Nadja90
08-06-2026 om 12:23
Slaapfeestje
Hee hoi allemaal,
Mijn dochter wordt binnenkort 7 en roept al twee jaar dat ze heel graag een slaapfeestje wil. Dit jaar gaat het ervan komen. In eerste instantie mochten er twee kindjes komen, maar dit aantal is na afstemming met de ouders opgevoerd naar 3. Leek me achteraf ook wel slimmer qua even aantal. Ik heb een goed gevoel bij de ouders- en kindjes. Zij (denk ik) ook bij ons, want ik heb uiteraard van tevoren gevraagd of de betreffende kindjes dit mogen én willen. Iedereen reageerde hier positief en enthousiast op. Hun kinderen zijn makkelijke slapers en hebben ervaring met logeren. Mijn eigen dochter nog niet, dus het zal me benieuwen. Maar oke!
Het idee is als volgt; om 17.00 beginnen met cadeautjes en pizzarette. Erna de matrassen, slaapzakken, kussens en knuffels schikken. Beetje spelen, en wellicht wat tutten met gezichtsmaskertjes en nagellak. Vervolgens popcorn en film, en erna tandenpoetsen en naar bed. Ik realiseer me dat het wat later wordt dan gebruikelijk, maar hoop toch wel dat het om 23.00 uur stil is. Het plan leek me best prima en overzichtelijk.
De volgende ochtend een lekker ontbijtje, en dan héél gauw naar huis!
Maar online en op forums als deze lees ik veel schokkende reacties, en ook als ik het mensen om me heen vertel zeggen ze wauw, gewaagde keuze. Ik merk dat ik hier wat zenuwachtig van word..
Kan iemand me geruststellen, of zie ik nou echt iets enorm over het hoofd?
Uiteraard, heimwee en dat soort situaties kan ik me goed voorstellen. Ik heb mijn dochter er al op voorbereid dat het best zou kunnen dat de kindjes bij het slapen gaan toch wat bang worden en misschien opgehaald moeten worden.
Herfstappeltaart
08-06-2026 om 13:13
Overigens heb ik bij dat make-up gedoe ook wel altijd gemengde gevoelens. In de USA heb je van die achterlijke wedstrijdjes dat kleine meisjes eruit zien als volwassen vrouwen, uitdagend en totaal verknipt. Heel verwerpelijk en het geeft hele verkeerde signalen af.
Maar nagellakjes en een maskertje van banaan met een welness-muziekje vind ik lief 
Niks mis mee hoor. Ik zie dat gewoon als spelen, net als met een keukentje en serviesje.
letterkoekje
08-06-2026 om 13:15
Ik hoop dat zowel je dochter, jij en de vriendinnetjes allemaal genieten.
Persoonlijk vind ik die film ook 'zwaar'. Ze zijn nog zo klein, het is de eerste keer dat er kinderen bij jullie komen slapen en voor de anderen is het bij jullie zijn, ook nieuw.
Zouden ze niet genoeg te kletsen hebben of gewoon een raadspelletje doen (met popcorn) om de tijd door te brengen. Maak ze maar goed moe, dan is de slaaptijd des te sneller aangebroken en wordt er niet lang meer in bed gespeeld.
Vergeet niet foto's te maken van haar 1ste feestje!
Wieder
08-06-2026 om 13:30
Gewaagd? Wat kan er precies gebeuren dan? Dat je een nachtje niet zo lekker slaapt? Boeien. Mijn dochter is op haar elfde op een slaapfeestje geweest op een boot-die-niet-voer. De jarige viel letterlijk tussen wal en schip en een ander viel in een luik. Dat was achteraf gezien gewaagd, maar ze hebben het allemaal zonder veel kleerscheuren overleefd en ze vonden het een mooi verhaal. Jouw feestje klinkt helemaal leuk. 4 lijkt me beter dan 3 en als de ouders van de genodigden en jullie het zien zitten, moet de rest gewoon niet zeuren. Ook de 7-jarigen van nu zijn niet van suiker!
Ademes
08-06-2026 om 13:38
Herfstappeltaart schreef op 08-06-2026 om 13:13:
Overigens heb ik bij dat make-up gedoe ook wel altijd gemengde gevoelens. In de USA heb je van die achterlijke wedstrijdjes dat kleine meisjes eruit zien als volwassen vrouwen, uitdagend en totaal verknipt. Heel verwerpelijk en het geeft hele verkeerde signalen af.
Maar nagellakjes en een maskertje van banaan met een welness-muziekje vind ik lief
Niks mis mee hoor. Ik zie dat gewoon als spelen, net als met een keukentje en serviesje.
Je kunt ook een eigengemaakt toetje in elkaar knutselen. Dat deden wij vroeger...
Nadja90
08-06-2026 om 13:41
Schemerlampje schreef op 08-06-2026 om 12:58:
Ik zou wel een beetje oppassen met honing, zeker bij kinderen met hooikoorts. Eerst een beetje op de hand proberen?
Je kunt in plaats van een film, ook afleveringen van een leuke serie kijken? Die als losse afleveringen te kijken zijn. Dan hoef je niet halverwege een film te stoppen als het te laat wordt.
