Rik2026
12-01-2026 om 19:20
Ontmoeting met mijn dochter.
Beste,
Ik heb een vraag, ik heb een dochter in de leeftijd van 12 jaar, helaas heeft de moeder mij altijd op afstand gehouden (al in de zwangerschap)
Ik heb dan ook geen erkenning aangevochten omdat ik geen aantoonbaar
“ famillie life” had.
Ik heb meermaals getracht om info, dan wel in contact te komen met mijn dochter via haar moeder,dit wordt tegen gehouden.
(hier is geen goede reden voor).
Ik krijg het bericht terug, we vertellen het als we vinden dat zij de leeftijd heeft.
ik vind dit nogal lastig aangezien dit kan zijn wanneer ze getrouwd is of ect ect..
Liefst wil ik zelf de mogelijkheid krijgen om een band met haar op te bouwen.
Ik zie het dan ook niet zitten om te wachten totdat ze zelf komt, maar heb het idee om haar zelf op te zoeken en te benaderen.
nou ben ik wel is benieuwd naar jullie mening?
Hebben jullie evt ervaring en/of tips voor zo een eerste ontmoeting?
groeten…
Schoondochter
15-01-2026 om 17:13
tsjor schreef op 15-01-2026 om 16:36:
[..]
Dit zou al een fraai begin zijn van een vernieuwing: in het artikel dat je aanhaalt gaat het over 'de verwekker van een kind dat alleen een moeder heeft'. Zo'n kind bestaat niet. Tot op dit moment bestaat er nog niet de mogelijkheid van zelfbevruchting.
Bovendien gaat het dan alleen maar over de verplichting tot voorzien in de kosten van onderhoud, niets over het recht op kunnen uitvoeren van de zorg voor het kind.
Moeten we niet deze constructies gaan herzien op basis van gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen, ook als het gaat om de zorg voor kinderen? Dus gelijke rechten en plichten?
Zou je al bij de aangifte van de geboorte van een kind verplicht moeten zijn om op te geven wie de vader is; en als daar door de vader twijfel over is, dat de moeder dan de dna-test moet betalen? Dan zijn er altijd de nare kwesties, maar ik kan me voorstellen dat je dat moet kunnen aangeven, maar dat er dan ook politie-onderzoek kan volgen, zodat verkrachting of incest echt niet meer zomaar onbestraft door kan gaan.
Zou je bij de aangifte dan niet al meteen een verklaring moeten laten ondertekenen door beide biologische ouders, dat zij bereid zijn de zorg voor onderhoud en opvoeding van het kind naar vermogen te dragen, zowel financieel als in zorgtaken. En dan aansluitend toevoegen hoe zij het verdelen van zorgtaken vastgelegd hebben (getrouwd, geregistreerd partnerschap, of al meteen een ouderschapsplan als beiden niets meer met elkaar te maken willen hebben).
De aangifte van een geboorte wordt dan wel een wat langere procedure, en soms ook ingewikkeld, maar nu is het wachten tot de ellende begint en dan sta je al mijlenver verwijderd van een zinnige regeling.
Juridisch gezien kan een kind alleen een moeder hebben. Als de vader het kind niet erkent is er juridisch alleen een moeder. Als je de wet leest heeft je eigen uitleg daaraan geven geen zin.
Anoniemvoornu
15-01-2026 om 17:14
Garfield77 schreef op 15-01-2026 om 17:01:
[..]
kan een jaar duren, ja als je als vader geluk hebt. Ik heb voorbeelden gezien dat er na 10 jaar nog geen omgangsregeling was en moeders het maar bleven saboteren, waar ook geen sanctie tegenover stond als zij zich niet aan de afspraken hielden. Het klinkt heel makkelijk dat erkennen maar ook dat kan erg tegengewerkt worden en al jaren duren en dan daarna nog de omgangsregeling... Heel fijn dat te horen dat jij andere ervaringen hebt, en ook goed om te benoemen: want die zijn er immers ook! Maar ik kan me best voorstellen dat een jarenlang conflict ook niet iedereen ziet zitten en dan een andere weg kiest door niet te erkennen.
Nee hoor verhalen van vrouwen worden op dit forum niet voor zoete koek geslikt' als je langer meeleest zie je dat bij elk probleem het eigen aandeel onder de loep genomen wordt want dat is het enige wat je kunt veranderen in elke situatie...
