gyal
11-12-2025 om 15:23
Speelafspraakjes
Wil even spuien..
Hartstikke leuk voor mn kind dat ze vriendinnetjes maakt, en meestal gaat het ook best goed. Maar het komt ook weleens voor dat mijn kind niet meer naar mij luistert en steeds maar dingen blijft doen zoals op bed springen, in mijn slaapkamer gaan terwijl ik duidelijk de regels heb aangegeven. Wat moet ik hier nou mee? Ook zo vervelend, dat ik de sibling erbij krijg omdat die ook heel graag mee wil spelen en dan krijg je dus zo n dominant kind in huis waar mn kind ook eigenlijk niet zoveel mee heeft. Dan merk ik toch weer aan mezelf dat ik dan het moeilijk vind nee te zeggen tegen zo n ouder, dat ik 1 kind wel genoeg vind. Ik ben nu echt de tijd weer aan het uitzitten. Overal aan zitten, steeds weer in de woonkamer komen pfff..
Vind toch wel vervelend als ik steeds de politie agent moet komen uithangen.
Dymo
12-12-2025 om 12:33
Mijn eigen kind is trouwens ook wel een strontvervelend geweest bij een ander kind thuis. Die twee haalden gewoon het slechtste in elkaar boven. Toen ik dochter ging ophalen, hadden ze net buiten een schep gevonden, waarmee ze grote scheppen zand de keuken in smeten. Ik heb mijn kind hardhandig op een stoel gepoot en toegesist dat het daar moest blijven, zelf netjes geholpen met opruimen en vervolgens mijn schatje sorry laten zeggen. Zij is daar ook nooit meer uitgenodigd en dat snap ik volkomen. Ze heeft thuis ook nog een flinke preek gehad. Ook al was het niet alleen haar schuld, ze had vrolijk meegedaan.
Miepjecody
12-12-2025 om 12:42
gyal schreef op 12-12-2025 om 12:11:
Als er een kind komt spelen, gaan ze eerst wat eten en drinken, voordat ze gaan spelen. Met mooier weer gingen ze bijvoorbeeld op de stoep voor het huis of in de tuin spelen met fiets, step oid. Ook heb ik wat speelgoed voor in de tuin. Nu het kouder is mogen ze dan op haar slaapkamer spelen. Ze heeft daar haar speelgoed staan. Het is gehorig dus ik krijg al gauw door als er wat aan de hand is. Ook kom ik naar boven om even te kijken of het goed gaat. En doe ik bijvoorbeeld even de was. Ik heb een babyfoon camera die ik dan op haar kamer aanzet als ik met mijn baby bezig ben. Zo kan ik toch een oogje in het zeil houden en is het rustig voor mijn baby in de woonkamer. Kinderen moet ik ook altijd remmen bij mijn baby omdat ze dat natuurlijk super leuk en schattig vinden en dan vol met de handen gaan graaien naar babys gezicht enzo.
Ik noem de regels ook op tegen mijn kind en het kind wat komt spelen. Alleen op eigen kamer spelen, niet gillen en rennen. Etc
Verder is 2 uurtjes echt meer dan genoeg tijd om te spelen, langer gaat niet gebeuren.
Meestal gaat dat best goed. Gisteren was het drama, luisteren totaal niet en zitten overal aan, fluisteren, stiekem sluipen naar de keuken uit nieuwsgierigheid, gewoon stom sneaky gedrag. Meerdere keren op de andere kamers geweest, overal vieze handen op mn ramen. Ik had het niet onder controle want ze hadden gewoon schijt. Vooral de sibling. Mijn kind deed gewoon lekker mee.
Er is sprake van taalbarriere met de ouders, (Pools) dus ik heb geen moeite gedaan om te zeggen dat het niet goed ging.
Heeft ze in de woonkamer geen speelgoed?
gyal
12-12-2025 om 12:48
Miepjecody schreef op 12-12-2025 om 12:42:
[..]
Heeft ze in de woonkamer geen speelgoed?
Nee. Ik vind dat gevaarlijk, ik heb een baby die in de woonkamer speelt en ik wil voorkomen dat baby te klein speelgoed te pakken krijgt. Daarbij vind ik het fijn dat ze op haar eigen kamer kan spelen. En dat vind ze zelf ook leuk.
Miepjecody
12-12-2025 om 12:49
gyal schreef op 12-12-2025 om 12:48:
[..]
