Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Nachtmerrie

Hoi, 
heeft iemand tips hoe om te gaan met mijn dochter  van 5 jaar die nachtmerries heeft . Er heeft haar een kindje verteld over kinderlokers nu droomt ze al paar dagen over kinderkllokers . We heb al droomvanger die helpt dus niet zeg ze.  Al uitgelegd hun niet kunnen komen als mam of pap er is .  Ze durf nu vaak niet te gaan slapen. Hoop snel over gaat iemand tips.? Nachtlampje enzo en knuffel met licht heeft ze ook .

Heeft ze steeds dezelfde droom? Dan kan het helpen om voor het slapen gaan samen een leuker einde voor de droom te bedenken. Bijvoorbeeld dat papa en mama komen en samen met haar de kinderlokker wegjagen en daarna iets gaan doen wat ze heel leuk vindt. Laat haar vooral zelf er een grappig en leuk verhaal van maken. Je kunt haar het leuke einde ook laten tekenen. Dat maakt haar hopelijk minder bang! 

Wij praten ook altijd enge dromen uit, ik geef er dan een grappige twist aan of geef een knuffel een superkracht. Heb ze ook wel eens een oud sieradendoosje gegeven en gezegd dat er onzichtbaar sterrenstof in zit, als ze dat rond hun bed sprenkelen kunnen er geen monsters/nachtmerries/weet ik wat in de kamer komen

Kinderlokkers komen niet in huis. Dat zal ze wel snappen maar op deze leeftijd is het verschil tussen fantasie en realiteit nog heel vaag, dat loopt door elkaar. Dromen kunnen dus heel reëel zijn voor een kind. Je kunt haar ook oplossingen aandragen voor in haar droom. Bijvoorbeeld dat ze heel hard wegrent als er een kinderlokker komt. Of hem een klap verkoopt. Of zijn banden lek steekt. Wat ze maar kan bedenken dat hem zou kunnen verjagen.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

14-10-2021 om 23:02

Dromenvanger hielp bij ons in eerste instantie.
Daarna hielp bij hem de gedachte dat er niemand in ons huis zou durven komen zolang ik er was. Voor stiefzoon ben ik de sterkste mens op aarde. 

het kan voor een kind inderdaad heel realistisch zijn, wat voor mij hielp ( khad als kind ook veel nachtmerries) dat mijn moeder mij uitgebreid vertelde over dromen, wat dat is en wat dat inhield. Zodus ook dat dromen niet echt is. En beetje bij beetje kreeg ik vaker het besef dat de dromen niet echt zijn, dat het geen realiteit was. Het dromen ging niet persee weg maar ik kreeg wel een beter beeld van wat realiteit was en wat niet. Het nabespreken van mijn dromen hielp ook heel erg. Gewoon zoveel mogelijk laten weten en bespreken wat dromen zijn en dat het niet echt is. 

Als je mee gaat in de fantasie heb je kans dat de dromen te realistisch voor haar blijven, tis belangrijk dat ze weet dat het niet echt is en dat ze gewoon veilig in haar bedje ligt op het moment dat ze heeft gedroomd.

Desnoods gebruik je het erbij dat je aan haar vraagt waar ze was in haar droom.. en dat je haar als bewijs dat het niet echt is zegt, maar kijk lieverd je bent gewoon thuis, of kijk lieverd je ligt gewoon in je bedje of je bent gewoon hier, soort van bewijzen dat het een droom is en dat het niet echt is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.