Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Stoppen hobbyclub door anderen

Laat ik nou denken dat vrijetijdsbestedingen zoals hobby en sport voor je lol zijn, een manier om na school of werk even lekker bij te komen en de zinnen te verzetten; maar voor kinderen geldt blijkbaar dat er ook gelijk van alles moet, zoals discipline, afmaken, doorzetten, teamwork, vorderingen maken, optredens en uitvoeringen en wedstrijden etc.
Best wel vermoeiend lijkt me. Ben blij dat ik geen kind meer ben.

OK, natuurlijk begrijp ik wel dat het voor veel activiteiten niet handig is als deelnemers steeds afhaken. Maar misschien is het dan te strak ingericht voor kinderen. Een 8-jarige kan toch niet overzien wat hij of zij over drie maanden nog leuk vindt. Op uitzonderingen na natuurlijk. Mijn kinderen vonden sport best leuk, maar wedstrijden absoluut ruk en dat bedierf hun plezier. En ik gaf ze geen ongelijk want dat had ik als kind zelf ook. Sport zou m.i. moeten gaan om de lol van bewegen, niet om talent voor jong Oranje te kweken en scouten.

Zou leuk zijn als er vaker iets als breedtesport beschikbaar is voor kinderen (elke week wat anders) of vrij toegankelijke activiteiten die meer op plezier gericht zijn en minder op trainen en prestaties. Zoals de jonge onderzoekers bijvoorbeeld, of creatieve activiteiten of scouting (ok, daar is het ook niet leuk als de helft steeds niet komt). Of zoals het op de BSO gaat, maar dan iets goedkoper. 

Ik heb geen oplossing. Kinderen tegen hun zin naar sport of muziekles etc sturen hebben wij ook wel gedaan maar ik vroeg me ook wel eens af waarom. 

AnnaPollewop schreef op 30-10-2025 om 22:08:

Laat ik nou denken dat vrijetijdsbestedingen zoals hobby en sport voor je lol zijn, een manier om na school of werk even lekker bij te komen en de zinnen te verzetten;

Er is een verschil tussen een hobby die je alleen voor jezelf doet en waar je niemand mee hindert als je afhaakt, en een hobby waar je anderen dupeert als je niet meer op komt dagen. Omdat dan een wedstrijd of uitvoering in het water valt bijvoorbeeld. 
En dat heeft geen fluit te maken met kind of volwassen zijn. 
Als jij elk moment wil kunnen stoppen en geen verplichtingen tegenover anderen wil hebben, moet je niet op een teamsport of -hobby gaan. 
Als je toneel doet en je accepteert een grote rol, dan weet je dat je het af moet maken. Als je dat niet wil dan blijf je figurant. 

AnnaPollewop schreef op 30-10-2025 om 22:08:

Laat ik nou denken dat vrijetijdsbestedingen zoals hobby en sport voor je lol zijn, een manier om na school of werk even lekker bij te komen en de zinnen te verzetten; maar voor kinderen geldt blijkbaar dat er ook gelijk van alles moet, zoals discipline, afmaken, doorzetten, teamwork, vorderingen maken, optredens en uitvoeringen en wedstrijden etc.
Best wel vermoeiend lijkt me. Ben blij dat ik geen kind meer ben.

Het lijkt me vrij onhandig als je een teamsport doet waarbij niet alleen je eigen team komt opdagen wanneer ze zin hebben, maar ook je tegenstanders. Of dat je trainers regelt of een zaal huurt, maar niet weet voor wie. 

Het is uiteraard niet voor ieder kind, maar teamsport heeft mijn leven echt wel verrijkt. Dat er verantwoordelijkheden bij komen, haalt echt niet automatisch de lol ervan af. Het is altijd mijn hobby gebleven en juist die wedstrijden vonden we zo leuk. Ik zie dat nu ook bij mijn nichtjes. 

Ben blij dat ik een teamsport ben gestart toen ik kind was. 

