Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Nog een jaar groep 5 - sociaal emotioneel

Mijn oudste zoon zit in groep 5 en nu speelt het dilemma of we hem een jaar gaan laten zitten. Hij is een vroege leerling (van half september) en cognitief is hij niet een hele sterke leerling. Technisch lezen gaat heel goed, daarin loopt hij voor, maar begrijpend lezen en rekenen kost hem meer moeite. Het is allemaal niet heel beroerd, qua resultaten zou hij wel gewoon over mogen. 
Het is vooral sociaal emotioneel wat er speelt. Hij is een lieve rustige jongen maar ook wat naïef. De andere jongens in zijn klas zijn duidelijk 'verder'. Hij hobbelt er een beetje achteraan. Daarnaast is hij ook nog heel klein voor zijn leeftijd door een groeihormoontekort waarvoor hij nu sinds enkele maanden groeihormonen krijgt. 
Ik ben benieuwd naar ervaringen met blijven zitten waarbij vooral sociaal emotioneel een reden was.


ik heb eigenlijk nooit van iemand gehoord dat om die reden een kind blijft zitten. In elke klas zitten er wel kinderen die daarin wat achterlopen. Mijn kind loopt ook achter, maar trek dan wel meer naar kinderen van zijn eigen sociale niveau. Je zou ook naar trainingen kunnen kijken hiervoor. Mijn kind is bijvoorbeeld naar een speciale BSO gegaan om daar sociale vaardigheden aan te leren, goed samen kunnen spelen leren etc. 

Als je van half september bent, ben je toch geen vroeger leerling meer tegenwoordig? Helft van de klas van mijn zoon is in 2e helft van het jaar jarig.

Maar dat terzijde, hoe ligt hij in de groep?

het klein (=kort) zijn vooral niet mee laten wegen. Mijn dochter is ook kort, recent ook gestart met groeihormonen. Zij laat niet over zich heenlopen. 
Ik zou vooral cognitief mee laten wegen. Kinderen kunnen best snel sprongen maken op sociaal emotioneel gebied. Heeft hij wel aansluiting in de klas, misschien ook wel met de meiden in de groep? Wat adviseert de leerkracht?

Kind is 8 à 9 ... Wat zegt hij zelf?
Want hij belandt straks mogelijk wel in een klas die reeds jaren gevormd is. Het is niet omdat hij een paar maanden ouder is dat hij daar ineens een hyper-sociaal haantje-de-voorste is. Het zou nog wel lelijk kunnen tegenvallen om als indringer en zittenblijver gezien te worden.

mijn oudste dochter is van November, ze is destijds in groep 2 gebleven ipv te starten in groep 3. Ook alleen ivm nog niet genoeg ontwikkelt op sociaal emotioneel gebied. Op advies van de juf en ik vond het zelf ook verstandiger. Ik was het er toen ook mee eens en achteraf nu nog steeds blij met die keuze. Ze is nu sterk gegroeid op dat gebied en had gewoon iets meer tijd nodig. Ze heeft nu een hele fijne start in groep 3 gemaakt door deze keuze.

Hoe gaat dat kind zich trouwens niet steendood vervelen als hij straks wel alle stof van groep 5 heeft gehad, een middenmoter is op dat vlak en hij volgend jaar gewoon weer hetzelfde op zijn bord krijgt?
"Dan maar de helft van de tijd stof van groep 6 aanbieden" lijkt mij voor een kind dat nieuw in een groep belandt ook niet echt een optie, maar eerder recept op nog meer buiten die nieuwe groep liggen.

ik had op de basisschool een vriendin die vanuit een klas hoger om die reden bleef zitten. Gaf een stuk meer lucht. Gelukkig zijn in de klas en aansluiting vinden is de basis voor een fijne, veilige leeromgeving. Die stof komt erna.

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 04-04-2024 om 21:27:

mijn oudste dochter is van November, ze is destijds in groep 2 gebleven ipv te starten in groep 3. Ook alleen ivm nog niet genoeg ontwikkelt op sociaal emotioneel gebied. Op advies van de juf en ik vond het zelf ook verstandiger. Ik was het er toen ook mee eens en achteraf nu nog steeds blij met die keuze. Ze is nu sterk gegroeid op dat gebied en had gewoon iets meer tijd nodig. Ze heeft nu een hele fijne start in groep 3 gemaakt door deze keuze.

Maar dat is toch een heel andere situatie? In groep 3 wordt een nieuwe groep gevormd. In groep 5 bestaat die al. En dan moet hij invoegen in een bestaande klas in de hoop (!) dat hij daar steviger van wordt… 

TO, je kind heeft bovendien alle stof al een keer gehad, dus de kans dat hij zich gaat vervelen en daarom rare streken gaat uithalen, ook om zich in sociaal opzicht te bewijzen, lijkt mij levensgroot. Dus hier een nee. Zittenblijven is imo alleen geoorloofd als een kind het niveau echt niet aankan (en dan zou ik nog voor doorstromen en eigen leerlijn zijn) of als het langdurig ziek is geweest. 

