Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ongesteld

Goedemiddag, even een vraag aan andere ouders 😊

Mijn dochter is 9 jaar (in oktober wordt ze 10) en is vandaag voor het eerst ongesteld geworden. Ik merk dat ik hier best van opkijk, omdat het voor mijn gevoel nog zo jong is.

Ik ben benieuwd: hoe oud waren jullie dochters toen ze voor het eerst ongesteld werden? En begon de puberteit bij hen al wat eerder?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Dochter was net 10, vond ik ook heel vroeg. Ik was zelf 14, dus had het ook echt nog niet verwacht. Gelukkig wist ze wel alles al en was de schok niet super groot, maar vind het wel sneu voor d’r. Ze is daardoor ook al heel vroeg met de pil begonnen, zodat ze het tijdens vakanties kan regelen. Puberteit qua stemmingswisselingen en echt pubergedrag is hier tot nu toe (14) nog steeds niet echt begonnen gelukkig. Ze is nog steeds heel redelijk als we iets vragen of verwachten, geen hevige ruzies of opstandig gedrag. Enige is wel dat ze sinds ongeveer 2/2,5 jaar na de eerste menstruatie wel gestopt is met groeien en is blijven steken op 1.68m terwijl wij beide 1.80m zijn en dat ook de verwachting was bij haar. Ze is dus vrij klein gebleven hierdoor.

Dochter 1, was 12, dochter2, 11, en buurmeisje 9...

Dochter net was net 10 geworden

Net geen dertien, in de brugklas, ik zelf ook in de brugklas op mijn dertiende. 

oudste dochter was 11 jaar.
Jongste dochter is onlangs voor het eerst ongesteld geworden en is 10 jaar. Ik was zelf ook 10, bijna 11 jaar.

Summerr

Summerr

30-08-2026 om 16:43 Topicstarter

bedankt allemaal voor jullie reactie. Het stelt me gerust. Ik zelf was ook een paar weken voor mijn 13e en oudste dochter 12. 
Door haar zus en mij heeft ze ook veel meegekregen waardoor de schrik gelukkig ook meeviel. Ze weet wel wat het inhoudt

Zelf was ik 12, groep 8. Mijn zus was bijna 15, derde klas middelbare school. Ik was lichamelijk wel veel eerder qua puberteit, ook met dingen als schaamhaar, okselhaar, borstgroei, groeispurt etc. Alleen emotioneel dan weer niet. 
9 is ook wel jong, maar je doet er niks aan. Medisch gezien is het niet té jong, dus dan is het gewoon accepteren. Is ze lichamelijk ook al aan het ontwikkelen? 

nichtje is 12 bijna 13 2e klas middelbare en begreep dat ze als een van de weinige meisjes in de klas nog niet ongesteld is. 

Ik was heel laat ongesteld volgens mij 15 jaar, bijna 16. Als ik het niet voor mijn zestiende was wilde mijn moeder met mij naar de dokter. Dochter was ook ''laat''. Ze was 14, was in de zomervakantie van de tweede naar de derde van de middelbare school. Ze was zo blij dat ze eindelijk ongesteld was, was volgens mij de laatste van de klas. 

mijn dochter was bijna 14 een die was echt laat vergeleken met haar vriendinnen

9 is wel officieel ‘te vroeg’ toch? Je kunt er niet meer zoveel aan veranderen, het is wat het is. De eerste puberteitsverschijnselen beginnen in de regel een jaar eerder. Heeft ze die dan niet gehad (beginnende borstgroei, zweetgeur)?
Mijn kinderen waren 10 en 12 bij hun eerste menstruatie. Een redelijk vroeg dus, net als ik vroeger, en een aan de late kant.

Ik vind het best vroeg zeg, wat ik hier allemaal lees. Mijn moeder was 14, ik zelf 12. Hopelijk is mijn kind het niet al te vroeg, vind het sneu als ze er net zo veel last van zou hebben als ik zelf en ik hoop ook dat ze wat langer wordt dan mijn 1.61. 

zelf was ik 12 en mijn moeder zegt dat ze 8 was.

Aviendha schreef op 30-08-2026 om 20:32:

zelf was ik 12 en mijn moeder zegt dat ze 8 was.

8? Uit welke jaar komt je moeder? Want meisjes worden nu wel vroeger ongesteld door de grote hoeveelheid vlees dat er gegeten wordt. Maar vroeger was dat toch veel minder? Ik had een tante die kwam uit 1942 en die werd pas ongesteld toen ze 19! was.

dochter hier was 12 en dat vond ik al jong eigenlijk. Ik was zelf denk ik 14. Maar hoorde van dochter dat veel vriendinnen van haar ook al ongesteld waren. Dus dat lijkt me wel redelijk gemiddeld dan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.