Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
BeneficialJay65

BeneficialJay65

12-06-2022 om 12:42

Mogen jullie zoons/dochters zelf weten hoe ze hun haar dragen/knippen , en zo ja vanaf welke leeftijd?


MamaE schreef op 13-06-2022 om 08:50:



Wat betreft kleding mag ze het zelf bepalen maar wel binnen bepaalde kaders. Sokken met slippers, joggingbroeken, pyjama's etc. zijn geen kleren waarmee je naar school of werk gaat. Je kunt iets mooi of niet mooi vinden maar er is ook nog zoiets als onverzorgd/slonzig.

onverzorgd uiterlijk (vieze, kapotte kleren en ongewassen haren en lichaam, geur van ontlasting)

https://webwoordenboek.nl/artikel/wat-is-een-onverzorgd-uiterlijk

Ik denk dat er een aantal hier een verkeerd beeld hebben bij onverzorgd! Jammer want dat breng je ook weer over aan je kinderen. 

Ik denk dat het voor niet iedereen hetzelfde is wat onder stijl valt en wat onder algemene verzorging. 
Voor sommige mensen is een joggingpak of sokken in slippers een stijl. Een ander kan dat onverzorgd vinden. Iets dat voor thuis kan, maar niet voor in het openbaar.

Ik denk dat ik snap wat Bijtje bedoelt. Als je mijn jongste zijn gang laat gaan loopt ie de hele week in het zelfde shirt. Het boeit ‘m echt niet wat ie aanheeft, dus hij pakt gewoon het eerste beste wat ie ziet. Daar vind ik dan dus ook wel wat van.

Suusje. schreef op 13-06-2022 om 09:15:

[..]

onverzorgd uiterlijk (vieze, kapotte kleren en ongewassen haren en lichaam, geur van ontlasting)

https://webwoordenboek.nl/artikel/wat-is-een-onverzorgd-uiterlijk

Ik denk dat er een aantal hier een verkeerd beeld hebben bij onverzorgd! Jammer want dat breng je ook weer over aan je kinderen.

Ik bedoelde meer dat ik je chilloutfit voor thuis niet per se geschikt vindt om je mee in het openbaar te vertonen. Dat het overkomt alsof je net precies zo uit bed bent gestapt en er nul moeite voor hebt gedaan. Dat vind ik persoonlijk niet verzorgd overkomen.

Zou graag zeggen dat ik een moeder ben die belang hecht aan eigenheid en zelfbeschikking, maar toen mijn dochter op 5 jarige leeftijd zei haar gouden krullen in te willen leveren voor stekeltjes heb ik dat verzoek toch vakkundig naast me neer gelegd.
Inmiddels gaat ze richting 7 en heeft ze het eigenlijk nooit meer over kort. Ik was en kam nog steeds haar haar en ik denk dat, tegen de tijd dat ze dat allemaal zelf kan, we er allebei wel klaar voor zijn dat ze baas wordt over haar eigen haar (hoop ik)

Er is natuurlijk een verschil tussen lang,  wat korter,  kort en stekeltjes. 
Mijn dochter heeft een goeie bos haar en draagt dat meestal halflang tot lang. 
Ons buurmeisje had heel dik haar en moest dat van haar moeder heel lang (tot in de taille ongeveer) dragen.  Meestal los,  dat is beter voor je haar, alleen met sporten mocht er een staart of vlecht in.  Die staart was enorm zwaar dus toen mijn dochter (10 jaar oud) haar lengte had laten halveren wilde buurmeisje (9 jaar oud) dat ook. Haar moeder wilde er niet van horen,  dat haar moest zo lang blijven. Buurmeisje klaagde tegen mij dat haar moeder stom was en dat was ik het mee eens. Ik tegen buurmeisje gezegd dat ze altijd bij mocht "spelen" en dan stiekem van haar zakgeld naar de kapper kon gaan. Jaar dat eraf was kon niet meer teruggeplakt worden dan moest haar moeder het accepteren en dan was ze even van dat zware haar verlost. Uiteindelijk heeft buurmeisje dat om allerlei redenen niet gedaan.  Ze heeft nog tot haar 14e met dat lange haar gelopen en toen heeft ze zich laten millimeteren. 

Dat hele lange haar dat niet half lang mocht van die moeder dat snap ik dus niet. Laat je kind zelf keuzes maken. 

Bijtje82

Bijtje82

13-06-2022 om 10:05

Suusje. schreef op 13-06-2022 om 09:12:

[..]

Een beetje sturen klinkt aardig maar ik vind je niet aardig klinken als je dit zegt: "Nu is hij absoluut geen goth ofzo, gewoon beetje simpel wat stijl betreft en hartstikke kleurenblind."

Wat is er mis met een simpele stijl en waarom moet je die sturen? Laat het kind een lekkere simpele stijl hebben zeg! Niet opvallen is toch ook prima en wat ben jij bang voor pesten zeg.

