Trees45
20-01-2026 om 10:46
Speelmaatjes
Mijn dochter is 6 jaar en zit in groep 2 waar ze het erg leuk heeft. Ze heeft in de klas wel wat meiden waar ze mee omgaat en mee speelt. Ook op de opvang heeft ze het leuk en speelt ze maekklijk met andere kinderen. In onze buurt wonen veel kinderen maar het lijkt alsof alles afgesproken wordt. Het valt me op dat kinderen niet zonder ouders naar buiten gaan en de ouders die elkaar kennen daar spelen de kinderen ook met elkaar. Snap ik helemaal maar ik vind het best ingewikkeld geworden allemaal. Ik gun mijn dochter ook speelmaatjes in de buurt en ik ga regelmatig met haar naar het speeltuintje in de buurt. Vaak zijn er dan ook geen kinderen te bekennen. Wij zijn wat oudere ouders met weinig jongere kinderen om ons heen en dus zou het zo fijn zijn om voor haar wel wat leeftijdsgenootjes te kennen in de buurt ipv altijd maar alleen te spelen. Ik ken wel wat mensen in de buurt maar ga niet intensief met ze om. Ik vraag me af of iemand me tips kan geven en ook hoe ervaren andere ouders dit?
Zeespiegel
21-01-2026 om 22:48
wij merken dat ook wel. Niet heel veel kinderen in de buurt. Maar die paar kinderen die buiten spelen hebben allemaal al een vriend(in) mee. Of zijn nog wat jonger er met de ouders op pad. Inmiddels wel een speelkameraadje gevonden, die wat verder weg op school zit, dus niet continu bij klasgenoten kan spelen. Verder vraagt onze kleuter zelf klasgenoten te spelen. Het lastige daarin is dat niet iedereen dezelfde bso dagen heeft, dus dat niet alleen de wil er moet zijn, maar ook het gaatje in de agenda. Dus dat vraagt wat meer vooruit plannen dan vroeger, toen ik zelf klein was. Best jammer.
troelahoep
23-01-2026 om 08:51
Zeespiegel schreef op 21-01-2026 om 22:48:
wij merken dat ook wel. Niet heel veel kinderen in de buurt. Maar die paar kinderen die buiten spelen hebben allemaal al een vriend(in) mee. Of zijn nog wat jonger er met de ouders op pad. Inmiddels wel een speelkameraadje gevonden, die wat verder weg op school zit, dus niet continu bij klasgenoten kan spelen. Verder vraagt onze kleuter zelf klasgenoten te spelen. Het lastige daarin is dat niet iedereen dezelfde bso dagen heeft, dus dat niet alleen de wil er moet zijn, maar ook het gaatje in de agenda. Dus dat vraagt wat meer vooruit plannen dan vroeger, toen ik zelf klein was. Best jammer.
zoiets wilde ik ook zeggen inderdaad. Hier in de buurt wonen wel kinderen maar in de bijna 20 jaar dat we hier wonen hebben we het buitenspelen enorm zien afnemen. Mijn eigen kinderen (nu rond de jongvolwassen leeftijd) hadden al weinig spontane buitenspeelmomenten, omdat toen ook al bijna alles via speelafspraakjes ging vanwege bso's en sportclubjes. Als je dan ook nog eens met een vriendje van school speelt dan blijft er gewoon geen gelegenheid meer over om eropuit te gaan in de buurt, en verdwijnt de cultuur van het buitenspelen. Inderdaad jammer, ik denk dat kinderen daar wel iets aan missen.
MamaE
23-01-2026 om 14:04
Hier hebben wij een speeltuintje in de straat. Dochter ging daar als kleuter al wel zelf heen en trof ook regelmatig kinderen. Vooral in de middag na school en in het voorjaar/zomer ook na het avondeten nog wel even.
Dat stond en staat naast de BSO/zwemles/clubjes die kinderen ook hebben. Niet iedereen heeft dat op dezelfde dagen. Als je met je speelafspraakje naar de speeltuin gaat, wil dat niet zeggen dat andere kinderen daar niet kunnen aansluiten.
Dochter belt ook wel eens aan bij vriendinnetjes of ze komen spelen en andersom net zo goed. En afspreken met vriendinnen na schooltijd.