Dat is allemaal waar, Ginevra en CharlieB, maar het ging bij TO om een sport/hobbyclub waar je zo te lezen op gezette tijden aan en af kan haken en waar meerdere kinderen dat ook doen. Dan is dat wat anders dan een grote voorstelling waar je het hele jaar naartoe werkt en vlak vor het einde afhaakt (een stand-in lijkt me trouwens altijd verstandig, iemand kan ook ziek worden) of een belangrijke teamwedstrijd.

Mijn punt is meer dat ik zie langskomen dat ook hobby en vrije tijd langs de morele lat gelegd wordt, en ik vind dat op het BO wat strak. Een kind dat nogal graag wisselt zou in mijn ogen beter afzijn bij een tijdverdrijf dat daarbij aansluit dan in het keurslijf gedwongen worden van wat je begint maak je af. Juist omdat kinderen in korte tijd nog veel veranderen.

Bovendien kun je het toch per geval beoordelen, ipv er een algemene regel over uitvaardigen die dan altijd overal gevolgd moet worden. Een kind tegen zijn of haar zin elke week weer naar een activiteit toe dwingen, wie schiet daar nou echt iets mee op?

Per geval beoordelen vind ik absoluut. Maar voor mijzelf wel vanuit het uitgangspunt 'niet stoppen, tenzij'. Bij pestgedrag of grensoverschrijdend gedrag vindt volgens mij niemand dat kind dan maar moet blijven. En dan gaan we naar vragen als "heeft het impact voor anderen?". Dat vind ik namelijk wel heel relevant. Als de club alleen een financiële motivatie heeft om de opzegging niet te accepteren, zou ik de betaling voldoen en dochter laten kiezen wat ze wil. 

En er is voor mij verschil tussen een tienjarige die het al 4 jaar doet en een 6jarige die net begint, maar mijn ervaring is dat de vereniging daar ook op ingericht is. Een 6jarige die net begint, speelt hier geen competitie en krijgt proeflessen. Wij hebben voor de jeugd overigens twee opzegmomenten in een seizoen, dat zou ook meewegen voor mij. En bij "heeft geen zin" zou het ook wel meespelen wat daar de oorzaak van is als kind al 4 jaar ontzettend veel plezier heeft gehad. 

Bij een kind dat graag wisselt moet je als ouders extra bewust zijn van de verantwoordelijkheden die bij bepaalde sporten/hobby's komen. Die zijn namelijk nodig om het verenigingsleven in stand te kunnen houden. Zo'n kind zet je als ouders dus niet in een competitie van een teamsport, volgens mij begint het daar dan. En in normale omstandigheden vind ik het afmaken van die verantwoordelijkheid helemaal niet zo'n slechte morele lat, ook niet voor een kind. 

Hier is het ook seizoen afmaken, om te voorkomen dat er in 1 seizoen drie keer van sport gewisseld wordt en ik voor 2 dingen betaal waar ze niet meer aan meedoen. Gaan ze er echt huilend naartoe oid, dan ben ik wel coulant.

stokaapje schreef op 30-10-2025 om 22:04:

[..]

De balletstudio van mijn dochter had wel in de algemene voorwaarden staan, dat als een leerling in 1 seizoen 2x zonder afmelding niet naar de les komt, die uitgeschreven kan worden door de balletstudio. Dat was daar ook wel nodig, mijn dochter is daar toentertijd meermaals naar huis gestuurd omdat zij de enige was die verscheen, anderen meldden zich vaak niet eens af. De opzegtermijn was er ook maar 1 kalendermaand.

Daar zou ik wel moeite mee hebben. Niet komen opdagen zonder afmelding is niet netjes, maar als ik betaal voor een sport en kind gaat erheen en maakt er dus tijd voor vrij is het wel heel lullig als je dan naar huis wordt gestuurd omdat de rest er niet is.

Ik heb dat zelf gelukkig nog niet meegemaakt, als kind, als trainer en bij mijn eigen kind. Op dagen dat er verwacht wordt dat er weinig mensen zijn, kun je ook bij voorbaat besluiten dat er geen training is. 

hier is dat nu ook aan de gang maar dan met iets anders. Ze weet dat we het halfjaarlijks kunnen opzeggen. In juni nog gevraagd maar ze wilde er echt op blijven. Nu wil ze niet meer maar moet ze het toch afmaken tot eind december. Wij willen meegeven dat je het netjes afrond. 

