TineWinkel
13-12-2025 om 12:30
In overleg met de NSO van onze kinderen destijds: magnetron popcorn, zoete en zoute variant. De jarige mocht dan helpen uitdelen. Alle kinderen kregen zo'n Ikea-bakje (van de NSO) vol met popcorn. Halal, kosher, glutenvrij, niet heel ongezond (vonden we destijds, ik weet niet hoe de wetenschap hier ondertussen over denkt) etc. Ideaal. Ook omdat het zeer compact mee te nemen is. En ze kregen dit op de NSO verder niet vaak, dus de kinderen vonden het echt een traktatie.
Maar goed, op school - vond ik altijd wel gedoe om een traktatie te kiezen. Zo'n vierkwartier klinkt dan leuk en gezellig. Iedereen kan meedoen en het helpt in het beperken van de hoeveelheid (op zo'n moment meestal minder gezond) eten dat de kinderen binnen krijgen.
Amboise
13-12-2025 om 12:32
Herfstappeltaart schreef op 13-12-2025 om 12:22:
[..]
Ik vind dat niet normaal meer hoor. Vroeger was dat een zakje wat je de kinderen meegeeft na afloop van een kinderfeestje ofzo.
Ik vind het ook niet normaal, maar wat doe je als school eraan? Je kunt ook niet zo'n kind terugsturen of de traktaties weer mee naar huis laten nemen. En het lastige is dat het ook andere kinderen en ouders aanspoort om voor grote traktaties te gaan. Ik laat onze kinderen het liefst op iets trakteren zoals een klein zakje popcorn of een spiesje met stukjes fruit en een marshmallow. Maar als ze dan van klasgenoten dit soort dingen krijgen willen ze daar op een gegeven moment niet meer mee aankomen. Je krijgt dan een soort 'inflatie' in traktaties en het is heel moeilijk om het tij dan te keren. Als ouder moet je dan wel stevig staan om toch nog wel met zo'n spiesje te komen.
Het makkelijkst vond ik dan vaak nog om op waterijsjes te trakteren. Dat is niet zo heel ongezond en wel feestelijk. Maar wel weer gedoe als op diezelfde dag ook 4 andere kinderen van de school op ijsjes trakteren en het past niet in de ene schoolvriezer. En of de juf heel blij wordt van al die lekkende ijsjes, plakkende handen en tijd die het eten kost (je kunt dan ook niet zeggen: stop wat je over hebt maar in je tas) vraag ik me wel eens af.
Max88
13-12-2025 om 12:33
Gewoon trakteren wat mij betreft en als het heel veel is nemen ze er 1 ding naar keuze uit en de rest mee naar huis.
Herfstappeltaart
13-12-2025 om 12:33
Amboise schreef op 13-12-2025 om 12:32:
[..]
Ik vind het ook niet normaal, maar wat doe je als school eraan? Je kunt ook niet zo'n kind terugsturen of de traktaties weer mee naar huis laten nemen. En het lastige is dat het ook andere kinderen en ouders aanspoort om voor grote traktaties te gaan. Ik laat onze kinderen het liefst op iets trakteren zoals een klein zakje popcorn of een spiesje met stukjes fruit en een marshmallow. Maar als ze dan van klasgenoten dit soort dingen krijgen willen ze daar op een gegeven moment niet meer mee aankomen. Je krijgt dan een soort 'inflatie' in traktaties en het is heel moeilijk om het tij dan te keren. Als ouder moet je dan wel stevig staan om toch nog wel met zo'n spiesje te komen.
Het makkelijkst vond ik dan vaak nog om op waterijsjes te trakteren. Dat is niet zo heel ongezond en wel feestelijk. Maar wel weer gedoe als op diezelfde dag ook 4 andere kinderen van de school op ijsjes trakteren en het past niet in de ene schoolvriezer. En of de juf heel blij wordt van al die lekkende ijsjes, plakkende handen en tijd die het eten kost (je kunt dan ook niet zeggen: stop wat je over hebt maar in je tas) vraag ik me wel eens af.
Ja ik snap je helemaal.