Temet
15-01-2026 om 17:33
tsjor schreef op 15-01-2026 om 16:36:
[..]
Dit zou al een fraai begin zijn van een vernieuwing: in het artikel dat je aanhaalt gaat het over 'de verwekker van een kind dat alleen een moeder heeft'. Zo'n kind bestaat niet. Tot op dit moment bestaat er nog niet de mogelijkheid van zelfbevruchting.
Bovendien gaat het dan alleen maar over de verplichting tot voorzien in de kosten van onderhoud, niets over het recht op kunnen uitvoeren van de zorg voor het kind.
Moeten we niet deze constructies gaan herzien op basis van gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen, ook als het gaat om de zorg voor kinderen? Dus gelijke rechten en plichten?
Zou je al bij de aangifte van de geboorte van een kind verplicht moeten zijn om op te geven wie de vader is; en als daar door de vader twijfel over is, dat de moeder dan de dna-test moet betalen? Dan zijn er altijd de nare kwesties, maar ik kan me voorstellen dat je dat moet kunnen aangeven, maar dat er dan ook politie-onderzoek kan volgen, zodat verkrachting of incest echt niet meer zomaar onbestraft door kan gaan.
Zou je bij de aangifte dan niet al meteen een verklaring moeten laten ondertekenen door beide biologische ouders, dat zij bereid zijn de zorg voor onderhoud en opvoeding van het kind naar vermogen te dragen, zowel financieel als in zorgtaken. En dan aansluitend toevoegen hoe zij het verdelen van zorgtaken vastgelegd hebben (getrouwd, geregistreerd partnerschap, of al meteen een ouderschapsplan als beiden niets meer met elkaar te maken willen hebben).
De aangifte van een geboorte wordt dan wel een wat langere procedure, en soms ook ingewikkeld, maar nu is het wachten tot de ellende begint en dan sta je al mijlenver verwijderd van een zinnige regeling.
Geweldig plan. Je wordt verkracht, op zich al geen pretje lijkt me zo, en daarop volgt een zwangerschap. Je weet dan dat als je besluit het kind geboren te laten worden, je de keuze hebt: of je moet bij de geboorteaangifte de naam van de vader opgeven waarmee hij dan meteen allerhande rechten krijgt. Of je moet, als je de naam opgeeft, aangeven dat je bent verkracht, en vervolgens word je door het juridische systeem gesleept. En uiteindelijk volgt waarschijnlijk een sepot, want bewijs die verkrachting nog maar eens, 9 maanden na dato. Waarschijnlijk waren bewijsproblemen nou juist mede een reden waarom je niet meteen al aangifte had gedaan.
Dit geweldige idee zal, naast een toename van een beroep op de GGZ en de jeugdzorg waarschijnlijk tot twee dingen leiden: een stijgend aantal abortussen (liever dat, dan opgescheept zitten met een vader waar je niks mee te maken wil hebben) en een stijging in het aantal meldingen van verkrachtingen door een volstrekt onbekende ("ik nam een slok van mijn drankje en toen werd alles zwart, en toen ik wakker werd, was ik alleen in het park").
Jij blijft maar scenario's verzinnen voor jouw ideale wereld, waarin alle mensen alleen maar na rijp beraad kindertjes op de wereld zetten waar ze dan ook na even rijp beraad in onderling overleg de verantwoordelijkheid voor nemen. Maar zie die posting van Ginevra. Men rotzooit maar wat aan. En daar is niks, ik herhaal, niks aan te doen zolang mensen zwanger kunnen worden of kinderen kunnen verwekken zonder voorafgaande goedkeuring. Mensen naar de overlegtafel knuppelen gaat dat niet verhelpen. En gaat er ook niet voor zorgen dat het met die kinderen beter gaat dan als we niet bovenop die ouders gaan zitten.
Bedenk overigens dat in heel veel zaken waarin kindertjes niet weloverwogen op de wereld worden gezet, en misschien niet zijn erkend, en/of geen actieve vader in hun leven hebben, het gewoon prima gaat met zo'n kind. En omgekeerd, veel weloverwogen verwekte kindertjes komen alsnog klem te zitten tussen de ouders, en dan zijn al die prachtige plannen bitter weinig waard.
