Rik2026
12-01-2026 om 19:20
Ontmoeting met mijn dochter.
Beste,
Ik heb een vraag, ik heb een dochter in de leeftijd van 12 jaar, helaas heeft de moeder mij altijd op afstand gehouden (al in de zwangerschap)
Ik heb dan ook geen erkenning aangevochten omdat ik geen aantoonbaar
“ famillie life” had.
Ik heb meermaals getracht om info, dan wel in contact te komen met mijn dochter via haar moeder,dit wordt tegen gehouden.
(hier is geen goede reden voor).
Ik krijg het bericht terug, we vertellen het als we vinden dat zij de leeftijd heeft.
ik vind dit nogal lastig aangezien dit kan zijn wanneer ze getrouwd is of ect ect..
Liefst wil ik zelf de mogelijkheid krijgen om een band met haar op te bouwen.
Ik zie het dan ook niet zitten om te wachten totdat ze zelf komt, maar heb het idee om haar zelf op te zoeken en te benaderen.
nou ben ik wel is benieuwd naar jullie mening?
Hebben jullie evt ervaring en/of tips voor zo een eerste ontmoeting?
groeten…
Yumi
15-01-2026 om 10:58
Izza schreef op 15-01-2026 om 09:49:
Ik lees trouwens niet dat to niets wil betalen. Maar waarom betalen als kind niet eens weet wie hij is. En als hij kind nog nooit heeft gezien? Indien er contact zou ontstaan kan hij natuurlijk bijdragen. Daar is een procedure niet voor nodig. Geld kan ook rechtstreeks naar bijvoorbeeld school of spullen ipv naar moeder. Als het contact met moeder zo slecht is zou ik daar ook niet op zitten te wachten.
Dan heb je niet alles gelezen hij geeft duidelijk aan dat hij niet wil betalen.
Garfield77
15-01-2026 om 12:12
Anoniemvoornu schreef op 15-01-2026 om 10:39:
[..]
Nee maar hij is nalatig en verwaarloosde zijn kind 12 jaar lang.
Nou, dat is iets te zwart wit vind ik.
Moeder geeft tijdens de zwangerschap al aan dat ze niets met To te maken wil hebben en dat hij het kind nooit mag zien. Is ook niet zo netjes, zij gunt haar kind ook geen contact met haar vader, maar dat vinden veel mensen blijkbaar normaal ofzo dat moeder dat allemaal maar in haar eentje beslist. Ja hij had erkenning kunnen afdwingen met als gevolg dat hij het kind nooit zou zien en enkel uitsluitend zou mogen betalen 18 tot 21 jaar lang. Ik kan me best voorstellen dat hij dat niet ziet zitten, ook al is alimentatie geen kijkgeld. Moeder beslist in haar eentje dat hij geen rol mag spelen in het leven van dochter; is blijkbaar oké. Hij beslist is zijn eentje dan ga ik niet door met de erkenning af dwingen omdat ik uitsluitend mag betalen en verder niets; velen vinden dat verwaarlozing, niet in belang van het kind denken, had je maar een condoom moeten gebruiken etc. Beetje dubbel maar goed dat is mijn mening.
To, het feit dat moeder vanaf de zwangerschap al aangaf dat je geen contact mocht; ben je wellicht niet als gratis donor gebruikt?
BeesAreCool
15-01-2026 om 12:18
Yumi schreef op 14-01-2026 om 10:46:
[..]
Een ongeplande, onbedoelde zwangerschap kan je ook voorkomen en daar ben je allebei verantwoordelijk voor. Je hebt vast weleens van double dutch gehoord....
Nou dit dus.
De meeste ongeplande zwangerschappen zouden voorkomen worden als mannen een condoom gebruikten.
Er hoeft dan ook niet elke dag onthouden te worden dat er iets ingenomen moest worden en het heeft ook niet de bijwerkingen die de pil heeft.
tsjor
15-01-2026 om 12:43
BeesAreCool schreef op 15-01-2026 om 12:18:
[..]
[..]
Nou dit dus.
De meeste ongeplande zwangerschappen zouden voorkomen worden als mannen een condoom gebruikten.
Er hoeft dan ook niet elke dag onthouden te worden dat er iets ingenomen moest worden en het heeft ook niet de bijwerkingen die de pil heeft.
Ach.... dus nou is hij helemaal verantwoordelijk voor eventuele zwangerschappen en zij volmaakt onschuldig. Onbevlekt ontvangen.
Er zijn meerdere manieren voor vrouwen om een ongewenste zwangerschap te voorkomen, zowel natuurlijke (van geen seks tot temperatuur bijhouden) als kunstmatige, zoals een vrouwencondoom, spiraaltje of morning-after-pil. Vrouwen hebben de mogelijkheid om uit te zoeken welke vorm het beste bij hen past.
Temet
15-01-2026 om 12:57
" Ja hij had erkenning kunnen afdwingen met als gevolg dat hij het kind nooit zou zien"
Een juridisch vader heeft in principe recht op omgang en die omgang wordt normaal gesproken belangrijk voor het kind gevonden. Een simpel "ik moet m niet" van de kant van moeder is dan echt niet genoeg om die omgang tegen te houden. Uiteindelijk komt die omgang er, het kan alleen wel een langdurig proces met veel tussenstappen zijn.