Je leest gewoon totaal over wat ik bedoel heen. Simpel is prima, maar hij hoeft er niet bij te lopen als een zwerver en ik ben niet bang voor pesten, wel bang dat m'n kind helemaal nergens aansluiting vind. Hij is qua karakter al anders dan anderen. Dan hoef je dat niet nog eens extra te benadruuken met een slonzige kleding stijl. 

Bijtje82

Bijtje82

13-06-2022 om 10:07

GinnyTwijfelvuur schreef op 13-06-2022 om 09:29:

Ik denk dat ik snap wat Bijtje bedoelt. Als je mijn jongste zijn gang laat gaan loopt ie de hele week in het zelfde shirt. Het boeit ‘m echt niet wat ie aanheeft, dus hij pakt gewoon het eerste beste wat ie ziet. Daar vind ik dan dus ook wel wat van.

Juist dat idd. En of er vlekken op zitten boeit dan niet.

Gewoon verzorgd erbij lopen. Ze mogen best zelf iets in brengen, maar wel graag een beetje gangbaar. 

Bijtje82

Bijtje82

13-06-2022 om 10:09

MamaE schreef op 13-06-2022 om 09:32:

[..]

Ik bedoelde meer dat ik je chilloutfit voor thuis niet per se geschikt vindt om je mee in het openbaar te vertonen. Dat het overkomt alsof je net precies zo uit bed bent gestapt en er nul moeite voor hebt gedaan. Dat vind ik persoonlijk niet verzorgd overkomen.

Spijker op z'n kop. En dat is dus mijn punt oa.

Ik had ook van die MoederBarberin momenten. Dochter had haar tot haar middel, en zei af en toe dat ze het wel kort wilde. Dat hield ik dan tegen want ik had reden om aan te nemen dat die wens niet zo heel diep zat, en op zich had ik kort haar prima gevonden maar de omgeving gaat zaniken (mijn dochter had haar haar echt kort tot een jaar of drieënhalf en daar kwam nogal wat commentaar op, en "neehee ik ben een meisje!" discussies). En als je het haar dat je in een paar jaar hebt opgespaard zomaar afknipt, dan is het dus weer jaren wachten...

Maar inmiddels is haar haar inderdaad kort, sinds vorig jaar. Het ging overigens in twee etappes: eerst werd het tot net onder de schouders ingekort, en een paar maanden later werd het echt kort (hoewel niet zo kort als dat van mij). 

Wat verven betreft: voordat de eerste twintig centimeter eraf gingen heeft ze de onderkant blauw gehad. Dat stuk is er dus later afgeknipt. Maar dochter heeft vrij donker haar waar een fikse hoeveelheid peroxide in moet voordat het zodanig is gebleekt dat het kan worden geverfd. Dat maakt voor mij wel wat uit. Als dochter blond was geweest zou ik minder moeilijk doen over verven, maar als dochter nu haar halve hoofd een andere kleur wil, dan betekent dat dus ook weer eerst bleken, en dat lijkt me niet zo goed voor het haar, plus dat het ook dan dus heel lang duurt voor je alles weer kwijt bent. 

MamaE schreef op 13-06-2022 om 09:32:

[..]

Ik bedoelde meer dat ik je chilloutfit voor thuis niet per se geschikt vindt om je mee in het openbaar te vertonen. Dat het overkomt alsof je net precies zo uit bed bent gestapt en er nul moeite voor hebt gedaan. Dat vind ik persoonlijk niet verzorgd overkomen.

Athleisure is bij de jongere generatie toch wel aardig de standaard. Als je 's ochtends gedoucht hebt, je haren hebt gedaan, wellicht een make-uppie op én een schone "chill outfit" aan hebt gedaan is dat toch gewoon verzorgd? 

Bijtje82

Bijtje82

13-06-2022 om 10:13

Lieveheersbeest schreef op 13-06-2022 om 10:12:

[..]

Athleisure is bij de jongere generatie toch wel aardig de standaard. Als je 's ochtends gedoucht hebt, je haren hebt gedaan, wellicht een make-uppie op én een schone "chill outfit" aan hebt gedaan is dat toch gewoon verzorgd?

Voor thuis ja. Ik ga ook niet in m'n chill outfit maar werk. 

Maar jouw gaan 's ochtends niet naar hun werk, neem ik aan?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

13-06-2022 om 10:17

Lieveheersbeest schreef op 13-06-2022 om 10:14:

Maar jouw gaan 's ochtends niet naar hun werk, neem ik aan?

School is voorbereiding op werk, als je dochter in haar meest blote outfit naar school gaat mag ik toch aannemen dat je er wel iets van zegt? 

Mijn kind mag niet in een joggingpak naar school. Alleen als er sportdag is.
Hoeveel moeite is het om gewoon een normale broek aan te trekken?

Ik heb altijd geleerd dat je in elke situatie gepast gekleed gaat. Dus sportkleding als je gaat sporten, een zwembroek/badpak/bikini als je gaat zwemmen, en een normale shirt/broek/jurk/rok als je naar school of werk gaat. 
Mijn kind gaat ook niet in haar turnpakje naar school, waarom dan wel in haar joggingbroek?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.