Dat wetsartikel over de verwekker van het kind dat alleen een moeder heeft, dat gaat over het kind dat alleen een juridische moeder heeft (de bepaling staat in het wetboek, nietwaar), want ook vroeger (die bepaling is al oud) wist men wel dat er voor een kind 2 mensen nodig waren.
Volgens mij dateert de bepaling nog uit de tijd dat het voor een gehuwde man niet mogelijk was een kind te erkennen dat hij bij een ander dan zijn echtgenote had verwekt. Omdat in die tijd (19e eeuw, schat ik zo) het nog gebruikelijk was om een onderscheid te maken in rechtspositie tussen "echte" (in een huwelijk geboren) en "onechte" (buiten echt, dus buiten huwelijk geboren) kinderen.
Dus als jij als niet gehuwde vrouw een kind kreeg - vrijwillig of niet - van een man die met een ander was getrouwd, dan was het toch wel prettig als je van die man in elk geval nog een financiële bijdrage kon krijgen om je bastaardje van eten en kleren te voorzien. En ook als je was bezwangerd door een niet-getrouwde man kon het nodig zijn om een financiële bijdrage te claimen natuurlijk. Nu is die bepaling ook van voor de DNA-test, dus bewijs was niet eenvoudig, maar toch.
Dat die bepaling amper nog gebruikt wordt is omdat de vrouw die van meet af aan wel een kind wil maar geen man, die man gewoonlijk ook niet (itt tot wat jij lijkt te denken) financieel aanspreekt. Jij komt steeds maar met het spookbeeld van vrouwen die vanaf dat ze zwanger zijn alleen de zorg voor hun kind willen, de man buiten het leven van het kind willen houden, maar ondertussen wel die verwekker als flappentap willen gebruiken. Ik heb veel familiezaken gezien, bij de rechtbank en daarbuiten - ik zie zulke vrouwen niet. Vrouwen die wel het kind willen en niet de man gaan iha niet heel actief achter de centen aan als die man zich verder niet in hun leven mengt. In dat soort situaties is een alimentatieverzoek gewoonlijk een reactie op een verzoek van de kant van de man - om vervangende toestemming tot erkenning, om omgang, om gezag (of alledrie) (zie ook hier de draad van Catwoman).
Temet
15-01-2026 om 17:36
Overigens, ik bedenk me net dat je natuurlijk bij jouw plan ook gewoon geboorteaangifte kan doen en kan roepen dat je geen idee hebt wie de vader is omdat je zwanger bent geworden na een wilde nacht vol drugs en groepsseks. En dan zal een jaar of 10 na invoering van dergelijke regels een onderzoek uitwijzen dat Nederlandse vrouwen recent een veel wilder seksleven zijn gaan leiden 
Max88
15-01-2026 om 18:28
tsjor schreef op 14-01-2026 om 10:30:
Oh, vergeten, en de altijd onschuldige moeder die nergens iets aan kan doen, dat laat ik ook aan anderen over. Ik heb een ander beeld van vrouwen. Voor mij zijn het mensen die verantwoordelijkheid kunnen nemen, ook als iets niet goed gaat, of als je in een korte tijd twee mannen hem erin laat hengelen (ik pas mijn taalgebruik aan).
Je projecteert eigen ( negatieve ) ervaring op alle vrouwen die man de toegang tot het kind ( met of zonder goede reden) ontzeggen.
Je oplossingen lijken op het belichten vanuit andere hoeken, maar klinken vaak eerder verbitterd naar de vrouw/moederschap. Daarnaast vind ik de oplossingen vaak praktisch onhaalbaar en bijzonder wreed naar de ene ouder( meestal de moeder): haal maar weg dat kind, geef het dan maar aan de vader, ga maar in een caravan wonen. Geen enkel redelijk denkend mens zou daarmee komen. Ik vind het een weinig empathisch; daargelaten hoeveel andere zinnige dingen je in andere topics ook bijdraagt ( want zo is het ook). Alleen bij relatie/scheiding begrijp ik er oprecht niets van.
Als TO contact wil, zal hij de juiste wegen moeten bewandelen.
Hij stelt de zaak voor als een kerstfilm: hóe geweldig is het als ik op juist dát moment me in haar leven binnendring.
Nouja tel uit je winst als dat je gedachte is.
Me voorbehoedsmiddelen zorg je beiden, samen voor je deel, al zijn dat 2 condooms. Kan me goed voorstellen dat iemand niet aan de pil wil, dus dan neem je andere maatregelen.