Simone-1981
19-10-2025 om 12:47
Luier op basisschool
Wij hebben een super lieve, levendige en vrolijke kleuter van 4,5 jaar. Ze probeert op alle manieren van elk moment te genieten. Echter, er is een punt dat toch echt uit de weg geruimd moet worden. Sinds haar 2de poept ze keurig op de wc, omdat ze dat (toen al) vies vond, en dat leerde ze zich zelf min of meer aan. Nu zijn we 2,5 jaar verder, en elke plas beland nog in de pamper. Het ziet er ook echt niet naar uit dat Femke hier verandering in wil brengen. Sterker, de plas, die bij het poepje hoort gaat vooraf 'keurig' in de pamper waarna ze netjes op de wc poept. Wij hadden verwacht, omdat ze zo correct met het poepen was, dat het plassen vanzelf zou komen, maar niets is minder waar. Op de kleuterschool maken ze er (gelukkig) geen echt probleem van, omdat ze er geen extra werk mee hebben. Weet niet of het gemak is, of dat ze echt niet anders weet... Met plassen is ze dus ook nog nooit zindelijk geweest. Hoe dan ook, dit kan niet zo door gaan... Zijn er meer ouders met een vergelijkbaar probleem of zijn er ouders met tips??? 1000x bedankt!!!!
Izza
28-10-2025 om 23:08
to hier op school zijn luiers niet toegestaan. Uitzonderingen zijn medische indicaties en dan moet het kind zichzelf kunnen verschonen of moet er een familielid naar school komen. Het staat duidelijk in de schoolgids en is standaard onderdeel van het intakegesprek. Kinderen die niet zindelijk zijn worden geweigerd. De juf is een leerkracht geen medewerker op een kinderdagverblijf. En het alleen laten van een klas kleuters is absoluut niet toegestaan.
Miepjecody
29-10-2025 om 06:04
Izza schreef op 28-10-2025 om 23:08:
to hier op school zijn luiers niet toegestaan. Uitzonderingen zijn medische indicaties en dan moet het kind zichzelf kunnen verschonen of moet er een familielid naar school komen. Het staat duidelijk in de schoolgids en is standaard onderdeel van het intakegesprek. Kinderen die niet zindelijk zijn worden geweigerd. De juf is een leerkracht geen medewerker op een kinderdagverblijf. En het alleen laten van een klas kleuters is absoluut niet toegestaan.
En terrecht
Een.gezond kind kan fysiek rond 2.5 zindelijk zijn. Dat er tegenwoordig zo laat mee begonnen wordt is gewoon stom
Mila-E
03-11-2025 om 21:24
Miepjecody schreef op 29-10-2025 om 06:04:
[..]
En terrecht
Een.gezond kind kan fysiek rond 2.5 zindelijk zijn. Dat er tegenwoordig zo laat mee begonnen wordt is gewoon stom
Ik lees de laatste tijd heel vaak dat dit komt doordat luiers "makkelijk" zijn. En dat kinderen in landen waar wegwerpluiers te duur zijn veel eerder zindelijk zijn.
Eigenlijk wel sneu dat als dit waar is kinderen in Nederland tot een jaar of 4 tegen zichzelf aan moeten poepen en plassen. Waarom vinden we dat normaal als dat niet hoeft?
Mila-E
03-11-2025 om 21:26
Decembermamma schreef op 27-10-2025 om 08:11:
[..]
Mijn tante van 75+ is invaljuf, zij ziet dus vele basisscholen. Ze geeft nu wel aan dat ze de laatste 2 jaar eigenlijk haar beschikbaarheid beperkt voor bepaalde scholen. Er zijn immers scholen waar het dus veelvuldig voorkomt dat kinderen nog in luier naar school komen, dat wil ze niet meer (en dat begrijp ik heel goed). Dit zijn overigens de scholen in buurten met ouders uit sociaal de wat lagere klassen. Kans is dus heel goed dat de school van de dochter van TS in zo'n buurt zit en dat het daar dus niet heel vreemd is dat een kind nog niet weet waar ze haar behoefte moet doen.
Zou kunnen kloppen dat juist die mensen "gevoeliger" zijn voor de luier-industrie. Er was namelijk ook iets met dat Nutrilon bewust ouders in arme landen afhankelijk maakte van kunstvoeding (terwijl het water er vies is). Terwijl geen wegwerpluiers en geen kunstvoeding veel goedkoper is.
Mila-E
03-11-2025 om 21:28
Nick90 schreef op 27-10-2025 om 17:57:
[..]
Het lijkt me eerder dat die tijdig beginnen met zindelijk maken, luiers kosten ook geld en grote luiers zijn duur.
Hoe moeten ze dat doen als ze die kennis niet hebben?
