Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ongesteld

Decembermamma schreef op 05-09-2026 om 08:15:

Misschien een stomme vraag maar zijn er bij jongens ook indicators die aangeven dat ze stoppen met groeien? Ik vraag dit omdat mijn zoon van 13 inmiddels175 is en relatief lang voor een 13 jarige.

Het zal afhangen van de rest van de lichamelijke ontwikkelingen zoals de ontwikkeling van lichaamsbeharing.

In dat geval ben ik bang dat hij zo goed als uitgegroeid is. 

Decembermamma schreef op 05-09-2026 om 21:52:

Jongens groeien in lengte meestal tot hun achttiende. (en dat kan zelfs nog later zijn, het zou heel onwaarschijnlijk zijn dat jouw zoon op zijn dertiende al is uitgegroeid). 

Decembermamma schreef op 05-09-2026 om 08:15:

Misschien een stomme vraag maar zijn er bij jongens ook indicators die aangeven dat ze stoppen met groeien? Ik vraag dit omdat mijn zoon van 13 inmiddels175 is en relatief lang voor een 13 jarige.

Mijn broer was klein tot zijn 15e, daarna ineens doorgeschoten tot 1.84 m

Aviendha schreef op 04-09-2026 om 17:55:

Ik was op mijn 12e 1m50 en toen werd ik ongesteld. Was altijd klein voor mijn leeftijd. Nu ben ik 1m69.

Wat fijn om te lezen dat je nog 19 cm gegroeid bent. Bij mijn dochter zie ik ontwikkelingen waardoor ik denk dat ze eerste ongesteldheid eraan komt. Ik hoop echt dat ze daarna nog even groeit. Is nu 145 ofzo

ik was 9 jaar toen ik voor het eerst ongesteld werd maar ben qa lengte niet verder gekomen dan 1,59 
Oudste dochter was 11 en die is niet verder dan de 1,54 gekomen is nu 21 en ze baalt wel dat ze niet langer is geworden 
Jongste was ook 11 toen ze voor het eerst ongesteld werd en die is nu 14 en is 161,6 cm 

Decembermamma schreef op 05-09-2026 om 21:52:

Die kans is erg klein als hij pas 13 is. Maar hij zal misschien minder doorgroeien dan zijn leeftijdsgenoten. 

Het gaat altijd over gemiddelden. Maar er is geen enkel kind gemiddeld!
Mijn broertje was altijd de kleinste van de klas maar groeide door tot zijn 21e en is nu 1.90m. Een stuk langer dan onze ouders.
Mijn dochter werd met net 11 ongesteld maar groeide tot zeker haar 18e door en is nu exact even lang als ik, namelijk 1.74m. En ik was bijna 15 toen ik ongesteld werd.
Kortom, zelfs je ouders zijn geen goede voorspellers…

lengtegroei wordt door verschillende factoren beinvloed en daardoor lastig te voorspellen: lengte bij geboorte, lengte ouders, puberteit, sluiten groeischijven onder andere.

Wij zijn allemaal klein, dus niet gek dat dochter ook klein was. Puberteit kwam vroeg met 10 (nog binnen reguliere bandbreedte). Toch naar kinderarts, ze was rond 1,30. Toen bleek er toch nog iets onderliggends te zijn. Door behandeling groeit ze verder en wordt ongeveer mijn lengte, dat komt dan overeen met haar initiele groeicurve.

Mugske schreef op 06-09-2026 om 22:49:

lengtegroei wordt door verschillende factoren beinvloed en daardoor lastig te voorspellen: lengte bij geboorte, lengte ouders, puberteit, sluiten groeischijven onder andere.

Wij zijn allemaal klein, dus niet gek dat dochter ook klein was. Puberteit kwam vroeg met 10 (nog binnen reguliere bandbreedte). Toch naar kinderarts, ze was rond 1,30. Toen bleek er toch nog iets onderliggends te zijn. Door behandeling groeit ze verder en wordt ongeveer mijn lengte, dat komt dan overeen met haar initiele groeicurve.

De verwachting hier was voor beide kinderen tussen de 1,55 en 1,65. Jongste torent met haar 1,70 m uit boven alle dames en enkele heren in de familie. Oudste is met 1,57 m aan de korte kant maar wel binnen de verwachte bandbreedte. Ik vind het wel heel leuk om ook zo’n groot kind te hebben, al is dat maar relatief en is ze eigenlijk precies gemiddeld.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.