Nee. Ik vind dat gevaarlijk, ik heb een baby die in de woonkamer speelt en ik wil voorkomen dat baby te klein speelgoed te pakken krijgt. Daarbij vind ik het fijn dat ze op haar eigen kamer kan spelen. En dat vind ze zelf ook leuk.
Lijkt me erg eenzaam om altijd boven te spelen
MamaE
12-12-2025 om 12:54
Dat was toch niet de vraag, waar ze moeten spelen? Er zijn ook gezinnen waar ze een speelkamer hebben. Als je tegen kind en vriendjes zegt dat ze daar mogen spelen en uit andere ruimtes weg moeten blijven, dienen ze zich daar gewoon aan te houden. Als je vijf bent, ben je niet in de positie om de regels en het reilen en zeilen in andere gezinnen ter discussie te stellen.
Renmuis
12-12-2025 om 12:57
Tja, je klinkt zelf ook wel weinig flexibel. Dan snap ik wel dat kinderen (ook jouw eigen kind) het soms leuk vindt om de grenzen te gaan aftasten. En even naar de keuken sluipen om te kijken hoe VERBODEN verboden toegang is. Sommige kinderen zijn daar wat ondernemender in, en dat vindt jouw kind natuurlijk interessant en die lift lekker mee op de durf en ondeugendheid van vriendje.
Het is jouw huis, en het zijn jouw grenzen, en je hebt het recht die te bewaken. Maar als je dit soort grenzen als "niet in de woonkamer komen" heel strak vasthoudt zonder daar een reden toe te hebben waarvan je kinderen de rechtvaardigheid accepteren, dan blijf je dit soort dingen krijgen, denk ik.
Decembermamma
12-12-2025 om 13:07
Hier echt nooit problemen gehad met spelende kinderen, blijkbaar zocht zoon ze goed uit. Soms kwamen ze met 2 mee en soms met 3 of 4 ging eigenlijk altijd wel goed. Het is ook weleens gebeurd dat ze met zijn 3en bij ons speelden en vervolgens met 5en eindigden, ook bij ons. O en als ze rotzooi maakten, werd dat voor vertrek weer opgeruimd dat wisten ze allemaal en ook de ouders.
Poezekat
12-12-2025 om 13:14
mikado123 schreef op 12-12-2025 om 06:59:
O ik weet nog dat een vader van een vriendinnetje van mijn dochter er 4 of 5 mee naar huis meenam. Wij (de moeders van de andere kinderen) keken hem aan, weet je dat echt zeker? Ja hoor want met 3 wordt het gedoe dus 4 of 5 is veel makkelijker. die splitsen wel op in groepjes bij een ruzietje.
Hij heeft geen kind aan ze gehad.
Hier kwamen vaak vriendjes spelen op het veldje naast ons huis en wisten goed de weg naar onze achtertuin, stonden er ineens een aantal klasgenootjes in de tuin, kregen een snoepje en daarna gingen ze verder spelen, soms in de achtertuin en andere keren met zijn allen, inclusief zoon, terug naar het veldje. Het had wel wat gezelligs zo.
oudmaarnognietkoud
12-12-2025 om 14:57
gyal schreef op 11-12-2025 om 16:25:
Fijn om te lezen hoe andere ouders het aanpakken. En je hebt gelijk, ik ben ze geen verantwoording schuldig waarom ik iets niet wil.
Beetje dramatisch bericht van mij net dat ik ze niet meer hier wil hebben maar ff serieus, je bent 6 en je maakt zo n opmerking? Ook dat ik steeds dezelfde dingen moet herhalen, niet de kat plagen, niet aanzitten, etc
Mijn zoon had een vriendje waar hij echt dikke mik mee was. Die heeft 1 keer onze kat gepest. In de kat prikken en aan zn staart trekken. Dat jongetje heb ik stevig bij zijn pols gepakt en gezegd dat als ik dat nog een keer zie hij hier niet meer over de vloer hoeft te komen. Hij heeft het overigens nooit meer gedaan. Mijn zoon lette daar ook scherp op want hij wilde echt graag met dat vriendje spelen.
Sommige grenzen kunnen maar beter duidelijk zijn.
Dat geldt uiteraard ook voor onnodig veel rotzooi maken, een bed als trampoline gebruikten etc etc.
Due-scimmie
12-12-2025 om 14:57
Is het wel leuk genoeg op haar kamer om daar 2 uur te spelen? Mijn kinderen vermaken zich niet zo snel 2 uur op hun kamer. Zeker niet als al het andere 'verboden' terrein is.
