Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Schooladvies VWO maar niet willen leren

Hoi,
Hopende op wat ervaringsdeskundigen onder ons... 
Onze dochter zit nu in groep 8. Eind groep 7 heeft zij VWO schooladvies gekregen vanwege haar cito-uitslagen en haar inzet en gedrag op school. Volgens haar juf is ze 'echt een vwo-type', ze heeft altijd haar huiswerk af, doet haar best, goede concentratie en haalt goede cijfers. 
Echter, thuis is ze heel anders. Wij moeten haar meestal aansporen om haar toetsen te leren, ze plant niet goed en komt er vaak pas de avond van tevoren achter dat ze haar huiswerk nog moet doen en wordt chagrijnig als wij over de voorbereiding van de toetsen beginnen. 
We hebben het er vanavond over gehad en ze geeft aan dat ze het leren voor de toetsen saai vindt en daarom voor zich uit schuift. Ze 'haat' leren zoals ze zelf zegt. Alleen rekenen en topo vind ze leuk. Ik heb bij haar dan ook aangegeven dat ze wel zelfstandig toetsen zal moeten leren en haar huiswerk zal moeten plannen en maken als ze op de middelbare zit. Als ze daar echt een hekel aan heeft, misschien is het VWO niveau dan niet juist voor haar. HAVO lijkt me dan meer passend.

Ik twijfel echter of ik hier wel goed aan doe. Ik heb, mijn man ook, zelf HAVO gedaan en ik vond er ook vaak geen klap aan. Maar ik leerde altijd wel. Wij wilden wel goede cijfers halen. Dit lijkt me vrij normaal eigenlijk.

Voor de ouders met kinderen in groep 8: laten jullie de kinderen helemaal vrij t.a.v. de toetsen en huiswerk, oftewel, is het compleet hun eigen verantwoordelijkheid? 
We willen het best loslaten en haar zelf alles laten plannen en haar toetsen zelf laten voorbereiden, maar vinden dat ook best lastig als ze daardoor 1 a 2 niveaus omlaag gaat.
Aan de andere kant, volgens jaar moet ze alles zelfstandig doen, dus kan het juist goed zijn om ons er niet meer mee te bemoeien.


Nee, ik laat niet los, zeker op de middelbare school niet. Daar is nog veel begeleiding voor nodig. En het klinkt alsof je dochter weinig uitdaging heeft op school, dan wordt het op een lager niveau echt niet makkelijker. Zo te horen hoeft ze nu niet echt te leren om goede punten te halen

Nee joh, op de middelbare hoeft ze het nog niet allemaal zelfstandig te doen. Veel kinderen lukt het dan nog niet zelf. Ze moet wel zelf naar het vwo willen. Wat interesse hebben in dingen helpt wel enorm. Mijn jongste is daarom van vwo naar havo overgestapt. Hij vond er geen klap aan. Dus dat kan ook altijd later nog. 

Lekker naar het vwo laten gaan hoor! Het is volstrekt normaal dat slimme kinderen op de basisschool weinig tot niets hoeven te doen om toch prima cijfers te halen. Meestal zijn ze er op de middelbare vrij snel achter dat daar iets meer gedaan moet worden.
Mijn oudste heeft op de basisschool nog nooit thuis en voor een toets geleerd. Zelfs topo deed ze op school tussen de bedrijven door en dat ging prima. Ze moeten later nog genoeg huiswerk doen. Als het nu nog even zonder kan, is dat alleen maar fijn.

ABCAmy

ABCAmy

18-10-2021 om 23:32 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 18-10-2021 om 23:25:

Lekker naar het vwo laten gaan hoor! Het is volstrekt normaal dat slimme kinderen op de basisschool weinig tot niets hoeven te doen om toch prima cijfers te halen. Meestal zijn ze er op de middelbare vrij snel achter dat daar iets meer gedaan moet worden.
Mijn oudste heeft op de basisschool nog nooit thuis en voor een toets geleerd. Zelfs topo deed ze op school tussen de bedrijven door en dat ging prima. Ze moeten later nog genoeg huiswerk doen. Als het nu nog even zonder kan, is dat alleen maar fijn.