Oh hier heb je helemaal gelijk in. Mijn dochter barst (helaas) van de allergieën, inclusief hooikoorts. Ik las onlangs pas dat honing inderdaad ook gevoeligheden teweeg kan brengen. Nou, daar hebben we dan gelukkig geen last van gehad. Maar ben nu wel wat voorzichtiger. Dus, goed punt: enkel geprakte banaan in dit geval
Schemerlampje
08-06-2026 om 13:41
Broadway schreef op 08-06-2026 om 13:00:
[..]
waarvoor wordt het te laat dan? ze hoeven de bus niet te halen toch? dan vallen er 2 in slaap. boeien. daarna gaan ze vast ook nog keten. de volgende dag een croissantje erin en met een welgemeend succes afleveren aan de ouders. doeg!
Maakt mij niet uit, maar TO wil om 23.00 uur het licht uitdoen.
Nadja90
08-06-2026 om 13:42
Ademes schreef op 08-06-2026 om 13:38:
[..]
Je kunt ook een eigengemaakt toetje in elkaar knutselen. Dat deden wij vroeger...
Een eigengemaakt toetje? Klinkt goed! Tell me more!
Herfstappeltaart
08-06-2026 om 13:44
Ademes schreef op 08-06-2026 om 13:38:
[..]
Ja of maskers kleuren en uitknippen, of eierkoeken versieren, of koekjes bakken....maar dit is gewoon ook leuk.,
Decembermamma
08-06-2026 om 13:47
Ik zou eerder gaan knutselen in plaats van gezichtsmaskertje enzo. Filmpje met wat lekkers is helemaal leuk.
Overigens worden er hier in de omgeving ook wel slaapfeestjes gegeven maar dan toch meestal vanaf groep 6 ofzo.
Ademes
08-06-2026 om 13:51
Nadja90 schreef op 08-06-2026 om 13:42:
[..]
Een eigengemaakt toetje? Klinkt goed! Tell me more!
![]()
Regenboogpuddinkjes, S'mores, trifle, versierde cakejes, verzin maar. Denk dat er veel te vinden is online.
Nadja90
08-06-2026 om 14:03
Wieder schreef op 08-06-2026 om 13:30:
Gewaagd? Wat kan er precies gebeuren dan? Dat je een nachtje niet zo lekker slaapt? Boeien. Mijn dochter is op haar elfde op een slaapfeestje geweest op een boot-die-niet-voer. De jarige viel letterlijk tussen wal en schip en een ander viel in een luik. Dat was achteraf gezien gewaagd, maar ze hebben het allemaal zonder veel kleerscheuren overleefd en ze vonden het een mooi verhaal. Jouw feestje klinkt helemaal leuk. 4 lijkt me beter dan 3 en als de ouders van de genodigden en jullie het zien zitten, moet de rest gewoon niet zeuren. Ook de 7-jarigen van nu zijn niet van suiker!
Haha oh wauw! Dat is wel een verhaal ja! Ten opzichte daarvan klinken onze plannen inderdaad verre van gewaagd! Bedankt voor het helpen relativeren!
Broadway
08-06-2026 om 14:07
Schemerlampje schreef op 08-06-2026 om 13:41:
[..]
Maakt mij niet uit, maar TO wil om 23.00 uur het licht uitdoen.
Die planning klonk vrij fluïde en volgens mij is TO best relaxed dus komt vast goed
letterkoekje
08-06-2026 om 14:13
Trouwens, het kan best warm/heet zijn, de avond dat het feestje wordt gegeven. Heb je een tuin? Dan ga je beter niet naar een film zitten kijken maar misschien buiten wat waterspelletjes doen of een opblaaszwembad (of jullie eigen zwembad). Of aan het begin van het feestje ze alles laten prepareren voor waterijsjes, die dan tegen 20 uur wel helemaal bevroren zijn en die ze dan buiten kunnen oplikken.
Renmuis
08-06-2026 om 14:16
Helemaal leuk juist! Zou mijn dochter ook tof gevonden hebben. Je hoort het niet zo vaak, maar dat is omdat het niet gebruikelijk is, niet omdat het een slecht idee is. Een maskertje en nagellak is ook prima. Dagelijkse skincare routines en make-up rituelen wil je nog niet op die leeftijd, maar een beetje spelen met tutten hoort er gewoon bij.
Veel plezier met de meiden!
Nadja90
08-06-2026 om 14:17
letterkoekje schreef op 08-06-2026 om 14:13:
Trouwens, het kan best warm/heet zijn, de avond dat het feestje wordt gegeven. Heb je een tuin? Dan ga je beter niet naar een film zitten kijken maar misschien buiten wat waterspelletjes doen of een opblaaszwembad (of jullie eigen zwembad). Of aan het begin van het feestje ze alles laten prepareren voor waterijsjes, die dan tegen 20 uur wel helemaal bevroren zijn en die ze dan buiten kunnen oplikken.
Inderdaad! Het kan hier goed warm worden binnen, dus ik hoop heel erg dat het meevalt in die week. We hebben zeker een tuin, dus afkoelen kan zeker. Wil ze alleen niet te veel opladen, maar juist een beetje downscalen zo richting bedtijd.. 😅