Nadja90
08-06-2026 om 12:23
Slaapfeestje
Hee hoi allemaal,
Mijn dochter wordt binnenkort 7 en roept al twee jaar dat ze heel graag een slaapfeestje wil. Dit jaar gaat het ervan komen. In eerste instantie mochten er twee kindjes komen, maar dit aantal is na afstemming met de ouders opgevoerd naar 3. Leek me achteraf ook wel slimmer qua even aantal. Ik heb een goed gevoel bij de ouders- en kindjes. Zij (denk ik) ook bij ons, want ik heb uiteraard van tevoren gevraagd of de betreffende kindjes dit mogen én willen. Iedereen reageerde hier positief en enthousiast op. Hun kinderen zijn makkelijke slapers en hebben ervaring met logeren. Mijn eigen dochter nog niet, dus het zal me benieuwen. Maar oke!
Het idee is als volgt; om 17.00 beginnen met cadeautjes en pizzarette. Erna de matrassen, slaapzakken, kussens en knuffels schikken. Beetje spelen, en wellicht wat tutten met gezichtsmaskertjes en nagellak. Vervolgens popcorn en film, en erna tandenpoetsen en naar bed. Ik realiseer me dat het wat later wordt dan gebruikelijk, maar hoop toch wel dat het om 23.00 uur stil is. Het plan leek me best prima en overzichtelijk.
De volgende ochtend een lekker ontbijtje, en dan héél gauw naar huis!
Maar online en op forums als deze lees ik veel schokkende reacties, en ook als ik het mensen om me heen vertel zeggen ze wauw, gewaagde keuze. Ik merk dat ik hier wat zenuwachtig van word..
Kan iemand me geruststellen, of zie ik nou echt iets enorm over het hoofd?
Uiteraard, heimwee en dat soort situaties kan ik me goed voorstellen. Ik heb mijn dochter er al op voorbereid dat het best zou kunnen dat de kindjes bij het slapen gaan toch wat bang worden en misschien opgehaald moeten worden.
Groentetuin
08-06-2026 om 12:34
Ik vind 7 erg jong voor een slaapfeestjedat had ik nog 2 jaar uitgesteld, gelukkig heb je niet veel kinderen.
Grove planning lijkt goed, ik denk als leidraad, t loopt toch anders dan gepland.
Hoe laat worden ze opgehaald/weggebracht?
Lekker ontbijtje?
Laat je niet gek maken door wat anderen vinden,jouw dochter ,haar feestje en de afspraken zijn al gemaakt.veel plezier
MamaE
08-06-2026 om 12:34
Ik vind 7 vrij jong voor een slaapfeestje. Logeren deed dochter toen wel al vaker, maar dat is dan meestal met een vriendinnetje. Of met neefje en nichtje. Ze ging ook wel op kamp vanaf die leeftijd. Dus ze had het van ons wel gemogen op die leeftijd.
Maar als jullie dit zien zitten en de ouders en vriendinnetjes ook, waarom niet?
Misschien blijkt het toch minder leuk te zijn, weet je dat ook weer.
Joszy
08-06-2026 om 12:36
ik vind de tegenstelling tussen 'kindjes' en 'tutten met maskertjes' wel groot... ik zou tutten met maskertjes en nagellak nog een paar jaar uitstellen geloof ik.
Broadway
08-06-2026 om 12:36
je planning klinkt wel leuk! hoe de nacht gaat merk je vanzelf en in de ochtend lekker ontbijten met elkaar.
veel plezier! dit wordt vast een feest om nooit te vergeten!
Nadja90
08-06-2026 om 12:39
Groentetuin schreef op 08-06-2026 om 12:34:
Ik vind 7 erg jong voor een slaapfeestjedat had ik nog 2 jaar uitgesteld, gelukkig heb je niet veel kinderen.
Grove planning lijkt goed, ik denk als leidraad, t loopt toch anders dan gepland.
Hoe laat worden ze opgehaald/weggebracht?
Lekker ontbijtje?
Laat je niet gek maken door wat anderen vinden,jouw dochter ,haar feestje en de afspraken zijn al gemaakt.veel plezier
Inderdaad, 's ochtends een lekker ontbijtje en dan rapidement naar huis!
Je hebt gelijk; de plannen zijn gemaakt. No way back!
Komt vast goed!