Ja, maar dat is juist wel 'het probleem'. Als ze niet leert voor haar toets, bijv. geschiedenis, dan haalt ze zeker een onvoldoende. Wij helpen haar altijd door te overhoren en samen te vatten. Als zij zo een negatieve instelling heeft, neig ik ernaar om haar bij de volgende toets niet meer te helpen en het haar helemaal zelf te laten doen. Op die manier kunnen we zien of ze zelfstandig kan leren en de verantwoordelijkheid heeft om een goed cijfer te halen.

Maar ben ik dan niet te streng? Als ik jullie reacties zo lees wel. Maar we willen ook niet dat ze verzuipt en straks niet mee kan op het vwo. Dan voelt havo veiliger.

ABCAmy schreef op 18-10-2021 om 23:32:

[..]

Ja, maar dat is juist wel 'het probleem'. Als ze niet leert voor haar toets, bijv. geschiedenis, dan haalt ze zeker een onvoldoende. Wij helpen haar altijd door te overhoren en samen te vatten. Als zij zo een negatieve instelling heeft, neig ik ernaar om haar bij de volgende toets niet meer te helpen en het haar helemaal zelf te laten doen. Op die manier kunnen we zien of ze zelfstandig kan leren en de verantwoordelijkheid heeft om een goed cijfer te halen.

Maar ben ik dan niet te streng? Als ik jullie reacties zo lees wel. Maar we willen ook niet dat ze verzuipt en straks niet mee kan op het vwo. Dan voelt havo veiliger.

De havo is meer leerwerk, dus daar heeft ze geen voordeel van. Met mijn jongste heb ik vooral in de brugklas strijd gehad, tot dagelijkse hysterische partijen aan toe. Dat heb ik dus wel op een gegeven moment losgelaten, en ze is nietsdoend zonder zittenblijven door de mavo gegaan. Wel steeds hakken over de sloot. Nu zit ze in 4 havo en lijkt ietsje serieuzer. Er lag daadwerkelijk een planning voor de proefwerkweek (nu de uitvoering nog).

Vooralsnog zou ik bij een kind in groep 8 nog even niet de strategie aanpassen. Eerst naar de middelbare, zo hoog mogelijk niveau. Afstromen kan altijd nog.

ABCAmy

ABCAmy

18-10-2021 om 23:51 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 18-10-2021 om 23:40:

[..]

De havo is meer leerwerk, dus daar heeft ze geen voordeel van. Met mijn jongste heb ik vooral in de brugklas strijd gehad, tot dagelijkse hysterische partijen aan toe. Dat heb ik dus wel op een gegeven moment losgelaten, en ze is nietsdoend zonder zittenblijven door de mavo gegaan. Wel steeds hakken over de sloot. Nu zit ze in 4 havo en lijkt ietsje serieuzer. Er lag daadwerkelijk een planning voor de proefwerkweek (nu de uitvoering nog).

Vooralsnog zou ik bij een kind in groep 8 nog even niet de strategie aanpassen. Eerst naar de middelbare, zo hoog mogelijk niveau. Afstromen kan altijd nog.

Ja, dat klopt. Afstromen kan altijd, heb ik zelf ook gedaan. In November hebben we nog een schooladvies-aanpas gesprek. Misschien moeten we het daar vanaf laten hangen. 

Overigens lijkt het me nog wel goed om haar zelf een keer een toets te laten voorbereiden. Plannen, niet alles op het laatste moment laten oppakken, moeten de kinderen echt leren kunnen. De overgang naar de middelbare lijkt me zo groot.