Het komt inderdaad wel voor dat het hardnekkig tegenwerken van (in dit soort situaties) moeder er uiteindelijk wel toe dat die omgang helemaal niet lukt. Maar meestal lukt het wel, al is het niet altijd makkelijk. En er zijn ook zaken waarin het omgekeerde gebeurt: moeder die zo krampachtig de omgang probeert tegen te houden - zonder dat daar een duidelijke reden voor is - dat ze de aandacht van jeugdbescherming op zich vestigt en soms is het eind van het liedje dat het kind bij vader zit en een minimale omgangsregeling heeft met moeder; al is er dan wel vaak sprake van duidelijke (psychiatrische) problematiek bij moeder.
Kortom: het verhaal "als moeder niet wil, krijg je je kind niet te zien" is in zijn algemeenheid niet waar. Tenzij moeder naar Verweggistan verhuist, maar zo vaak gaan de meeste mensen niet.
Yumi
15-01-2026 om 13:02
tsjor schreef op 15-01-2026 om 12:43:
[..]
Ach.... dus nou is hij helemaal verantwoordelijk voor eventuele zwangerschappen en zij volmaakt onschuldig. Onbevlekt ontvangen.
Er zijn meerdere manieren voor vrouwen om een ongewenste zwangerschap te voorkomen, zowel natuurlijke (van geen seks tot temperatuur bijhouden) als kunstmatige, zoals een vrouwencondoom, spiraaltje of morning-after-pil. Vrouwen hebben de mogelijkheid om uit te zoeken welke vorm het beste bij hen past.
Niemand zegt dat alleen hij verantwoordelijk is, maar dat dat hij dat ook is. Vandaar double dutch....
Daarnaast kan je wel allerlei opties opnoemen, wat zij eraan kan doen, maar dat betekent niet dat je als man zijnde achterover kunt leunen.
Overigens is temperatuur bijhouden geen voorbehoedsmiddel en absoluut onveilig!
Garfield77
15-01-2026 om 13:08
BeesAreCool schreef op 15-01-2026 om 12:18:
[..]
[..]
Nou dit dus.
Maar wij weten toch helemaal niet of To wel of niet een condoom heeft gebruikt, we stonden er niet bij niet waar.
Alles kan: misschien hebben ze niets gebruikt, misschien waren ze zo dronken dat ze het vergeten zijn iets te gebruiken, misschien was de dame wel zo vergeetachtig om de pil te vergeten, misschien hebben ze wel dubbel dutch gedaan en is er ongemerkt iets misgegaan, misschien is ze wel expres zwanger geworden door zelf een condoom te weigeren omdat ze graag een kind wilde: kan allemaal, we zullen het niet weten. En als To het perse zonder condoom wilde dan had de dame in kwestie ook sex kunnen weigeren.
Feit is in ieder geval dat ze sex met elkaar hebben gehad en zij zwanger is geraakt en vanaf het begin hem nergens bij wilde hebben, niet echt netjes. met zo'n opstelling weet je al dat het strijd gaat worden, ook niet echt in het belang van kind.
tsjor
15-01-2026 om 13:11
De daders van internationale kinderontvoering zijn wel in meerderheid vrouwen.
https://www.nu.nl/binnenland/6356751/voor-tweede-jaar-op-rij-minder-slachtoffers-van-internationale-kinderontvoering.html
'Uiteindelijk komt die omgang er, het kan alleen wel een langdurig proces met veel tussenstappen zijn.' Dat langdurige proces kan kostbaar zijn als je zelf rechtshulp moet betalen. Er is geen garantie op succes, zoals de documentaire 'verstoten vaders' laat zien. Soms stoppen vaders ook, omdat ze denken dat dergelijke voortdurende stress niet in het belang van het kind is. Of omdat ze het zelf niet meer aankunnen.
Alles bij elkaar: de relatie tussen twee mensen die samen een kind hebben verwekt, maar geen onderlinge relatie willen zou wel eens opnieuw met een frisse blik mogen worden herzien. Er zijn teveel dingen veranderd in de samenleving die meegenomen mogen worden. Bovendien zijn dit soort problemen schrijnend en leiden ze soms tot afschuwelijke situaties, waarvan ik zou willen dat het op eenvoudige manier voorkomen kan worden.
Nehalennia
15-01-2026 om 13:16
Izza schreef op 15-01-2026 om 09:49:
Ik lees trouwens niet dat to niets wil betalen. Maar waarom betalen als kind niet eens weet wie hij is. En als hij kind nog nooit heeft gezien? Indien er contact zou ontstaan kan hij natuurlijk bijdragen. Daar is een procedure niet voor nodig. Geld kan ook rechtstreeks naar bijvoorbeeld school of spullen ipv naar moeder. Als het contact met moeder zo slecht is zou ik daar ook niet op zitten te wachten.
