Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Met zwemles zonder vest boven blijven

Izza schreef op 31-08-2026 om 08:43:

[..]

Er zijn nog een aantal zwembaden die deze verouderde methode gebruiken. Kinderen denken dan dat ze kunnen zwemmen tot het ding opeens uit moet. Het gebruiken van een plankje of zo'n ring om je vast te houden is echt wat anders dan een heel vest om je lijf waar je de hele les inzit. Ook een kurk geeft een ander drijfvermogen dan zo'n vest. En bij de goede zwembaden zijn dat elementen die gedurende de les even gebruikt worden. Kinderen hebben ook momenten zonder die hulpmiddelen. Bij een vest hoeft een kind zelf eigenlijk niets. Ik zou er niet voor kiezen en zelf met je kind gaan zwemmen.

Het is helemaal geen verouderde methode. En het is geen zwemvest zoals je op een boot draagt, die er voor zorgt dat je niet zinkt. Het is een vest met minimaal drijfvermogen, waardoor kinderen gestimuleerd worden om ook zelf te bewegen om boven te blijven. 

TO, is het echt in 1 stap gegaan van vest met alle drijvers naar geen vest? Bij ons ging dat ook in stapjes, steeds wat meer drijvers uit het best tot er geen meer in zaten. Zou even navragen wat nu de bedoeling is dan.

Rekenenisleuktaalook schreef op 31-08-2026 om 06:42:

[..]

Weet je ook waaraan dat ligt? Huidskleur op zich zal niet de oorzaak zijn.

Ligt inderdaad niet aan de kleur maar (ik denk) aan de verhouding vet:spieren. Zwarte mensen hebben meer spieren, volle mensen zullen dus ook makkelijker drijven. Ik (wit en redelijk aan de maat) hoef werkelijk waar niets te doen, mijn lijf blijft gewoon drijven, dochter hangt altijd in een hoek van 45° in het water. Kost wat meer moeite maar kan gewoon zwemmen...

Izza schreef op 31-08-2026 om 08:43:

[..]

Er zijn nog een aantal zwembaden die deze verouderde methode gebruiken. Kinderen denken dan dat ze kunnen zwemmen tot het ding opeens uit moet. Het gebruiken van een plankje of zo'n ring om je vast te houden is echt wat anders dan een heel vest om je lijf waar je de hele les inzit. Ook een kurk geeft een ander drijfvermogen dan zo'n vest. En bij de goede zwembaden zijn dat elementen die gedurende de les even gebruikt worden. Kinderen hebben ook momenten zonder die hulpmiddelen. Bij een vest hoeft een kind zelf eigenlijk niets. Ik zou er niet voor kiezen en zelf met je kind gaan zwemmen.

Wat een onzin. Mijn kind heeft ook les met een vestje. Geen vage kleine zwemschool oid. Gewoon erkende school. En dat vest heeft minder drijfvermogen dan de kurken die wij vroeger (toen we kennelijk nog modern deden) om hadden. De methode met het zwemvest is gelijk in het diepe. Het idee is dat ze dan echt watervrij worden, ook als ze geen bodem voelen. Als ze van de rand het water in springt gaat ze dus kopje onder. Ze moet iets doen om boven te komen/blijven. De methode zonder drijfmiddelen beginnen in het ondiepe. Je kunt een kind dat niet kan zwemmen immers niet zonder drijfmiddel in het diepe gooien. Die kinderen leren dus eerst zonder drijfmiddel watervrij te worden en moeten dan leren hoe dat gaat als ze de boden niet voelen. De kinderen met vestje leren eerst zonder bodem watervrij worden en moeten het dan leren zonder vest. Sja, er zit dus altijd een 'spannende' overgang. Maar je kunt niet zomaar zeggen dat de ene methode slechter is dan de ander.

Geen tips TO. Mijn kind raakt mét vest al met de mond onder water, haha. Wrs iets waar kind aan moet wennen, cq kind moet leren dat het iets harder moet werken om die mond boven water te houden. Het enige dat ik kan bedenken is om zelf ook met kind te gaan zwemmen en te oefenen. Maar als het echt niet lukt om boven water te blijven dan het vestje terug aan en er een paar kurken uithalen oid, zodat de stap naar zonder vest meer geleidelijk gaat? 

Ik zou voor de zwemles weer begint zelf even met kind gaan zwemmen.

De nationale raad zwemveiligheid is de instantie die over de zwemles en de diploma’s gaat, en die schrijft:

”In de zwembranche is veel discussie over de vraag wat beter is: op een ‘natuurlijke’ manier leren zwemmen zonder hulpmiddelen, of het kind in het begin ondersteunen door het bandjes of een drijfpakje aan te doen. De Nationale Raad Zwemveiligheid kijkt naar het resultaat en dat is bij beide benaderingen hetzelfde. Zwemlesaanbieders zijn dus vrij in hun keuze of ze drijfmiddelen willen gebruiken tijdens de zwemles.”

Ik weet nog dat kind hier ( nu 29) na 2x in het ondiepe ineens zonder kurken mocht,. Ze lag toen ook heel diep en vond het moeilijk. Ik vond het spannend,mijn moeder die mee was dacht dat ze verdronk maar na 3 lessen lag ze veel platter op het water en ging het prima. Zwemleraar liep mee en dat gaf haar vertrouwen.
Ze moeten dan ineens veel harder trappen en kracht geven. Kun je dat uitleggen aan kind? Dat het net is als met harder fietsen dat hij/zij dus meer kracht moet geven nu. 
Geef t ook aan bij de zwemles. Dat je het prima vind zonder vest maar wel graag vertrouwen geven. Niet dat ze dan ineens weer weken vest aandoen,maar begeleiden in dit proces.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.