Je hebt tegenwoordig ook vaak dat mensen naar Duitsland rijden en daar goedkoop luiers kunnen kopen... Of via Vinted goedkoop luiers kopen van dat soort "handelaren".
tsjor
05-11-2025 om 09:22
Simone-1981 schreef op 19-10-2025 om 22:24:
[..]
Yep, achteraf inderdaad misschien dè methode, maar wilde dat mijn dochter zich op een aangename manier kon laten zien en had haar eerder uit de pamper moeten laten. Deze week krijgt ze (voor de zekerheid) op school nog een pamper om en thuis gaat hij uit. Hopelijk snapt ze het in een paar dagen. Had eerder om advies moeten vragen.
Ook een wijze les: het is niet zo dat je kind het jou gemakkelijk moet maken in de opvoeding door alles wat je wenst zelf op een simpele manier te doen. Opvoeden vraagt ook dat jij iets moet doen om het je kind (later) gemakkelijker te maken, ook al werkt het kind niet spontaan mee.
Decembermamma
05-11-2025 om 21:52
Mila-E schreef op 03-11-2025 om 21:24:
[..]
Ik lees de laatste tijd heel vaak dat dit komt doordat luiers "makkelijk" zijn. En dat kinderen in landen waar wegwerpluiers te duur zijn veel eerder zindelijk zijn.
Eigenlijk wel sneu dat als dit waar is kinderen in Nederland tot een jaar of 4 tegen zichzelf aan moeten poepen en plassen. Waarom vinden we dat normaal als dat niet hoeft?
Dat vinden we absoluut niet normaal maar blijkbaar zijn er anderen die het wel normaal vinden. Triest maar dat is hetzelfde als kinderen die tot groep 8 in de bakfiets naar school gebracht worden. Of erger nog al die kinderen die op de middelbare zitten maar ook nog met de auto gehaald en gebracht worden.
Decembermamma
05-11-2025 om 21:55
Mila-E schreef op 03-11-2025 om 21:26:
[..]
Zou kunnen kloppen dat juist die mensen "gevoeliger" zijn voor de luier-industrie. Er was namelijk ook iets met dat Nutrilon bewust ouders in arme landen afhankelijk maakte van kunstvoeding (terwijl het water er vies is). Terwijl geen wegwerpluiers en geen kunstvoeding veel goedkoper is.
Hoezo zouden ze daar gevoeliger voor zijn? Bij ons naast het graag zindelijk willen hebben van ons kind ook de prijs van de luiers (het geld dus) een stevige prikkel om ermee aan de slag te gaan terwijl we beiden toch echt fulltime werken (32 en 36 uur) kan me dus voorstellen dat je niet of nauwelijks werkt en toch veel thuis bent en weinig te besteden hebt die financiële prikkel toch hoger zou moeten liggen. Of misschien hebben ze het financieel in de werkelijkheid helemaal niet zo zwaar.
troelahoep
06-11-2025 om 08:35
Decembermamma schreef op 05-11-2025 om 21:55:
[..]
Hoezo zouden ze daar gevoeliger voor zijn? Bij ons naast het graag zindelijk willen hebben van ons kind ook de prijs van de luiers (het geld dus) een stevige prikkel om ermee aan de slag te gaan terwijl we beiden toch echt fulltime werken (32 en 36 uur) kan me dus voorstellen dat je niet of nauwelijks werkt en toch veel thuis bent en weinig te besteden hebt die financiële prikkel toch hoger zou moeten liggen. Of misschien hebben ze het financieel in de werkelijkheid helemaal niet zo zwaar.
prijsbewustheid (of het gebrek eraan is niet gebonden aan eeh inkomenklasse als je het mij vraagt.
Ginevra
06-11-2025 om 21:04
troelahoep schreef op 06-11-2025 om 08:35:
[..]
prijsbewustheid (of het gebrek eraan is niet gebonden aan eeh inkomenklasse als je het mij vraagt.
Het is al lang bekend en uitentreuren onderzocht dat juist mensen die heel krap zitten, vaak onverstandige financiële keuzes maken.
Roken, kopen op afbetaling, dure merkproducten want de buitenwereld mag niet zien dat het slecht gaat, of een mooie tas want het leven is al zwaar genoeg en ik mag toch ook wel eens een keertje mezelf trakteren. Of dure luiers, want de kinderen mogen toch niet de dupe worden van geldgebrek.
Het kan komen door stress of onvermogen of gebrek aan inzicht of door eigenwijsheid of nooit financiële opvoeding gehad of wat dan ook.
Maar prijsbewust leven en goedkope verstandige keuzes maken is beslist niet vanzelfsprekend, ook (of juist) niet bij mensen die dat echt wel hard nodig hebben
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.