Blauf
31-10-2025 om 18:20
Omkleden met gym
Ik heb een alias aangemaakt ivm herkenbaarheid.
Onze zoon is in augustus vier geworden en net begonnen in groep 1. Over het algmeen gaat het goed. Pietje lijkt het naar zijn zin te hebben. Juf X heeft er moeite mee dat Pietje vaak niet gelijk luistert als hij wat moet doen. Dit topic gaat specifiek om het omkleden bij gym. Pietje wordt verondersteld dat zelf te kunnen, maar helaas kan hij dat nog niet. We oefenen thuis iedere ochtend en avond, maar het lukt hem nog niet. Hij is om het minste of geringste afgeleid. Vaak eindigt het ermee dat wij hem helpen. 's Ochtends omdat hij anders te laat op school komt, en 's avonds omdat we niet elke dag met drama en tranen willen eindigen.
Laatst bij het ophalen verzocht de juf mij me te melden bij het schoolhoofd. Die zei dat de juf bijna in tranen naar haar toe was gekomen, omdat Pietje zo treuzelt met zich omkleden bij gym. En dat wij echt meer moesten oefenen.
Ik had dit echt niet verwacht van school. Het voelt alsof ze ons op het matje roepen en vanuit wantrouwen benaderen, en automatisch denken dat die luie ouders hun best niet doen.
Binnenkort hebben we een tien-minuten-gesprek. Dan zullen we dit ook voorzichtig aankaarten. Hebben jullie tips/inzichten in hoe we het omkleden kunnen oefenen, en hoe het gesprek aan te gaan?
Rekenenisleuktaalook
02-11-2025 om 12:35
Blauf schreef op 02-11-2025 om 12:28:
[..]
Even helemaal los van dit topic: ik vind het verdrietig dit protocol nodig is
Tja, er lopen iets te veel engerds rond op deze aardkloot. En inmiddels willen mensen natuurlijk ook niet vals beschuldigd worden. Elke vorm van twijfel over je motieven moet voorkomen worden.
Bakblik
02-11-2025 om 15:14
Rekenenisleuktaalook schreef op 02-11-2025 om 12:23:
[..]
Dus de aanleiding is anders maar het resultaat is hetzelfde. Hij kan zich nog niet goed genoeg zelf omkleden.
De fysieke handeling beheerst hij, de motivatie ontbreekt nog, of is nog niet voldoende aanwezig. Dus hij kan het nog niet op het gewenste moment. Ouders en leerkracht zullen hem moeten leren het zelf te doen.
Waarbij ik (geen leerkracht maar gewoon maar een ouder) wel vind dat het primair een taak is van de ouder om het kind dit te leren.
De leerkracht kan verbaal aanmoedigen en eens een broekspijp goed draaien indien nodig maar ook dat moet het kind uiteindelijk zelf kunnen.
Max88
02-11-2025 om 16:29
Ysenda schreef op 02-11-2025 om 11:55:
[..]
Je kunt niet 28 kleuters alleen laten om 1 poepbroek te helpen verschonen. Dat duurt al snel 15 minuten. Het gaat niet om 1 kind maar om het belang van de hele klas.
Je kunt dit ook niet midden in de klas doen wat bij een onwillige rits of veter nog wel kan.
Een peuterleidster staat op maximaal 8 kinderen van 2 tot 4, geen 18, en zeker geen 25+.
In elke klas kun je een hoekje inruimen/afschermen, zodat het kind privacy heeft en je zelf de boel in de gaten kan houden. Hoe vaak gebeurt dit nou helemaal. Met 4 jaar zal het een incident zijn. Beetje creatief zijn doet geen pijn.
Ik had 18 peuters/kleuters onder mijn hoede, dat dat nu niet zo is, betekent niet dat het toen niet zo was. Jassen ritsen is met een beetje handigheid ( ik de rits samenvoegen, zij omhoog trekken) ook geen hogere wiskunde.
Ysenda
02-11-2025 om 17:08
Max88 schreef op 02-11-2025 om 16:29:
[..]
In elke klas kun je een hoekje inruimen/afschermen, zodat het kind privacy heeft en je zelf de boel in de gaten kan houden. Hoe vaak gebeurt dit nou helemaal. Met 4 jaar zal het een incident zijn. Beetje creatief zijn doet geen pijn.
Ik had 18 peuters/kleuters onder mijn hoede, dat dat nu niet zo is, betekent niet dat het toen niet zo was. Jassen ritsen is met een beetje handigheid ( ik de rits samenvoegen, zij omhoog trekken) ook geen hogere wiskunde.
Nee, dat gaat niet.
Wat ik zei, een onwillige rits of veter is iets anders dan een poepbroek verschonen.
Dat doe je niet in de klas.
Max88
02-11-2025 om 17:38
Ysenda schreef op 02-11-2025 om 17:08:
[..]
Nee, dat gaat niet.