Anoniem1980

Anoniem1980

04-04-2024 om 21:53 Topicstarter

Bedankt voor de snelle reacties al. Zijn lengte is zeker geen factor bij deze beslissing. Ik noemde het meer om even een totaal beeld te schetsen. 
Hij is gewoon nog wat jong in zijn gedrag. Zijn beste vriend zit in groep 4 (die vriendschap is gebleven sinds ze samen in groep 1/2 zaten). En op de bso speelt hij ook met name met kinderen uit groep 4. Hij ligt goed in de klas. Hij heeft een overwegend rustige klas waar hij goed geaccepteerd wordt. Hij heeft op school wel aansluiting met zijn klasgenoten maar waar hij vorig jaar nog wel eens speelafspraakjes had met hen, is dat dit jaar een heel stuk minder. De jongens in zijn klas zijn groot en heel sportief, allemaal voetballers. En mijn zoon is dat allemaal niet en houdt ook niet van voetbal. 
De IBer is sinds kort betrokken bij de klas vanwege wat gedoe tussen de jongens (waar mijn zoon niet bij betrokken was) en heeft geregeld gesprekken met ze en haar viel het ook op dat mijn zoon erg 'jong' is. Meer een groep 4 leerling qua ontwikkeling. 
Als hij blijft zitten mag hij bij z'n beste vriend in de klas, maar die klas is wel groter en ook wat onrustiger dan zijn huidige klas....

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 04-04-2024 om 21:27:

mijn oudste dochter is van November, ze is destijds in groep 2 gebleven ipv te starten in groep 3. Ook alleen ivm nog niet genoeg ontwikkelt op sociaal emotioneel gebied. Op advies van de juf en ik vond het zelf ook verstandiger. Ik was het er toen ook mee eens en achteraf nu nog steeds blij met die keuze. Ze is nu sterk gegroeid op dat gebied en had gewoon iets meer tijd nodig. Ze heeft nu een hele fijne start in groep 3 gemaakt door deze keuze.

Langer kleuterklas is toch anders dan groep 5 overdoen.

misschien las ik eroverheen, maar door wie is dit dilemma aangezwengeld? Komt het vanuit jullie? Heeft school het voorgesteld?

Anoniem1980

Anoniem1980

04-04-2024 om 22:13 Topicstarter

de juf begon erover bij het rapport gesprek in februari. Zijn cito scores waren niet zo goed. Vooral met begrijpend lezen scoorde hij slecht. In dat gesprek noemde ze het als een mogelijkheid om te overwegen. Daarna heb ik nog een gesprekje gehad over iets anders en toen noemde ze ook zijn sociaal emotionele ontwikkeling. En vandaag hadden we een gesprek met haar en de intern begeleider om de situatie te bespreken. Het besluit hoeft nu nog niet genomen te worden. We kunnen ook nog de cito van juni afwachten. 

ik reageer op deze vraag hé

Ik ben benieuwd naar ervaringen met blijven zitten waarbij vooral sociaal emotioneel een reden was.

dus er zit ook duidelijk een andere kant aan dan sociaal emotioneel. Daardoor ging het balletje rollen. Goed om te weten. 

Er zijn best wat studies gedaan naar de zin en onzin van blijven zitten. De resultaten zijn gemengd. Maar wanneer men vermoedt dat de leerling ook sociaal emotioneel wat achterloopt, kan het soms wel positieve effecten hebben. Waarschijnlijk hebben ze de combinatie daarom benoemd. 


Ik zou niet teveel druk op zoon leggen en inderdaad die Cito nog even afwachten. Ondertussen een vinger aan de pols houden bij school om te horen welke kant het op lijkt te gaan. Als zoon toch een sprong maakt met zijn cognitieve vaardigheden, hoeft het niet nodig te zijn en zou ik het niet doen ivm mogelijke verveling en “invechten” in de klas. 

Anoniem1980 schreef op 04-04-2024 om 21:53:

Bedankt voor de snelle reacties al. Zijn lengte is zeker geen factor bij deze beslissing. Ik noemde het meer om even een totaal beeld te schetsen.
Hij is gewoon nog wat jong in zijn gedrag. Zijn beste vriend zit in groep 4 (die vriendschap is gebleven sinds ze samen in groep 1/2 zaten). En op de bso speelt hij ook met name met kinderen uit groep 4. Hij ligt goed in de klas. Hij heeft een overwegend rustige klas waar hij goed geaccepteerd wordt. Hij heeft op school wel aansluiting met zijn klasgenoten maar waar hij vorig jaar nog wel eens speelafspraakjes had met hen, is dat dit jaar een heel stuk minder. De jongens in zijn klas zijn groot en heel sportief, allemaal voetballers. En mijn zoon is dat allemaal niet en houdt ook niet van voetbal.
De IBer is sinds kort betrokken bij de klas vanwege wat gedoe tussen de jongens (waar mijn zoon niet bij betrokken was) en heeft geregeld gesprekken met ze en haar viel het ook op dat mijn zoon erg 'jong' is. Meer een groep 4 leerling qua ontwikkeling.
Als hij blijft zitten mag hij bij z'n beste vriend in de klas, maar die klas is wel groter en ook wat onrustiger dan zijn huidige klas....

Als ik dit zo lees zou ik zeggen inderdaad een jaartje laten zitten. Vroeger was dat de standaard. Bij mij is het ook gebeurt in groep 4. Ook van half september. In de nieuwe klas vond ik veel meer aansluiting. En ik hoefde niet meer op mijn tenen te lopen om het bij te kunnen houden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.