Nadja90
08-06-2026 om 12:41
Joszy schreef op 08-06-2026 om 12:36:
ik vind de tegenstelling tussen 'kindjes' en 'tutten met maskertjes' wel groot... ik zou tutten met maskertjes en nagellak nog een paar jaar uitstellen geloof ik.
Nou, met maskertjes bedoel ik een geprakte banaan met honing hè!
Een wellness-muziekje op de achtergrond en komkommertje op de ogen en afspoelen met een warm washandje. Mijn dochter vindt dit altijd prachtig..
Brachiosaurus
08-06-2026 om 12:46
Klinkt leuk hoor, mijn dochter had dit toen ook fantastisch gevonden.
K zou er wel een beetje rekening mee houden dat er toch een kind midden in de nacht naar huis zou willen.
Mir31
08-06-2026 om 12:50
Onze dochter van 6 is gek op logeren, maar tot nu toe altijd met 1 kindje.
De ene keer slapen ze meer dan een andere keer. En ik heb ook weleens een uur op haar kamer gezeten, omdat ze elkaar elke keer weer stoorden bij het in slaap vallen. Dus ik hoop voor je dat dat met 3 logeetjes mee valt.
Ze zou ook een naar een logeer partijtje mogen. Zelf organiseren zou ik nog niet doen, omdat ze teveel vriendinnen heeft.
Ik zou zelf de popcorn een film overslaan, omdat ik denk dat je dat niet last-minute kan schrappen, maar dat het wellicht al laat is als je de rest van je programma hebt afgewerkt.
Je kan het natuurlijk ook zelf in je achterhoofd houden, mocht er toch nog voldoende tijd zijn.
Broadway
08-06-2026 om 12:55
Nadja90 schreef op 08-06-2026 om 12:41:
[..]
Nou, met maskertjes bedoel ik een geprakte banaan met honing hè!
Een wellness-muziekje op de achtergrond en komkommertje op de ogen en afspoelen met een warm washandje. Mijn dochter vindt dit altijd prachtig..
![]()
dat klinkt ook helemaal geweldig!
Schemerlampje
08-06-2026 om 12:58
Ik zou wel een beetje oppassen met honing, zeker bij kinderen met hooikoorts. Eerst een beetje op de hand proberen?
Je kunt in plaats van een film, ook afleveringen van een leuke serie kijken? Die als losse afleveringen te kijken zijn. Dan hoef je niet halverwege een film te stoppen als het te laat wordt.
Broadway
08-06-2026 om 13:00
Schemerlampje schreef op 08-06-2026 om 12:58:
Ik zou wel een beetje oppassen met honing, zeker bij kinderen met hooikoorts. Eerst een beetje op de hand proberen?
Je kunt in plaats van een film, ook afleveringen van een leuke serie kijken? Die als losse afleveringen te kijken zijn. Dan hoef je niet halverwege een film te stoppen als het te laat wordt.
waarvoor wordt het te laat dan? ze hoeven de bus niet te halen toch? dan vallen er 2 in slaap. boeien. daarna gaan ze vast ook nog keten. de volgende dag een croissantje erin en met een welgemeend succes afleveren aan de ouders. doeg!
Herfstappeltaart
08-06-2026 om 13:00
Ik vind het heel leuk klinken. Mijn kleindochter van 5 logeert af en toe hier en bij een nichtje en dat gaat goed. Jouw dochter is nog twee jaar ouder. En vier kinderen lijkt me te overzien. Inderdaad wel rekening houden met nachtelijk gedoe. Veel plezier!
mana_sutiyuq
08-06-2026 om 13:03
slaapfeestjes waren hier pas in groep 8.
En tutten met maskertjes en zo ook pas vanaf die leeftijd, zelfs als het met banaan en honing is het geeft toch een signaal af.
Die kinderhuidjes hebben dat helemaal niet nodig, en als ze wel iets nodig hebben is het via de huisarts en de dermatoloog.
Dus dat deel zou ik zeker niet doen.
Knorbeest
08-06-2026 om 13:10
Dit is helemaal geweldig en leuk! Planning en ideeën lijken me prima, alleen om 23u stil en slapen lijkt me wat optimistisch. Het is uiteindelijk maar 1 nachtje, dus een keer wat minder slaap overleven ze heus wel hoor. Geniet vooral van de voorbereidingen samen met je dochter 😊