Wat ik zei, een onwillige rits of veter is iets anders dan een poepbroek verschonen.
Bij mijn kleinzoon in groep 1/2 zijn ze gelukkig niet zo van: kan niet/hoort niet.
Ik was ook heel flexibel met mijn groep; kan niet staat niet in mijn woordenboek.
Maheiden
02-11-2025 om 18:00
Ysenda schreef op 02-11-2025 om 17:08:
[..]
Nee, dat gaat niet.
Bovendien geef je onderwijs. Dat is het primaire doel van een school.
Miepjecody
02-11-2025 om 18:10
Max88 schreef op 02-11-2025 om 16:29:
[..]
Lekker hygiënisch in de klas pfft
Max88
02-11-2025 om 18:21
Miepjecody schreef op 02-11-2025 om 18:10:
[..]
👍 Je kunt ze op die leeftijd idd beter alles zelf laten doen en dan weer spelen.
Ysenda
02-11-2025 om 18:27
[..]
Idd, daarna eten ze ook in de klas.
Desteney1
02-11-2025 om 19:04
[..]
Dacht ik ook al. En genant voor het kindje dat verschoond wordt.
Meesje
02-11-2025 om 20:38
Maheiden schreef op 02-11-2025 om 18:00:
[..]
Bovendien geef je onderwijs. Dat is het primaire doel van een school.
Dit vooral. Het zijn leerkrachten. Geen verzorgers.
Daarbij krijg ik ook de indruk dat er steeds meer kinderen zijn die vanalles niet kunnen. Die pas zindelijk worden als 'ze er klaar voor zijn'. Die niet zelf kunnen omkleden omdat het nooit bij ouders is opgekomen dat kind dat zou kunnen. Aan wie ouders nooit hebben gezegd; doe je jas aan, maar die altijd geholpen worden. En net als vroeger zullen er enkele kleuters zijn waarbij het ondanks inspanning van de ouders niet lukt op een of meerdere van die punten. Die net wat meer tijd nodig hebben. Maar anders dan vroeger ziet de leerkracht zich niet geconfronteerd met die paar leerlingen, maar met een hele groep die dingen niet kan/doet. En het is lastig differentieren bij welk kind het echt nog niet kan en bij welk kind de ouders vergeten zijn dat je een kind ook moet opvoeden.
Citroengraag
02-11-2025 om 20:53
Dit was precies wat ik dacht. Je kunt ook Vig' ers op een kleuterklas zetten. Dan krijg je iedere dag zeer verzorgde kleuters thuis die ook in sociaal opzicht en in zelfzorg veel bijgeleerd hebben en voor een deel heb je waarschijnlijk ook ontzettend tevreden ouders, want gratis kinderopvang van echt heel hoge kwaliteit.
Maar het is simpelweg niet de bedoeling van de kleuterklassen. Het is voorbereidend onderwijs op de basisschool. Klein beetje snappen hoe een groep werkt en langer dan een half uur op een stoel kunnen zitten en nieuwsgierig worden naar letters en cijfers.
Maheiden
02-11-2025 om 21:12
Citroengraag schreef op 02-11-2025 om 20:53:
Dit was precies wat ik dacht. Je kunt ook Vig' ers op een kleuterklas zetten. Dan krijg je iedere dag zeer verzorgde kleuters thuis die ook in sociaal opzicht en in zelfzorg veel bijgeleerd hebben en voor een deel heb je waarschijnlijk ook ontzettend tevreden ouders, want gratis kinderopvang van echt heel hoge kwaliteit.
Maar het is simpelweg niet de bedoeling van de kleuterklassen. Het is voorbereidend onderwijs op de basisschool. Klein beetje snappen hoe een groep werkt en langer dan een half uur op een stoel kunnen zitten en nieuwsgierig worden naar letters en cijfers.
Voorbereidend onderwijs? Het is basisonderwijs!
Citroengraag
02-11-2025 om 21:28
Maheiden schreef op 02-11-2025 om 21:12:
[..]
Voorbereidend onderwijs? Het is basisonderwijs!
Helemaal mee eens. Voorbereidend onderwijs op de basisschool. Natuurlijk heet dat nu groep 3. Je kunt aanvallend reageren, maar uiteindelijk zijn de kleutergroepen voorbereidend op groep 3. Daar heeft de mammoetwet niet veel aan veranderd.
EmmaT
03-11-2025 om 06:11
Citroengraag schreef op 02-11-2025 om 21:28:
[..]
Helemaal mee eens. Voorbereidend onderwijs op de basisschool. Natuurlijk heet dat nu groep 3. Je kunt aanvallend reageren, maar uiteindelijk zijn de kleutergroepen voorbereidend op groep 3. Daar heeft de mammoetwet niet veel aan veranderd.
De mammoetwet is uit 1963. Integratie kleuter-basisonderwijs was in 1986.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.