AnnaPollewop schreef op 31-10-2025 om 09:06:

Mijn punt is meer dat ik zie langskomen dat ook hobby en vrije tijd langs de morele lat gelegd wordt, en ik vind dat op het BO wat strak. Een kind dat nogal graag wisselt zou in mijn ogen beter afzijn bij een tijdverdrijf dat daarbij aansluit dan in het keurslijf gedwongen worden van wat je begint maak je af. Juist omdat kinderen in korte tijd nog veel veranderen.

Bovendien kun je het toch per geval beoordelen, ipv er een algemene regel over uitvaardigen die dan altijd overal gevolgd moet worden. Een kind tegen zijn of haar zin elke week weer naar een activiteit toe dwingen, wie schiet daar nou echt iets mee op?

Ja en nee. Bij de club waar ik training geef kun je niet per maand opzeggen. Volgens mij 2x per jaar. Als je geen algemene regel hebt die duidelijk is bij de aanmelding, krijg je meer kinderen die eens een paar weken iets komen uitproberen en daar kun je als club niets mee. Nu komen er op een paar momenten in het jaar kinderen twee proeftrainingen doen. Worden ze lid, dan betalen ze tot het volgende opzegmoment. Zijn de ouders er niet zeker van dat het kind het leuk zal vinden na twee trainingen, dan moeten ze eigenlijk geen lid worden. Er zijn bewust niet voortdurend proeftrainingen, omdat je anders iedere week bezig bent met één of meer nieuwe kinderen, wat ten koste gaat van de rest van de groep. Kinderen die er geen zin meer in hebben zijn er heel af en toe, maar stukken minder belastend (ze zijn immers bij aanmelding al een soort van voorgeselecteerd op volhouden) dan wanneer het mogelijk is om drie weken mee te trainen en je dus mogelijk door het jaar heen een heel wisselende groep hebt.

Als ik zelf de sportschool op zeg, heb ik ook een opzegtermijn. Ik heb weleens een 1-jarig abonnement van Sportcity iets van 5 maanden van tevoren opgezegd, omdat ik zag dat het toch niet echt iets voor mij is. Maar die laatste 5 maanden heb ik nog wel gebruik ervan gemaakt. Er is toch voor betaald, en het was voor mij een leermoment dat het afsluiten van een 1-jarig abonnement de consequentie heeft dat je ook verplicht 1 jaar moet betalen. In de tussentijd kon ik me oriënteren op een andere sportclub. 

Ik zou je dochter dus wel laten sporten als het nog kan. 

AnnaPollewop schreef op 31-10-2025 om 09:06:

Dan is dat wat anders dan een grote voorstelling waar je het hele jaar naartoe werkt en vlak vor het einde afhaakt (een stand-in lijkt me trouwens altijd verstandig, iemand kan ook ziek worden)

Hoe stel je je dat voor, een stand-in bij een amateurtoneelclub, of balletgroep? 
Dat er dan voor elke belangrijke rol een tweede persoon is die die rol instudeert maar die hem niet mag spelen, tenzij er iemand ziek wordt? Denk je dat daar veel gegadigden voor zijn? Leuk, maandenlang repeteren maar niet meedoen? 
Een stand in is er bij grote professionele producties, omdat het tienduizenden euro’s kost als een voorstelling afgelast moet worden. En de kans op ziekte is groter, omdat die voorstellingen maandenlang gespeeld worden. Maar acteurs en balletdansers staan dus vaak met verhoging en blessures nog op de planken. 

Als je dochter wil stoppen, is daar eigenlijk geen ontkomen aan. Het is geen kleuter die je naar zwemles brengt omdat dat moet.