Het klinkt of je er erg bovenop zit, ook met die babyfoon daar. Wat gebeurt er als je het juist meer loslaat en niet meteen reageert? Vaak lost het zichzelf wel op. Dat zal kind met baby als die ouder is ook hebben, dan zullen ze ook wel eens ruziën of dingen doen die niet mogen.
Agen
12-12-2025 om 15:39
[..]
Dit klinkt nogal sneu, dat ze een tweederangskind is dat het veld moet ruimen voor de baby. Genoeg kinderen die van minder op standig worden.
yette
12-12-2025 om 16:04
[..]
Wacht even ... je bent er dan toch zeker bij?!
Kinderen en baby's kunnen prima in dezelfde ruimte hoor! Daar leren ze alleen maar van. Baby's zullen op die manier beter leren omgaan met prikkels en kleuters zullen leren hoe ze zich moeten gedragen tegenover iemand die kwetsbaar is.
Ik liet mijn kleuters met hun vriendjes sowieso liever beneden spelen dan dat ze zonder toezicht hun slaapkamer overhoop haalden. Want de kans daarop is op die leeftijd vrij groot. Zolang er baby's hier thuis waren, werd er beneden vooral gespeeld met veilige dingen zoals Duploo, verkleedkleren, het keukentje ...
En als de oudsten iets 'gevaarlijks' wilden doen, tekenen of met Playmobil of zo, dan moesten ze wachten tot de baby sliep of deden ze dat aan tafel of op een groot laken en ging de baby in de box.
Ik denk trouwens dat het bij de meeste mensen ongeveer zo gaat als het hier ging. Ikzelf ken in elk geval niemand waarbij kleuters met hun vriendjes niet welkom zijn in de woonkamer. Misschien vinden de vriendjes van jouw kind dat ook een beetje raar en gaan ze daarom op onderzoek uit?
Bakblik
12-12-2025 om 17:20
[..]
Dat is toch een box voor uitgevonden? Zolang jij erbij bent kan de baby vrij tijgeren, kruipen of langs de tafel stappen en houd jij de kinderen actief uit elkaar. Als jij even naar het toilet of de voordeur moet gaat de baby even in de box.
Zeker mijn tweede heeft tot zijn derde jaar regelmatig in de box gezeten, al dan niet met speelgoed. Als ik naar het toilet ging dan ging hij in de box. Dat benoemde ik ook. Mama gaat even x y z Junior gaat even in de box! Dat was prima op de meeste momenten. Dat heb ik echt vanaf kleins af aan gedaan. Daar moet je niet nog mee beginnen als ze al goed in protest kunnen gaan maar echt vanaf het moment dat ze weleens buiten de box mogen.
Boven had ik een hekje waarmee de babykamer dicht kon zonder dat de deur echt dicht was. Die constructie deed ook dienst als "de box". Was kind aan het helpen met was ophangen en de bel ging dan kon hij zo over het hekje op zijn eigen veilige kamer spelen.
Miepjecody
12-12-2025 om 17:51
MamaE schreef op 12-12-2025 om 12:54:
Dat was toch niet de vraag, waar ze moeten spelen? Er zijn ook gezinnen waar ze een speelkamer hebben. Als je tegen kind en vriendjes zegt dat ze daar mogen spelen en uit andere ruimtes weg moeten blijven, dienen ze zich daar gewoon aan te houden. Als je vijf bent, ben je niet in de positie om de regels en het reilen en zeilen in andere gezinnen ter discussie te stellen.
Ik reageerde niet op de Op, maar op de lopende discussie dat mag gewoon
Ook als kind geen vriendjes te spelen heeft vind ik het gek dat er geen speelgoed beneden is.
felija
12-12-2025 om 17:59
gyal schreef op 11-12-2025 om 16:11:
Heb nu de vader geappt om ze te komen halen. De kinderen zijn niks gewend. Mijn man kwam net thuis en krijgt gelijk rare opmerkingen van wat ben jij zwart en ik vind jouw vader niet mooi.
hij is Zuid Amerikaans. Ben echt even flabbergasted.
Ik hoef ze niet meer boven te hebben, dit kind en sibling hoef ik niet meer in huis.
Sommige ouders gebruiken je gewoon als oppas voor hun kinderen, niet doen! Goed dat je hebt geappt. Laat die vader maar eens snel beginnen met het opvoeden van zijn eigen grut, da's hoognodig zo te lezen.
O, edit: het topic heeft een andere wending genomen, eerst bijlezen.

hij is Zuid Amerikaans. Ben echt even flabbergasted.