Ze wil overigens graag naar vwo, daar niet van. Ik vind het overigens wel vervelend dat ze de enige in de klas met puur vwo niveau is. De rest heeft een ander advies gehad en ze wordt letterlijk 'geklierd' dat ze een nerd is en vwo advies heeft. Ik weet niet of jullie dit herkennen, maar ik vind het echt raar dat dit zo gebeurd. 

Dat ze geklierd wordt met VWO is niet raar, dat is jaloezie. 
Zeker op het vwo laten starten. Als ze het te makkelijk vindt wordt ze waarschijnlijk nog vervelender. En nee, in de brugklas hoeft ze het nog zeker niet zelfstandig te kunnen. Ze hebben het op de middelbare over de driehoek leerling-school-ouder. Die ouder moet dus ook aan de slag. Het deel van je brein waarmee je kan plannen is pas af ergens rond je 20e. Dus dat ze dat niet kan is niet zo gek. Daarnaast groeien ze sociaal, emotioneel en als mens enorm in de brugklas, dus de kans dat ze het licht ziet en aan het werk gaat is zeker aanwezig. Kan ook later nog komen, tot die tijd ondersteunen vrees ik. 

Eens met de reageerders. Ze wordt op school duidelijk te weinig uitgedaagd, dat helpt niet mee om als kind intrinsiek gemotiveerd te zijn. Op het VWO is de leerstof misschien wel beter op haar toegespitst. Daarnaast komt ze in een klas met gelijkgestemden, allemaal kinderen die het op de basisschool waarschijnlijk veel te makkelijk hadden. En laten we eerlijk wezen: het leren voor een toets IS ook saai. En plannen en je aan een planning houden is retemoeilijk. Maar daarnaast is het krijgen van een onvoldoende af en toe ook helemaal niet erg, zeker niet op de middelbare school. In mijn tijd mocht je met 3 vijven over, daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt. Ik deed ook alles op het laatste moment. En zo heb ik relatief fluitend met wat hulp van mijn lieve moeder mijn VWO gehaald.

LittleIbex87

LittleIbex87

19-10-2021 om 06:30

ik denk dat ze wel wordt uitgedaagd, zonder leren haalt ze immers een onvoldoende. Ze kan dus leren maar heeft geen leerhouding. Zo leuk is leren ook niet maar je moet het wel doen. Daar ben ik na een aantal kinderen wel achter gekomen.  De ene is een planner en de andere leer je plannen maar houdt zich er alsnog niet aan. Die leerstijlen verander je niet.
Ik zou haar het vwo laten proberen met een huiswerk klas/instituut oid. Ze komt er uiteindelijk wel. Afstromen kan altijd nog maar ik zou haar niet 6 jaar door het vwo trekken als dat moet is het ook geen vwo kind. 

Laat haar los. Ik heb mij nooit bemoeid met het leren en huiswerk. De afspraak hier in huis is als je hulp nodig hebt in welke vorm dan ook voor school, vraag het! De oudste heeft op de basisschool nooit wat gedaan en heeft met 2 vingers in de neus het VWO gedaan en doet nu met dezelfde instelling de Universiteit. Wat wel in groep 8 nog is opgepakt is het leren plannen en leren. 
De eerste onvoldoende op het VWO was een eye-opener. Kind had zich nog nooit zo rot gevoeld. Daarna is het nooit meer voorgekomen. 

Last haar lekker starten en landen op het VWO. Misschien zit ze dan wel op haar plek. 

In groep 8 waren er hier zelden leertoetsen en zeker geen die thuis nog helemaal geleerd moesten worden. Voor alles kregen ze op school alvast tijd en voor mijn zoon was dat voldoende. Het niveau van zo'n toets ligt immers vrij laag. Met een keer doorlezen weet je het wel.
Hij heeft dus niet echt geleerd om vooruit te werken, en nu in de brugklas sturen wij hem wel aan ja. Hij kan nu niet meer een kwartier voor bedtijd een blaadje uit zijn tas trekken en zeggen 'oja'. OK, het kan wel, maar waarom zouden we erbij staan en ernaar kijken? Dus wij kijken ook in Magister en adviseren dan om op een rustige middag alvast vooruit te werken aan die twee vakken die er al instaan die hij op een drukke middag zou moeten doen. Totdat we dit niet meer hoeven. Overhoren doen we niet. 
Nou ja, heb ik laatst wel een keer gedaan omdat hij wel erg snel klaar was. Twijfel was niet nodig; hij had de dag erna gewoon een 10. 