Je irritatie op dat de sportclub zelf de groep niet rendabel vindt maar die niet wil/kan opheffen (en dan geld teruggeeft) begrijp ik. Vroeger zat ik zelf op een sport waar veel groepen alleen maar "rendabel" waren door de selectieleden.  
Als zij dan ineens allemaal naar andere groepen gingen, bleven er maar weinig in zo'n recreatiegroep over. (selectie moest 2 of 3 recreatieve uren pw verplicht erbij doen)

Ik ben zelf met die sport gestopt omdat ik op een gegeven moment letterlijk de enige was van de groep die niet in de selectie zat (ik vond die mensen ook helemaal niet leuk), de vorige groep waar ik in zat kwam te vervallen door te weinig vaste deelnemers, en die laatste groep mijn plezier heeft verpest. Toen was ik zelf ook eerst nog heel positief met dat dit de leukste sport ever is, maar die laatste groep heeft echt iets bij mij geknapt. 

Ik ben toen wel die laatste weken gekomen, maar de docent/trainer vond het in die les wel nodig om te benoemen dat op de aanwezigheidslijst staat dat ik heb opgezegd. Wat ging hem dat eigenlijk aan? Hij zat niet in het bestuur of de directie, of hoe je dat noemt. (dit gebeurde niet alleen bij mij maar bij iedereen, btw.)

Ik zou haar wel de opzegtermijn laten uitzitten want er is voor betaald. Tenzij het abonnement nog tot de zomer doorloopt. Dat is voor een meisje van 10-14 jaar echt te lang.

Wat is periodiek opzeggen? 1 of 2 maanden doorbetalen of nog 1 jaar?

Ik ben leiding geweest bij de scouting en daar gebeurde het weleens dat als 1 lid niet meer wilde komen de vriendjes of vriendinnetjes die ze kennen van school (en zo lid zijn geworden) dan ook niet meer. Maar meestal zeiden de ouders dan tegen kun kind dat ze dan wel de laatste bijeenkomsten moeten komen. De enkele keer dat kinderen echt niet meer wilden of konden komen was het 1 of 2 bijeenkomsten, en zolang de ouders dat ons even lieten weten vonden we dat prima. Scheelde ons bellen op zaterdagmiddag naar ouders die toch niet opnemen, en wij waren dat verplicht voor het geval een kind een ongeluk onderweg heeft gehad... 

stokaapje schreef op 30-10-2025 om 22:04:

[..]

mijn dochter is daar toentertijd meermaals naar huis gestuurd omdat zij de enige was die verscheen, anderen meldden zich vaak niet eens af. 

Dat is echt heel raar. Wellicht zal er op zo'n balletschool maar 1  docent voor de groep staan die er geen tijd voor heeft. Maar wij op de scouting moesten echt ouders gaan bellen als kinderen niet komen  opdagen, voor het geval een kind onderweg een ongeluk heeft gehad. ook  als wij weten dat het kind altijd gebracht worden. Sommige ouders  reageerden bij het bellen dan wel heel passief agressief met "nou Pietje is vandaag naar een verjaardag sorry hoor".

TheBrown97 schreef op 13-11-2025 om 22:21:

[..]

Dat is echt heel raar. Wellicht zal er op zo'n balletschool maar 1 docent voor de groep staan die er geen tijd voor heeft. Maar wij op de scouting moesten echt ouders gaan bellen als kinderen niet komen opdagen, voor het geval een kind onderweg een ongeluk heeft gehad. ook als wij weten dat het kind altijd gebracht worden. Sommige ouders reageerden bij het bellen dan wel heel passief agressief met "nou Pietje is vandaag naar een verjaardag sorry hoor".

Wij melden ons kind netjes af bij clubjes als ze niet komt, maar er wordt hier echt niet gebeld naar ouders als een kind er niet is. Het is immers niet verplicht. En de weg er naartoe is cru gezegd niet onze verantwoordelijkheid. Op de terugweg kan een kind ook een ongeluk krijgen. Daarnaast besteden trainers hun tijd graag aan de kinderen die er wel zijn, niet aan het bellen naar ouders van kinderen die er niet zijn.

Enige momenten dat er gebeld wordt is wanneer je aangemeld bent voor een wedstrijd en je bent er niet.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.