Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Plotselinge verandering gedrag

kenfan schreef op 30-08-2026 om 22:31:

[..]

Ja hoor, alles kan. Maar mij is het goed bevallen om bij de jongste kinderen iets later met zwemes te beginnen dan bij de oudsten. Of je moet graag lang puffend aan de rand willen zitten. Of koude peentjes zwetend in de kleedkamer je klamme kleuter in een maillot wurmen.

Haha ja. Dat vond ik sowieso al helemaal ruk. Verschrikkelijk  Dus mijn oudste is ook later op zwemles gegaan. 

kenfan schreef op 30-08-2026 om 22:31:

[..]

Ja hoor, alles kan. Maar mij is het goed bevallen om bij de jongste kinderen iets later met zwemes te beginnen dan bij de oudsten. Of je moet graag lang puffend aan de rand willen zitten. Of koude peentjes zwetend in de kleedkamer je klamme kleuter in een maillot wurmen.

Als mijn kind een maillot aan had, nam ik altijd een joggingbroek mee voor terug. Tegenwoordig zie ik veel kinderen die terug gaan in een onesie. 

Je hoeft jezelf niet te tergen natuurlijk. 

Verder eens hoor, wat later op zwemles is niet erg. Dit soort dingen gewoon niet samen laten vallen met start groep 1, dat is voor veel kinderen gewoon veel tegelijk. (Ook niet met de start in groep 3 samen laten vallen. Ik doe dit jaar een dagje groep 3 en de kinderen waren vrijdag zo moe, echt met zijn allen te moe om nog iets te leren. We zijn twee weken bezig.)

drama bij het met hoofd onder water gaan is voor sommige kinderen heel normaal. Die moeten eerst watervrij gemaakt worden. 

Verder eens met wat eerder genoemd wordt. Een kleuter snapt het begrip vakantie nog niet. Dus kan best van slag zijn doordat het opeens niet meer naar die leuke school mag.

Zeespiegel schreef op 31-08-2026 om 06:22:

drama bij het met hoofd onder water gaan is voor sommige kinderen heel normaal. Die moeten eerst watervrij gemaakt worden.

Verder eens met wat eerder genoemd wordt. Een kleuter snapt het begrip vakantie nog niet. Dus kan best van slag zijn doordat het opeens niet meer naar die leuke school mag.

Zeker een oudste uit een gezin kan dat hebben. De tweede of elk ander kind uit het gezin heeft dat via broer of zus al eens meegemaakt en snapt het beter. Mijn kinderen schelen steeds twee jaar. Dus tweede had die hele cyclus van een schooljaar al twee keer van de zijlijn meegemaakt. Voor hem was het normaal dat we soms zijn zus een weekje niet naar school brachten en dan ineens weer wel. 

ik heb geen kinderen, maar wel veel kinderen heel dichtbij. zonder uitzondering waren ze echt enorm van slag en heel lastig in de omgang op hun 4de. ik wijt het aan de start van school, ineens vanalles moeten etc. 

hetzelfde gebeurde bij bijna allemaal bij de overgang naar groep 3. 

Broadway schreef op 31-08-2026 om 09:14:

ik heb geen kinderen, maar wel veel kinderen heel dichtbij. zonder uitzondering waren ze echt enorm van slag en heel lastig in de omgang op hun 4de. ik wijt het aan de start van school, ineens vanalles moeten etc.

Dat klinkt wel heel cru. Voor de meeste kinderen verloopt die overgang echt niet problematisch. Zal is wel je kind de tijd te gunnen om even te landen. Al die nieuwe indrukken en 'eisen' te verwerken. 

Mijn ouders planden als vanzelfsprekend die werken niet te vol, geen grote andere indrukken. Bij mijn kinderen vertelde de leerkracht op de informatieavond dat we voor ons kind beter even wat rust in konden bouwen op social gebied. Verder op tijd naar bed, en ga rustig in met de emoties die kinderen kunnen hebben als het even nog niet lukt. 

Heden ten dage moet je het als leerkracht niet in je hoofd halen om zoiets tegen ouders te zeggen. Dat maken ze zelf wel uit. 