Die moeder zorgt vooralsnog gewoon voor het kind terwijl to luchtkastelen aan onzinnige juridische verhalen ophangt waarom hij nog geen contact heeft. Ik begrijp moeder wel als ie zich irl ook zo dweilerig opstelt.
Valeria
15-01-2026 om 13:20
Garfield77 schreef op 15-01-2026 om 13:08:
[..]
Feit is in ieder geval dat ze sex met elkaar hebben gehad en zij zwanger is geraakt en vanaf het begin hem nergens bij wilde hebben, niet echt netjes.
Maar we weten ook niet hoe hij zich rond die tijd heeft gedragen en of zij er misschien een verklaarbare reden voor had.
Groenebroek
15-01-2026 om 13:20
TO jij hebt je tijdvak om te strijden gemist, dat was 10-12jaar geleden.
Je kunt nu eigenlijk alleen maar afwachten of dochter zelf actief naar jou opzoek gaat, want dan is dat het moment dat je haar kunt gaan leren kennen.
Nu zo binnenstappen is niet het moment.
Heb in directe omgeving iets soortgelijks meegemaakt. Biovader kwam zich ook zo even melden want hij vond het wel tijd. Is faliekant mis gegaan. Dochter wilde niets van hem weten. Verandering van school, lichaam, puberteit dat was voor haar al te veel. Een biovader die zich in één keer opdrong was te veel.
Pas toen ze volwassen was, heeft ze zelf opnieuw contact gezocht en is er nu een soort van band.
Garfield77
15-01-2026 om 13:30
Valeria schreef op 15-01-2026 om 13:20:
[..]
Maar we weten ook niet hoe hij zich rond die tijd heeft gedragen en of zij er misschien een verklaarbare reden voor had.
Klopt dat weten we niet. Maar zelfs al zou hij zich niet prettig gedragen hebben ( ik druk me even netjes uit) dan nog is het niet uitsluitend aan moeder om te bepalen dat hij het kind nooit mag zien. Het beoordelingsvermogen van de een is niet altijd de werkelijkheid, het is niet haar wil is wet. Als dat altijd maar zo eenzijdig besloten zou mogen worden door een ouder wordt het een aardig soepzooitje en ook niet in het belang van kinderen.
Valeria
15-01-2026 om 13:47
Garfield77 schreef op 15-01-2026 om 13:30:
[..]
Klopt dat weten we niet. Maar zelfs al zou hij zich niet prettig gedragen hebben ( ik druk me even netjes uit) dan nog is het niet uitsluitend aan moeder om te bepalen dat hij het kind nooit mag zien. Het beoordelingsvermogen van de een is niet altijd de werkelijkheid, het is niet haar wil is wet. Als dat altijd maar zo eenzijdig besloten zou mogen worden door een ouder wordt het een aardig soepzooitje en ook niet in het belang van kinderen.
Vooralsnog IS zij de enige ouder, want hij heeft niet willen erkennen.
Temet
15-01-2026 om 13:54
"Bovendien zijn dit soort problemen schrijnend en leiden ze soms tot afschuwelijke situaties, waarvan ik zou willen dat het op eenvoudige manier voorkomen kan worden."
Ja, dat zouden we allemaal wel willen. Maar helaas. Zie ook die eerdere posting van Ginevra.
Ik wilde alleen maar even tegengas geven aan het idee "als moeder geen omgang wil, komt er geen omgang". Zo simpel is het niet.
"Als moeder alles op alles zet om omgang tegen te houden komt het uiteindelijk waarschijnlijk niet goed met die omgang" is al dichter bij de waarheid, maar heel vaak zit moeder niet zozeer in het kamp "omgang torpederen ten koste van alles en iedereen" (zeggen ze nooit zo, natuurlijk, het is altijd 'in het belang van het kind') maar eerder in het kamp "ik wou dat die flapdrol naar Timboektoe verhuisde, die omgang is nergens goed voor" - en dan komt die omgang er vaak uiteindelijk toch. Zie bijvoorbeeld het draadje van Catwoman. Als het aan helemaal aan haar had gelegen, was er nooit omgang geweest. Maar ze snapt dat het niet helemaal aan haar ligt en dus is er nu wel omgang.
Izza
15-01-2026 om 14:07
Waarom na 12 jaar nog zo hameren op erkenning?
De vraag is natuurlijk of kind zelf wel erkenning wil van To. Misschien zit ze daar niet op te wachten. Of is ze intussen erkend door een andere man (bijvoorbeeld de nieuwe partner van moeder). Voor erkenning is immers geen verwantschap nodig. Alleen toestemming van moeder of vervangende toestemming van de rechtbank.
Om omgang te hebben of een bijdrage te betalen heb je geen erkenning nodig. Dat kan je gewoon afspreken. En na 12 jaar lijkt het afdwingen van omgang mij heel onwenselijk (als het al lukt met een puber). Juist nu ze ouder aan het worden is kan to zaken met haar afspreken ipv continu in conflict komen met zijn ex. En als dat meisje niets van hem wil weten mag dat toch ook. Dan moet hij wachten tot ze wel weer wat wil. Maar dan is dat haar beslissing. En dan is ze wel op de hoogte.