Maar waarom zou je kind niveaus omlaag gaan als je de leertoetsen loslaat? De cito's blijven dan toch nog gewoon hetzelfde? Bovendien lijkt het me vrij moeilijk om als een kind altijd een I op de cito's scoort, onvoldoendes te scoren op andere toetsen. Gewoon omdat ze weinig voorstellen.

Je zegt zelf dat ze niet wil leren, omdat ze het saai vindt. Gezien haar hoge cijfers zal de basisschool ook vaak saai voor haar zijn. Dan is vwo dus zeker een betere keuze dan havo.

Je dochter gaat volgend jaar nog wel hulp nodig hebben met plannen, maar dat hebben bijna alle bruggers! Volgend jaar is er ook meer te plannen, dus wellicht voelt ze dan beter de noodzaak en gaat het dan "vanzelf" beter. 

Daarnaast kan het best goed zijn om een keer met haar te bespreken dat je wil dat zij zelf ook verantwoordelijkheid neemt en dat je bijvoorbeeld afspreekt dat ze komende 3 weken zelf verantwoordelijk is voor haar huiswerk en jij niets meer zegt (tenzij zij aan jou vraagt om haar te overhoren bijvoorbeeld). Dan kan ze zelf ervaren in hoeverre ze het al zelf kan.

ABCAmy

ABCAmy

19-10-2021 om 07:51 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties, dit helpt me wel met het relativeren! Ze kijkt inderdaad erg uit naar de middelbare, is ook wel onzeker. Zeker dus ook omdat ze de enige in de klas is met vwo advies en daardoor zich toch een buitenbeentje voelt. Ze wordt niet gepest gelukkig en heeft veel vriendinnen in de klas. Zal zich veel meer op haar plek voelen in vwo of havo/vwo.

Misschien moeten we niet zo op die leertoetsen zitten inderdaad. Cito's zijn inderdaad leidend, en door zelf te ervaren dat ze een lager cijfer krijgt als ze niet voldoende leert zal ze zelf misschien wat meer verantwoordelijkheid nemen. En dat is precies wat we willen. Dus dan laten we het maar wat meer los

Ik denk dat het vooral belangrijk is om vertrouwen uit te stralen dat vwo voor haar passend is. Als jullie daar openlijk aan twijfelen wordt ze alleen maar onzekerder. Zij zit toevallig in een minder sterke klas blijkbaar, maar vwo is een vrij normaal advies. Als je dat niveau hebt is het niet moeilijker dan mavo voor een ander. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

19-10-2021 om 08:00

Ik heb mijn kind pas in HAVO 3 een beetje kunnen loslaten qua leren en plannen en ik hoor van veel ouders dat kinderen hier echt nog hulp bij nodig zijn. De overgang van de basisschool naar VO vond ik behoorlijk groot en het tempo werd gelijk op geschroefd. Het heeft mij als ouder in elk geval veel energie gekost, het mee kijken over haar schouders. 

Ze zit nu in groep 8 schrijf je. Dan lijkt dit me juist wel een goed moment om los te laten.  Kijk maar wat er gebeuren gaat als ze niet plant of leert. Nu op je gezicht gaan, is een goede les.

Als het VWO niveau er in zit, dan komt ze er wel, of het nou linksom of rechtsom is. Ze zal toch zelf moeten ondervinden wat de consequenties van haar acties zijn.

Dochter hier had een slechte start in HAVO drie. Vroeg hulp, kreeg dat van mij en heeft het daarna enorm op gepakt. Alsof het kwartje toen viel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.