Broadway schreef op 31-08-2026 om 09:14:

Och jeetje. De mijne had een heftige 'ik ben twee en ik zeg nee'. Toen was ze 3 en dat was 2 met wat extra ervaring. Met 4 begreep ik dat op school wennen wat maanden nodig had. De vakantie was dan weer geen probleem en nu is ze 'goed te hebben'. Maar volgend schooljaar zit ze in groep 3, dus dan kan ik de borst alweer nat maken begrijp ik. Ach ja, iig 1 jaar 'rust'. 

Meesje schreef op 31-08-2026 om 10:31:

[..]

Och jeetje. De mijne had een heftige 'ik ben twee en ik zeg nee'. Toen was ze 3 en dat was 2 met wat extra ervaring. Met 4 begreep ik dat op school wennen wat maanden nodig had. De vakantie was dan weer geen probleem en nu is ze 'goed te hebben'. Maar volgend schooljaar zit ze in groep 3, dus dan kan ik de borst alweer nat maken begrijp ik. Ach ja, iig 1 jaar 'rust'.

Welnee, meestal gaat dat best goed, is even een omschakeling, even wennen, maar inmiddels is ze dan weer wat ouder en kan ze dat prima aan. Gun haar wel even de rust ervoor. Zondag voor de start in groep drie nog naar de Efteling oid zou ik niet doen, en verder een beetje op tijd naar bed. Niet dat ze de eerste schooldag nog moet bijkomen van de vakantie. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 31-08-2026 om 10:05:

[..]

Heden ten dage moet je het als leerkracht niet in je hoofd halen om zoiets tegen ouders te zeggen. Dat maken ze zelf wel uit.

Even terzijde. Meen je dat nou? Natuurlijk maken ouders het zelf uit wat ze met je advies doen. Maar  als professional kun je toch op basis van je expertise advies geven?  Ik geef tegenwoordig les aan volwassenen. Maar de expat die meent dat naast een drukke baan en een gezin met vier kinderen een intensieve cursus met een vracht zelfstudie/huiswerk een goed idee is, adviseer ik toch de reguliere cursus. Legt ie het naast zich neer, even goede vrienden.

Lang geleden trouwens een groep 3 gehad, die we speel-leergroep noemden; tot en met de kerst alleen 's ochtends lezen en rekenen en 's middags vrij werken met het ontwikkelingsmateriaal van de oudste kleuters  of in de lees/luisterhoek. In januari was die kast was dan weg. Vond ik altijd een hele zachte landing. Maar ja, tegenwoordig liggen de einddoelen hoger en is de gemiddelde groep te groot om daar de ruimte voor te hebbebn.

kenfan schreef op 31-08-2026 om 11:40:

[..]

Lang geleden trouwens een groep 3 gehad, die we speel-leergroep noemden; tot en met de kerst alleen 's ochtends lezen en rekenen en 's middags vrij werken met het ontwikkelingsmateriaal van de oudste kleuters of in de lees/luisterhoek. In januari was die kast was dan weg. Vond ik altijd een hele zachte landing. Maar ja, tegenwoordig liggen de einddoelen hoger en is de gemiddelde groep te groot om daar de ruimte voor te hebbebn.

Voorzover ik begrijp gebeurt dat bij mijn kind nu ook. Best een grote klas. Dus die ruimte is er nog gewoon.

kenfan schreef op 31-08-2026 om 11:40:

[..]

Even terzijde. Meen je dat nou? Natuurlijk maken ouders het zelf uit wat ze met je advies doen. Maar als professional kun je toch op basis van je expertise advies geven? Ik geef tegenwoordig les aan volwassenen. Maar de expat die meent dat naast een drukke baan en een gezin met vier kinderen een intensieve cursus met een vracht zelfstudie/huiswerk een goed idee is, adviseer ik toch de reguliere cursus. Legt ie het naast zich neer, even goede vrienden.

Lang geleden trouwens een groep 3 gehad, die we speel-leergroep noemden; tot en met de kerst alleen 's ochtends lezen en rekenen en 's middags vrij werken met het ontwikkelingsmateriaal van de oudste kleuters of in de lees/luisterhoek. In januari was die kast was dan weg. Vond ik altijd een hele zachte landing. Maar ja, tegenwoordig liggen de einddoelen hoger en is de gemiddelde groep te groot om daar de ruimte voor te hebbebn.

Dat ze het advies naast zich neer leggen kan, helemaal prima. Ik bedoelde meer het veroordelen dat de leerkracht dat advies geeft, ter plekke. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.