Nadja90
27-06-2026 om 19:53
Oorbelgaatjes
Hoi allemaal,
Even informeren of dit iets is wat jullie herkennen, en hoe jullie hiermee om zijn gegaan. Onze oudste (6 jaar) heeft begin maart oorbelgaatjes laten piercen. We hebben het netjes verzorgd en er vrijwel geen gedoe mee ervaren. Ook hebben we bewust langer gewacht met zwemmen, met als gevolg dat we vorige week voor het eerst sinds maart (lees: zo'n 14 weken dus) weer eens zijn gaan zwemmen. Twee dagen later nog eens naar het zwembad, waarna ik zag dat een van haar gaatjes begon te reageren: gezwollen, rood, beetje korstjes eromheen. De huisarts heeft fusidine voorgeschreven, wat snel z'n werk heeft gedaan. Dit weekend zijn we vanwege het warme weer toch weer gaan zwemmen, en ja hoor, vanochtend had haar ándere oor gebloed en was het oorlel wat rood. Niks heel schokkends, maar ik ben toch wel wat huiverig geworden voor wat ik kan verwachten over twee weken; wanneer we 14 dagen naar Frankrijk gaan en waar natuurlijk dagelijks aan de lopende band gezwommen moet worden.
Is dit herkenbaar, en wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Bolmieke
27-06-2026 om 19:59
Geen ervaring mee maar is het een optie om de oorbelletjes er uit te halen en het goed te laten genezen? Waarschijnlijk is ze gevoelig voor infectie bij het oor, ze zou later over een jaar of 10 alsnog oorbelgaatjes kunnen laten zetten als ze dat zou willen
Brachiosaurus
27-06-2026 om 20:03
Goed schoonhouden elke keer na zwemmen even droogdeppen. En zorgen dat er geen haren tussen komen. Ik zou t goed in de gaten houden en schoonmaken.
Nadja90
27-06-2026 om 20:05
Bolmieke schreef op 27-06-2026 om 19:59:
Geen ervaring mee maar is het een optie om de oorbelletjes er uit te halen en het goed te laten genezen? Waarschijnlijk is ze gevoelig voor infectie bij het oor, ze zou later over een jaar of 10 alsnog oorbelgaatjes kunnen laten zetten als ze dat zou willen
Daar heb ik ook al over nagedacht en zou wat mij betreft best een serieuze optie zijn! Begreep van de piercer dat het dan wel essentieel is dat de infectie (als die erin zit) opgelost is, want anders sluit de huid zich rondom de ontsteking en ben je verder van huis.. Dus sowieso even afwachten hoe de huid zich de komende dagen ontwikkelt.
Aviendha
27-06-2026 om 21:22
Springtouw schreef op 27-06-2026 om 21:18:
Wat voor oorbellen draagt ze? Wel echt zilver?
Dit kan uitmaken inderdaad. Ik heb vanaf 3 maanden oud al gaatjes dus dat is inmiddels lang en breed genezen, maar ik kan alleen echt zilver of echt goud dragen. Anders gaat het irriteren.
Springtouw
27-06-2026 om 21:24
Aviendha schreef op 27-06-2026 om 21:22:
[..]
Dit kan uitmaken inderdaad. Ik heb vanaf 3 maanden oud al gaatjes dus dat is inmiddels lang en breed genezen, maar ik kan alleen echt zilver of echt goud dragen. Anders gaat het irriteren.
Dat heb ik na 15 jaar ook nog steeds.
Nadja90
27-06-2026 om 21:27
Springtouw schreef op 27-06-2026 om 21:18:
Wat voor oorbellen draagt ze? Wel echt zilver?
Titanium oorbelletjes heeft ze, zijn de knopjes die ze erin hebben gedaan bij de shop.
Nadja90
27-06-2026 om 21:28
Aviendha schreef op 27-06-2026 om 21:22:
[..]
Dit kan uitmaken inderdaad. Ik heb vanaf 3 maanden oud al gaatjes dus dat is inmiddels lang en breed genezen, maar ik kan alleen echt zilver of echt goud dragen. Anders gaat het irriteren.
Oh dat hoor ik inderdaad best veel om me heen. Onze dochter heeft titanium oorbelletjes dus dat zou in principe goed moeten zijn. Zijn de originele oorbellen die ze er destijds in hebben gezet.
Courage
27-06-2026 om 21:33
Titanium is goed inderdaad. Ik verdraag zelfs geen zilver of goud.
Bij mij helpt het wassen met unicura zeep. Het gaat de ontsteking tegen maar werkt ook meteen kalmerend om een of andere reden. Dus ik zou dat meenemen op vakantie. Meteen na zwemmen de gaatjes er even mee wassen (en vaker op de dag indien gewenst).
Springtouw
27-06-2026 om 21:35
Nadja90 schreef op 27-06-2026 om 21:27:
[..]
Titanium oorbelletjes heeft ze, zijn de knopjes die ze erin hebben gedaan bij de shop.
Kan het zijn dat het achterkantje te strak zit?
Zeilboot
27-06-2026 om 21:42
Ik zou de oren schoonmaken met een zelfgemaakte zoutoplossing of Unicura. Dat is het advies wat mijn kinderen kregen bij het zetten van elke oorpiercing voor een snelle en goede genezing. Misschien is het de moeite omdat mee op vakantie te nemen en dat elke keer te gebruiken als ze gezwommen heeft.
Nadja90
27-06-2026 om 21:42
Springtouw schreef op 27-06-2026 om 21:35:
[..]
Kan het zijn dat het achterkantje te strak zit?
Nee, want toevallig vorig weekend zei ik nog tegen mijn partner dat ik nog steeds terug moet naar de shop om de staafjes in te laten korten; dat zou na 8 tot 10 weken kunnen. Ze had echt behoorlijk wat ruimte ertussen. Maar sinds we zijn gaan zwemmen, was die ruimte dus opeens volledig benut (niet beknellend, maar wel duidelijk dat er geen speling meer was). Nu is er weer iets meer ruimte, maar dat is sinds we die fusidinezalf zijn gaan smeren.
Roos57
27-06-2026 om 22:12
Courage schreef op 27-06-2026 om 21:50:
Dan zou ik sowieso pas vakantie de kortere staafjes doen.
Of ringetjes
Springtouw
27-06-2026 om 22:29
Zou eens even een nieuwe paar oorbellen indoen.
Misschien tijdens jullie vakantie, gelijk na het zwemmen de gaatjes schoonmaken en een ander paar indoen


